Boekverslag : Tim Krabbe - He Gouden Ei
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1502 woorden.

Samenvatting
SAMENVATTING
Rex Hofman en zijn vriendin Saskia waren op weg naar hun vakantiehuisje aan de Middellandse Zee. Ze stopten bij een benzine-station aan de Autoroute om te tanken en wat uit te rusten. Saskia ging wat te drinken halen, daarna zou zij rijden. Rex maakte een foto.
Drie jaar geleden, tijdens hun eerste vakantie, was de benzine op geweest en had Saskia drie uur lang in de auto moeten blijven. De beklemming in het kleine zwarte hok van de auto had haar helemaal overstuur gemaakt; het herinnerde haar aan haar nachtmerrie van het Gouden Ei. Toen ze klein was had ze eens gedroomd dat ze opgesloten zat in een gouden ei dat door het heelal vloog. Alles was zwart, er waren niet eens sterren, ze zou er altijd in moeten zitten, en ze kon niet doodgaan. Er was maar één hoop. Er vloog nog zo'n gouden ei door de ruimte, als ze tegen elkaar botsten zouden ze allebei vernietigd zijn, dan was het afgelopen. Saskia kwam niet terug. Rex ging naar de service-winkel en vroeg aan iedereen of men zijn vriendin had gezien. Hij belde hun hotel en de politie, maar Saskia was weg en bleef weg en niemand wist waar ze was gebleven.

Raymond Lemorne was leraar scheikunde, getrouwd en hij had twee dochters. Op een dag redde hij een kind van de verdrinkingsdood. Maar zou hij nu ook in staat zijn een misdaad te plegen? Hij maakte een pot chloroform: stap één van zijn misdaad. Om ongestoord verder te kunnen gaan met zijn voorbereidingen voor de misdaad, zei hij tegen zijn gezin dat hij zijn vakantiehuisje wilde opknappen. Hij verzekerde zich ervan dat niemand iets in de gaten kon krijgen als hij zijn slachtoffer, dat volgens hem het beste een buitenlandse vrouw kon zijn, naar zijn huisje zou brengen. Hij wilde zijn slachtoffer meelokken in zijn auto. Hij vond de beste manier: bij een tankstation langs de Autoroute zou hij, met zijn ene arm in een mitella, aan een vrouw vragen of zij hem zou willen helpen met het aankoppelen van zijn aanhangwagentje. Lemorne schoot Lemorne ook nog eens twee kampeerders dood die op zijn grasveldje bij zijn huisjewaren gaan staan.
Uiteindelijk lukte het hem om iemand te ontvoeren; een Nederlands meisje zag hem spelen met zijn sleutelhanger waar een grote R aanhing. Ze vroeg hem naar ook zo'n sleutelhanger en hij zei dat hij er vertegenwoordiger in was en dat hij er een hele lading van in zijn auto had liggen. Ze ging met hem mee; hij bedwelmde en ontvoerde haar. Het was Saskia

Acht jaar later was Rex een opsporingscampagne gestart. Hij had grote advertenties laten zetten waarin hij diegene die toentertijd bij het tankstation of daarna Saskia gezien hadden, opriep hem te schrijven.. Er kwamen verschillende brieven uit Frankrijk, maar er was er niet een die uitsluitsel gaf over Saskia's geheimzinnige verdwijning. Op de ochtend van de vijfde dag kwam er een Franse man op Rex af, die zich voorstelde als Raymond Lemorne. Lemorne wilde precies vertellen wat er was gebeurd, maar op één manier: door Rex hetzelfde te laten ondergaan. Rex ging akkoord. Ze reden naar het benzinestation. Bij het benzinestation moest Rex koffie met een slaapmiddel drinken. Daarna vertelde Lemorne wat er was gebeurd. Toen Rex wakker werd, lag hij in een doodskist.

Lieneke, zijn nieuwe vriendin, zocht Rex, maar hij was weg en kwam nooit meer terug. Van Saskia en Rex werd nooit meer iets vernomen.



LEESERVARINGEN
Het onderwerp van dit boek spreekt wel aan maar niet erg in het bijzonder. Er word door iedereen wel eens nagedacht over hoe het zou zijn als er een belangrijk iemand voor je verdwijnt. Ik dus ook. Het boek heeft me ook nieuwe kanten van het onderwerp laten zien. De dader werd als een normaal persoon behandelt, hij kwam ook zo over. Dit was nieuw voor mij.
Hoe het onderwerp werd uitgewerkt was verrassend voor mij. Het verhaal was ingedeeld in verschillende kanten van het verhaal, de personen werden ieder apart behandeld. Er werden ook dezelfde momenten twee keer behandelt maar de ene keer door de ogen van de Rex (slachtoffer) en de andere keer door de ogen van Raymond (dader). Ik vond het wel leuk uitgewerkt.
Ik vind de gebeurtenissen geloofwaardig. Het kan allemaal echt. Iemand zou zo vermoord kunnen worden. Het is ook begrijpelijk dat Rex een opsporingscampagne start, al leeft ze hoogst waarschijnlijk niet meer, hij wil toch achter de waarheid komen. Je blijft in de onzekerheid zitten als je niet weet of ze leeft of niet.
Daarom is het ook begrijpelijk dat Rex met Raymond meegaat. Hij is dan uit de onzekerheid waardoor hij misschien depressief wordt, bijvoorbeeld.
De gebeurtenis die het meest indruk op mee het gemaakt is dat Rex meegaat met de moordernaar van zijn vriendin. Hij gaat dan mee om de waarheid te weten te komen, maar hij weet niet welke gruwelheden op hem te wachten staan. Het ergste vind ik nog wel dat hij dan wakker wordt in een doodskist. Hij is dan machteloos. Het is er donker en nauw. Je weet dat je langzaam zult doodstikken aan zuurstofgebrek. Niemand kan je horen ook al probeer je het, de drang om te overleven is er maar het is zinloos. Dit stuk heeft me het meest aangegrepen.
De personages komen heel gewoon over. Ze hebben zowel positieve kanten als slechte kanten. Ze hebben elk wel eigenschappen die ik gewoon vind, ze hebben ook wel eigenschappen die vreemd vind maar ik verafschuw niet echt een eigenschap van een personage uit dit boek.
De personages reageren helemaal niet voorspelbaar, maar het blijft realistisch. Het boek blijft daarom ook heel boeiend om te lezen. Je staat elke keer weer voor een verassing. Ik had bijvoorbeeld niet gedacht dat Rex met de moordenaar van zijn vriendin meeging om hetzelfde te ondergaan. Ik dacht dat Rex in een vlaag van woede de moordenaar zo vermoorden maar om met hem mee te gaan en hem ongestraft door te kunnen laten leven, dat had ik niet gedacht. Dit bedoel ik met niet voorspelbaar, je weet niet wat ze gaan doen.
Ik vind het verhaal erg spannend. Als je op bed dit boek leest en je ziet dat het al laat is heb je de neiging om door te blijven lezen. Pas als je het boek dicht doet merk je hoe moe je bent. De schrijver stopt er elke keer op het goede moment een nieuw element aan het verhaal toe. De schrijver verklapt ook niet meteen alles en dat houd het verhaal spannend.
Ik vind het een perfect einde. Je weet wat er gebeurd is met de slachtoffers. Als het verhaal nog langer had geduurd dan zou het te langdradig worden. De ontknoping is er al gekomen, je weet dat de nabestaanden een groot gemis in hun leven hebben maar dat hoeft de schrijver niet nog eens te benadrukken. Dit zorgt er voor dat de lezer zelf nog nadenkt over het boek dus dat de schrijver niet alles heeft voorgekauwd.
Het verhaal was een beetje lastig om te lezen omdat de personen allemaal in een apart hoofdstuk werden behandeld, maar wanneer je het eenmaal door had hoe de opbouw in elkaar zat werd het logischer. Het taalgebruik was gemakkelijk.
Het taalgebruik van de personages viel niks op aan te merken. De zinsopbouw was ook niet bijzonder. Er werden geen moeilijke woorden gebruikt.



INFORMATIE OVER DE AUTEUR
Tim Krabbé is op 13 april 1943 in Amsterdam, waar hij nog steeds woont Hij deed zijn eindexamen HBS-B in 1960 aan het Spinoza Lyceum. Hij is getrouwd geweest met Liz Snoijink, en heeft een zoo Esra. Zijn vader en grootvader waren bekende schilders, evenals zijn broer Jeroen, die ook acteur en regisseur is. Zijn moeder is filmvertaalster en schrijfster. Tim Krabbé heeft ook wat geacteerd, en een tijdje psychologie gestudeerd aan de GU in Amsterdam, maar van beroep is hij altijd schrijver geweest (sinds 1967). Zijn debuten als schrijver en als journalist vielen samen in 1967. Naast zijn romans, verhalen en journalistieke werk heeft hij vele artikelen en een paar boeken over schaken geschreven. Van 1967-1972 hoorde hij bij de beste twintig schakers van Nederland, maar nooit bij de beste tien.
Tim Krabbé schrijft vooral romans.
De meeste critici hadden wel wat aan te merken op Het Gouden Ei, maar over het algemeen vond men het boek toch wel lezenswaard.
Boeken: (sinds 1978 bij uitgeverij Prometheus/Bert Bakker)
-- De werkelijke moord op Kitty Duisenberg (1967, roman)
-- Flanagan of het einde van een beest (1970, roman)
-- Fischer (1972, schaak-biografie)
-- 15 goede gedichten (1973, gedichten)
-- Red Desert Penitentiary (1975, roman)
-- De Stad in het Midden (1978, verhalen)
-- De Renner (1978, roman)
-- 43 Wielerverhalen (1984, verhalen)
-- Het Gouden Ei (1984, roman)
-- De Man die de Babson Task wilde maken (1986, schaak-essay)
-- De Matador (1991, verhalen)
-- Vertraging (1994, roman)
-- De Paardentekenaar (1995, verhalen)
-- De Grot (1997, roman)
Schaakboeken:
-- Schaakkuriosa (1974)
-- Nieuwe schaakkuriosa (1977)
-- Chess Curiosities (1985, Engels)
Literaire onderscheidingen:
-- 1969, voor Flanagan: eervolle vermelding Reina Prinsen Geerlings Prijs



Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen