Boekverslag : Jan Terlouw - Eigen Rechter
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2464 woorden.

Leesverslag:

Gegevens:


1. Het leesdossier moet 15-12-’06 worden ingeleverd.

2. De titel van het boek is: Eigen Rechter.

3. Jan Terlouw is de schrijver van dit boek.

4. Het boek is echt een avonturenverhaal. Dit komt doordat iedereen wat heeft meegemaakt door meneer Kozijnse op te lichten.

5. Dit boek heeft ook een thema: Het gaat namelijk om een jongen die zijn eigen regels maakt, omdat Justus’ vader zich niet aan de wet hield. Ook Justus deed dat later niet meer. Hij deed dingen die hij van zichzelf wel mocht, maar volgens de wet mocht dat niet.



Inhoud:

6. Justus vader verdient op een oneerlijke manier geld. Als Justus daar achter komt loopt hij van huis weg. Hij gaat op zoek naar een baan want hij is zo oud dat hij niet meer leerplichtig is. Hij komt in allerlei bedrijven en winkels terecht. Eerst komt hij in een autosloopbedrijf terecht. De nog bruikbare onderdelen moet hij eruit halen. Bij dat bedrijf werkt een jongen die Bashir heet. Bashir is illegaal in Nederland.

Justus houdt nog wel af en toe contact met zijn ouders en komt ook nog wel eens en enkele keer thuis. Hij spreekt dan vaak met zijn zus Yvonne. Zij studeert voor rechter. Bashir komt in problemen met de vraag of hij in Nederland mag blijven of dat hij terug moet naar zijn eigen land. Justus vraagt of Yvonne Bashir wil of kan helpen. Uiteindelijk mag Bashir toch in Nederland blijven wonen.

Als Justus niet meer bij het autosloopbedrijf kan blijven werken, komt hij terecht in een soort kledingbedrijf. Hier zamelen ze kleding in voor een goed doel. Justus moet hier de administratie doen. Als Justus op zijn werk een keer uit het raam kijkt, ziet hij een meisje de auto van zijn baas bekrassen. Later komt hij dat meisje tegen in de supermarkt. Ze heet Noortje van der Molen. Hij vraagt waarom heb je de auto van m’n baas bekrast? Ze maakte hem toen duidelijk dat zijn baas gemeen was. Hij had het huis van haar vader gekocht op een gemene manier. Justus gaat er over na denken. Samen met de mensen waar hij mee heeft gewerkt, verzinnen ze een list. Ze kopen een oude viool, en Justus doet net of hij die gevonden heeft op de vliering achter een paar balken in het bedrijf van Piet Kozijnse (zijn baas). Hij zegt dat die viool van een heel bekende violist is geweest en dat die duizenden euro’s waard is. Meneer Kozijnse wil die viool wel houden. Als Noortjes vader zegt dat die viool van hem is, wil Kozijnse de viool wel ruilen tegen het huis. Zo krijgen ze op een goede manier binnen de wet het huis weer terug.

7. a: De hoofdpersoon is Justus, en de belangrijkste bijpersonen zijn: Yvonne, Bashir en Piet Kozijnse (Justus baas).

b: Het uiterlijk van Yvonne: Ze leek aan de buitenkant een sportieve meid.

Het uiterlijk van Piet Kozijnse: Piet Kozijnse is erg lang. Ong. 1.85 meter lang.

c: Het karakter van Yvonne: Ze is erg levendig, spraakzaam en borrelend van initiatief. Yvonne kon goed leren. (ze studeert rechten in Leiden.)

Het karakter van Piet Kozijnse: Piet Kozijnse is aan de ene kant heel sympathiek, maar aan de andere kant is hij en gewetenloze schurk.



8. Het verhaal speelt zich af: In de rechtzaal: ‘Was dit nu een rechtzaal?’

In het dorp Stoutendam: ‘In het dorp Stoutendam was het erg rustig’

9. a: Het verhaal speelt zich ongeveer in onze tijd af. Dit komt doordat er veel over geldzaken gesproken word, en in deze tijd ook.

b: Het verhaal speelt zich ongeveer een zomervakantie af. Het is iedere keer 1 of twee dagen verder of nog dezelfde dag, en in de vakantie. Meestal scheen de zon, en als je de dagen optelt, kom je op ong. 7 weken uit.

c. Als je het verhaal leest maak je een soort flash back. Dit is om het verhaal te verduidelijken. (Bijv: vroeger…………).

10. Als je begint te lezen zit je eigenlijk al midden in het verhaal. Dit komt doordat het gelijk begint met: ‘het was de derde dag dat de rechter uitspraak zou doen. Twee jaar en een maand zaten ze daar al op te wachten.’

11. Justus wil niet meer bij zijn vader en moeder wonen. Dit komt omdat zijn vader op een oneerlijke manier geld heeft verdiend. Later ontdekt hij dat niet altijd alles precies volgens de wet kan.

12. a: Het einde loopt goed af. Alles is weer goed tussen iedereen.

b: Het is een goede afloop. Alles is namelijk weer goed tussen iedereen.

c: Het is een gesloten einde. Dit komt doordat alles weer goed af is gelopen, en het verhaal eigenlijk al ten einde is gebracht.

13.Omdat Justus voor Eigen Rechter gaat spelen. Hij doet dus dingen zelf, die volgens de rechtzaal helemaal niet mogen. Toch doet hij het.

14.Het boek is goed geschreven. Er zit namelijk een goed verhaal achter. Het verhaal is makkelijk te volgen. Dit komt door de flashback. Dit onderwerp spreekt mij aan omdat het over geldzaken gaat. Zelf vind ik het ook altijd leuk om over geld te praten.



Belevingsverslag:

Onderwerp:


1. Het onderwerp van dit boek is: Oneerlijkheid

2. Ik zou zelf het boek ook zo geschreven hebben.

3. Mijn mening is nog precies hetzelfde. Ik ga nog steeds graag met geld om.

4. Ik ga nog meer lezen over dit onderwerp. Dit zijn tot nu toe in ieder geval mijn plannen: veel boeken lezen die over geldzaken gaan, en waar een avontuur in zit.



De gebeurtenissen:

5. Justus wil niet meer bij zijn vader een moeder blijven wonen, omdat zijn vader op een oneerlijke manier geld heeft verdiend.

6. Ik had belangrijkste probleem denk ik op de zelfde manier geschreven.

7. Ik denk dat de dingen die in het boek staan, echt kunnen gebeuren. Er zijn denk ik nog wel meer mensen die op een oneerlijke manier geld verdienen.

8. Nee, eigenlijk niet. Als ik geld had verdient, was dat altijd op een eerlijke manier gegaan.

9. a: Justus vader wordt vrijgesproken, Justus ontmoet een illegale vluchteling en de inbraak. Hieraan denk ik nog al is terug.

b: Ik had een gevoel van blijdschap toen Justus vader werd vrijgesproken. Ik vond dat fijn voor het gezin.

10. Het boek heeft me bijna helemaal geboeid. Bij bijvoorbeeld de flash-backs niet altijd. Ik vond een aantal dingen minder boeiend verteld.



De personen:

11. In het boek kom je het meeste te weten over Justus.

12. Ik voelde me een vriendin van Yvonne. Dit kwam doordat ze wel aan de kant van haar vader stond, maar haar broertje niet in de steek liet. Dit vond ik erg sportief van haar.

13. Ik kon met Bashir het beste meeleven. Dit kwam doordat hij in het begin met de vraag zat: Mag ik in Nederland blijven of niet?

14. Het onbegrijpelijkste uit het verhaal vond ik dat ze de viool weer ruilde tegen het huis, die Kozijnse op een gemene manier had gekocht van fam. V.d Molen.

15. Ja. Diegene lijkt op Yvonne Verdaasdonk. Zij studeert ook rechten, en is heel spontaan. Ze helpt overal en iedereen waar te helpen valt.



“Inhoudelijk” verslag:

D. Onderwerp / Thema:


1. Het onderwerp van dit boek is: Oneerlijkheid

2. Ik vind dit plaatje goed bij het onderwerp passen. ‘Als de een iets wil wat de ander anders wil, dram je gewoon je eigen zin door.’

3. In het boek gaat het ook veel over geld. Of op een oneerlijke manier een huis kopen, of op een oneerlijke manier geld verdienen. Dit is juist het tegenovergestelde. Hier krijgen ze geld.

DEN HAAG - De gemeente Den Haag trekt komend jaar 37 miljoen euro uit voor tien nieuwe schoolgebouwen voor openbaar en bijzonder basis- en voortgezet onderwijs.

Dat heeft de gemeente maandag bekendgemaakt.

Ook is er 10 miljoen euro beschikbaar voor groot onderhoud en aanpassingen aan negen bestaande scholen en gymzalen. Met de investering wil Den Haag het beleid voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs opnieuw krachtig stimuleren. Wethouder S. Dekker: „Hiermee moeten de lesgebouwen aan de onderwijseisen van deze tijd gaan voldoen.”

De nieuwbouw start in 2007, onder meer voor de openbare basisschool Benoordenhout en de openbare montessoribasisschool Prinses Marijke, samen met een dependance van de bijzondere basisschool De Gantel. Ook de openbare scholen Drentse Hoek, De Haagse Beek, Scholengroep Westhage-Haagsch Genootschap en de bijzondere scholen Het Avontuur, Hofstede Praktijkschool en de Oranjeschool krijgen een nieuw schoolgebouw.

DEN HAAG - De gemeente Den Haag trekt komend jaar 37 miljoen euro uit voor tien nieuwe schoolgebouwen voor openbaar en bijzonder basis- en voortgezet onderwijs.

Dat heeft de gemeente maandag bekendgemaakt.

Ook is er 10 miljoen euro beschikbaar voor groot onderhoud en aanpassingen aan negen bestaande scholen en gymzalen. Met de investering wil Den Haag het beleid voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs opnieuw krachtig stimuleren. Wethouder S. Dekker: „Hiermee moeten de lesgebouwen aan de onderwijseisen van deze tijd gaan voldoen.”

De nieuwbouw start in 2007, onder meer voor de openbare basisschool Benoordenhout en de openbare montessoribasisschool Prinses Marijke, samen met een dependance van de bijzondere basisschool De Gantel. Ook de openbare scholen Drentse Hoek, De Haagse Beek, Scholengroep Westhage-Haagsch Genootschap en de bijzondere scholen Het Avontuur, Hofstede Praktijkschool en de Oranjeschool krijgen een nieuw schoolgebouw.

DEN HAAG - De gemeente Den Haag trekt komend jaar 37 miljoen euro uit voor tien nieuwe schoolgebouwen voor openbaar en bijzonder basis- en voortgezet onderwijs.

Dat heeft de gemeente maandag bekendgemaakt.

Ook is er 10 miljoen euro beschikbaar voor groot onderhoud en aanpassingen aan negen bestaande scholen en gymzalen. Met de investering wil Den Haag het beleid voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs opnieuw krachtig stimuleren. Wethouder S. Dekker: „Hiermee moeten de lesgebouwen aan de onderwijseisen van deze tijd gaan voldoen.”

De nieuwbouw start in 2007, onder meer voor de openbare basisschool Benoordenhout en de openbare montessoribasisschool Prinses Marijke, samen met een dependance van de bijzondere basisschool De Gantel. Ook de openbare scholen Drentse Hoek, De Haagse Beek, Scholengroep Westhage-Haagsch Genootschap en de bijzondere scholen Het Avontuur, Hofstede Praktijkschool en de Oranjeschool krijgen een nieuw schoolgebouw.



E. Titel:

1. Mijn gelezen boek heeft veel te maken met de titel. Justus vader houd zich niet aan de wet. Justus vind dit niet goed, maar later gaat Justus zelf voor eigen rechter spelen, dus is hij de ‘leider’ in het verhaal.

2. Voorbeelden uit het boek waardoor de titel naar voren komt: Justus: ‘ik zorg wel dat alles in orde komt’. Justus: ‘dat kan ik ook nog wel doen’.

3. Een andere goede titel voor het boek zou kunnen zijn: “Geld…”



I. Bedoeling van de schrijver:

1. De bedoeling van de schrijver is: de lezers aan het denken zetten over rechten in de wereld. Hij laat duidelijk merken en zien dat ieder mens vergeving nodig heeft.

2. De schrijver heeft zijn bedoeling goed duidelijk gemaakt. Dit komt doordat op het einde alles goed gemaakt is, en het hele boek eigenlijk draait om dingen die juist wel of niet mogen.



L. Krantenartikelen:

1. Zaterdag 14 oktober 2006 - BREDA – Voor een ruzie op een bouwplaats in Dongen is de 40-jarige kraanmachinist V. R. uit Dongen door de politierechter veroordeeld tot een boete van zeshonderd euro waarvan tweehonderd euro voorwaardelijk. Zijn opponent, de 56-jarige onderaannemer P. van den B. uit Kuitaart werd vrijgesproken van mishandeling. Hij hield er wel een dubbele gebroken kaak aan over. De officier van justitie eiste tegen R. een voorwaardelijke boete van zeshonderd euro. De twee hadden eerder op 25 april op de bouwplaats aan de Oude Baan al ruzie gehad over een aantal balken die op verzoek van de aannemer verplaatst moesten worden. Toen de onderaannemer zich even later zonder een helm binnen het draaibereik van de kraan bevond, stapte de machinist op hem af en maande hem een helm op te zetten. Tevergeefs. Van den B. provoceerde de machinist door te weigeren aan de veiligheidsnormen te voldoen. De uitvoerder suste de ruzie. Maar niet voor lang. Even later bevond zich de onderaannemer weer zonder helm binnen het bereik van de kraan en dat werd R. te veel. Hij stapte op de man af en sloeg hem op zijn kaak. Beide mannen kwamen rollebollend op de grond terecht en werden door collega bouwvakkers uit elkaar gehaald. Direct daarna verbood de hoofdaannemer de beide vechtersbazen toegang tot de bouwplaats. De onderaannemer diende bij zijn tegenstander voor gederfde omzet een schadeclaim in van 55.000 euro. De beoordeling van de schadeclaim wees de politierechter door naar de civiele rechter.

2. *

3. Er was een ruzie op een bouwplaats in Dongen. De onderaannemer kwam zonder helm binnen het draaibereik van een de kraan. Van de kraanmachinist moest hij een helm op zetten, maar de onderaannemer weigerde dat. Er ontstond ruzie. De uitvoerder suste de ruzie. De onderaannemer werd op zijn kaak geslagen. Van de hoofdaannemer mochten ze niet meer op de bouwplaats komen.

4. Ik vind het eigenlijk te kinderachtig om zo met elkaar om te gaan. Zeker als oudere mensen. Je moet je gewoon aan de regels kunnen houden.



“Persoonlijk verslag”:

C: De naam van de hoofdpersoon is: Justus. Hij zegt vaak: “Als je een ervaring niet met z’n tweeën op doet kun je hem niet met iemand delen.” Deze uitspraak past goed bij hem, omdat hij veel dingen samen wil doen met iemand anders. Hij heeft ook wel dingen die hij alleen zou willen afhandelen, maar dat zijn er wat minder.

E:

Eigenschappen & Personen uit het boek die deze eigenschappen bezitten

1: Eerlijkheid - Yvonne, Justus

2: Behulpzaam - Yvonne

3: Vriendelijk zijn - Fam. Nachtegaal, Yvonne

4: Ruzie oplossen - Piet Kozijnse

5: Rechtvaardig - Justus



“Vormverslag”:

G. De schrijver in beeld brengen


Biografie:

Jan Terlouw is geboren op 15 november 1931 in Kamperveen. Na de middelbare school is Jan Terlouw wis- en natuurkunde gaan studeren in Utrecht. Daarna deed hij 13 jaren onderzoek in de natuurkunde. In 1971 kwam hij voor D66 in de kamer, en 2 jaar later werd hij voorzitter van de tweede kamer fractie. Na de verkiezingsnederlaag in 1982 ging hij naar Parijs en werd daar secretaris-generaal van de conferentie van Europese transportministers. In 1991 werd hij Commissaris van de koningin in Gelderland. Eind 1996 ging hij met pensioen maar van 1999 tot en met 2003 heeft hij in de eerste kamer gezeten. Jan Terlouw is getrouwd en heeft 1 zoon en 3 dochters.



Boeken:

Jaar, Boek, Uitgever, Vanaf

1998, Eigen Rechter, Lemniscaat, 13 jaar

1993, De uitdaging en andere verhalen, Lemniscaat, 12 jaar

1989, De kunstrijder, Lemniscaat, 12 jaar

1986, Gevangenis met een open deur, Lemniscaat, 13 jaar

1983, De kloof, Lemniscaat, 12 jaar

1976, Oosterschelde: windkracht 10, Lemniscaat, 12 jaar

1975, De nieuwe trapeze, Wolters-Noordhoff

1973, Briefgeheim, Lemniscaat, 10 jaar

1972, Oorlogswinter, Lemniscaat, 12 jaar

1971, Bij ons in Caddum, Van Holkema en Warendorf

1971, Koning van Katoren, Lemniscaat, 12 jaar

1970, Oom Willibrord, Van Holkema en Warendorf, 10 jaar

1970, Pjotr: vrijwillig verbannen naar Siberië, Van Holkema en Warendorf, 11 jaar



Bekroningen:

2000 Eigen Rechter

1990 De kunstrijder

1973 Oorlogswinter

1972 Koning van Katoren



Ik heb zelf Oorlogswinter en Eigen Rechter gelezen. Ik vond dat je bij deze boeken goed je aandacht kon houden. Ook gaf hij veel informatie. voor de jongeren van deze tijd.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen