Boekverslag : Jos Vandeloo - Het Huis Der Onbekenden
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1049 woorden.

Auteur

Jos Vandeloo; een Vlaamse schrijver, die o.a. de volgende boeken schreef:
De Engelse Les, De coladrinkers, Het gevaar en Een mannetje uit Polen.

Titel

Het huis der onbekenden - Een huis staat meestal symbool voor je veilige thuishaven, je eigen thuis, vol vertrouwen en warmte; je kent er iedereen, dus je voelt je er op je gemak.
Het huis der onbekenden suggereert echter dat je die zekerheden kwijt bent geraakt; je bent zoekende naar vertrouwde dingen; je voelt je zeker niet thuis.

Ruimte

Het verhaal speelt zich af in Antwerpen, waar de meeste passages zich afspelen in het appartement van de hoofdpersoon, Paul Everaart.
Het verhaal verplaatst zich hierna naar Amsterdam(de mooiste stad van Nederland) om uiteindelijk te eindigen in Brussel.

Tijd

Tijdens het verhaal wordt niet duidelijk om welke jaartallen het gaat, maar het zal zo tussen het jaar 1970 en het jaar 2010 liggen (Het verhaal beschrijft immers een moderne samenleving)
Hoeveel tijd er wordt beschreven is discutabel; aan de ene kant ruim twintig jaar(dit heeft alles te maken met de verwarde situatie waarin Paul zich bevindt), maar aan de andere kant een week.
Het verhaal wordt wel chronologisch verteld; Paul mijmert wel eens wat over het verleden, maar dat zijn geen echte flash-backs. Er worden ook geen flash-forwards gebruikt in het verhaal.
Van tijdsverdichting wordt geen gebruik gemaakt in dit verhaal; de overgeslagen twintig jaren worden niet beschreven.

Vertelwijze

  • Perspectief:
    De schrijver gebruikt gedurende het hele verhaal Auctoriaal Perspectief.
  • Opbouw:
  • ab ovo
  • gesloten einde
  • Genre:
    Roman
  • Indeling: Het verhaal is verdeeld in drie hoofdstukken.

Verhaalfiguren

  • De hoofdpersoon, Paul Everaart,is in het begin van het verhaal een succesvolle, zelfverzekerde man, maar door alle persoonsverwisselingen raakt hij dusdanig in de war dat hij constant twijfelt aan zijn eigen ik en hij gaat inzien hoe weinig hij eigenlijk te zeggen heeft over zijn eigen lot. Tijdens het verhaal wordt niet helemaal duidelijk of Paul nu daadwerkelijk gek is geworden; zelfs een UFO-ontvoering zou een verklaring kunnen zijn voor zijn 20-jarige absentie; de oplossing ligt niet bepaald voor het oprapen, maar ik hou het er toch op dat hij gewoon krankzinnig is geworden.
    Paul is een round character.
  • Zijn vrouw, Ellen, is in zijn verwarde gedachten de belichaming van alles wat mooi is in een vrouw; in haar bundelt zich de warmte en de genegenheid van een moeder en de tederheid van een engel.
    Haar aanwezigheid in zijn wereld vol onbekenden is voor hem een bron van warmte en erotiek en geeft hem telkens moed en eigenwaarde.
    Ellen is een flat character.
  • De andere verhaalfiguren dienen slechts om aan te tonen dat Paul ze niet meer herkent,de enige uitzondering hierop vormt zijn zoon Hans, die Paul na zijn 20-jarige absentie weer in zijn oorspronkelijke gedaante herkent.
    Al deze figuren zijn flat characters.

Motieven

  • Een quote in het boek:
    How little do we know that which we are! How less what we may be! The eternal surge of time and tide rolls on and bears afar our bubbles. -Byron/Don Juan XV.
  • Hij verklaart het aanschaffen van zijn nieuwe auto:
    Zijn oude karretje was kortademig geworden en haast versleten. Dat is het lot van auto's en mensen ,er helpt geen lievemoederen aan. Na een tijd zijn ze onbruikbaar en worden ze afgedankt.
  • De doelloze bejaarden op het bankje in het park.
  • Hij relativeert het leven en de tijd:
    Alles is kortstondig: Het geluk, de jeugd, de liefde, het genot en het leven.
  • Hij kent de nieuwe Ellen pas 24 uur en twijfelt al of hij haar niet heel zijn leven al als vrouw heeft gehad.
  • De schrijver beschrijft zo nu en dan (in cursief gedrukte letters) hoe de paniek losbreekt in zijn hoofd (d.m.v. the stream of consciousness).
  • Paul staat overal buiten:
    Hij kent hier niemand ,geen mens interesseert zich voor hem .Een vorm van prettige eenzaamheid of van onaantastbare onafhankelijkheid.
  • Hij zou zich het liefst uit onmacht willen overgeven, maar dat doet hij niet omdat hij weet dat men hem dan voor gek zouden verklaren en hem in een gesticht zouden plaatsen.

Thema:

Waanzin of geen waanzin?

Gedurende het hele verhaal is het de vraag of Paul nu werkelijk gek is geworden of dat er met hem een eigenaardig spelletje wordt gespeeld; een gril van het lot? Een relativering van de tijd (zie quote van Byron/Don Juan XV) zou ook nog kunnen. Misschien wil de schrijver ons duidelijk maken dat er wel degelijk niet ver hier vandaan hogere krachten zijn waarbij de mens in schril contrast mee staat; het meest voor de hand liggend blijft toch dat Paul gek is geworden (v.b.: Paul ontmoet zijn vriend Antonio, die hij zich herinnerde als een man met een ferme snor, maar wanneer hij hem ziet merkt Paul op dat hij geen ferme snor heeft; dit in tegenstelling tot zijn zoon Hans die even later onder de indruk is van Antonio's ferme snor, zoals de schrijver ons vertelt.) Zeker is dat Paul machteloos staat in zijn strijd tegen het lot.

Opbouw van spanning:

Jos Vandeloo bouwt de spanning goed op door zo rond de twintig/dertig bladzijden Paul (en de lezer) voor een nieuw probleem te stellen; eerst denkt Paul dat het maar een onschuldig grapje is, maar later worden zijn angsten gegrond (hij ziet oude foto's en beseft het dan pas echt ; stukje voor stukje brokkelt vervolgens zijn zelfvertrouwen af).
Het verhaal eindigt met een heuse climax : een dag later blijkt het twintig jaar later te zijn en Paul ziet er nog steeds uit als een veertiger; maar zelfs dit verandert nog in de laatste scene, waarin Paul een dag later als een 60-jarige man in het ziekenhuis ligt.

Oordeel:

Ik vond het een boeiend boek; goede schrijfstijl, gemakkelijk te lezen en vooral ook spannend door de goede opbouw en de originele (lees: totaal onverwachte ) draaien aan het verhaal.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen