Boekverslag : Jona Oberski - Kinderjaren
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 761 woorden.


Jaar van uitgave: 1978 (eerste druk)




Beschrijvingsopdracht


Motivatie: Het boek stond in de lijst van Laagland met "tips voor je boekenlijst", op bladzijde 84. De meeste boeken van de lijst waren al uitgeleend, maar deze toevallig niet. Daarom heb ik dit boek maar gelezen.


Eerste persoonlijke reactie: ik vond het boek ontzettend mooi, ontroerend, indrukwekkend, geloofwaardig en origineel. Het boek is geloofwaardig omdat het een verhaal is van iemand die de gebeurtenissen die worden beschreven echt meegemaakt heeft. Origineel vind ik het boek omdat er wel meer boeken over de oorlog zijn, maar geen enkel boek dat ik heb gelezen over de oorlog op deze manier beschreven is. De gebeurtenissen die beschreven zijn maken indruk op je en ze zijn ook ontroerend.


Korte samenvatting van de inhoud: het boek gaat over gevoelens en ervaringen van een kleuter, die tijdens de Tweede Wereldoorlog met zijn ouders enkele jaren in een concentratiekamp doorbrengt.




Verdiepingsopdracht 1.


Volgorde gebeurtenissen: de volgorde van de gebeurtenissen is chronologisch. Ze zijn in een logische volgorde achter elkaar geplakt. Het verhaal begint daar, waar voor de kleuter de ellende van de oorlog begint. Hij verteld over hoe hij een gelukkig leventje leidde met zijn ouders, totdat ze naar een concentratiekamp werden gebracht. De gebeurtenissen worden ondergaan door een personage. De fabel en het sujet zijn dus hetzelfde.


Geleding gebeurtenissen: er zijn een aantal belangrijke gebeurtenissen in het boek. De allerbelangrijkste is dat de jongen met zijn ouders naar het concentratiekamp wordt gebracht. Deze gebeurtenis bestaat uit een aantal onderdelen. Eerst beschrijft de jongen hoe hij en zijn ouders uit hun huis worden gehaald. Dan vertelt hij hoe ze naar een verzamelplaats moeten lopen en in een treinwagon worden gedouwd. Tenslotte vertelt hij over de aankomst in het concentratiekamp. In het concentratiekamp gebeurt ook weer wat belangrijks: de jongen zijn vader overlijdt. Later in het boek gebeurt er nog iets belangrijks: de jongen zijn moeder overlijdt.


Fragmentarisch of aaneengesloten: het verhaal bestaat uit fragmenten van de schrijver zijn kinderleven. Hij verteld niet alles over zijn kinderleven, maar hij verteld over stukjes van zijn kinderleven. Dat is ook logisch, als hij zijn hele jeugd na zou vertellen zou het boek wel 500 bladzijden hebben. De stukjes van de jongen zijn jeugd die wel worden verteld zijn, denk ik, de gebeurtenissen die de schrijver zich nog het beste kan herinneren, of de gebeurtenissen die de schrijver het belangrijkst vindt.


Samenhang: het verhaal is wel samenhangend: je kunt de gebeurtenissen zeg maar achter elkaar plakken.


Verhaallijn: het verhaal heeft volgens mij 1 verhaallijn. Het is een reeks van gebeurtenissen die verbonden is met 1 personage.


Spanningsopbouw: het verhaal is opzich niet heel echt spannend. Het verhaal bevat geen stukken waarin keiharde actie (moord, vechtpartijen o.i.d.) voorkomt. Als je het boek leest vraag je je steeds af of het verhaal wel goed zal aflopen. Zal de jongen het overleven? Deze vragen worden pas aan het eind beantwoord, hierdoor blijf je dus ook echt doorlezen. Dit is dus wel een soort van spanningsopbouw. Het verhaal blijft je boeien tot het eind.


Tijdmanipulaties: het verhaal is een grote flashback. De schrijver, Jona Oberski, kijkt terug op een bepaald deel van zijn jeugd, namelijk de tijd die hij met zijn ouders doorbrengt in een concentratiekamp. Ik denk dat hij met het schrijven van dit boek meerdere bedoelingen heeft gehad. Hij wil ons, de lezers, een idee geven van hoe het eraan toe ging in de concentratiekampen, en tijdens de Tweede Wereldoorlog. En, ik denk dat de schrijver het boek ook heeft geschreven om de gebeurtenissen in het concentratiekamp een beetje van zich af te schrijven. De schrijver geeft mij het idee dat hij deze periode wil vergeten, wil afsluiten, en dat hij op deze manier de gebeurtenissen beter kan verwerken. Ik vind dat hij dit op een mooie manier gedaan heeft.


Verhouding verteltijd en vertelde tijd: tussen het begin en het einde van het boek verloopt behoorlijk wat tijd. Het boek begint als de schrijver nog een kleuter is. Kleuters zijn meestal tussen de drie en zes jaar oud. Ik ga ervan uit dat de jongen ongeveer vier jaar was, toen het boek begon. Als het boek afgelopen is, is de jongen ongeveer acht of negen jaar. Er zijn dus zo'n vier of vijf jaar verstreken. Ik kan de vertelde tijd niet precies aangeven, maar het moet ongeveer vier of vijf jaar geweest zijn.


Het boek heeft 101 bladzijden. Ik heb het boek in anderhalf uur tijd gelezen.


Historische tijd: het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog.


Effecten tijdsmanipulatie: de manier waarop het verhaal verteld wordt, de flashback (de tijdmanipulatie), heeft volgens mij geen bijzondere effecten op het verhaal.




Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen