Boekverslag : Naima El Bezaz - Minnares Van De Duivel
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2649 woorden.

Primaire gegevens



Auteur: Naima El Bezaz

Titel: Minnares van de duivel

Ondertitel: -

Verschenen in: maart 2002

Aantal blz.: 125

Leestijd: 3 uur

Uitgelezen op: 3 oktober 2003



Verantwoording



Ik had al veel horen vertellen over dit boek. Ook in Kopspijkers is er aandacht aan besteed. Dit is een programma op Nederland 3 op zaterdagavond. De schrijfster was toen ook aanwezig en heeft het een en ander vertelt over Minnares van de duivel. Toen ik afgelopen week aan het zoeken was naar een geschikt boek om te lezen, kwam ik het boek tegen. Nadat ik heb overlegd of het een goed boek was voor mijn lijst, heb ik besloten het te gaan lezen.



Verwachting vooraf



Mijn verwachting van dit boek is best positief. Ik denk dat het vrij modern is geschreven, zonder ouderwetse woorden. Je zal ook vooral antwoord krijgt op de vraag: wat is de plaats van de vrouw in de Arabisch wereld? Want wij zijn gewend dat we gelijk staan met de man, maar dat is daar denk ik helemaal niet het geval. In dat opzicht kun je er dus nog best wat van leren. Ik ben benieuwd, dus ik ga snel beginnen met lezen!



Eerste reactie achteraf



Ik vind dit werk:

I niet II een beetje III erg



spannend II

meeslepend III

ontroerend II

grappig I

realistisch II

fantasierijk II

interessant III

origineel III

goed te begrijpen III



- dit werk heeft mij aan het denken gezet, dat zeker. Want wij zijn hier gewend om als gelijke van een man te worden gezien. Maar blijkbaar is dat niet zo normaal. Er zijn ook nog landen waar het helemaal niet gewoon is. Dus dat zet je wel aan het denken. Waarom daar wel en hier niet? Dat is bijvoorbeeld zo vragen die je jezelf gaat stellen.

- Ik heb ook echt iets aan dit werk gehad, ook eigelijk met dezelfde reden als hierboven is geschreven.



Dit werk spreekt me wel aan omdat hierin heel duidelijk wordt gemaakt dat de plaats van de vrouw in de Arabische wereld een heel anders is dan hier. Eigelijk is het hele leven anders daar en ik denk dat het best goed is als je daar even bij stilstaat door middel van zo’n prachtig geschreven boek.



Korte samenvatting van de inhoud



De verhalen hebben een aantal overeenkomsten:

- alle personages krijgen vroeg of laat te maken met djinns

- ze spelen allemaal af in de omgeving van Marrakech en Achadour

- ze gaan over relaties: goedlopende, net begonnen of net kapot gegaan



De andere vrouw



Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen

neergeslagen houden en dat zij hun passies

beheersen. Dat is reiner voor hen. – De koran



Dit is het eerste verhaal en ook meteen het eerste wat me erg aanspreekt. Sabir en Nourlaila zijn de hoofdpersonen. Ze zijn met elkaar getrouwd, maar Sabir neemt altijd andere vrouwen mee naar huis en slaapt daar ook mee. Nourlaila laat het gebeuren, ze vindt het prima zolang hij maar van haar afblijft. Totdat Nadia in huis komt. Dit blijkt een serieuze relatie en Nourlaila raakt in paniek. Sabir kan het zich niet veroorloven om met twee vrouwen getrouwd te zijn. Hij zou van haar scheiden en haar terug sturen naar haar ouders. Dat is een grote schande voor de familie. Dit lost ze op door naar Lalla Rebha te gaan. Veel vrouwen gaan naar haar toe om liefde te vinden, maar soms ook te behouden. Ze geeft Nourlaila een flesje wat ze door het eten moet doen. Door dat middel zal hij alleen van haar blijven houden en van niemand anders. Ze doet het en het werkt. Hij wilt niets meer met Nadia te maken hebben. Hij heeft alleen nog oog voor Nourlaila, die erg tevreden is.



Allahs beschermeling



Ik zoek mijn toevlucht tot de Heer der mensen.

De Koning der mensen.

De God der mensen.

Tegen het kwaad van de fluisteringen van de

sluipende (duivel).

Die in harten van de mensen fluistert.

Uit het midden van de djinn en de mensen.

(AN-Naas) – De koran



Dit gaat over Abdullah el Barka. Hij is een jonge leraar en gaat werken op de koranschool. Hij wil voor alles een goede moslim zijn. Hij vreesde Allah en als kind al had hij de belofte aan de Almachtige gedaan nooit van het goede pad te wijken. Hij is Allahs beschermeling. De djinns (de duivels) weten dat en gaan proberen hem van het goede pad te laten afwijken. Ze willen hem de grootste zonden laten doen, namelijk overspel. Hij is gelukkig getrouwd met Saloua en zal haar nooit bedriegen, maar daar willen ze een handje voor steken. Ze gaan een gemeen spel aan, bijna valt hij erin, maar toch niet. Als het huis in lichterlaaie staat, gaat hij niet weg voor Saloua meegaat. Hiermee bewijst hij dat hij nooit zal afwijken van het goede pad en de djinns hebben het spel verloren.



Minnares van de duivel



Voorzeker, er waren mensen die hun toevlucht

zochten bij sommige djinns, waardoor zij hun

zonden vermeerderden. – De koran



Lalla Rebha is er net achtergekomen dat haar opdrachtgever, de djinn Farzi, haar biologische vader is. In gedachten gaat ze terug naar het verleden. De bewuste dag speelde ze met haar nichtjes. Maar op een gegeven moment, toen ze achter de bal aanrende, werd ze door twee onzichtbare handen omhoog getrokken. Later toen ze weer bijkwam lag ze onder laag struikgewas, maar ze kon zich niet bewegen. Ze viel in een diepe slaap. Ze wordt gevonden door haar vader en moeder die haar naar huis brengen en er meteen de imam bij halen. Hij moet zorgen dat Lalla Rebha niet meer bezeten is. Er is geen enkele vordering, tot dat er op eens een diepe zware stem sprak in plaats van het lieve meisjes stemmetje. Hij, Farzi, zou haar nooit meer laten gaan, want het was zijn dochter. Het lukt ook inderdaad niet. Die avond neemt hij haar mee naar het kerkhof en leert haar te luisteren naar de graven. En dit is het begin van een lange leerweg. Uiteindelijk is ze een van de beste seherra (beoefenaar van de zwarte magie) in Arabië en komen veel vrouwen naar haar toe om liefde te vinden of te behouden.



Over het taalgebruik

Er worden weinig moeilijke en ouderwetse woorden gebruikt. Waar helemaal geen gebruik van wordt gemaakt zijn spreekwoorden of stijlmiddelen.

Ze gebruikt wel vaak de echte Arabische benamingen voor dingen. Als je niet weet wat het betekent kun je het opzoeken in de lijst van woordverklaringen achterin.



Titel, ondertitel en motto

Opdracht 38: verklaar ondertitel en/of motto (eventueel met behulp van secundaire literatuur).



Mijn boek, Minnares van de duivel, heeft geen ondertitel. Dus die kan ik ook niet uitleggen. Op het begin van het hele boek staat wel een motto.



“Gezegend zij, die zonder gezien te hebben, toch geloven.” Johannes 20:29



In dit boek gaan alle verhalen over geloven. Sommige mensen hebben nog nooit bewijs gezien dat Allah bestaat en toch geloven ze. Geven zich volledig tot hem. In dit motto zegt Johannes dat deze mensen moeten worden gezegend.



Maar elk verhaal in deze bundel gaat ook vooraf aan een stukje uit de koran, een motto dus. Deze zal ik ook gaan uitleggen.



De andere vrouw

“Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen

neergeslagen houden en dat zijn hun passies

beheersen. Dat is reiner voor hen.” – De koran



In het verhaal gaat het over de man van Nourlaila die geregeld andere vrouwen meeneemt naar huis en hiermee ook zijn bed deelt. In de koran staat dus dat dit niet mag, maar dat ze hun passies moeten beheersen. Dat doet Sabir dus niet terwijl hij wel gelooft.



Aysha

“En Hij schiep de djinn uit de vlam des vuurs”

– De koran



Aysha is de djinn in dit verhaal. Ze verleidt Mohammed. Hij wordt meegevoerd naar een grote villa die als spookhuis bekend staat binnen het land. Hij ziet een mooi gemeubileerde villa en heeft seks met Aysha. Maar als Imran, zijn vriend, hem opeens wakker schudt, ligt hij in een lege en zeer slecht onderhouden villa. Imran wil daar zo snel mogelijk weg en gelooft het verhaal van Mohammed niet, maar wil er wel gebruik van maken. Met behulp van natuurlijke krachten krijgen ze Aysha in hun macht. En Imran misbruikte haar krachten enorm om zijn begerigheid te dienen. Uiteindelijk vermoordt Aysha Imran. Mohammed weet niet wat zich gebeurd maar is nog steeds helemaal in de waan van de djinn. Aysha wil dat Mohammed haar kust, dat doet hij en valt dood neer. Hier slaat denk ik ook het motto op. Dat djinns dus hartstikke slechte wezens zijn.



Allahs beschermeling

Ik zoek mijn toevlucht tot de Heer der mensen.

De Koning der mensen.

De God der mensen.

Tegen het kwaad van de fluisteringen van de

sluipende (duivel).

Die in harten van de mensen fluistert.

Uit het midden van de djinn en de mensen.

(AN-Naas) – De koran



Abdullah el Barka zoekt altijd zijn hulp bij God. Hierdoor wordt hij beschermd door de heer voor het kwaad; de fluisteringen van de sluipende duivel genoemd in het motto. In het verhaal willen de djinns hem ook een van de ergste zonden laten ondergaan. Maar uiteindelijk wint God het toch. En Abdullah el Barka blijft trouw aan zijn vrouw Saloua.



De slang

Zullen Wij degenen die geloven en goede werken

doen op dezelfde wijze behandelen als de

onheilstichters op aarde, of moeten Wij de

godvruchtigen en de bozen gelijkstellen?

-De koran



In het verhaal gaat de moeder van Medhi Basir dood. Medhi Basir is een man van groot aanzien. Hij is geboren als een arme plattelandsjongen, maar gegroeid tot hoogleraar in natuurwetenschappen aan de universiteit in Fès. Zijn moeder was trots op hem. Tijdens de begrafenis verliest hij zijn beurs. Hij laat het graf opengraven om te kijken of die daar ligt. Maar dan zit hij een dikke slang verwikkelt om zijn moeders gehele lichaam. De slang blijkt zijn broer te zijn, die nooit heeft mogen leven. De slang vertelt dat zijn moeder hem al heeft verafschuwd voor hij geboren was. Ze stompte vaak in haar buik om te hopen dat het kind zou sterven. Ze heeft pillen en drankjes geslikt, maar het kind verdween niet. Hij bleef in haar buik. Nu is hij eruit gekomen omdat zij dood is. De vraag waar de slang, het broertje van Mehdi, graag antwoord op wil is ook: heeft ieder mens geen recht om te leven? En daar is denk ik de connectie met het motto.



Iblies en de oude vrouw

‘O Iblies, wat hapert u dat gij niet onder degenen

zijt die zich onderwerpen?’ Hij antwoordde: ‘Ik ga

mij niet onderwerpen aan de mens, die Gij uit

droge, klinkende klei hebt geschapen, uit leem

gemaakt.’ God zeide: ‘Ga dan heen, gij zijt voorzeker

verworpen. Mijn vloek zal tot de Dag des Oordeels

op u rusten.’ Hij zeide: ‘Mijn Heer, schenk mij dan

uitstel tot de Dag waarop zij zullen worden

opgewekt.’ God zeide: ‘U wordt uitstel verleend’. Hij

antwoordde: ‘Mijn Heer, daar Gij mij verloren hebt

geacht, zal ik voor hen (de dingen) op aarde

schoonschijnend maken en hen allen doen dwalen.

Met uitzondering van Uw oprechte dienaren onder

hen.’ – De koran



Iblies is een slecht man geworden. Hij probeert dingen ongedaan te maken die God gemaakt heeft. Achmed en Fatna zijn zeer gelukkig getrouwd, maar Iblies wil zorgen dat dit verandert. Hij gaat naar een van zijn leerlingen toe die zwarte magie beoefenen, Lalla Rebha. Hij manipuleert haar door te zeggen dat als haar het niet lukt dat hij naar een andere vrouw zal gaan die eigelijk beter is dan haar. Maar hij wilt Lalla eerst een kans geven. Haar lukt het door Fatna te overtuigen van slechte eigenschappen van Achmed. Ze zal hem moeten vermoorden, vannacht om half drie. Dan gaat ze naar Achmed en vertelt hem dan zij helderziend is en dat hij vermoordt zal worden door zijn eigen vrouw om half drie vannacht. Die avond als Fatna net de schaar aan de keel van haar man wilt zetten, springt Achmed op. En zegt: ‘het is dus toch waar!’ Achmed pakt de schaar van Fatna af en steekt hem door Fatna keel, dan kijkt die ontzet naar het roerloze lichaam. Hij loopt de straat op en gilt: ‘Ik heb haar gedood. Zij wilde mij het leven benemen, maar Allah stuurde mij een engel om me te waarschuwen, en nu is zij dood!’ Dan loopt hij langzaam de straat uit.

Iblies heeft het dus voor elkaar gekregen om iets ongedaan te maken wat de zegen van God had ontvangen. Hij laat Achmed nu ook dwalen. Dit staat ook in het motto: .........en hen allen doen dwalen.



De dochter van de djinn

En voor degene uwer vrouwen die zich aan ontucht

schuldig maakt, roept vier uwer als uw getuigen

tegen haar. Als zij getuigen, sluit haar dan in de

huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of tot

Allah haar een weg opent. – De koran



Lalla Rebha krijgt van haar leermeester Farzi een verhaal te horen. Farzi leerde een jaar of veertig gelden Louisa kennen. Een mooie hard werkende vrouw. Hij heeft met haar de liefde bedreven en Louisa is hiervan zwanger geworden. Toen de moeder er achter kwam dat Louisa zwanger was mocht ze het huis niet meer uit. Want dat is zou een groot schande van de familie worden. Maar op de dag van de bevalling vlucht Louisa het huis uit. Ze verstopt zich in de struiken. Hier wordt ze gevonden door een ander echtpaar. Ze helpen haar met de bevalling en nemen naderhand het kind mee. Louisa valt in een diepe slaap en merkte er niks van. Dan vinden haar ouders haar, met een bebloede wond bij haar benen. Het kind blijkt dus al geboren te zijn, maar zelf is het nergens te bekennen. Dan moet iemand anders dus weten van het grote schandaal van de familie. De vader wordt woedend en steekt Louisa dood. ‘Wat heeft dit met mij te maken, Farzi?’ vraagt Lalla Rebha. Farzi antwoordt: ‘Dat kind ben jij. Louisa is jou moeder en ik ben jou vader.’ En Farzi verdween.

In het motto staat dat als een vrouw ontucht pleegt dat je haar dan zou mogen opsluiten in huis. Dat doen de ouders van Louisa ook. Maar Allah heeft haar blijkbaar toch een weg geopend om naar buiten te kunnen gaan.



Minnares van de duivel

Voorzeker, er waren mensen die hun toevlucht

zochten bij sommige djinns, waardoor zij hun

zonden vermeerderden – De koran



Lalla Rebha krijgt in dit verhaal voor het eerst contact met djinns. Ze proberen door hulp van een imam. Hij kan er niet voor zorgen dat Farzi het lichaam verlaat van Lalla. Hij begint dezelfde avond nog met een lange leerweg. Hiermee vermeerderd Lalla Rebha dus haar zonden. Want ze zoekt toevlucht bij de djinn Farzi.



Persoonlijke beoordeling



Ik vind het een prachtig boek. Het gaat hier over de Arabische cultuur en het geloof dat daarin een belangrijke rol speelt. Boeken over geloof interesseren me eigelijk altijd wel. In dit boek zie je ook de verschillende kanten van hoe je de Islam kan bekijken. Je leert ook veel van dit boek. Je krijgt door de motto’s ook een klein kijkje in de Koran. Hoe de koran dus bepaalde dingen beoordeelt. Ontucht van een vrouw is verschrikkelijk, maar van een man mag ook niet zomaar. Daar staat ook zeker een straf op.

Sommige verhalen in deze verhalenbundel spreken me meer aan dan andere. Dit heb ik ook al aangegeven bij de samenvatting van de inhoud. De verhalen zijn spannend, omdat je niet weet wat je moet gaan verwachten. Maar ook omdat je vaak niet weet wat ze precies aan het doen zijn. Omdat de uitleg soms pas later komt van een bepaald ritueel.

De personen komen ook levensecht over. Je kan tijdens het lezen een heel beeld vormen van een bepaald figuur uit het boek. Toch is dit best knap van de schrijverster want je krijgt niet echt beschrijvingen van een persoon.

Ik heb het boek ook vrij snel en makkelijk gelezen. Er waren dan ook weinig moeilijke woorden in gebruikt en er waren weinig sprongen in de tijd. Dit komt denk ik ook omdat de verhalen niet zo lang waren.

Als andere mensen mij zouden vragen welk boek ik hun aanbeveel, is dit boek er zeker een van.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen