![]() |
Boekverslag : Dirk Draulans - Charme Van De Chaos
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1579 woorden. |
De charme van de chaos: Een korte bespreking van auteur en verhaal. Auteur: Dirk Draulans Dirk Draulans (1956), Vlaams misdaadauteur, journalist en schrijver van reisverhalen, een roman en studies over uiteenlopende onderwerpen. Hij studeerde af aan de Leuvense universiteit in de biologie en promoveerde daar tot doctor in de wetenschappen. Hij was twee jaar werkzaam aan de universiteit van Oxford, waar hij zich verder bekwaamde in de gedragswetenschappen. Sinds 1987 is hij redacteur bij het blad Knack. Zijn debuut als fictieschrijver was Paarse dijen (1990), een erotisch getinte thriller over de mythe dat de man een held moet zijn en de vrouw een onderdanig seksueel wezen. De hoofdpersonen, Peter en Hilde, worden slachtoffer van hun drang om op in werk en seks maximaal te presteren. Opmerkelijk aan dit boek is dat dromen een eigen bestaan gaan leiden. Hilde introduceert in haar seksfantasieën een 'atleet' die ook in werkelijkheid blijkt op te duiken. Realiteit en droom raken op een lugubere wijze verstrengeld. 'De man van haar dromen' terroriseert Hildes echtgenoot en moordt systematisch de mannen uit haar omgeving uit. Hij schreef verder De charme van de chaos. Berichten uit de burgeroorlog in België, waarin Wallonië Vlaanderen binnenvalt! Werk (thrillers): Paarse dijen (1990); Gele modder (1992). Overig werk: De schaduw van Saddam. Reisrelazen uit Irak, Koeweit en Koerdistan (1992); Welkom in de hel. Oorlogsverhalen uit Sarajevo en Bosnië (1993); Mirjana. Oorlogsverhalen uit ex-Joegoslavië (1993); De rode koningin. Roman over de oorlog tussen man en vrouw (1994, vertaald als The red queen, 1998); Het hoofd wil niet meer. Informatie over beginnende dementie (1996); Traditie met toekomst? Sociale beweging en christelijke inspiratie (1998); De mens van morgen. Een speurtocht naar de bonobo in Congo/Zaïre (1998); De charme van de chaos. Berichten uit de burgeroorlog in België (2000). Het verhaal Het boek handelt over een fictieve burgeroorlog in Belgie, iets dat ten tijde van de koningskwestie na de tweede wereldoorlog net vermeden was, maar nu volop losbarst. De leidende partijen zijn vanzelfsprekend de Walen en de Vlamingen, het verhaal gaat als volgt… de Walen bezetten in chronologische volgorde Brussel, Limburg en de Kempen, en proberen op te rukken naar Antwerpen, waarbij de Vlamingen hevig weerstand bieden. De motivatie hiervoor is een absolute verwaarlozing door de regering en een totale discriminatie door de Vlamingen zelf, terwijl eigenlijk de Vlamingen meer reden hadden om Wallonië binnen te vallen, wegens een voortdurend profiterend gedrag. De Walen beschikkend over veel beter wapens omdat ze elke legerbasis in handen hebben, en het merendeel van het Vlaamse leger onklaar is gemaakt wegens een list. Uiteindelijk zal de oorlog eindigen door een krachtstoot van de Vlamingen, maar een verzuring tussen Vlamingen en Walen ontstond en zal nooit meer weggaan… Creatieve opdrachten 8. Film A Noem minstens vijf problemen die je als regisseur zou hebben als je het boek zou verfilmen. Volgens mij zou dit het perfecte filmscript zijn, de spanning en dialogen zijn gewoon uit het leven gegrepen en het lijkt wel een ware oorlogsverslaggeving, een film door de ogen van een oorlogsreporter is een unicum denk ik persoonlijk. Als ik vijf problemen zou moeten opsommen zouden dat de volgende zijn. -Eerst en vooral het feit dat men een film zou maken over een problematiek die in ons huidige leven ook reëel is, de mensen zouden misschien kunnen inzien wat er werkelijk gaande is in ons landje en langs Vlaamse of Waalse kent in realiteit een revolutie ontketenen. Dat zou een kleine humanitaire ramp zijn -Ten tweede is het een noodzaak dat de Vlamingen en de Walen respectievelijk Vlaams en Frans (of Waals, want deftig Frans kan je wat ze in het zuiden van ons land spreken niet echt noemen) zouden. Wegens het oninternationale karakter van het Vlaams en het Waals(we hebben wel “Iedereen Beroemd” en “De Zaak Altzheimer” gehad, maar over het algemeen kijkt het buitenland nogal sceptisch tegenover de Vlaamse film) zou het misschien wel kunnen zijn dat de film zelfs voor datum van uitgave veroordeeld wordt en bijgevolg niet veel succes zal kennen. -Ik denk dat de filmwijze ook een probleem zou zijn, gaan we het uit de ogen van Dirk Draulans zien, of gaan we een meer alwetende positie aannemen en tactieken uit het Waalse kent meedelen aan het publiek? Bij het ene zou men het risico kunnen lopen dat het publiek niet al te goed zal kunnen volgen, en bij het andere zou het publiek misschien teveel te weten komen en de spanning verliezen. -In bijna elke moderne oorlogsfilm zijn er van die superspectaculaire scènes (cf. Lord of The Rings, Saving Private Ryan), maar in het boek komt er helemaal geen massale afslachting of een landing van Waalse troepen op het Vlaamse land, of iets dergelijk. Dus het lijkt mij nodig van dit in het verhaal in te bouwen (dit wordt besproken in B) -Als laatste probleem zou ik de enscenering willen aanhalen, waar gaan we filmen? Gaan we het Vlaamse platteland gebruiken, of de Waalse heuvels? Of misschien wel uitwijken naar het buitenland, om waarheidsgetrouw te blijven zou men natuurlijk geneigd zijn, het filmen in België te houden. Maar als taksen en kosten hier in België te pan uit swingen zullen we misschien gedwongen zijn om ons boeltje mee naar het buitenland te nemen (Nederland Frankrijk) en om daar de opnamen plaats te doen vinden B Maak van de meest werkzame passages een filmscript. Geef nauwkeurige aanwijzingen voor de cameraman. Welke acteurs/actrices zou je kiezen? Volgens mij zou dit het perfecte filmscript zijn, de spanning en dialogen zijn gewoon uit het leven gegrepen en het lijkt wel een ware oorlogsverslaggeving, een film door de ogen van een oorlogsreporter is een unicum denk ik persoonlijk. Ik zou zeker Dirk Draulans ook in de film laten meespelen, zijn charisma is ongelooflijk en kleeft als het ware op het scherm, over zijn fotograaf Wim, heb ik niet veel informatie, maar het zou het natuurgetrouws zijn moest hij er ook in meedoen. Als leider van het Vlaams verzet zou ik Jan Decleir nemen, zijn Vlaamse uitstraling is werkelijk ongelooflijk. Voor de Waalse rollen tast ik een beetje in het duister omdat ik absoluut niet weet wie en belangrijke Waalse acteur is…maar goed dit zal wel opgelost geraken. Als enscenering zou ik zeker het Vlaamse landschap blijven nemen, om niets aan de authenciteit af te doen. Maar zoals al in puntje A gezegd, ontbreekt er nog één grote slagveldscène, en deze scène heb ik zelf uitgewerkt, van nul te beginnen. Acteurs: Jan Decleir als hoofd van het Vlaamse verzet, als bijpersonages zou ik de jeugd van Vlaanderen een kans geven in hun eerst film op het grote doek mee te spelen. Kwestie van de jongeren een kans te geven. -Bij de Walen zou ik dit ook doen, met name Gerard Depardieu proberen te pakken te krijgen en als medesoldaten zou ik ook de jonge Waalse en Franse acteurs een kans geven. begin scène -Camera brengt het aangezicht van hoofd Vlaamse verzet in close-up (het gezicht straalt verbetenheid en strijdlust uit, maar tegelijkertijd onzekerheid) -Parallel met dat beeld wordt het aangezicht van het hoofd van het Waalse leger in close-up gebracht (hij straalt vastberadenheid uit, ziet eruit alsof hij al is gewonnen) De twee camera’s verwijderen zich van de twee aangezichten en het immense Vlaamse verzet, en het nog meer immense Waalse leger wordt weergegeven. Om een idee van de grootheid te geven gaat de camera op en neer de strijdlinies, het wordt duidelijk dat langs Vlaamse kant helemaal geen getrainde soldaten zijn, maar simpele jongens die voor hun goede zaak vechten. Langs Waalse kant echter bevinden zich tanks en goed uitgeruste wapens en uitrusting… Het beeld komt samen in een bovenaanzicht waar we de twee legers over elkaar zien staan…een schot weerklinkt…een Vlaming, onbekend en onbemind, valt neer, de Vlamingen kijken verbaasd, de blazoen weerklinkt. Het begin van de strijd. De camera stelt zich lineair met de Vlaamse strijdlinie op en het Vlaamse leger komt afgestormd op de camera. Hetzelfde shot met de Waalse kant om tenslotte weer tot een bovenaanzicht te komen waar de twee legers elkaar raken. Vervolgens volgt het gevecht…een afwisseling van close-ups en integrale shots lijkt me hier aangeraden, maar kan tijdens het filmen aangepast worden. 11. Roman en werkelijkheid A Ga het gelezen boek na op zijn werkelijkheidsgehalte: wat is levensecht, wat niet? Geef ook argumenten. Het boek is naar mijn mening meer dan levensecht, het zou bijna een echte oorlogsbeschrijving kunnen zijn, zelfs de motieven zijn realistisch. Het feit dat je de Waalse bezetters zo op een kaart kan volgen en de militaire patronen kan ontrafelen, is ronduit geniaal. Je leeft je zo hard mee in het verhaal dat je op het einde denkt dat je net een geschiedenisboek van de week ervoor uit hebt gelezen. Ik zou van niet kunnen zeggen dat het niet levensecht is, buiten misschien het standpunt van de NATO om België niet ter hulp te snellen, dit zou in de realiteit toch wel iets anders zijn denk ik B De figuren in boeken reageren vaak anders op bepaalde situaties dan jij gedaan zou hebben. Bespreek uitvoerig de verschillen. Dirk Draulans is een oorlogsjournalist, eigen aan een oorlogsjournalist is onpartijdigheid. Hij moet de kans grijpen om het verhaal langs beide kanten te belichten. Maar hoe doe je dit als het om je eigen volk gaat, en je dus neutraal moet blijven tegen je EIGEN vijanden? In het begin lukt dit aardig bij Draulans, maar uiteindelijk kiest hij toch zijn kant (de kant van de Vlamingen namelijk), en vecht hij zelfs actief mee! Dit kan voor mij niet door de beugel. Moest ik in zijn plaats zijn, zou ik me houden aan de objectieve verslaggeving en zou actief meevechten taboe zijn. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |