Thea Beckman, Kinderen van moeder aarde
Lemniscaat Rotterdam - 1985 - 347
Hoofdpersonen:
Christian
Jongen van een jaar of veertien in het begin van het boek. Zoon van Armina, de Konega.
Heeft eigen wil en wil zich dus niet zomaar neerleggen bij de gewoontes en oude wetten van
het land.
Armina - Dottir
De Konega, oftewel hoogste persoon in een door vrouwen geregeerd land. Wordt bijgestaan
door de vrouwenraad, vertegenwoordigsters van alle delen van het land
Rajo
Man van Armina, verdwijnt in de wildernis nadat hij enkele ruzies heeft gehad en
stommiteiten heeft begaan. Is het niet eens met de te overheersende rol van de vrouwen
Thura
Meisje uit het noorden van het land, donkerder van huid en haar dan de meeste dames van
het land. Leert voor kapitein, en wordt verliefd op Christian, ook al weet ze dat dat
nutteloos is omdat hij haar nooit zal mogen trouwen
Thema
Mannen en vrouwen moeten samenwerken en vredelievender met elkaar en de met de natuur
omgaan
Titelverklaring
De bewoners van Thule kennen geen Godsdienst, maar ze vereren de aarde en de natuur die
hun alles biedt wat ze nodig hebben, zij zijn de kinderen van (moeder) aarde
Tijd
Een jaar of vier, met enkele flash-backs
Kritiek
Kritiek op: milieuvervuiling, machtsmisbruik, geweld enz
Genre
Toekomstverhaal
Plaats
Groenland
Motieven
Vrede, overheersing, natuur, oorlog, emancipatie
Samenvatting
Een derde wereldoorlog heeft een eind gemaakt aan veel leven op aarde. Kernbommen
hebben niet alleen de mensen gedood, maar ook de natuur verstoord. De aarde is door
aardbevingen en vulkaanuitbarstingen in combinatie met explosies gekanteld. De polen zijn
veranderd. Amerika is voor een groot deel woestijngebied, en het ijs op Groenland is
gesmolten waardoor een zeer rijk landschap is ontstaan. We leven nu zo'n 600 jaar na de
derde wereldoorlog. De bevolking die nu in Groenland woont, en het land Thule noemt, heeft
de macht in handen gegeven van vrouwen. Mannen hadden er op de wereld een puinhoop van
gemaakt, vrouwen zijn veel wijzer en zachtmoediger. De mensen op Thule leven in
gemeenschap met de natuur; ze doden alleen oude dieren, als ze een boom kappen, planten ze
een nieuwe enz. Er zijn weinig misdaden, veel gemeenschappelijk bezit, de mensen zijn
vriendelijk. Technische vooruitgang is er nauwelijks omdat die techniek de natuur
verknoeid, en dat wijst men af. De 'baas' van het land is de Konega, een vrouw door
eeuwenlange familielijnen zeer wijs. Haar dochter wordt altijd de nieuwe Konega. Nu is dit
Armina, maar er zijn wat dingen mis gegaan. Haar dochtertje is verdronken en dus heeft ze
alleen nog een zoon, Christian. Haar man is verdwenen in het bos, dood? Christian kan geen
Konega worden, maar alleen een Dottir meisje trouwen die dan Konega moeder wordt. Dottirs
zijn een soort adellijke meisjes, al geeft dat geen soort titels geen enkel aanzien of
gewin.
In Europa is een andere beschaving ontstaan, daar hebben de Badeners (Duitsers?) de
rest van Europa onderworpen en hebben een maatschappij van techniek, geldelijk gewin en
macht opgebouwd. Een mannenmaatschappij.
Op een dag komt er een schip van de Badeners in de haven van een van de Kuststeden van
Thule. Een enorm onbegrip tussen twee culturen wordt snel duidelijk. De Badeners gaan uit
van hun techniek, en wapens en accepteren de vrouwen niet. Ze zijn gekomen om te zien of
ze dit land kunnen veroveren, en als ze alle bodemschatten zien, denken ze dat ze er veel
profijt van kunnen hebben. Christian heeft zijn studie onderbroken, en inmiddels zijn
vader een keer gezien die woudloper is geworden, een goede baan.
Christian ziet eerst wel wat in de techniek en de ideeën van de Badeners, maar komt er
al snel achter dat ze uit zijn op gewin. Hij heeft tijdens zijn studie kennisgemaakt met
een meisje uit het noorden, Thura, en is al enkele jaren verliefd op haar. Ze studeert
voor kapitein en is erg zelfstandig. Hij neemt enkele Badeners mee naar het binnenland van
Thule om hun te testen. In die primitieve omstandigheden, die steeds slechter worden
ontdekt hij de ware aard van de Badeners, die zelfs een maat doden omdat het te lastig is
om deze gewonde mee te nemen. Ze hebben geen enkel respect voor de natuur.
De Konega besluit dat de Badeners niet meer naar hun land terug mogen omdat ze anders
onderworpen zullen worden en Thule vernietigd zal worden door de Badense legermacht.
Een gedeelte van de haven wordt afgesloten. De Badeners hebben intussen gemerkt dat de
Thulenen wel een wapen hebben, een onopvallend verdovingspistool. Enkele Badeners zijn al
een paar keer zo neergeschoten en na een uur of acht pas weer wakker geworden. Door de
herhaalde vergiftiging van het verdovingsgif wordt een bemanningslid gek en vermoordt de
kapitein. Als een laatste overgebleven overmoedige officier met het schip de haven wil
verlaten loopt het schip op een rots, daar door Christian en Rajo 'neergelegd' door middel
van explosieven.
Rajo en Christian hebben veel werk gedaan bij het gevangen nemen van de Badeners, en
zij willen meer inspraak van de mannen in het land, geen leidende posities, maar wel meer
inspraak. De vrouwen accepteren dat. Ook accepteren ze dat Christian met Thura wil
trouwen.
De Badeners worden opgenomen in de Thuleense maatschappij. Voor de meesten is dit
helemaal niet erg omdat het een prachtig land is zonder vervuiling en corruptie. |