Boekverslag : Tom Lanoye - Alles Moet Weg
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1376 woorden.

1.1 Bibliotheeksteekkaart



Auteur: Tom Lanoye

Titel: Alles Moet Weg

Uitgeverij: Prometheus Te: Amsterdam

Jaar van uitgave: 1988 Druk: 7de druk 1996

Aantal blz.: 267



1.2 Inhoud



Tony Hanssen ziet het na een slecht examen niet meer zitten. Het gezeur van zijn ouders is hij ook al meer dan beu. Zijn ouders, een vooraanstaand advocatenpaar, willen immers dat hij net zo wordt als hun. En dit is allesbehalve wat hij wil. Zo besluit hij om te stoppen met studeren en zijn examenreeks niet verder af te maken. Want hij heeft immers een idee waarmee hij op korte tijd veel geld kan verdienen. Eerst en vooral heeft hij een startkapitaal nodig. Dit vindt hij door enkele waardevolle voorwerpen uit het huis van zijn ouders te ‘lenen’ en deze te verkopen. Met dat geld koopt hij een Ford Transit (bestelwagen). Hiermee doorkruist hij Vlaanderen als verkoper van alles en nog wat. Onderweg maakt hij heel wat mee. Eerst komt hij in contact met een zaalhouder en een bende feestvierders. Na hen allemaal leugens te hebben voorgelogen, weet hij geen uitweg meer behalve dan: ontsnappen. Dit doet hij ook. Hij vlucht naar het platteland waar hij dan weer in aanraking komt met enkele boeren. Deze pikken al zijn mooie verkooppraatjes niet en lachen hem uit, alweer moet hij vluchten. Terwijl hij aan het vluchten is, ontmoet hij "Andreeke" die hem eerst dreigt te vermoorden, maar waarmee hij uiteindelijk vriendschap sluit. Na een paar dagen met hem te hebben doorgebracht, gaan ze elk hun eigen weg. Tony ontmoet Raoul waarmee hij een erotische nacht beleeft, maar waar hij verder niets meer mee wil te maken hebben. Ondertussen heeft hij alles eens op een rijtje gezet en beslist hij het anders aan te pakken. Hij wil alleen maar echte goederen meer verkopen, zoals verzekeringen. Zo ontmoet hij een bejaarde vrouw, die alleen maar met zijn voeten speelt. Dus ook dit plan mislukt. Nu begint hij in te zien dat gans zijn plan om rijk te worden niet deugd. Maar hij durft niet meer naar huis terugkeren uit schrik voor de vele reacties. Dan vindt hij een oplossing. Hij gaat "Andreeke" weer opzoeken en hem om hulp vragen. Maar wanneer hij "Andreeke" gevonden heeft, blijkt ook hij geen geld of job te hebben. Ze beslissen om samen een bank te overvallen. Deze bankoverval loopt fataal af: "Andreeke" wordt doodgeschoten. Het enige wat Tony nog kan doen is vluchten. Dat doet hij dus ook. Hij schrijft dan nog een allerlaatste brief naar Soo (= beste maat) en vertelt hem dat hij een nieuw leven gaat beginnen in Nederland.



1.3.1 Thematiek



Het hoofdthema in het boek is verkopen. "De domme massa geld aftroggelen en zelf veel winst maken, want er bestaan enkel kopers en verkopers en wat niet verkocht kan worden, stinkt!" Met deze instelling gaat Tony tewerk. Aanvankelijk werkt hij alleen maar met folders en stalen, maar na korte tijd ziet hij zich genoodzaakt om alleen maar echte goederen te verkopen.



1.3.2 Titel



De titel is eigenlijk dubbelzinnig. Op een bepaald moment in het boek, verwijst de titel naar een gebeurtenis: wanneer Tony "Andreeke" ontmoet, zit "Andreeke" met problemen. Gans zijn ‘huis’ (= een oude opslagplaats) staat vol met gestolen goederen. De politie kan elk ogenblik binnenvallen. De enige oplossing is al het gestolen materiaal kwijtraken. Dit doen ze door alles in het Dijlekanaal te dumpen. Niets mag overblijven, want anders is dat alleen maar bewijsmateriaal voor de politie. Dus ALLES MOET WEG !!!

De dubbelzinnigheid zit hem hierin: Tony is deur-aan-deurverkoper, en wil alles verkopen. Dus ook hier moet alles weg.



1.4 Vertelperspectief



Ø Verteller: Meestal is het in de derde persoon geschreven, maar soms verandert dat naar de ik-persoon. Dat lag aan de situatie dat de auteur beschreef.

Ø Milieu: Tony komt in verschillende milieus terecht, bvb. drugmilieus (gedurende zijn contact met "Andreeke"), milieu van de homoseksualiteit (passionele nacht met Raoul) en in het misdaadmilieu (bankoverval).

E Door Tony in allerlei situaties te betrekken, maak je er ook kennis mee. Je leert er in feite van bij. En in deze roman wint het hoofdpersonage eens duidelijk NIET. Alles zit Tony tegen, op het einde van het boek is hij een dikke ‘nul’...



1.5.1 Structuurelementen



Ø Genre: maatschappijkritische roman

Ø Relaties: Soo -> Tony Hanssen <- "Andreeke"

Ø Ruimte: Het verhaal speelt zich af over héél Vlaanderen. (trektocht)

Ø Motto: Nul n’est censé ignorer la loi / Eenieder wordt geacht de wet te kennen.

Ø Spanning: Er was zelden spanning. Als er spanning was, kwam het door ruimtelijke elementen; bvb. politie bij bankoverval, politie bij goederen in het Dijlekanaal werpen, enz.

Ø Einde: Géén happy-end zoals in de meeste boeken. Het maakt het boek gewoon beter. Moest het einde ‘happy’ geweest zijn (dat Tony terug naar huis zou gaan), zou het helemaal buiten het thema zijn en dus ‘slecht’. Héél onverwacht is het einde trouwens niet als je tussen de regels door leest: alles mislukt héél het boek door, dus de bankoverval zal ook wel mislukken...



1.5.2 Tijd



Flashback: Het verhaal is eigenlijk één grote flashback. Het begint op het moment dat alle gebeurtenissen reeds voorbij zijn. Dat is toch de bedoeling van de auteur. Hij vertelt immers het verhaal en telkens wanneer er een nieuw personage in voorkomt, vertelt de auteur onmiddellijk hoe de persoon aan zijn einde is gekomen. Dus hieruit kan je afleiden dat hij alles al reeds op voorhand wist en dat hij het gewoon vertelt zoals hij het zich herinnert.

Vertelde tijd/verteltijd? De vertelde tijd is 1 à 2 maanden, terwijl de verteltijd 267 bladzijden is. Eigenlijk heeft de auteur het verhaal zeer gedetailleerd verteld en dus uitgerekt. En toch valt het niet tegen, het is zelfs amusant (telkens opnieuw die tegenslagen).



1.5.3 Informatie van de auteur



Ø Hij geeft ons een kennisachterstand, want HIJ weet al dat die mensen zullen sterven (zie flashback), terwijl wij nog helemaal niet op de hoogte zijn van die gebeurtenissen. Wij beleven het verhaal ‘LIVE’.

Ø Ook verwijst hij eventjes vooruit om spanning te veroorzaken, door al de gevolgen te bespreken/vermelden, terwijl we nog niet eens zover zijn.

Ø Hij houdt bepaalde gegevens achter, die je dan uiteindelijk wel te weten komt helemaal op het einde van het verhaal, bvb. Soo zijn uiterlijk, Tony is homoseksueel, enz. Waarom? Nieuwsgierigheid creëren, wat hem behoorlijk goed lukt...

Ø Hij geeft ons géén volledig portret van een personage. Je leert het personage pas kennen als de auteur zijn/haar gedragingen beschrijft, zijn/haar taal, enz. Waarom? Weer om die nieuwsgierigheid op te wekken, en aanzetten tot verder lezen...



1.5.4 Personages



Tony Hanssen: Het is een optimistische jongeman die zijn hart op de juiste plaats draagt. Hij heeft soms wat rare trekjes (masturberen -> acrobatische manier) en hij is homo, dat kan je afleiden uit zijn fantasieën.

Soo: de vriend van Tony, hij studeert ook rechten. Soo is zeer bezorgd om Tony, waarschijnlijk omdat hij stiekem verliefd is op Tony, maar dat wordt niet letterlijk in het boek omschreven.

"Andreeke": een man die Tony ontmoette op de autosnelweg. Hij bedreigde Tony en zei dat hij hem moest helpen. Uiteindelijk worden ze goeie vrienden en besluiten ze om een bank te overvallen.



1.6 Stijl



Het taalgebruik is niet echt moeilijk. Soms komt er wel eens een moeilijk woord in voor, maar de betekenis achterhaal je dan weer uit de context. De zinnen zijn niet echt heel lang. Daarom is het boek vlot te lezen en is het ook makkelijk te begrijpen. In zijn boek gebruikt Tom Lanoye veel ironie en sarcasme, maar dit maakt het alleen maar amusanter. Er is een grote afwisseling in zijn schrijven: nu eens gebruikt hij echte platvloerse taal, dan weer gebruikt hij de citaten uit het burgerlijk wetboek (hij leert voor advocaat en Soo ook) en door dit alles wordt dan nog eens een mop vertelt en worden de brieven voor Soo beschreven.

Nieuwe woorden: paria (verstoteling), sodomiet (homoseksueel), aureool (stralenkrans), beschimpen (honend bespotten),...



1.7.1 Auteur



Tom Lanoye (Sint-Niklaas, 1958) is een Belgisch Nederlandstalig schrijver van romans, poëzie, verhalen, toneel en columns. Hij was zoon van een slager en hij had 4 broers en 1 zus (hij was de jongste). Na zijn humaniora studeerde hij Germaanse filosofie en sociologie verder aan de Universiteit van Gent, al ging hij er vrijwel niet naar de les in tegenstelling tot zijn - al kende hij hem niet omdat hij nooit naar de les ging - altijd dronken medestudent Herman Brusselmans. In plaats van les te volgen begon hij voorzichtig met zijn carrière als schrijver en performer. Samen met studiegenoot Peter Roose traden ze op als podiumdichters in verschillende Gentse cafés.



Tot zijn vroegere werk behoort de succesrijke autobiografische verhalenbundel "Een slagerszoon met een brilletje" (1985) en de verfilmde roman "Alles Moet Weg" (1988). "Kartonnen Dozen" (1991), een roman die handelt over een jeugdliefde, wordt door velen beschouwd als zijn beste werk. Recenter werk: "Ten Oorlog" (1997), een toneelstuk naar "The Wars of the Roses" van Shakespeare en "Gespleten en Bescheten", een theatermonoloog waarmee hij door Vlaanderen toerde in de winter 1997-1998. De vaste thema’s in zijn werk zijn: liefde en dood, het mythische Vlaanderen en de onmogelijkheid van communicatie. Hij is tevens een berucht homoseksueel (hij sloot als eerste een samenlevingscontract af in Antwerpen) en dat komt vaak terug in zijn boeken. Hij toont regelmatig zijn bekommernis om de Belgische politiek, die na de Dutroux affaire een turbulente periode doormaakte.



1.7.2 Recensies



‘Een uitgekiende schelmenroman (...) Groot gevoel voor drama en burlesken; nooit ontbreekt de suggestie van schrijversgemak, van vertellerselan.’ JOOST ZWAGERMAN, VRIJ NEDERLAND



‘Nauwkeurige beschrijvingen, feilloze weergave van de banaalste gesprekken, lyrische ontboezemingen, uit het leven gegrepen toogpraat en moppentapperij, ontroering ook en sfeerschepping, Lanoye bespeelt virtuoos het hele gamma van zijn rijke mogelijkheden.’ HENRI-FLORIS JESPERS, DIOGENES



‘Tom Lanoye heeft met zijn eerste roman een bewonderenswaardig huzarenstukje afgeleverd.’ TROUW



‘Een verhaal vol verrassingen.’ HANS WARREN, PZC



‘Hilarische roman.’ HET VRIJE VOLK



‘Tijl Uilenspiegel is van gedaante veranderd en leeft verder als Tony Hanssen in Alles Moet Weg.’ JAAP GOEDEGEBUURE, HAAGSE POST



‘Een van de meest intrigerende, treurigste en tegelijk geestigste romans van de laatste tijd.’ J. HUISMAN, ALGEMEEN DAGBLAD



Eigen waardering:



Ik vond het zeker geen slecht boek, integendeel het was zéér goed. De vele ironie en de sarcastische opmerkingen die erin gemaakt worden, zijn gewoon álles. Je ligt echt kreupel als je ze leest, ongeacht je humeur. Tom Lanoye deinst niet terug om te schrijven wat hij voelt. Hij windt er geen doekjes om. Eén keer je het boek begint te lezen, wil je het in één keer uitlezen, hoe ongeloofwaardig de gebeurtenissen ook zijn, vooral omdat je weet dat het met Tony daarna nog slechter gaat aflopen en hij nog slimmere trucs en sluwere verkooppraatjes nodig heeft om te redden wat er te redden valt. Het boek krijgt van mij een absoluut verdiende 9/10 !!!
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen