U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : -- - Liever Verliefd.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=13382 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2446 woorden.

Primaire gegevens van het gelezen werk



Auteur: Het boek is gebaseerd op het script van de film Liever Verliefd. Er staat geen auteur op het boek. Binnenin de kaft staat “Tekst: Simone Lensink”.

Titel: Liever Verliefd

Ondertitel: -

Opdracht: -

Motto: -

Verschenen in: 2003

Uitgever: FC Klap

Verwachtingen vooraf: een romantisch meisjesverhaal waar smaak noch kraak aan zit.



Samenvatting van de inhoud



Anna wordt weer eens voor de zoveelste keer gedumpt. Ze heeft genoeg van mannen. Tegen haar beste vriendin Ellen zegt ze dat ze nooit meer een man wil hebben. Nog geen uur later heeft ze echter al een afspraakje gemaakt met een bouwvakker, Rob, die in het gebouw naast haar werkt.

Anna besluit dat ze zich voortaan als een man gaat gedragen: alleen voor de sex en het plezier een man, zeker geen relatie, en al helemaal niet verliefd worden.

Nog op dezelfde avond komt ze Sander tegen in de afhaal Thai. Sander is verdrietig, het meisje waar hij verliefd op is, heeft al een vriend. En opeens, zonder er goed over na te denken heeft Anna ook een afspraakje met Sander.

Zo gaat dat een tijdje door, dan weer eens met Rob en dan weer eens met Sander. Ellen vraagt Anna of ze echt niet verliefd is? Ze kan het niet langer ontkennen: ze is verliefd op allebei! Als ze dan eindelijk voor zichzelf besluit dat ze Rob zal dumpen om gelukkig te worden met Sander, vraagt Rob haar ten huwelijk. Ze kan van ontroering alleen nog maar ‘ja’ zeggen.



De climax komt in het restaurant tot haar hoogtepunt. Anna gaat met Sander eten in een restaurant, ook hij vraagt haar ten huwelijk en ook tegen Sander zegt Anna ‘ja’. Ze vlucht naar de wc, maar komt onderweg Rob tegen. Hij is met Ellen ook in het restaurant. Rob ziet op een gegeven moment Sander zitten. Hij loopt lachend op hem af en Sander valt breed lachend in zijn armen. Wat blijkt: het zijn huisgenoten! Ze feliciteren elkaar met hun verloving tot ze ineens doorkrijgen wat er aan de hand is. Anna kan niets anders doen dan haar beide handen omhoog te houden met aan elke ringvinger een verlovingsring.

Natuurlijk willen Sander en Rob niets meer met elkaar of met Anna te maken hebben. Anna belandt uiteindelijk in de armen van haar ex die haar in het begin van het boek dumpt: Dirk. Ze besluiten te trouwen. Enkele minuten voor de bruiloft slaan de twijfels toe bij Anna.



Titelverklaring



Anna neemt zich voor om niet meer verliefd te worden. Ze wil als een man zijn: alleen sex en plezier maken, geen relatie en nog belangrijker: niet meer gedumpt worden. Maar het wordt steeds ingewikkelder als ze toch verliefd wordt op zowel Sander als Rob. Ze vindt het veel te moeilijk om niet verliefd te worden, ze is liever verliefd.



Opbouw



Het verhaal wordt chronologisch verteld. Er zijn vijftien hoofdstukken.



Taalgebruik



Het is populair taalgebruik. Het leest lekker makkelijk weg. Je zou dit verhaal zo in twintig korte stukjes kunnen opdelen en er een column van maken in een vrouwen/meidenblad zoals de Viva, Fancy of Flair.



Tijd



In welke tijd speelt het boek zich af? Het boek speelt zich in het heden af. Dat merk je aan het werk dat Anna doet: ze werkt voor de Viva waar ze de rubriek Any Body voor verzorgt. Die rubriek staat nu in de Viva (in het echt). De vertelde tijd is vijf maanden ongeveer. Sander zegt tegen Anna in het restaurant dat ze nu negen weken samen zijn, en dat hij haar ten huwelijk wil vragen. Dan klapt de bom, Sander, Rob en Anna zien elkaar een tijdje niet. Anna eindigt weer met Dirk. Als ze twee maanden samenwonen gaan ze trouwen en dan eindigt het verhaal. Er zijn niet veel flashbacks, alleen in het begin als Anna vertelt over haar mislukte vakantie met Dirk en al haar andere mislukte relaties.



Het boek is 118 pagina’s dik, ik heb het boek in twee uurtjes uitgelezen.



Plaats en ruimte



Het boek speelt zich af in Amsterdam, al had het in iedere grote stad kunnen afspelen. De plaats en ruimte zijn niet zo heel erg belangrijk. Waarom Amsterdam? Ze noemt het park waar ze doorheen rennen de locatie van de Viva. Allebei in Amsterdam.



In het flatje van Anna gebeurt nog het meeste, en dan met name in de slaapkamer. Dan weer met Rob, een andere keer met Sander. In de studio van de Viva vinden een aantal pittige gesprekken plaats, tussen Ellen en Anna. Verder zijn er niet echt specifieke locaties op te noemen.



Spanning



Het verhaal bereikt haar climax vlak voor het einde (de restaurantscène). Dan zakt de spanning weer een beetje in (Anna heel gelukkig met Dirk en trouwplannen maken) om bij de bruiloftscène aan het einde van het verhaal wederom tot een clichématige climax te komen.



Vertelperspectief



Het verhaal wordt door Anna verteld, alsof ze haar relaas aan een goede vriendin vertelt. Het heeft iets weg van een dagboek, al is het niet in dagboekvorm geschreven.



Personages



Anna


Anna is gekwetst: ze is voor de zoveelste keer gedumpt. Deze keer wil ze het goed doen, ze wil geen mannen meer. Maar uiteindelijk eindigt ze met twee: een te veel! Anna is een voorbeeld vrouw zonder zelfvertrouwen. Ze is onzeker en past zich meteen helemaal aan de persoon aan die ze leuk vindt. Bij Sander draagt ze een bril, bij Rob een kort rokje. Ze hecht heel veel waarde aan haar vriendschap met Ellen. Haar onzekerheid is ook de oorzaak van haar zelfspot en cynisme.



Ellen

Ellen is een vriendin door dik en dun. Bovendien werkt ze ook nog eens samen met Anna. Ze is een zekere persoonlijkheid die voor haar mening uitkomt. Ze kan niet begrijpen dat Anna zich elke keer aan haar vriendjes aanpast. Ellen blijft gewoon zichzelf en houdt veel van Anna. Ze heeft veel voor haar vriendin/collega over.



Rob

Rob lijkt een stoere bouwvakker die alleen maar om sex geeft. Toch heeft ook hij zijn zachtere kanten. Hij houdt van kinderen en is bijzonder creatief. Zo heeft hij een mooie lamp gemaakt voor het kinderdagverblijf waar hij werkt als bouwvakker.

Hij wil zijn leven veranderen en als hij Anna met zijn voetbalteam ziet voetballen, weet hij het zeker: zij is de vrouw voor hem. Hij gaat helemaal voor haar en voelt zich behoorlijk bedrogen als blijkt dat ze ook met zijn huisgenoot verloofd is. Zijn trots is gekrenkt en gebroken loopt hij weg.



Sander

De gevoelige jongen, dat is Sander. Hij doet het voorzichtig aan met Anna, wil niet meteen met haar in bed duiken. Hij schrijft haar lange brieven over zijn gevoelens en gevoelige liefdesleven. Maar als hij, voor zichzelf, besluit toch voor Anna te gaan, gaat hij ook all the way. Hij roept na hun eerste keer sex al dat hij van haar houdt.



Dirk

Ook wel Dirk Droplul genoemd. Dit is de bijnaam die Ellen al meteen aan hem gaf. Deze Belgische gynaecoloog is een stuk ouder als Anna, en ook nog eens getrouwd. Daarom dumpt hij Anna aan het eind van hun vakantie, omdat hij toch zijn vrouw nog een kans wil geven. Als hij een half jaar later bij Anna op de stoep staat om het weer goed te maken, wil Anna ook niets met hem te maken hebben.

Dirk is een egoïstische man: hij denkt alleen aan zijn eigen plezier. Als Anna een trouwjurk uitzoekt met een te lage decolleté, dan wil hij dat daar iets aan gedaan wordt. Op zich is het een romantische man, hij weet Anna weer snel voor zich te winnen met lieve cadeautjes.



Thema en motieven



Liefde is natuurlijk het thema van dit boek. Maar ook angst: de angst om gedumpt te worden. Maar natuurlijk zegeviert uiteindelijk de liefde! Ook vriendschap speelt een belangrijke rol: wat Ellen en Anna samen hebben gaat nooit stuk, dat beloven ze elkaar plechtig de avond voor de bruiloft.



Motieven



- Scharrels

Rob heeft voor Anna allemaal losse scharrels gehad. Maar sinds hij Anna heeft, voelt hij dat zij de vrouw voor hem is.



- Slechte relaties

Sander kan het niet meer aan om nog een slechte relatie te hebben. Ook Anna heeft er haar buik van vol. In elkaar zien ze dat hij/zij dat nooit zou maken.



- Hartzeer

Anna heeft nog liefdesverdriet als ze een afspraakje met Rob maakt. Uit een soort rancune tegenover Dirk gaat ze in op de uitnodiging van de bouwvakker Rob.



- Eenzaamheid

De drie personen kunnen niet alleen zijn. Ze springen van de ene in de andere relatie: Rob had hiervoor alleen maar scharrels, Sander is nog niet eens bekomen van dat meisje Susan die hij leuk vond, maar niet kon krijgen… En Anna is nog vol van haar liefdesverdriet voor Dirk als ze Rob en Sander ontmoet.



- Steun bij vrienden

Ook al vindt Ellen het plan van Anna om de twee mannen aan een touwtje te houden zeker geen goed idee, ze blijft haar vriendin steunen en vertelt ook niets door aan de andere vriendinnen. Anna kan op Ellen vertrouwen. Maar ook andersom, Ellen heeft ook twee maanden lang op de steun van Anna kunnen vertrouwen toen haar relatie ongelukkig uit ging.



- Lachen met elkaar

Anna wil niet verliefd worden, maar ze heeft zoveel lol met Rob en Sander. Ze lachen wat af. Zolang ze lachen denkt Anna nog dat ze niet verliefd is, dat ze alles nog onder controle heeft.



- Praten met elkaar

Sander en Anna hebben diepgaande gesprekken over hun vorige, stukgelopen relaties.



Genre



Een roman, als het een film zou zijn (en laat het origineel nou ook een film zijn) dan zou het een romantische komedie zijn.



Eigen literaire recensie



Het verhaal heeft iets weg van Bridget Jones. Een neurotisch meisje dat een vriend wil hebben maar niet kan krijgen en zich door eigen genomen voornemens voortdurend in de nesten werkt. Als de twee mannen dan ook nog eens al vechtend over de tafels in een restaurant rollen, is de vergelijking helemaal compleet (denk aan het eerste deel van Bridget Jones’ Diary waarbij haar geliefde en haar baas, op wie zij verliefd is, vechten door de ruit van een restaurant vallen. Bedekt in etensresten komen ze weer buiten).

Maar dat maakt niet uit, beter goed gejat dan slecht verzonnen, zullen we maar zeggen. Het is een lekker niemendalletje dat vlotjes wegleest. Vooral voor meiden is dit een leuk boek.



Mijn persoonlijke beoordeling



a. Vond je het een interessant onderwerp? Ja, ik denk sowieso dat dit onderwerp vrouwen/meiden wel zal aanspreken.



b. Was het onderwerp herkenbaar in je eigen belevingswereld of juist niet? Ja, zeer herkenbaar. Iedereen maakt het wel eens mee: je wordt gedumpt, of moet juist iemand dumpen en dergelijke andere liefdesperikelen.



c. Had je zelf wel eens nagedacht over het onderwerp of ben je door het boek juist aan het denken gezet? Ieder meisje denkt dagelijks over dit onderwerp vanaf hun elfde of zo. Voor wie is het nu niet belangrijk om te weten waarom je nu weer bent gedumpt en wanneer je dan wel de ware zal tegenkomen?



d. In hoeverre kwam het boek overeen met jouw gedachten of welke mening heb je over het onderwerp gekregen? Het boek bespreekt niet echt een onderwerp, meer hoe iemand ermee handelt. Ik zou het zelf nooit als Anna gedaan hebben, omdat ik dat gewoon niet kán. Ik zou het niet juist vinden voor de andere jongen.



e. Werd het onderwerp oppervlakkig behandeld of had het voldoende diepgang? Ik vind hele boek een beetje oppervlakkig.



f. Ken je boeken of films die over hetzelfde onderwerp gaan? Dit boek is geschreven naar aanleiding van de film Liever Verliefd.



g. Wat was het belangrijkste in het boek: de gebeurtenissen of de gevoelens en de gedachten van personen? De gevoelens van Anna waren het belangrijkste in het boek. Maar de gebeurtenissen creëerden de juiste sfeer voor die gevoelens.



h. Kwamen er te veel gebeurtenissen in voor of was het aantal juist goed? Het aantal was precies goed. Het boek had niet veel langer door moeten gaan, zo was precies goed.



i. Vond je de gebeurtenissen spannend, saai, opwindend, romantisch, fantastisch, triest, enz? De gebeurtenissen waren wel spannend (de restaurantscène en de bruiloftscène), romantisch (de diepgaande gesprekken van Sander en Anna, het ten huwelijk vragen van Anna door Rob) en uitermate komisch (de vele gedachtegangen en kronkels van Anna hoe ze zich nou toch weer uit deze situatie moet praten).



j. Vonden er schokkende gebeurtenissen plaats? Nee. Misschien de dood van mevrouw Hazelhof. Dan beseft Anna ineens waar ze mee bezig is en dat ze zo niet wil eindigen.



k. Hoe heb je de afloop ervaren? Ik vond de afloop cliché en voorspelbaar. Maar ik had ook niets anders verwacht bij dit boek. Bij zo’n verhaal hóórt nu eenmaal een clichématig en voorspelbaar einde.



l. Kwam de hoofdpersoon levensecht over? Ja. Ik had zo mezelf er in kunnen verplaatsen.



m. Kon je je goed inleven in de hoofdpersoon? Ja, vooral al haar gedachtegangen waren erg grappig. En het ontkennen van een verliefdheid terwijl ze dat al zeker weten is.



n. Herkende je bepaalde eigenschappen van de hoofdpersoon in jezelf? De zelfspot en de soms vreemde gedachtegangen van Anna herkende ik zeker wel in mezelf. Maar ik zou nooit twee mannen aan het lijntje (kunnen) houden.



o. Herkende je enkele personen in je eigen leefwereld? Ellen, de beste vriendin van Anna, herken ik zeker. Ellen vertegenwoordigt een echte vriend(in) die je altijd bij staat, ook al keurt hij/zij openlijk af wat je doet.



p. Ben je door het gedrag van de hoofdpersoon beïnvloed? Nee.



q. Zou je de hoofdpersoon anders laten handelen als jij de auteur was geweest? Nee, want dan zou het hele verhaal niets meer zijn. Dit is juist grappig. Al is het verschrikkelijk pijnlijk voor Rob en Sander. Maar ja, je hoort het verhaal alleen vanuit Anna’s perspectief.



r. Vond je het verhaal moeilijk opgebouwd of kon je het vlot lezen? Het boek was zeer vlot te lezen en zeker niet moeilijk opgebouwd. Een chronologisch verhaal is meestal niet zo moeilijk te lezen. Er komen ook niet zoveel personages voor in het boek, dat maakt het nog makkelijker.



s. Welke delen vond je spannend en kwamen die op het juiste moment? De restaurantscène, secondes voor Rob en Sander door hebben wat er nu eigenlijk aan de hand is. Dan zit je je gewoon al te verkneukelen omdat je weet dat het fout gaat lopen. Bij het einde, de bruiloft, was het einde al erg voorspelbaar. Toch blijft het spannend: arriveren ze wel op tijd?!



t. Vond je de afloop onbegrijpelijk, onbevredigend, verrassend of flauw? Het was in principe wel een flauw eind, maar ach… Het past perfect bij de rest van het verhaal.



u. Vond je het taalgebruik moeilijk of makkelijk? Het taalgebruik was makkelijk, geen moeilijke lange woorden. Gewoon lekker vlot geschreven, bijna spreektaal. Je hoort het de hoofdpersonen zo zeggen.



v. Vond je dat de gebeurtenissen op een heldere wijze werden beschreven, zodat je een goede voorstelling kon maken? Ik heb alles perfect voor me kunnen visualiseren. Maar het beeld van Bridget Jones’ Diary kreeg ik er maar moeilijk uit.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen