Boekverslag : Remco Campert - Tjeempie, Of Liesje In Luiletterland
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2735 woorden.

Titel: Tjeempie, of Liesje in luiletterland

Auteur: Remko Kampurt (Remco Campert)

Uitgeverij: De bezige bij

Illustrator voorkant: Peter Ruting

Eerste druk: 1968, Amsterdam

Bladzijden: 141

Genre: Roman (satire)



Korte motivatie boekkeuze

Ik heb voor dit boek gekozen, omdat ik er in Laagland iets over las en dat me wel aansprak. Ook is het een dun boekje, wat ik toch altijd wel aantrekkelijk vind!



Persoonlijke reactie

Ik vind het boek erg leuk en ik had hem dan ook in een dag uit gelezen. Het valt mij op dat Liesje de betekenis niet kent van het woord seks, maar dat ze er toch regelmatig aan doet. Ze is op zoek naar iets wat ze al kent. Het valt mij ook op dat er in dit boek duidelijk de “Flower power” tijd heerst.



Samenvatting

Het boek gaat over Elizabeth van Zuylen (Liesje). Liesje heeft van meneer van Dale voor de paasvakantie een opdracht gehad net als alle andere kinderen uit haar klas. Liesje moet voor die opdracht moderne schrijvers interviewen. Haar moeder verbiedt dit haar echter, omdat deze toch alleen maar over seks schrijven en dat zij niet wil dat haar dochter ook in die wereld beland. Liesje kent de betekenis van het woord niet en wordt alleen maar nieuwsgieriger, vooral als moeder het ook nog over “een roofdier” heeft. Het vriendje van Liesje, Patrick, heeft ook nog een taak, nl. het interviewen van parlementsleden. Ook Patrick mag deze opdracht niet uitvoeren. Zijn vader wil niet dat zijn zoon in aanraking komt met die corrupte bende op het Binnenhof. Samen komen ze er niet uit wat seks is, hoewel ze er wel aan doen. Ze besluiten beiden toch de opdracht te maken, ondanks het verbod van hun ouders en trekken er op uit, ieder hun eigen weg.

Liesje gaat met de trein naar Amsterdam en ontmoet hier de schrijver Cees Bakels, een ongeïnteresseerde man die alles tof en te gek vindt en doorlopend stoned is. Liesje stelt wat vragen, maar krijgt onduidelijke antwoorden. Als Cees naar de W.C. gaat om een stickie te draaien, gaat Liesje mee, kompleet onder de indruk van zijn geslachtsdeel. Op de vraag wat seks is, krijgt ze als antwoord:"Seks is lichamullukke informaatsie". De hoofdstad vindt Liesje prachtig en ze besluit naar het inlichtingenbureau te gaan om te vragen waar ze moderne schrijvers vinden kan. Ondertussen wordt James, de huisknecht, gevraagd naar Amsterdam te gaan om Liesje te zoeken. Het roofdier blijkt een gouden helikopter te hebben, maar geen vast adres. Liesje krijgt wel het adres van de Best Gekapte Schrijver van Nederland. Als Liesje het Roofdier ziet vliegen, troost ze zich met de gedachte dat ze hem later nog wel zal ontmoeten. Liesje gaat naar het huis van de Best Gekapte Schrijver van Nederland. Hier moet ze in de wachtkamer zitten. Er zijn ook vier vrouwen die over hun ervaringen spreken. Er zijn ook twee heren die namen van oorlogsmisdadigers tegen elkaar roepen. Als Liesje eindelijk aan de beurt is, moet ze zich meteen uitkleden en op de vraag wat seks is, beantwoordt de schrijver haar met zijn filosofie over het niet-zijn dat gevuld wordt door het zijn. In de stad is een demonstratie van drie partijen: Klaas komt, de revolutie komt en Luf. Misschien is Pim wel een schrijver en Liesje wordt door een man die verliefd op haar is naar het Luf center gebracht. Onderweg legt deze uit wat seks is. James met zijn wit aangeplakte baard zit in de trein naar Amsterdam en wordt opeens geïnterviewd door drie mensen van de televisie. James wordt zo'n beetje dronken gevoerd en is hierdoor nogal radicaal in het uiten van zijn mening. Dronken op het station aangekomen houdt de menigte hem voor de profeet Klaas. De revolutiepartij sluit zich aan bij Klaas, alleen de Best Gekapte Schrijver van Nederland bleef alleen achter. Liesje is bij Mien en Pim in het Luf-center en na een speech van Pim gaat ze met hem mee naar huis en maakt hier een kosmiese trip met veel geuren en kleuren. Het roofdier vliegt met zijn heli en is triest. Boven Wassenaar is zijn benzine op en hij landt in de tuin van mevr. Van Zuylen. Liesjes moeder herkent hem en neemt hem mee in huis. Als Liesje bijkomt, is ze in een weiland en loopt ze in de richting van een boerderij, Huize Walgra. Er blijkt een schrijver te wonen en in de hoek naakt vastgebonden zit Patrick die dacht dat hier een parlementslid woonde. Liesje en Patrick mogen naar huis. Als ze aan deze arme, ploeterende schrijver vraagt wat seks is, antwoordt deze: Seks is treurig, maar tevens de weg der waarheid. De paasvakantie is voorbij en het roofdier is de nieuwe vader voor Liesje. James is niet teruggekomen. Hij is nu de profeet Klaas. Liesje moet alweer naar school en heeft op haar vraag een heleboel antwoorden gekregen maar wat “seks” nou is weet ze nog steeds niet.



Verdiepingsopdracht 2B



Personages

- Liesje van Zuylen, 15-jarige net opgevoede tiener, die nog zeer onschuldig en onwetend is. Ze is niet slim voor een 15e jarige. Ze is knap, nieuwsgierig, vrij vastberaden en levenslustig.

- Patrick van Haeren is het buurjongetje van Liesje en zit bij haar in de klas. Hij is zeer naïef en heeft weinig besef van de wereld.

- Mevr. Van Zuylen is de moeder van Liesje en een zeer nette vrouw van goede afkomst, haar man is overleden. Mevr. Van Zuylen staat voor verzuiling

- Meneer Van Dale is een ouderwetse leraar van de degelijke aanpak en heeft een vrouw die aan SM doet. Meneer Van Dale staat voor de "dikke Van Dale"



In dit boek stellen de moderne schrijvers daadwerkelijk bekende schrijvers voor. Deze zijn door Campert uitgebeeld in hun zwakke, opvallende en belachelijke standpunten:

- Cees Bakels stelt de schrijver en dichter Jan Wolkers voor. De weed rokende figuur die lak heeft aan de oude dichters en alleen over het simpele dichten informatie verstrekt.

- Het Roofdier stelt de schrijver Jan Cramer voor. De ruige figuur die houdt van wijven met grote tieten. Iedereen heeft respect voor hem. Hij slaat erop als iemand hem niet aanstaat. Cramer bluft graag met fysieke kracht. Gedurende het verhaal verandert zijn image van beest in gevoelsmens die ook rust en liefde nodig heeft

- De Best Gekapte Schrijver van Nederland is een parodie op Harry Mulisch. Hij wordt door iedereen bewonderd en heeft daar zelfs een wachtkamer voor nodig.

- De man in zijn rood-zwart geblokt houthakkersjasje en zijn stevige bril op de fiets is Campert zelf. Deze figuur brengt Liesje ook naar het Luf-center. Hij komt over als een verlegen en bedeesde man die verliefd op Liesje is en haar niet eens gebruikt.



- De moeizame ploeteraar in de wijngaard des Heren (Huize Walgra) moet de schrijver Gerard Reve zijn. Een briefschrijver met homoseksuele neigingen, die jenever drinkt uit een waterglas. Hij spreekt bijbelse taal. Heel frappant is, dat in het boek"Het gangstermeisje" ook een figuur voorkomt die jenever drinkt uit een waterglas, ook die was homo.



Thematiek

Hoe en onschuldige tiener de moderne schrijvers opzoekt en tijdens haar zoektocht gedreven door nieuwsgierigheid allemaal antwoorden krijgt op de vraag wat seks is die deze persoon geestelijk nog niet kan bevatten, lichamelijk echter wel. Het thema van het boek is de generatiekloof, die door seks gesymboliseerd wordt. We hebben te maken met twee partijen: de jeugd (Liesje en Patrick) en de ouderen (mevrouw Van Zuylen, meneer Van Dale). Beide worden door seks geobsedeerd. De obsessie (of in het geval van de jongeren fascinatie) komt bij Liesje en Patrick voort uit onschuldige nieuwsgierigheid, bij mevrouw Van Zuylen uit frustratie - zij gaat om met de dames van de Zedelijke Pantsering. Hoe jonger de figuren in de roman zijn, hoe minder ze van seks een probleem maken.



Tijd

Het verhaal is niet chronologisch. Er zitten flashbacks in. Zo herinnert Liesje zich meneer Van Dale en zijn strafmethoden, succesjaren van het roofdier en belevenissen van de inlichtingendame. Het verhaal duurt een week, het begint de eerste ochtend van de paasvakantie en eindigt de eerste ochtend dat Liesje weer naar school moet.



Ruimte

Het verhaal begint en eindigt thuis. Een gedeelte speelt in de trein, maar het meeste in de stad Amsterdam. Er is zowel sprake van contrast als parallellisme. Contrast: De nette moeder en leraar tegenover de vrolijke Liesje en Patrick. Parallellisme: De moderne schrijver die de oude normen in de wind slaat en de stad met zijn demonstraties en de onschuldige Liesje.



Perspectief

Het verhaal heeft een objectief perspectief. Het is net of de schrijver alles gade slaat, omdat Liesje nog te jong is om alles zelf aan de lezer te vertellen. Om dit gevoel niet te sterk te maken is wel een kinderlijke en duidelijke stijl gebruikt. Je kent de gevoelens van Liesje en van het roofdier. Ook blikt de schrijver soms vooruit. (blz. 79)



Structuur

Het boek begint bij het begin en het is een informatieve opening. En het boek eindigt met een gesloten einde.



Stijl

Er wordt veel gebruik gemaakt van vreemde spellingen, die het boek een kinderlijke sfeer geven. Als Liesje dingen waarneemt worden deze vaak met verkleinwoorden aangeduid. Liesje is ook een naam voor een lief, klein meisje. Campert weet de dingen zo te beschrijven dat zijn visie, standpunt, uit de stijl naar voren komt. Een emotievolle waarneming van de realiteit. De stijl van schrijven is erg grappig in dit boek. Sommige woorden worden geschreven zoals ze letterlijk gezegd worden en daardoor moet je de woorden hardop lezen om ze te kunnen begrijpen. Verder is het taalgebruik erg makkelijk.



Taal

De taal is Nederlands maar is letterlijk opgeschreven zoals je een woord uitspreekt. Daardoor is de spelling niet altijd hetzelfde, bijv. “lichamullukku informaatsie”!



Motieven

* seks

* onschuld, naïviteit

* ongehoorzaamheid

* nieuwsgierigheid

* onderbewustzijn

* lichamelijk begrip



Secundaire literatuur over “Remco Campert”



Wat is diens poëtica?

Tot de jaren zestig ging Camperts voorkeur het sterkst uit naar het schrijven van poëzie. Dat zie je al een aantal werken van hem, zoals de ‘Scènes is Hotel Morandi’, waarin hij op vertederde toon de wedergeboorte van zijn poëtische activiteit verbeeldt. Na de jaren zestig gaat zijn voorkeur liever uit naar het schrijven van proza.

Duidelijk is te zien dat Campert van verrassende taalspelletjes houdt. Deze spelletjes accentueren het speelse en tegelijkertijd verhullende karakter van zijn stijl.

Campert heeft vele verschillende verhalen geschreven. Hij begon dus veel met poëzie en later ging hij over op proza. De boeken die wel wat weghebben van ‘Tjeempie of Liesje in Luiletterland’ zijn de boeken: ‘Het leven is vurrukkuluk’ en het boek ‘Liefdes schijnbewegingen’. In ‘Het leven is vurrukkuluk’ gebruikt Remco Campert dezelfde taalspelletjes als in ‘Tjeempie of Liesje in Luiletterland’. Maar in ‘Liefdes schijnbewegingen’ gebruikt Remco Campert niet alleen de verrassende taalspelletjes, maar is ook het thema vrijwel hetzelfde. Verder zijn er niet echt boeken die hetzelfde thema hebben als ‘Tjeempie of Liesje in Luiletterland’.



Welke kenmerken bevat zijn werk & komen terug in dit verhaal?

Het motto van ‘Tjeempie!’ luidt: ‘sex is far too important a matter to be left merely to writers.’ Campert heft dit zich aangetrokken en zijn heldin ermee opgezadeld. Het thema van het boek is de generatiekloof, die door seks gesymboliseerd wordt. We hebben te maken met twee partijen: de jeugd (Liesje en Patrick) en de ouderen (mevrouw Van Zuylen, meneer Van Dale). Beide worden door seks geobsedeerd. De obsessie (of in het geval van de jongeren fascinatie) komt bij Liesje en Patrick voort uit onschuldige nieuwsgierigheid, bij mevrouw Van Zuylen uit frustratie – zij gaat om met dames van de Zedelijke Pantsering.

Hoe jonger de figuren in de roman zijn, hoe minder ze van seks een probleem maken. Cees Bakels kijkt aanvankelijk vreemd op als Liesje zijn gulp open ritst, maar al gauw laat hij haar tevreden haar gang gaan.

Pim en Mien van de lufsien zijn ouder dan Liesje en Patrick, maar zijn in hun taalgebruik zo kinderlijk en onschuldig dat ze haar zonder bedenking bij zich in bed nemen. Het door mevrouw Van Zuylen zo verfoeide Roofdier is in zijn gedrag erg adolescent. Voor hem is seks een tijdverdrijf, daartoe gebruikt hij het onderlijf. De Best Gekapte Schrijver van Nederland is ouder en wijzer. Hij bekijkt de zaak filosofisch. Hij gaat met Liesje naar bed en wijst haar vervolgens de deur. De briefschrijver staat ver van de ongecompliceerde Liesje en Patrick af. Zijn seksuele techniek is de hunne dan ook niet. Hij bindt Patrick aan een paal vast en zet hem Indianenveren op het hoofd.

Niemand kan, ondanks het lichamelijk verkeer dat voortdurend plaatsvindt, uitlegen wat seks precies is: de generatiekloof is zo groot dat zelfs praktijkvoorbeelden niets uitrichten. Als de schrijver van het boek het Liesje in de persoon van voorbijganger met fiets tracht duidelijk te maken, komt hij niet verder dan een vage praat. Logisch: hij is verliefd op haar en kan daardoor niet schrijven.

Hoe kan de generatiekloof overbrugd worden? Door de twee kampen tot elkaar te brengen. Het Roofdier staat met zijn adolescente gedrag tussenbeide in. Hij is weliswaar volwassen, maar handelt daar niet naar. Ondanks zijn stoere gedrag drinkt hij niets sterkers dan cola. Als bron van ontucht vormt het Roofdier voor de seksueel gefrustreerde mevrouw Van Zuylen een buitenkans waar zij geen weerstand aan kan bieden. Wanneer het Roofdier bij haar is ingetrokken hebben de twee kampen zich verzoend en is de generatiekloof gedicht. Mevrouw Van Zuylen is veel vrolijker geworden, en met het roofdier kan Liesje lachen. Ze weet nog steeds niet precies wat seks is, maar ze weet wel bij wie ze voor het antwoord terecht kan.

‘Tjeempie!’ heeft veel weg van een sprookje. De ondertitel draagt daartoe bij: ‘Liesje in Luiletterland’ klinkt als een variant op ‘Alice in Wonderland’. Net als Alice beleeft Liesje avonturen die onwerkelijk zijn, maar door haar onbevangenheid biedt ze elke situatie waarin ze verzeild raakt, het hoofd.



'Tjeempie!' werd voor Campert, net zoals 'Het leven is vurrukkulluk', een bestseller.Het boek beleefde in 1994 (het jaar dat Campert 65 werd) zijn dertiende druk: hoewel het uit de jaren zestig komt, is het kennelijk dus niet gedateerd.

Tjeempie behoort ontegenzeggelijk tot de hoogtepunten van Camperts proza-oeuvre, het boek betekende ook een (tijdelijk) eindpunt. Pas in 1983, vijftien jaar na 'Tjeempie", verscheen de volgende Roman:'De Harm en Miepje Kurk Story'.



Evaluatie



Onderwerp:

Het onderwerp is niet makkelijk te omschrijven, maar eigenlijk gaat het gewoon over seks. Ik vind het wel een grappig onderwerp maar ik kwam er al lezende pas achter waar het een beetje over gaat. Het onderwerp is niet iets nieuws voor me dus dit boek heeft me ook niks nieuws laten zien en het heeft me ook niet in het onderwerp beïnvloed op de manier van denken. Ik vond het wel verrassend geschreven want een boek als dit heb ik nog nooit gelezen waarin iemand de hele tijd vrijt met iedereen.



De gebeurtenissen:

In het boek is er geen echte belangrijke gebeurtenis. Het is een doorlopend verhaal zonder veel gebeurtenissen die het verhaal beïnvloeden. Toch ligt de nadruk op de gebeurtenissen en niet echt op wat Liesje denkt of voelt. Door alle dingen die het boek gebeuren is het verhaal wel leuk om doorheen te blijven lezen want de gebeurtenissen zijn best grappig, bijvoorbeeld dat ze met elke schrijver die ze tegenkomt in bed duikt. Voor de rest deden de dingen die zij deed me niet veel. Wel zag ik ze wel eens voor me hoe het moet zijn geweest.



De personages:

Ik zou absoluut niet op Liesje willen lijken want ze is zo naïef als het maar zijn kan en vindt alles zo gewoon dat het niet waar kan zijn. Maar ik kan mezelf wel in haar verplaatsen hoe alles moet zijn geweest.Het gene wat ik van Liesje verafschuw is dat ze zo lomp doet; ze doet letterlijk alles wat je van haar vraagt en vindt dat maar normaal daarom vind ik de dingen die ze doet ook niet aanvaardbaar. Je komt ook het meest van Liesje te weten omdat het verhaal om haar draait.



De bouw:

In het verhaal zitten geen lastige stukken maar het is een goedlopend verhaal met één verhaallijn, maar het verhaal is niet echt boeiend omdat er geen boeiende gebeurtenissen zijn.

Het verhaal is chronologisch en door een afzijdig persoon verteld dus het was makkelijk om te volgen.



Taalgebruik:

De tekst is makkelijk te lezen omdat het voor lezers van mijn leeftijd is bestemd en er zitten geen moeilijke woorden in. Het is wel grappig dat de schrijver het zo heeftgeschreven zoals je het spreekt. De verhouding tussen uitleg en gevoelens vind ik wel goed omdat er me niks stoorde tijdens het lezen. De manier van schrijven past ook goed bij Liesje omdat zij zo praat.

Er is wel beeldspraak; de uitleg wat seks is maar dat is niet moeilijk om te begrijpen.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen