U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=14840 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 919 woorden.

Verwachting en eerste reactie:



‘Bint’ heb ik gelezen omdat het boek 2 jaar geleden bij de Grote Lijsters zat. Ik heb het boek gekozen voor deze opdracht omdat het boek heel bekend is en omdat het op de 26e plaats staat in de Dossier 1998 Top 100. Ik verwachtte dat het boek vrij makkelijk zou zijn om te lezen omdat het maar 76 bladzijdes heeft.

Na een paar bladzijden gelezen te hebben bleek dat niet zo te zijn. Omdat ik het wel leuk vond dat het over school ging, zodat je dingen kunt herkennen, ben ik toch verder door gaan lezen. De laatste zin van het eerste hoofdstuk, “Hij betrad de hel”, trok mijn aandacht. Daardoor werd ik nieuwsgierig naar wat er verder ging gebeuren.



Beknopte samenvatting en analyse:



Samenvatting:




Als nieuwe leraar wordt De Bree aangenomen op een middelbare school. Aan het hoofd van de school staat directeur Bint. Volgens Bint sluit het onderwijssysteem slecht aan op de eisen van de maatschappij. Voor een betere aansluiting is hij van mening dat het onderwijssysteem moet veranderen.

Op deze school heerst dan ook een stalen tucht, die vijf jaar eerder is ingevoerd. Een ‘product’ van deze tucht is klas 4D (‘de hel’). Bint: “Die klas is uniek. Zo een heb ik er nog nooit kunnen vormen, voor deze.” De Bree denkt dat hij mentaal en fysiek sterker is dan de klas en verklaart hen de oorlog “zonder ophouden, het hele schooljaar door”.

De voorgaande leraar van de ‘de hel’ is er weggepest. De Bree past zich, net als alle andere leraren, al snel aan het systeem van Bint aan. Hij laat leerlingen op zaterdag terugkomen en kleineert hen.

Na ontvangst van een slecht kerstrapport pleegt de leerling Van Beek zelfmoord. Bint wist dit van tevoren, maar nam geen maatregelen. Er ontstaat oproer onder de leerlingen, maar ‘de hel’ rekent daarmee af, geïnstrueerd door Bint.

Tijdens een schoolreis worden twee leerlingen door een medeleerlingen zwaar afgestraft, omdat ze, tegen de instructies in, hun eigen gang gaan.

Aan het einde van het schooljaar besluit De Bree toch les te blijven geven. Na de vakantie hoort hij dat Bint ontslag heeft genomen. Hij heeft zich het incident met Van Beek toch meer aangetrokken dan De Bree dacht. Hierdoor blijkt dat Bint niet opgewassen was tegen zijn eigen onderwijssysteem.



Analyse:



Motieven: Chaos, verwildering, school, dood, maatschappij, opstand, jeugd.



Personages:



Bint: Karakter: Strenge schooldirecteur

Uiterlijk: Mager en kaarsrecht (net als zijn karakter).



De Bree: Karakter: Nors, ijzeren wil, bezit een macht van kracht.

Uiterlijk: Kort en gedrongen, maar met een atletisch lijf.



Perspectief en verteller: Personale vertelsituatie, je ziet het verhaal door de ogen van een persoon, maar het boek is in de hij/zij vorm geschreven. Je beleeft het verhaal door de ogen van De Bree.



Ruimte: Voornamelijk een schoolgebouw in Rotterdam en tijdens een fietstocht door Zeeuws-Vlaanderen, België en Noord-Frankrijk.



Stijl: Oud taalgebruik als “Jullie kunt me niet kwaad maken. Jullie zult nooit iets van boosheid zien.” Ook valt het op dat er weinig verbindingswoorden worden gebruikt, maar juist korte zinnen.



Thema: Dictatuur op een school.



Tijd: Het boek speelt zich af in de tijd waarin het is geschreven (1934). Het boek duurt van november tot en met de zomervakantie en het begin van het daarop volgende schooljaar.



Titelverklaring: Bint is de achternaam van de schooldirecteur.



Verwerkingsopdracht 8:



Eerste lesdag



Zo, mijn eerste lesdag zit erop. Leuk begin van de dag gehad vandaag… de valse namen die 4D opgaf waren best origineel eigenlijk, Whimpysinger, Kiekertak, Punselie, Klotterbooke, Bolmikolke… hoe verzinnen ze het.



Maar ik heb er goed er gereageerd, al zeg ik het zelf. Die Van der Karbargenbok moet ik ook in de gaten houden, die kan nog wel eens lastig worden. Hij zal het wel afleren om idiote dingen te zeggen… IK zal het hem wel afleren.



Wat zal ik ze eens laten doen zaterdag, kauwgom van de banken af laten krauwen, een leuk opstel laten schrijven, iets anders… nou ja dat zie ik dan wel weer. Het zal in elk geval leuk worden, reken daar maar op!



Ik vraag me af of ze weten met wie ze te maken hebben. Ze zijn natuurlijk al heel wat gewend, maar toch.



Zaterdag



Zo, iedereen is toch op komen dagen. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. En zelfs doorwerken wanneer ik er niet ben, maar ze konden eigenlijk ook niet anders, eerlijk is eerlijk.



Ik moet toch eens een middeltje bedenken tegen kauwgom, die Schattenkeinder begint me op de zenuwen te werken met haar gekauw. Misschien dat een bezoekje aan de psychiater voor haar kan helpen. En dan nog janken ook, net alsof ik dat serieus neem zeker. Hahaha, die heeft nog heel wat te leren.



En die Voorzanger… die hoort hier eigenlijk niet thuis, hij is te normaal tegenover de rest. Als hij weer eens iets uithaalt weet ik wel al welke straf ik hem ga geven.



Eindoordeel en evaluatie:



Ik vond het boek leuk om te lezen, alleen gebeurden er niet veel spannende dingen in. De personages in dit boek zijn redelijk oppervlakkig weergegeven, dat vond ik jammer, maar dit kan te maken hebben met het thema van het boek, dictatuur. Het maakt het boek wel saai en koel.



Dat het boek al in 1934 is geschreven is me pas tijdens het maken van dit leesverslag opgevallen, tijdens het lezen van het boek kreeg ik het idee dat het in de jaren ’90 was geschreven, omdat er weinig oude woorden worden gebruikt in het boek, of je leest erover heen.



Ik denk niet dat het boek zich in deze tijd echt zou kunnen afspelen in Nederland, omdat er op scholen nergens meer op zo’n manier les wordt gegeven. Vroeger zou dat wel het geval kunnen zijn geweest.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen