Titelverklaring
Nathan Sid is hoe Nathan Punt graag zou willen heten. Sid is de achternaam van de vader van Nathan, maar omdat zijn vader niet met zijn moeder getrouwd is mag Nathan niet zo heten. Daarom heet hij nu Punt, de naam van de eerste man van zijn moeder, die in de oorlog gefsilleerd is.
Bewijs titelverklaring
En waarom stond er op zijn rapport Nathan Punt en niet gewoon Nathan Sid. Hij wist wel dat zijn vader niet echt met zijn moeder was getrouwd. Vorige zomer hadden zij hem dat allemaal al uitgelegd. (pag 55) Hij wilde van Capellen heten, dat was een mooie naam. `Indische adel,\' zeiden zijn zusters. Of, als zijn vader dan tòch van hem was, gewoon Sid. Ook op zijn rapport. (pag 57)
Motto
In dit boek komt geen motto voor.
Opgedragen aan …
Dit boek is opgedragen an Lien, Pieke en Suzette. Ik heb niet kunnen vinden wie dit zijn. Maar omdat dit boek over zijn jeugdherinneringen gaat en de hoofdpersoon in het verhaal drie zussen heeft neem ik aan dat het zijn drie zussen zijn.
Uiterlijke beschrijving boek
Op de voorkant van het boek staan allemaal dingen die volgens de schrijver met Indië te maken hebben. Op de achterkant staat een foto van van Dis. Er staat een beschrijving van het verhaal op en twee kritie-ken. Het boek heeft 73 pagina\'s en een hoofdstukaanduiding. Elk hoofdstuk begint op een nieuwe bladzijde. de hoofdstukken zijn niet genummerd en hebben ook geen titel.
Beginsituatie
Nathan legt uit hoe zijn familie zich gedraagt, hoe het huis eruit ziet en wat er in huis allemaal met Indië te maken heeft. De eindsituatie: Nathan\'s vader is dood en hij komt er achter dat het helemaal niet leuk is om een halve wees te zijn. Hij beseft hoeveel hij eigenlijk van zijn vader houdt. Samenvatting: Nathan is een echt buitenbeentje, hij is de enige die niet in Indië geboren is, hij is overal allergisch voor, hij mag niet in de zon etc. Hij wordt met harde hand opgevoed door zijn vader. De drie zussen van Nathan hebben een andere vader, die in de oorlog is doodgescho-ten. Zijn moeder gelooft sterk in natuurgenees wijzen en in gebedsgenezing. Ze is ervan overtuigd dat ze Nathan\'s bloed moet zuiveren. Samen wonen ze met drie andere uit Indonesië overgekomen gezinnen in een huis. Ze hebben het niet al te breed. Het is geen echt verhaal maar meer een opsomming van herinneringen. Af en toe kwam er familie langs. Als zij er waren was het huis altijd een bende. Overal slingerden schoenen en tassen en het hele huis rook zoet. Ze praatten veel over vroeger. Nathan zat er dan stilletjes bij want hij was de enige die er nooit geweest was. Ondanks dat Nathan streng opgevoed werd deugde hij niet, hij haalde kattekwaad uit, hij sloeg een van zijn zus-sen met een stok een gat in haar hoofd. Na een tijdje gaat Nathan op zoek naar zuivering. Die vind hij ook. Eerst ziet hij hoe iemand een kip dood. Dan ziet hij een bejaarde dood gaan. Op de motor in Den Haag rijdt zijn vader een vrouw aan en op het einde gaat zijn vader dood.
Hoofdpersonen
Nathan Sid
Hij heet eigenlijk Nathan Punt. Krijgt overal uitslag van en is overal allergisch voor. Is geboren in Nederland maar `gemaakt\' in Indonesië. Hij is een echt buitenbeentje in zijn gezin; hij is de enige die in Nederland geboren is, hij mag niet in de zon komen want anders verbrand hij. Hij woont in Bergen in Noord-Holland en zit op de basisschool. Hier wordt hij altijd gepest om zijn tengere figuur en zijn vader die iedereen wil commanderen. ook moet hij zijn vrienden omkopen met drop. Hij houdt erg van verkleden.
Nathan\'s moeder
Geboren in Indonesië. Haar eerste man was de vader van haar drie dochters en hij is in de Tweede Wereldoorlog gestorven. Justin Sid zou haar tweede man zijn zij het niet dat ze niet mogen trouwen. Ze gelooft heel sterk in Natuurgeneeswijze en als ze kookt, kookt ze \'gezond\'. Ze denkt dat door al de allergieën van Nathan\'s bloed onzuiver is en gezuiverd moet worden met smeer-seltjes en drankjes.
Justin Sid
De vader van Nathan, geboren in Indonesië. heeft in de oorlog gevochten. Hier heeft hij een slecht hart aan over gehouden. Hij krijgt nog steeds zijn KNIL-salaris maar door zijn slechte hart kan hij niet meer werken. Hij besteedt veel tijd aan het opvoeden van zijn zoon. Dit doet hij met veel slaag. Op het einde van het verhaal gaat hij dood.
Plaats
Het verhaal speelt zich af in het kustplaatsje Bergen in Noord- Holland.
Functionele ruimtebeschrijving
Het enige voorbeeld van functionele ruimtebeschrijving is dat vlak voordat Nathan\'s vader dood gaat Nathan opeens te maken krijgt met de dood.
Tijd
Het verhaal speelt zich een paar jaar na de Tweede Wereldoorlog af. Dit verhaal is chronologisch verteld. Er komen geen flashbacks en vooruitwijzingen voor. Afentoe worden er periodes overgeslagen, het verhaal gaat dan weer verder als er iets met Nathan aan de hand is. Bijvoorbeeld: Zijn vader zij dat zij nooit meer op de motor hoefden. Die Ariël was veel te slecht voor zijn hart. Zij duwden hem samen naar oom Len. Daar wachten toffees en een kwartje voor de schrik. (Volgende hoofd-stuk) Pa Sid was dood. Vijf dagen geleden was hij naar het ziekenhuis in Alkmaar gebracht.(pag 69)
Perspectief
Het perspectief ligt bij een auctoriale vertelinstantie. Hij be-- schrijft het verhaal door de ogen van Nathan.
Thema
\'anders zijn\' en \'Indië\'.
Motief
Een belangrijk motief in dit verhaal is Indonesië,dat telkens weer in het verhaal opduikt. Ook gaat het vaak over Nathan\'s allergieën en kwalen.
Stijl
Het verhaal is nogal kinderlijk geschreven. Vooral de gedichtjes zijn vaak simpel geschreven, toch is het altijd duidelijk wat hij bedoelt. Het valt op dat van Dis veel Indonesische woorden gebruikt (helaas is er geen bladzijde waar ze uitge-legd worden dus het blijft vaak gissen naar de betekenis). Ook valt het op dat hij niet om gebeurtenissen heen draait maar meteen op- schrijft wat er aan de hand is, bijvoorbeeld: Pa Sid was dood. (pag 68)
Genre
\'Nathan Sid\' is volgens mij een novelle. Het gaat namelijk over vrij alledaagse dingen. Het is ook op een erg ongebonden manier geschre-- ven.
Tijd
Het verhaal is ongeveer in deze tijd geschreven. Adriaan van Dis behoort tot een genre van schrijvers die een verhaal door het een hoop keren op nieuw te schrijven bijna perfect verwoorden. Hij bekijkt het verhaal een beetje van een afstand. Volgens het Haarlems Dagblad is dit een verhaal over zijn jeugd dat sterk verschilt met dat van andere schrijvers, omdat het geen dikke pil is en niet op een klaaglijke manier geschreven is. Waardoor het erg bevrijdend werkt.
Biografie
Adriaan van Dis werd op 16 december 1946 geboren in het plaatsje Bergen. Hij heeft veel reizen gemaakt, de ervaringen hierbij gebruikt hij vaak als inspiratiebron. Van 1974 tot 1982 heeft hij voor het NRC geschre-ven. Misschien ook daarna maar dat stond niet vermeld. Vanaf maart 1983 presenteerde hij \'Hier is ...Adriaan van Dis\'. Daar kreeg hij in 1986 de Nipkowsprijs voor (prijs voor het beste televisiepro-- gramma). In 1983 debuteerde hij met \'Nathan Sid\'. Hiervoor kreeg hij in 1984 het gouden ezelsoor. De eerste boeken van van Dis bevatten veel herinneringen uit zijn jeugd. Het thema dat telkens in zijn boeken terug-keert zijn de tegenstel-lingen tussen Nederland en Indië.
Eigen mening/Kritiek
Ik vond dit een erg mooi boek. Vanaf het begin is de sfeer er al door al de Indische woorden die van Dis gebruikt. Ook gaat het over een leuk gezin, want ze lijken in bijna niets op een doorsnee gezin. Ik vind het erg knap dat hij in zo\'n dun boek zoveel dingen kan laten gebeuren (het nadeel hiervan is wel dat ik het boek twee keer heb moeten lezen omdat ik na de eerste keer niet meer wist wat er in gebeurde). Ik vond het ook leuk dat ik nu meer van Indonesië weet, en de tegenstellin-gen met Neder-land. Van Dis heeft een erg speciaal iemand gekozen als hoofdper-soon, in haast elk boek zijn het helden, maar Nathan is alles behalve dat, hij is overal allergisch voor, hij is overal bang voor, hij wordt gepest enz. De stijl is ook erg leuk omdat het vaak een beetje kinderlijk geschre-ven is, zonder dat het echt kinderachtig wordt. Al met al een echte aanrader.
Samenvatting recensie 1. Bevrijdende herinneringen van Adriaan van Dis.
Zonder enige terughoudendheid mag Nathan Sid een meesterwerkje genoemd worden. Waarom? Omdat het luchtig gecomponeerd is, helder van toon, sober van taal en geraffineerd eenvoudig van structuur. In tegenstelling met jeugdverhalen van andere schrijvers, die vaak dikke pillen zijn waarin op een klaaglijke manier met iets of iemand afgerekend moet worden of waarin omstandig uitgelegd wordt, dat in ieder geval de natuurlijke omgeving veel mooier was is dit boek wel boeiend en werkt erg bevrijdend. De gedichtjes larderen de tekst. Door de eenvoudig woordkeus vullen zij met hun direct emotionele inhoud het ironische, het relativerende en het afstandelijke van het proza aan. De ironie is geen doel op zich geworden. Het schept ruimte en geeft adem. De essentie van deze jeugdherinneringen zit in de simpele woorden: als je op je jeugd terug kijkt overheerst verwondering. Je bent een groot schrijver als je die verwondering kan verwoorden.
Samenvatting recensie 2. Was ik maar een grasspriet.
Nathan Sid van Adriaan van Dis is begonnen als relatiegeschenk. Door alle goede reacties die erop volgden is het boek ook uitgegeven voor in de boekhandels. Als van Dis niet zo bekend was geweest toen hij het boek uitbracht zouden er misschien veel minder van verkocht zijn. Het boek is opgebouwd uit een aantal schetsjes waarin Nathan Sid de hoofdrol speelt. In het boek heeft Adriaan van Dis allerlei momenten uit zijn jeugd onder de loep genomen. Daarbij is hij vooral geïnteresseerd in de zintuigelijke aspecten, hoe de dingen roken, aanvoelden en smaakten. Nathan loopt proevend en snuivend zijn kindertijd rond.Van Dis grijpt zelfs voor zijn beeldspraken terug op de inhoud van een delicatessenwinkel.
;\n <\/div> |