Boekverslag : Marguerite Duras - Dix Heures Et Demie Du Soir En Ete
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2194 woorden.

Zakelijke gegevens

De auteur van het verhaal is Marguerite Duras.

De titel van de roman is; Dix heures et demie du soir en été. Het boek dat ik gelezen heb is uitgegeven op 2 april 1993 in Frankrijk. Hoewel de eerste druk in december 1985 was. Het verhaal heeft 151 pagina’s.

Het genre van het boek is een misdaadroman, omdat het verhaal draait om een misdaad die in een dorpje is gepleegd. En het is een roman, omdat het een uitgebreid verhaal is waar de daden en gedachtes van de hoofdfiguren worden beschreven.



Samenvatting.

Het gaat over een getrouwd stel, Pierre en Maria. Ze hebben samen een dochter, Judith. Deze zomervakantie gaan zij met een goede vriendin van Maria, Claire, naar Madrid. Maar daar waren harde regenbuien en ze besluiten in een dorp in een hotel te overnachten. Dat hotel heet hotel Principal. Als Maria in een café zit hoort ze dat in dat dorp net een dubbele moord gepleegd. Rodrigo Paestra heeft namelijk zijn eigen vrouw en haar minnaar Toni Perez gedood. Het hele dorp is geschokt en de politie is op zoek naar hem, hij is namelijk gevlucht. Maria is gelijk geïnteresseerd in Rodrigo. Ze praat in dat café met een klant, die haar vertelt dat Rodrigo zich heeft verstopt op één van de daken van de huizen in het dorp, want hij kon nog niet het dorp uit zijn. Maria is verslaafd aan alcohol, zij drinkt continu manzanilla ( ik weet niet wat voor een drankje dat is). Maria heeft al een tijdje door dat er iets aan het opbloeien is tussen Pierre en Claire. Daar zit ze heel erg mee. De enige troost die Maria heeft is haar dochter Judith. Judith is nog jong en ze speelt nog veel en heeft nauwelijks benul wat er allemaal gaande is. Zelfs niet wat betreft de moord of wat betreft haar ouders en Claire. Door de storm laten de hotelgasten hun kinderen in de gang slapen, zo ook Judith. Maria blijft bij haar. Ze wacht tot Judith slaapt en gaat dan naar haar balkon, waar ze altijd heen gaat als ze een sigaret gaat roken. Dan ziet ze in de andere kamer Pierre en Claire. Ze raken elkaar aan, de hand van Pierre ligt op het lichaam van een andere vrouw, Claire. De volgende ochtend zegt Pierre constant dat hij van Maria houdt, en Maria zegt hem dan dat ze dat wel weet. Ze gaat verder nergens op in en zegt ook nooit iets van de affaire die zich afspeelt tussen haar man een vriendin. Terwijl ze er overduidelijk problemen mee heeft. Een paar nachten later staat Maria weer op haar balkon te roken en ze moet constant aan Rodrigo denken. Op de een of andere manier fascineert hij haar. Dan begint ze hem te roepen, eerst zachtjes, later harder om te zien of hij echt in de buurt is. Toch komt er geen reactie. Tot op een gegeven moment ze tegenover elkaar staan. Maria zwaait en heel langzaam zwaait Rodrigo ook. Maria vraagt waar hij naar toe wil gaan, want ze wil hem helpen. Als Maria de auto uit de garage wil halen, wordt ze tegengehouden door de portier. Ze zegt hem dat ze niet kan slapen en dat ze even een stukje gaat rijden. Ze rijdt naar het dak waar Rodrigo zit en langzaam laat hij zich vanaf het dak in de auto rollen. Dan komt er een patrouille aan, ze vragen waar ze heen gaat en ze vertelt hun hetzelfde als ze aan de portier had verteld. De hele stad is namelijk afgesloten. Rodrigo zit ondertussen verstopt op de achterbank en wordt niet opgemerkt. Ze laten haar doorrijden. Maria wil proberen Rodrigo over de grens te brengen, maar halverwege zegt ze terug te moeten voor Judith. Ze verstopt hem in een tarweveld. Ze zegt tegen hem dat ze hem rond 12 uur de volgende dag weer komt ophalen om hem als nog mee te nemen. De volgende ochtend zullen Pierre, Claire, Judith en Maria vertrekken naar Madrid. Onderweg vertelt Maria wat ze die nacht heeft gedaan. Ze besluiten Rodrigo op te zoeken in het tarweveld. Ze rijden langs de route, er zijn heel veel tarwevelden. Maar Maria kan zich de molens nog goed herinneren. Als ze een zandweggetje oprijden, zien ze de sporen van de Rover van Claire.

Ze weten dat ze goed zijn. Op het tarweveld zijn een heleboel mensen aan het werk, ze kijken vreemd op van deze toeristen. Op een gegeven moment stoppen de sporen, Maria en Pierre stappen uit en Claire blijft bij Judith in de auto. Maria zoekt in het tarweveld en op een gegeven moment ziet ze Rodrigo. Hij ligt in elkaar gerold en slaapt. Langzaam begint Maria hem weer te roepen, geen reactie. Als ze dan naar hem toebuigt om te kijken wat er aan de hand is, raakt ze zijn gezicht aan. Het is ijskoud. Rodrigo is dood. Er ligt bloed naast zijn gezicht op de grond en zijn ogen staren in het niets. Naast zijn gezicht ligt een pistool. Maria loopt weer terug naar de Rover van Claire en Pierre vraagt wat er aan de hand is en Maria zegt hem dat hij is gestorven van de hitte. Pierre gaat kijken en zegt dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Als Maria later slaapt, moet Claire huilen. Ze zegt tegen Pierre dat Maria alles weet over hen, Pierre zegt haar dat hij van haar houdt, maar ook van Maria. Het eindigt met het gesprek tussen Maria en Pierre, ze zegt dat ze alles weet en dat hun liefde voorbij is, maar toch blijft ze bij hen deze vakantie.



Verwerkingsopdracht.

Bij deze verwerkingsopdracht heb ik als hoofdvraag genomen waarom Maria Rodrigo Paestra helpt, terwijl hij eigenlijk een moordenaar is. En mijn subvragen zijn:

1. Hoe is haar situatie voordat ze Rodrigo ontmoet?

2. Wat trekt haar zo aan in Rodrigo?

Ik ga nu beginnen met het beantwoorden van de eerste subvraag. Tijdens deze vakantie is Maria erg uit haar doen, omdat ze heeft ontdekt dat haar man een ‘geheime’ relatie heeft met haar beste vriendin, hoewel ze al een tijd het gevoel had dat het aan de gang was, kreeg ze nu pas bevestiging, doordat ze haar vriendin en haar man in een omhelzing zag staan. Ik kan mijzelf voorstellen dat ze daardoor erg gekwetst en erg gefrustreerd is. Dat is ook duidelijk te merken aan de hoeveelheid alcohol die de drinkt en de enorme hoeveelheid sigaretten die ze oprookt (hoewel dat niet raar was aangezien het verhaal zich rond 1960 afspeelt toen waren sigaretten nog goed voor je). Zo blijkt ook uit het volgende citaat; pag. 98 ”Elle sourit à Pierre, dans la nausée. – C’est dur le matin, pour moi, dit-elle. Mais je vais me lever. – Tu veux que je reste? – Que tu m’attendes à la salle à manger, le réveil des alcooliques doit être solitaire. Ils sourient tous les deux. Pierre s‘en va.“ ‘Elle’ is hier Maria. Ook is het zo dat Pierre het niet meer ziet zitten dat Maria zo veel drinkt, zo blijkt uit het volgende citaat; pag. 99 “-Question de volonté, encore une fois, continue Pierre. Tu pourrais moins boire, le soir du moins. Maria finit le café à grandes lampées. – Oh, c’est bien comme ça, dit-elle. Une mauvaise heure le matin, et puis ça passe.” Ze zijn elkaar gedrag dus allebei een beetje zat, Pierre het gedrag van Maria wat betreft het drinken en Maria het gedrag van Pierre wat betreft het overspel. Ze weet alleen niet zo goed wat ze na de vakantie moet doen aangezien ze samen hun dochter Judith hebben. En voor haar zou ze het liefst bij elkaar blijven. Daarom is de situatie vrij uitzichtloos. Ondanks haar eigen problemen, is het weer ook onheilspellend; het is drukkend, benauwd en warm weer, wat uiteindelijk een hevige onweersbui wordt. Dus behalve het feit dat ze problemen heeft in haar privé-leven, zorgen andere omstandigheden zoals het weer ook voor een broeierige sfeer.

Nu ga ik subvraag 2 beantwoorden,dus wat haar zo aaantrok in Rodrigo. Wat ze gehoord heeft van de moord die Rodrigo Paestra heeft gepleegd, is dat hij dat deed, omdat zijn vrouw overspel had gepleegd. Dit heeft ze gehoord van de mensen uit het dorpje die het er allemaal over hebben. En omdat ze in hetzelfde schuitje zit heeft ze waarschijnlijk begrip voor de situatie. Niet dat ze het zelf zou doen, want ze is verder niet agressief of gewelddadig. Ze ziet hem dus niet echt als een misdadiger, maar eigenlijk een beetje als een held. Op het moment dat ze hem ontmoet, heeft ze zoals hier boven te lezen is net bevestiging gekregen van het overspel van haar man, dat versterkt natuurlijk alle gevoelens. Ze wil niet meer met haar man praten en wil nog het liefst dat hij helemaal weg gaat, maar ze wil toch bij hem blijven voor hun dochter. Daarom begrijpt ze de gevoelens van Rodrigo zo goed. Dat ze erg van slag is, maar toch ook wel onder de indruk is blijkt uit het volgende fragment; pag. 84 “ Maria le dévore du regard, dévore du regard ce prodige tangible, cette fleur noire poussée cette nuit dans les désordres de l’amour.” Ze noemt hem een zwarte bloem, wat inhoudt dat ze niet zo boos op hem is, want hij is een bloem, maar ze keurt hem toch wel een beetje af, want hij is zwart. Verder is een zwarte bloem die s’nachts groeit ook heel erg mysterieus. Dit geeft aan dat ze interesse voor hem toont. Dit komt omdat ze afleiding wil van de situatie zoals die op dat moment is. Ze wil even aan iets anders kunnen denken, een avontuur. En als ze met Rodrigo meegaat is dat het ultieme avontuur. Ze toont dus veel interesse voor hem omdat ze afleiding wil van haar problemen. Ik heb ook het gevoel dat Maria een beetje jaloers is op Rodrigo, omdat hij heeft gedaan wat zij eigenlijk ook wil. Dit is overigens mijn eigen interpretatie en ik kon geen citaten vinden om deze kracht bij te zetten. Maar het lijkt mij een logische conclusie als je nagaat dat ze hem wel aardig en interessant vindt, ondanks dat hij een moordenaar is. Ze vindt het wel zielig wat er gebeurd is, aangezien het meisje nog zo jong was: pag 84. “Et son amour repose, morte, à dix-neuf ans, encore nue, enveloppée dans cette même couverture brune qu’il enroula autour de lui sur le toit, dans une morgue improvisée à la mairie.” Ze heeft dus best wel medelijden met het meisje aangezien ze het heeft over een bruine deken (dus niet echt iets vrolijks) en een geïmproviseerd mortuarium in het gemeentehuis. Vooral dat laatste in erg triest. Ze heeft dus medelijden, omdat de omstandigheden daar zo simpel en ook wel onmenselijk zijn. Haar standpunt over de moord zelf is dus niet veranderd in de loop van het verhaal. Helemaal in het begin zei ze namelijk pag11; “Très jeune. Dix-neuf ans. Maria fait une moue de regret.” Ze vindt het dus vooral triest omdat het op zo’n jonge leeftijd allemaal is gebeurd.

Uiteindelijk is mijn conclusie dat Maria Rodrigo heeft geholpen, omdat ze wel begrijpt dat je boos kan zijn over een verbroken relatie. En dat trekt haar ook aan in hem. Ze zoekt een uitweg in haar probleemleven. Er is een soort band tussen hen, omdat ze allebei met een gebroken relatie zitten. De omstandigheden waren er ook allemaal toe, ze wou afleiding en er was een broeierige omgeving (het weer). Ze had verder toen ze daar kwam geen kwaad in haar zin, maar ze voelde zo’n band met hem dat ze hem heel graag wou helpen weg te komen. De reden dat Maria Rodrigo geholpen heeft is dus, omdat ze problemen heeft en een afleiding zoekt om daar niet aan te hoeven denken.



Beoordeling

Een ander onderwerp was niet te verwachten van Marguerite Duras. Ze schrijft altijd over gebroken relaties in warme landen. Het kan zijn dat ze met haar boeken mensen wil waarschuwen dat je je niet volledig moet laten leiden door liefde. Maar toch vond ik het gewoon een leuk en meeslepend boek om te lezen. Vooral omdat er in het boek veel handelingen uitgebreid worden beschreven. Zo kan je je als lezer goed inleven in het verhaal. En zelf je eigen gedachtes en meningen vormen over de personen. Dat de handelingen uitgebreid beschreven worden is ook een typerend kenmerk voor de stroming die Duras aanhing, namelijk nouveau roman. In de nouveau roman neemt de nauwkeurige beschrijving van de dingen een grote plaats in. Dingen worden niet rechtstreeks gezegd, maar beschreven. Het is daarom ook heel moeilijk geweest, om relevante citaten te vinden, voor zover als mij dat gelukt is. Eigenlijk heb je als citaat dus een hele passage nodig en dan nog zal je je antwoord niet letterlijk vinden. Maar er wordt ook een heleboel niet verteld en dat moet je maar zien te raden, want het zijn meer stukjes die je zelf aan elkaar moet breien. Dat is ook een kenmerk van nouveau roman, dat je gedwongen wordt om jezelf vragen te stellen waarop het antwoord nog niet zeker is.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen