Boekverslag : Bart Moeyaert - Wespennest
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 3572 woorden.

2 Waarom heb ik dit boek gekozen?



Ik heb dit boek gekozen omdat ik het thuis nog had liggen. Ik heb vorig jaar boeken voor school besteld, die ik dit jaar ook nog kon gebruiken voor mijn boekverslagen. Dit was het laatste boek van die boeken dat ik nog niet had gelezen. Daarom heb ik dit boek gekozen om een verslag van te maken.



3 Wat is mijn eerste persoonlijke reactie op het boek?



Mijn eerste persoonlijke reactie op dit boek was dat het een leuk boek is. Maar de gebeurtenissen volgen elkaar heel snel op dus het is niet echt realistisch als je er verder over nadenkt, maar de gebeurtenissen worden wel realistisch verteld.



4 samenvatting.



De 14 jarige Suzanne woont met haar moeder in een rustig stadje. De rust wordt wel verstoord wanneer een knappe jonge man het dorpje komt binnen gereden.



Suzanne heeft al dikwijls meningsverschillen met haar moeder, maar wanneer die knappe jonge man, genaamd Wolf, in hun leven komt, blijft het niet bij meningsverschillen, maar schakelt het over naar hevige ruzies.



Suzanne haar moeder is een heel rustig type, maar is niet bij iedereen gewenst. Ze valt nogal uit de toon. Voor Suzanne is dat niet altijd gemakkelijk, want er wordt dikwijls geroddeld in zo een klein stadje. Er zijn ook hele vele discussies over de honden van één van de buren. Iedereen wil namelijk dat ze weg gaan, maar alleen Suzannes moeder zegt dat ze mogen blijven. Daarom hebben suzanne en haar moeder bijna iedereen tegen zich.



Suzanne haar vader is op jonge leeftijd overleden en Suzanne heeft het er heel moeilijk mee. Ze denkt nog steeds aan haar vader.



Op een bloedhete dag komt er een scooter met een jonge man het dorpsplein opgereden. Het hele dorp staat plots allemaal buiten en kijken naar de jonge man hoe hij met twee marionetten een verhaal begint te spelen.Iedereen amuseert zich rot en Suzanne raakt over haar toeren. Ze wordt verliefd op de jonge man.

Na het optreden van Wolf gaat iedereen weer naar binnen. Suzannes moeder wordt weer heel boos en Suzanne heeft geen zin om thuis te blijven, dus gaat ze op pad. Ze gaat naar het bos om een beetje rust te zoeken. Ze is nog maar het paadje op en denkt al terug naar haar 7de verjaardag. Ze liep toen met haar vader en haar moeder in dit bos en die dag is haar vader getroffen door een kogel van de jagers.



Suzanne loopt verder en heeft al rap door dat ze niet alleen is. De kinderen uit het dorp zijn hout aan het zoeken voor ’s avonds op het zomerfeest. Ze zijn namelijk de tent al aan het opzetten.



Suzanne loopt verder en ziet dat een klein jongetje de bosjes inloopt. Wanda, de begeleidster, roept de jonge terug, maar die komt niet. Wanda vraagt aan suzanne om hem te gaan halen en dat doet ze natuurlijk. Als Suzanne de bosjes ingaat ziet ze een beetje verder dat Wolf daar zit samen met de kleine jongen. Suzanne roept de jongen en hij gaat weg.



Ze loopt verder en zet haar neer naast Wolf. Ze wil een conversatie starten, maar krijgt geen woorden over haar lippen. Dan toch, ze vraagt wat hij hier eigenlijk komt doen en hij antwoordt dat hij gewoon een beetje rust zoekt. Na veel praten nodigt Suzanne Wolf uit om deze avond naar het feest te komen. Hij heeft ingestemd. Het feest loopt in duigen.



Suzanne haar buur heeft veel puppies en zij had beloofd aan Suzanne dat ze eentje mocht hebben. Suzanne was natuurlijk heel blij en ’s avonds ging ze bij die vrouw langs. Maar zoals ze dacht was die weg naar het feest. Alleen haar man was thuis.

Suzanne heeft het niet zo gesteld op die man, maar belt toch aan. De man doet met veel tegenzin de deur open en vraagt wat er is. Suzanne zegt dat het om het puppietje gaat. Hij leidt haar mee naar de tuin en mag eentje uitkiezen. De man had geen zin om te wachten en gaf haar de sleutels en ging weg. Suzanne moest dus de koten van de honden afsluiten, maar omdat die man zijn vrouw slaat en zijzelf die man niet goed afkon liet ze de honden gewoon vrij. Natuurlijk lopen die honden elke richting uit en ook naar het feest. Ze proberen allemaal de honden tegen te houden, maar dat gaat niet. De honden beginnen te bijten en te grollen naar iedereen. Er is veel paniek en zo komt het dat het feest slecht is afgelopen.



Wolf ie die avond gewoon terug weggereden en Suzanne heeft nooit meer van hem gehoord. Zo hebben zij en haar moeder die avond nog de ruzies bijgelegd en zo eindigt het verhaal.



5 Bespreek de zeven verhaalaspecten.



1 spanning: De spanning ontstaat omdat je wilt weten hoe zal gaan tussen Susanne en Wolf af zal lopen. Ook ontstaat er spanning omdat je nieuwsgierig wordt gemaakt naar de afloop van de rusies en conflicten van Suzanne en haar moeder.



2 Personages: Suzanne Dantine: zelfverzekerd, vrolijk, eigenwijs.

Suzanne is 14 jaar oud en een behoorlijke puber. Ze gedraagt zich vaak raar, doet haar eigen gangetje en luistert niet vaak naar haar moeder.



Wolf: bertouwbaar, stoer, vriendelijk, vrolijk

Wolf wordt door zijn vrienden ook wel Wolfgang genoemd. Hij woont niet in het dorp waar Suzanne woont en gedraagt zich behoorlijk stoer op zijn brommer. Hij is een jonge jongen, daarom ziet Suzanne hem wel zitten.



Carla: zelfverzekerd, druk, vrolijk, doorzettingsvermogen.

Carla is de moeder van Walda. Suzannes moeder was vroeger goed bevriend met Carla, maar door de vele meningsverschillen zijn ze helemaal uit elkaar gegroeid.



Walda: Vrolijk, gemeen, druk, zelfverzekerd.

Walda was vroeger een vriendin van Suzanne maar door de ruzies tussen hun moeders zijn ze uit elkaar gegroeid. Ook hebben de moeders in het begin van hun ruzies Walda en Suzanne tegen elkaar opgestookt.



Edith: zelfverzekerd, somber, serieus, geremd, gesloten.

Edith is Suzannes moeder. Suzanne had soms een hekel aan haar omdat Edith en Suzanne heel vaak het ergens niet over eens zijn. Dan komen daar meningsverschillen en soms zelfs ruzies van.



Heleen: aardig, geremd, gesloten, vrolijk, ongelukkig

Heleen is een buurvrouw en vriendin van Suzanne. Heleen houdt honden. Het hele dorp vindt dat ze de honden weg moet doen, omdat ze voor teveel geluidsoverlast zorgen.



Rudi: gemeen, onbetrouwbaar, sloom, hard, ongeïnteresseerd.

Rudi is de man van Heleen. Hij slaat Heleen vaak. Hij is in het algemeen heel gemeen tegen andere mensen. Ook Suzanne heeft een hekel aan hem.



Westwei: aardig, behulpzaam.

Westwei heeft een boerderij buiten het dorp. Hij wordt verder niet genoemd.



3 Thema: Het thema is verliefdheid en drama. Zie Suzanne en Wolf. Zij vinden elkaar heel leuk en gaan dus naar het feest, daar gaat veel mis. Uiteindelijk gaat Wolf voorgoed weg. Maar het verdriet van Suzanne was maar voor even.



4 Opbouw: Eerst een beginsituatie, daarin wordt verteld hoe het dorp is. Dan het ontstaan van een probleem, de moeder van Suzanne krijgt ruzie met Carla over Wolf met zijn brommer. Dan het verslechteren van de situatie, als Suzanne met haar moeder rusie krijgt en weg gaat. Dan het verbeteren van de situatie als Suzanne Wolf vindt en hem uitnodigt voor het feest. Dan de afronding waarin Wolf weggaat en Suzanne hem nooit meer ziet.



5 Tijd: De tijdverloop in het verhaal is een dag. Ik vind het wel een korte dag waarin veel gebeurd.



6 Vertelsituatie: de vertelsituatie is de ikvertelsituatie. Je ziet al de gebeurtenissen door de ogen van Suzanne. En als je het boek leest kom je de hele tijd het woord je “ik” tegen. En met die “ik” wordt Suzanne bedoeld.



7 Ruimte: De ruimte waarin het verhaal zich afspeelt is in het dorp. Ook even in het bos als Suzanne na de ruzie met haar moeder naar het bos gaat en daar Wolf tegenkomt.



6 Een beschrijving van je leeservaring.



1 onderwerp.

1 Spreekt het onderwerp je aan? Ik vind een boek lezen met het thema verlieftheid en een beetje drama wel een interessant onderwerp maar het is jammer dat de geberutenissen allemaal in een dag plaatsvind. Dat maakt het moeilijk en daarom minder interessant.



2 Heeft het boek je nieuwe kanten van het onderwerp laten zien? Nee, ik denk dat het boek me geen nieuwe kanten van het onderwerp heeft laten zien.



3 Ben je door het boek anders over heet onderwerp gaan denken? Nee, ik ben door het boek niet anders over het onderwerp gaan denken. Voor het lezen van dit boek had ik een bepaalde manier van hoe ik tegen verliefdheid en drama aankeek, en door het lezen van dit boek is mijn standpunt niet verandert.



4 Verwachtte je dat het onderwerp op deze manier uitgewerkt zou worden? Ik had wel verwacht dat Suzanne verliefd zou worden op Wolf, maar dat hij aan het einde van het boek wegging had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ook dacht ik in het begin van het boek dat de gebeurtenissen niet zo snel elkaar zouden opvolgen. Ik had verwacht dat het in een week allemaal zou gebeuren in plaats van alles in een dag.



5 Ben je het eens met de mening die uit dit boek over het onderwerp blijkt? Ik heb niet echt een menig over het onderwerp uit het boek gevonden. Maar als daarmee bedoeld wordt over hoe dat Suzanne over dit onderwerp denkt ben ik het wel met haar eens.



6 Welke kanten van het onderwerp hebben volgens jou te veel of te weinig aandacht gekregen? Ik denk dat het ontstaan van de conflicten tussen Suzanne en haar moeder te weinig aandacht kregen.



2 Gebeurtenissen.

1 Bevat het verhaal voldoende gebeurtenissen om te blijven boeien? Het verhaal bevat wel voldoende gebeurtenissen om te blijven boeien, maar het gebeurd allemaal te snel achter elkaar dus uiteindelijk boeit het verhaal je op het einde van het boek niet zo meer. Als de gebeurtenissen iets verspreider zouden gebeuren denk ik dat het boek boeiender gebleven was.



2 Komen de gebeurtenissen logisch uit elkaar voort of is het verband moeilijk te verklaren? De gebeurtenissen komen logisch uit elkaar voort vind ik. Bijvoorbeeld: eerst komt er rusie, dan gaat Suzanne weg. En evenlater komt ze toch weer terug.



3 Vind je de gebeurtenissen: spannend/ boeiend/ herkenbaar/ dramatisch/ humoristisch/ zwaarwichtig/ geloofwaardig/ verrassend/ onaanvaarbaar/ waarschijnlijk/ schokkend? Ik vind sommige gebeurtenissen uit het boek wel dramatisch. Bijvoorbeeld als Suzanne en haar moeder zo’n erge ruzie krijgen dat Suzanne weggaat. Dat vind ik best dramatisch. Ook vind ik het dramatisch voor Suzanne als ze denkt dat ze een hele goede vriend van Wolf is aan het worden, maar dat dan blijkt dat hij ineens de stad uit is en dat ze hem nooit meer ziet.



4 Hebben de gebeurtenissen je aan het denken gezet? Zo ja, waarover? Nee, de gebeurtenissen hebben me niet echt aan het denken gezet. Ik zou in ieder geval niet weten waarover. Wat dat betreft vind ik het niet zo’n goed boek, want een goed boek zou de lezer wel aan het denken zetten.



5 Beschrijf de gebeurtenis die het meeste indruk op je gemaakt heeft en waarom? De gebeurtenis die het meerste indruk op me heeft gemaakt is dat als Wolf het dorp binnen komt gereden en dat iedereen heel vrolijk wordt en dat er daar dan ruzie over wordt gemaakt. Ik snap niet dat de moeder van Suzanne zo’n klein iets laat uitgroeien tot een hevige ruzie. Dat ze zo’n probleem maakt over dat de mensen in het dorp even zich kunnen amuseren heeft veel indruk op me gemaakt.



3 personages.

1 Is de hoofdpersoon een held op wie je zou willen lijken? Waarom (niet)? Nee, ik vind Suzanne niet echt een held. Ik vind haar in dit boek meer een meisje dat veel ellende meemaakt op een dag, en dat zou ik niet willen. Dus nee, ik zou niet op haar willen lijken.



2 Hebben de personages eigenschappen die je bewondert, gewoon vindt, of verafschuwt? Ja, de eigenschap van Suzannes moeder vind ik verschrikkelijk. Zij weet uit het kleinste dingetje een helse ruzie te krijgen. Dat vind ik vreselijk. Dat mensen zich om zulke kleine dingen druk kunnen maken.



3 Welke personages gingen voor je leven en welke niet? Suzanne en Wolf gingen echt voor me leven omdat je veel over die twee te weten komt. Dat is omdat je leest wat Suzanne denkt en doet, die gaat dus al voor me leven, en omdat ze veel over Wolf denkt, gaat die ook voor me leven. Ook Suzannes moeder ging een beetje voor me leven omdat Suzanne daar ook vaak ruzie mee had of over haar moeder nadacht.



4 Van welke personages kom je het meeste te weten? Genoeg om hun gedrag te begrijpen? Wat vind je van het gedrag? Er is maar een personage waar je veel over te weten komt. En dat is Suzanne. Je weet genoeg over haar om haar gedrag te begrijpen. Je leest wat ze denkt en doet, dus je leeft met haar mee. Ik vind dat ze goed reageert op sommige situaties, maar als ze mot heeft met haar moeder vind ik dat ze niet teveel tegen haar in moet gaan. Dat is het enige dat ik minder vind aan het gedrag van Suzanne. Ze lijkt me een aardige meid.



5 Met welke beslissingen of ideeën van de personages ben je het eens? Ik ben het eens met de ideeën van Suzanne over haar moeder en over Wolf. Over haar moeder denk te negatief. En ik denk dat ik het zelfde dacht over haar als ik in Suzannes plaats zou staan. Over Wolf denkt ze heel positief. En als ik die gedachtes zo lees, ben ik het wel met haar eens.



4 Bouw.

1 Hangt alles goed met elkaar samen vind jij? Ja, ik vind dat de gebeurtenissen heel logisch elkaar opvolgen. Maar omdat ze allemaal heel snel achter elkaar gebeuren is het toch af en toe moeilijk bij te houden.



2 Is het verhaal spannend? In het begin wel, maar naaar mate je meer gelezen hebt, wordt het minder spannend omdat je je meer moet gaan concentreren op de volgorde van de gebeurtenissen dan op de gebeurtenissen zelf.



3 Is het verhaal boeiend? Ook dit is in het begin wel, maar verder in het verhaal niet meer. Dat is wel zonde, maar ja. Dan moest de schijver de gebeurtenissen maar verder uit elkaar laten gebeuren.



4 Vind je dat de bouw van het verhaal goed past bij het onderwerp? Ja, ik vind dat dit wel goed past.



5 Zitten er veel terugblikken in het verhaal? Wat vind je ervan? Tussen de hoofdstukken door zit een klein hoofdstukje met een terugblik. Ik vind dat heel vervelend, want dan moet je twee verhalen tegelijk bijhouden, en kun je je niet concentreren op een enkel verhaal.



5 Taalgebruik.

1 Vind je het verhaal lastig om te lezen? Nee, het verhaal is niet moeilijk om te lezen omdat er niet zo veel moeilijke woorden in zitten, en de zinnen zijn ook niet erg lang. Dat zijn de dingen die een tekst moeilijk maken, en die kwam ik niet of nauwelijks tegen in dit boek.



2 Hoe vind je de verhoudingentussen beschrijven. Bespreken en weergave van gedachten en gevoelens? Ik vind dat de schrijver deze verhoudingen goed heeft gekozen. Ik zou zo niet weten wat er te weinig inzat en wat teveel.



3 Vind je dat de taak past bij de personages en het onderwerp? Ja, de schijver omschrijft de personen ook een beetje naar hun karaktereigenschappen. Dat vind ik heel goed van hem.



7 De verwerkingsopdracht.



Ik heb gekozen voor de verwerkingsopdracht 18. deze luidt als volgt: Bedenk vier titels voor het verhaal en leg precies uit waarom deze titels er ook goed bij zouden passen.



Titel 1

“1 dag, de hel” omdat in 1 dag Suzane verliefd word, later gaat het uit.

Omdat in 1 dag alle dorpslieden last hebben van wolf.

Omdat in 1 dag Suzanne en De moeder van har fikse ruzie met elkaar hebben.

Omdat in 1 dag veel honden ontsnappen uit een kooi en daardoor er veel mensen worden gebeten door die honden en daardoor het feest helemaal is mislukt.



Titel 2

Terug naar af” omdat suzanne verliefd was, maar opeens was Wolf weg.

Omdat het hele dorp last had van wolf maar later ook niet meer

Het feest niks geworden was dus er later er weer een konden houden omdat het nu niks was geworden en iedereen nar huis is gegaan.

Omdat later Suzanne en haar moeder het hadden bijgelegd.

Omdat Suzanne niks te doen da in haar dorpje dus toen wolf weg ging had ze niks meer in haar dorpje.



Titel 3

“Bijtende honden doen zeer” omdat wolf als ware een bijt geeft aan Suzanne om zonder pardon weg te gaan terwijl Suzanne hem wel leuk vond.

Omdat tijdens het feest kinderen en oudere mensen worden gebeten doordat Suzanne zo kwaad was geworden op de buurman die zijn vrouw mishandelde.

Omdat Suzanne na het vertrek van Wolf nog veel moet denken aan Wolf en hem graag wil opzoeken.



Titel 4

“Weg??!!”Omdat Wolf eerst in Suzanne ze woonplaats komt, zorgt voor onrust en weg gaat waarmee de bewoners van het dorpje weer blij zijn.

De honden worden vrijgelaten omdat Suzanne boos is op die buurman, die gaan dus weg. Mensen proberen de honden weg te jagen want ze bijten iedereen.



8 Informatie over de schrijver.



Biografie:

Bart Moeyaert is geboren op 9 juni 1964 in Brugge. Hij is de jongste van 7 zonen. Al jong schreef hij verhalen en makte hij boeken en kranten. Toen hij 16 was stuurde hij zijn eerste manuscript op naar een uitgeverij; het werd gepubliceerd toen hij 19 was. Hij studeerde kunsthumaniora in Gent en volgde een lerarenopleiding Nederlands, Duits en geschiedenis in Brussel. Hij studeerde daar af met een scriptie over Aidan Chambers. Vervolgens werkte hij als freelance, medewerker voor een aantal tijdschriften, en was hij tot 1995 eindredacteur van Top Magazine. Tegenwoordig schrijft hij naast boeken stukjes voor kranten en doet hij vertaalwerk. Bart Moeyaert woont in Borgerhout.



Internet brief over Bart Moeyaert: zijn mening

Ik heb nooit gedacht dat ik schrijver zou worden. Eigenlijk dacht ik meer aan het beroep van boswachter of dierenarts. Pas later heb ik beseft dat ik die beroepen uit boeken had. Jaap ter Haar heeft ooit een serie geschreven over twee kinderen van een boswachter, en een Engelse schrijver waarvan ik de naam niet meer weet schreef over de kinderen van een dierenarts. Die boeken verslond ik als kind, en het zou kunnen dat ze me op ideeen brachten. Waar ik het plan vandaan haalde om ook met honden op te treden in een circus, dat weet ik niet.



Al van v6ór ik kon schrijven of lezen was ik al wel met boeken bezig, dat weet ik nog. Ik tekende graag en ik knutselde graag, dus de stap naar `boeken maken' was maar klein. Ik dacht trouwens dat schrijvers en schrijfsters hun boeken zelf moesten maken. Zij hadden er een machine voor, maar ik had alleen mijn handen en wit papier en karton en plakband en lijm.



Ongeveer op mijn tiende heb ik beseft dat er uitgeverijen bestaan, die boeken maken en daarvoor schrijvers zoeken. Op mijn tiende had ik al veel meer gelezen. Ik had ook lievelingsauteurs, zoals Astrid Lindgren. Ik was meer dan vroeger beginnen schrijven, gewoon omdat ik het prettig vond. Voor kinderen uit de buurt schreef ik poppenkastverhalen op, en voor mijn familie (zes oudere broers en mijn ouders) maakte ik een huiskrant op zeven exemplaren. Ik schreef ook twee langere verhalen, die ik in die tijd `boeken' noemde. Eén boek van twaalf getypte vellen over een jongen die ziek was en één boek van veertig getypte vellen over een geheime club die actie voert tegen de plannen voor een warenhuis op de plek van hun clubhuis. Al noemde ik mijn verhalen al `boeken', ik noemde mezelf nog niet `schrijver'.



Vanaf de middelbare school wist ik eigenlijk niet meer goed wát ik precies wilde worden. Iets met planten, iets met dieren. Als ik voor mijn beroep op reis mocht, vond ik het ook wel goed. Iets met toneel leek me ook wel wat. Maar wat precies, nee, dat wist ik niet. Ik deed het niet goed op school, als er een wolk aan het raam was gepasseerd dan had ik het gezien, ik was niet echt gelukkig thuis met die oudere broers die dingen deden die ik nog niet mocht.



In die tijd ben ik aan een dagboek begonnen, en bij gebrek aan een vriendinnetje, verzon ik er zelf maar eentje: Judith. Voor mij bestond ze echt. Niemand wist iets van haar af. Ze werd zelfs zo belangrijk voor me - al bestond ze niet - dat ik een boek over haar schreef. In dat boek, Duet met valse noten, heet ze Liselot, omdat ik dat later een mooiere naam vond. Duet met valse noten is in 1983 als een echt boek verschenen. Ik was negentien en ik wist absoluut niet wat er verder zou gebeuren.



Mensen noemden mijn boek ineens `debuut' en mij noemden ze `schrijver'. Daarmee was mijn probleem meteen van de baan. Ik ben nooit `schrijver' geworden, omdat ik het eigenlijk al wás.



9 Bronvermelding.



Ik heb informatie over de schrijver en de samenvatting van het internet afgehaald, en wel van de site www.scholieren.com. Dit is een pagina waarop onder andere heel veel uittreksels van boeken te vinden zijn. Ook zijn daar bijvoorbeeld voor mensen die examen hebben gedaan de antwoorden te zien van hun examen. Ook staan er werkstukken op. Kortom, er staat heel veel voor school op deze site. Daarom is dit ook de eerste site waarop ik kijk als ik een samenvatting van een boek wil hebben.


Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen