![]() |
Boekverslag : Ronald Giphart - Het Feest Der Liefde
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2051 woorden. |
(Uitgeverij Podium, Amsterdam1997, 196 blz.) 1. Beschrijvingsopdracht Boekkeuze: Ik heb dit boek gekozen omdat mijn lerares het me aanraadde. Het boek bestaat uit een aantal korte verhalen, dat leek me voor de afwisseling wel leuk. Een ander reden is omdat het een populair boek is. Eerste persoonlijke reactie: Mijn eerste persoonlijke reactie was: “Wat een oversekst boek”. Op een paar verhalen na vond ik het een interessant boek. Om het nog een keer te lezen? Nee, dankjewel. Korte samenvatting: Het boek bestaat uit 4 delen, en verder gesplitst in meerdere verhalen. Sommige kort, sommige lang. Van elk verhaal geef ik een kort samenvatting. Bij “Het feest der liefde” ga ik er dieper op in, daar wordt verder het hele verslag op gebaseerd. De verhalen zijn geschreven in de ik-perspectief behalve de laatste twee verhalen die geschreven worden uit het zicht van een jonge vrouw. In enkele verhalen staat Giphart centraal. Het boek is als volgt opgebouwd: Na het schallen van trompetten - Het feest der liefde · Giphart wordt met drie andere jongens en drie meisjes geïntroduceerd in het studentenleven. Ze worden begeleid in de introductieweek door Justus Te Dussinkloo. Justus neemt de nuldejaars naar een “jongens” studentenhuis, genaamd “Het Achterhuis”. Hij waarschuwt de aankomende studenten van de rommel en nooit eerder geziende dingen die ze binnen zullen treffen. Dan gaan ze gezelschap naar binnen. Giphart kon zich moeilijk voorstellen dat er zulk soort huizen konden bestaan. Het huis is een en al vuilnis, overal hangen straat borden, sigarettenpeuken, beschimmelde bierflessen. De kamer van Justus lege zoutjeszakken, overvolle asbakken, een reclamezuil, bierflesjes, een mededelingenbord van de NS en een half toilet compleet met bril en klep. Het gezelschap gaat zitten. Justus verteld waar het halve toilet vandaan komt en nog een paar andere verhalen. Iedereen mag zich in korte tijd voorstellen, want Justus springt al naar de ander. Hierna wordt er besloten om naar het centrale plein te gaan om mee te doen aan de festiviteiten. De groep wordt opgesplitst tussen jongens en meisjes. De meiden gaan alleen de stad in en de jongens blijven bij Justus in het huis. Justus vertelt de jongens dat hij deze introductieweek hun zal leren hoe je het beste meiden moet versieren want dan heeft de week ook tenminste een beetje nut. Vervolgens verlaat Justus de kamer om slaapplaatsen voor de jongens te regelen. En zo bleven de drie jongens achter; Rooie, Max en Ronald. Ze besluiten een drie-eenheid te vormen en toosten daarop. Justus komt terug en vindt het erg flauw dat ze het zonder hem gezellig hebben gemaakt. Hierna stormt het viertal naar de kroeg. De rest van de middag wordt gevuld met de cursus meiden versieren. Dan wordt er samen met de meiden van hun groepje gegeten waarna ze naar een feest gaan bij een studentenvereniging. Hier vervolgt Justus zijn cursus. Na een paar uur togen ze naar het nuldejaarsfeest, te Woolloomooloo waar Justus nog steeds verder verteld over Het feest der liefde. Daarna mogen Rooie, Max en Ronald hun cursus in de praktijk gebruiken. Na een paar leuke uren gaat de Woolloomooloo sluiten en gaan ze met Justus weg. ’s Avonds is er weer en feest en Justus besluit dat het tijd is voor het versierexamen. Rooie, Max en Ronald krijgen ieder een meisje aangewezen waar ze een gesprekje mee moeten aanknopen. Alle drie komen van een koude kermis thuis. Justus had ze alledrie een meisje aangewezen dat niet te krijgen waren. Maar hij besluit dat ze het wel zullen leren. - De vinger aan de pols · Giphart en een meisje zijn op elkaar verliefd terwijl ze allebei gebonden zijn. Ze spreken af om geen overspel te plegen. Maar ze doen wel aan ordinair schijnvrijen; elkaar zoveel mogelijk verleiden. Op een dag komt het meisje naakt de kamer in en ze beginnen te schijnvrijen. Ze raken beiden geen vitale delen maar doen wel aan seks. Maar toch geen overspel. - Vrijnacht · Giphart ontmoet een dame op dodenherdenking. Raken aan de praat, en hebben het over leven en dood. Hier volgt een hevige vrijpartij. - De wereld van de dingen die we niet hebben gedaan · Giphart en een vrouw praten over overspel plegen. Ze laat hem kennis maken met “Teldildonics”. Een computer gestuurde seks simulatie. Man en vrouw doen een pak aan en beleven virtuele seks. De ontdekking van de wereld - Domeq oblige · Giphart en een vrouw gaan als studenten naar Jerez te Spanje. Ze worden te gast genomen door Xavier Domeq. Deze maakt bijzondere sherry. Ze komen deze bewonderen en ze reizen door Spanje. - De veiligste plek op aarde · (Een vrouw denkt dat ze veel over seks weet door haar jaren ‘70 open-seks-opvoeding.) Ze wordt door Giphart wijsgemaakt dat ze niet veel weet en een man stelt haar voor om langs de wallen te lopen, waar net de politie staakt tegen lage lonen. - De invasie van Amerika · Een aantal Nederlanders hebben een reis naar Amerika gekregen/gewonnen en verblijven hier twee weken voor voornamelijk Nederlandse voetbalwedstrijden te bewonderen. Veel onzin komt hier aan bod. - De dag dat ik een verhaal wilde schrijven over het voetbalverleden van mijn vader en mijn vader dat heel flink zelf al had gedaan · Een varhaal toegewijd aan de bewondering van Giphart zijn vader en de liefde voor hem als schrijver - Ich bin eine holländische Schriftstellerin · Giphart is op “schoolreisje” met andere schrijvers in Duitsland. Op het einde wordt de bus waar ze mee reizen gekaapt. Iemand moet zich als vrijwilliger opgeven om dood te gaan, anders zou iedereen vermoord worden. (De titel slaat op een vrouw waar Giphart een oogje op heeft dat “Ich bin eine holländische Schriftstellerin” tegen de kapers zegt.) Klein vuil - Lol · Giphart wordt opgewonden van zijn eigen schrijven. Dit bedenkt hij wanneer hij in het ziekenhuis ligt. - Schrijfnijd · Giphart zit in een café en krijgt een opmerking over zijn schrijven. Dit leidt tot een uitbarsting, maakt dan duidelijk dat hij niet tegen kritiek van leeftijdsgenoten kan. - Het Protocol van Heilig Ontzag · Bondig gezegd: over literatuur en literatuurschrijvers moet je niet spotten. - Welwelwelwel, T. van Deels goes meer verhalend · Giphart werpt zich in het kort terug naar zijn schijfverleden. Hoogtepunten - Nice guys don’t get laid · Hier staat een vrouw centraal, dat een jongen verleidt en pas op het laatst aan hem over geeft voor zijn verlangen naar haar. - Heblust · En jonge vrouw denkt terug naar haar verjaardag waar ze al haar ex vriendjes had uitgenodigd om haar wens te vervullen. 2. Verdieping Verdiepingopdracht 1 (tekstbestudering) - Welke uiterlijke en innerlijke eigenschappen heeft de hoofdpersonage? · Giphart doet zich een slimme personage voor, hij weet precies wat er gaande is. - Wat wil de hoofdpersonage uiteindelijk bereiken? · Hij wil niet falen voor het examen van Justus, waar het hele verhaal eigenlijk omdraait. - Welke invloed heeft het karakter van het hoofdpersonage op wat hij doet? · De invloed is nauwelijks te merken, als het verhaal uit een ander perspectief zou worden verteld zou het verhaal er nauwelijks anders uitzien. Hiermee bedoel ik dat de karakter van de ik-personage geen invloed heeft op wat hij doet, hij maakt er gewoon deel uit. - Wat zijn de belangrijkste beslissingen van de hoofdpersonage? · De belangrijkste beslissing van de hoofdpersonage is het meedoen aan “Het feest der liefde” waar Justus ze met veel moeite voor voorbereidt. Voor alle personages is dit het belangrijkste beslissing, het is de draad van het verhaal. - Welke gevolgen hebben die beslissingen? · Giphart en de andere hebben hun grootste schik. - Welke beslissingen zou ik ook genomen, welke niet? · Als ik in de schoenen van Giphart zou staan, zou ik precies hetzelfde doen, dus me laten begeleiden door Justus. - Verandert het hoofdpersonage in de loop van het verhaal? · Een hele nieuwe wereld gaat voor Giphart open, het studentenleven zal hem wel gaan bevallen. Door nieuwe dingen zoals “Het Achterhuis” en Justus als personage, is zijn beeld over dingen veranderd. Hiermee bedoel ik dat hij zulk soort nooit gezien had. Het personage zelf veranderd niet in de loop van het verhaal. - Vind ik het hoofd personage een sympathiek persoon of juist niet? · Al krijg je niet zoveel over de innerlijk personage te weten door de ik-perspectief, vind ik het wel een sympathiek persoon. - Kon ik me goed in het hoofdpersonage verplaatsen? · Ik kon me goed in het hoofdpersonage verplaatsen - Welke andere personages komen in het verhaal voor? · Justus en de andere nuldejaars. - Welke rollen spelen de andere personages? · Justus is de begeleider van de nuldejaars. De andere personages hebben geen speciale rol. - Wat vind ik van ideeën / kijk op de wereld van de personages? Ben ik het daarmee eens of keur ik die af? · In deze verhaal speelt zich de kijk op de wereld een belangrijke rol dan de ideeën. De kijk komt voornamelijk voort uit Justus. Hij maakt van de introductieweek een Feest der liefde. Dat doet hij door de ze versiertips te geven om het einddoel te bereiken, Justus noemt dit einddoel aan het begin van het verhaal “vaginaal bungeejumpen”. Ik keur het niet af. - Welke personages zijn karakters en welke types? · Dit verhaal bevat geen karakters. Alle personages zijn types omdat e nadruk sterk op de spannende en avontuurlijke gebeurtenissen ligt. Verdiepingsopdracht 2 (tekstbestudering) 1. Onderwerp · Het onderwerp heeft me iets anders over personen laten denken. Dat er personen zijn die zich verdiepten in het trainen van de nuldejaars op het feest der liefde, met zo’n soort liefde vond ik iets unieks. Het verhaal zelf kom me wel boeien omdat ik tijdens het lezen geïnteresseerd was in Justus strategieën. 2. De gebeurtenissen · De gebeurtenissen waren wel reëel en spannend, als lezer leef je helemaal mee mat alles wat er gaande is. Zo’n soort verhaal had ik tot zover ik me herinner, nog niet gelezen. De schrijver heeft het goed geschreven omdat ik me geen enkele moment afvroeg: “Waar gaat het verhaal eigenlijk over?”. 3. Personages · Personages zijn al uitvoerig weergegeven in verdiepingsopdracht 1. 4. Bouw · In het begin van het verhaal zit er gelijk een spanning. Het wordt chronologisch verteld. Ik vind het knap dat de schrijver zich weet te uitten dat de spanning constant blijf zonder gekke sprongen te maken. En de gebeurtenissen kun je vanuit elk oog van de personages zien. 5. Taalgebruik · In dit verhaal kwam veel uitgelegde jargon aan bod. Maar geen moeilijke woorden werden er gebruikt, waardoor het gemakkelijk leesbaar was. Verdiepingsopdracht 3 (tekstbestudering) Ik heb verscheidende recensies gelezen. Waarvan elk een ander eindoordeel had. De een raadde het flink af om dit boek te lezen. En de ander was helemaal enthousiast over schrijven van Giphart. Je moet er van houden om Giphart zijn schrijven te kunnen waarderen. 3. Evaluatie Het lezen van het boek ging in het begin een beetje traag omdat het een lange tijd geleden was dat ik een boek gelezen had. Het boek was een zeer afwisselend verhalenbundel, leuk voor een keertje. Het maken van de verdiepingsopdrachten waren zeer tijdrovend, of ik schatte mijn tijd niet goed in, of het is in het moet niet tijdsoverzichtelijk. Ik heb er niet met tegenzin aan gewerkt omdat ik streef naar een goed resultaat, en ik denk dat ik dat nu wel bereikt heb, een goed resultaat! |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |