U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Hisashi Yamanaka - Kati-kato.
Deze versie komt van http://www.scholieren.com/boekverslagen/2367 en is laatst upgedate op 01/11/1999.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 928 woorden.

Datum leesverslag: november 1999



Originele titel: Orega aitsu de, aiutsu ga ore de



Titel: Kati-Kato



Schrijver: Hisashi Yamanaka



Uitgeverij: Lemniscaat, Rotterdam



Uitgave: 1992 druk 1



Jaar eerste uitgave: 1980



Jaar eerste Nederlandse uitgave: 1992



Vertaling: Uit het Frans door Corinne Wackerlin



Originele taal: Japans



Uitgeverij: Lemniscaat, Rotterdam



Genre: Vriendschap/ school



Hoofdpersoon

Kato Saito:Kato woont in Japan, in het plaatsje Morino. Hij zit in de zesde klas van de lagere school, bij ons is dat groep 8. Hij is niet zo heel goed op school. Op school heeft hij wel vrienden maar is niet echt populair. Nadat de gedaantewisseling heeft plaatsgevonden moet Kato erg wennen aan het meisjeslichaam. Kato wil veel liever gewoon een jongen zijn. Kato is best brutaal en niet erg netjes. Hij heeft daardoor veel moeite om zich netjes en meisjesachtig te gedragen. En omdat niemand weet dat Kato in Kati’s lichaam zit wekt het veel problemen op. Later in het verhaal blijkt dat hij Kati best wel aardig vindt en wordt een vriend van haar



Voorbeeld: “De oudste kwam weer naar beneden. “Mama, Kati kan ineens fietsen.” “ja, ik heb het gehoord. Als dat nou het enige was! Ze is gaan vloeken als een jongen, haalt flauwe grappen uit en blijft me tergen door de spot met me te drijven.” Blz.28



Bijpersonen



Kati Saito:

Kati is vanuit Tokio naar Morino verhuist en komt op dezelfde school als Kato. Kati is tegenover haar klasgenoten erg brutaal en pest Kato een beetje met dingen die vroeger gebeurd zijn. Ze huilt best veel en dat ziet er natuurlijk een beetje raar uit in een jongenslichaam. Ze gedraagt zich als een meisje wat de jongens uit haar klas opvalt. Soms wou Kati liever niet meer leven, maar ze zet gelukkig door. Later in het verhaal merkt ook Kati dat Kati best wel aardig is.



Voorbeeld: “Opeens keek ze me strak aan. “Als dat niet mijn kleine lieve Katootje is! Of heb ik het mis? Jij bent toch dat jongetje dat in z’n broek plaste toen we bij elkaar in bed lagen!” Opeens wist ik het weer. Vroeger zaten ik en dat meisje samen op de kleuterschool. Mijn nachtmerrie was begonnen” blz. 8



Plaats/ omgeving

Het huis van Kati: Het is hier een chaos doordat Kato (in het lichaam van Kati) zich veel te jongensachtig gedraagt. Het wordt zelfs zo erg dat Kato, Kati niet meer mag zien. Hierdoor ontstaan er nog meer problemen en wil de moeder Kati met haar dochter met een dokter gaan praten en eventueel onderzoeken laten doen.



Voorbeeld:” Ik heb de indruk”, zei ze. “Dat je bent gaan veranderen vanaf het moment dat je Kato weer tegen het lijf bent gelopen.””Ja , je zult wel gelijk hebben,” antwoordde ik voorzichtig.”Ja toch? Je begrijpt waarom ik liever heb dat jullie elkaar enige tijd niet meer zien.”



Het huis van Kato: Ook is het hier een chaos, want Kati (in het lichaam van Kato) gedraagt zich niet normaal ze wil niet in bad en gaat niet graag naar de WC. De moeder van Kato heeft nog niet zoveel moeite met het rare gedrag van haar zoon want eindelijk haalt hij hoge cijfers en gedraagt zich netjes.



Voorbeeld:”Nou, eh, de dag dat ze aankwam, zag ik haar voor het huis staan en ik heb haar gevraagd wie ze was…. Ze dacht dat ik de spot met haar dreef en ze heeft het slecht opgenomen…””Logisch toch? Ze kan het als schoonmoeder toch al niet goed vinden met mijn moeder, jij maakt het nog erger dan het al is.” Blz 60.



School: De klasgenoten van Kati en Kato vinden dat ze zich erg raar gedragen. Maar zij zijn niet de enige ook de leraren vinden dat zij zich vreemd gedragen. Kati en Kato zitten veel met elkaar te smoezen en ze gaan niet bij de andere kinderen staan in de pauzes. De sfeer wordt er daardoor niet beter van.



Voorbeeld: “Meegesleept door z’n enthousiasme vervolgde hij:”en wacht, het mooiste heb ik nog niet verteld! Toen ik met nog wat klasgenoten was, hebben we ons afgevraagd of hij niet toevallig z’n piemel verloren was, en we zijn overgegaan tot een klein anatomisch onderzoek. Begrijp je wat ik bedoel…nee?

Nou we hebben zijn broek naar beneden getrokken om het na te gaan.”



Onderwerp

Het natuurlijk wel duidelijk wat het probleem is in het boek; Er is een gedaantewisseling geweest en Kati heeft het lichaam van Kato gekregen en Kato het lichaam van Kati. Hierdoor gaan ze zich raar gedragen en hun ouders beginnen het ook steeds raarder te vinden.



Titel

De titel: “Kati-Kato”. De titel zijn de namen van de twee kinderen die een gedaantewisseling hebben meegemaakt. Hier valt niet zoveel over uit te leggen maar misschien wel over het “-“ dat ertussen staat dit kan slaan op Kati en Kato die eigenlijk samen 1 zijn door de verwisseling van lichamen.



Recensie

Het boek zou nooit echt gebeurd kunnen zijn, dit komt door de gedaantewisseling. Ondanks dat zijn de personen wel realistisch weergegeven. Alleen Kati en Kato kunnen best bewijzen dat ze een gedaantewisseling hebben meegemaakt, ze kunnen genoeg bewijzen verzinnen. De wereld om Kato (en Kati) heen speelt zich af in Japan waardoor je sommige gebruiken die in het boek voorkomen niet begrijpt en daardoor kun je je er niet echt in in leven. Naast de negatieve punten zijn er ook positieve punten zoals de kleine grappige dingen en Kati en Kato die zich in de problemen werken dankzij het hele andere leven dat ze moeten lijden in andere huizen en andere gezinnen.



Op zich is het een grappig boek maar dankzij het niet-realistische verhaal vind ik hem niet zo heel leuk, maar het is ook niet zo dat ik er tegenop zat om het te lezen.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen