![]() |
Boekverslag : G. Jo Steenbergen - De Bekeeringe Pauli
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 995 woorden. |
1.Auteur De schrijver van de bekeeringe Pauli is niet bekend. Wel heeft men even gedacht dat Willem van Flaecht de schrijver van dit apostelspel was maar al snel bleek dat niet waar te zijn. 2.Titel De bekeeringe Pauli 3. Titelverklaring De titel is niet moeilijk te verklaren. Het verhaal van Paulus bekering staat centraal in het verhaal. Dit is het hoofdthema. De verschillen voor en na zijn bekering zijn duidelijk weergegeven in het boek. De schrijver werd geïnspireerd door het bijbelboek handelingen. 4. Eerste druk 16e eeuw Ik heb de eerste uitgave (uit 1951) gelezen. 5.Genre De bekeeringe Pauli, een zestiende-eeuws toneelstuk, is een apostelspel. Dit is een onderdeel van het bijbels toneel. Door de inhoud onderscheidt het stuk zich van andere soorten. De definitie van een apostelspel is: toneelstuk, waarin een episode uit het leven van een of van verscheidene apostelen wordt uitgebeeld, en geïnspireerd werd door de Handelingen der apostelen. Soms aangevuld met andere bronnen zoals de Evangeliën, de Brieven, de overleveringen of zelfs de Romeinse geschiedenis. 6. Perspectief Er is gebruik gemaakt van wisselend perspectief. Hij paste een meervoudige ik-vertaling toe. De personen spreken allemaal in ikvorm omdat het een toneelstuk is. 7. Tijd van Handeling Het verhaal speelt zich af in de tijd dat Paulus geleefd heeft. (ongeveer 80 na chr.) Wel wordt er een verband gelegd tussen de apostelentijd en de 16e eeuw. Zo wordt er een parallel getrokken tussen de moeilijkheden waarmee de apostelen te kampen hadden, en de godsdienststrijd van de 16e eeuw. 8. Plaats van handeling Het verhaal speelt zich af in Israël, o.a. in Damascus 9. Hoofdpersonen Saulus, Ananias, 2 borgers van Ierusalem, Ypocrijtich Herte & Fortsich Labeur, 2 dienaars van Saulus (sinnekens), God Bijpersonen: 2 discipelen, een bisschop, phariseus, 10. Karakterbeschrijving van de hoofdpersonen -Saulus: wordt uitgebeeld als een theoloog, treedt op als een inquisiteur en stelt een onderzoek in naar het geloof van een paar arrestanten. Voor zijn bekering was hij een schriftgeleerde die tot de strenge farizeïsche richting behoorde. Hij is een harde, arrogante man die macht wil. Heeft een hekel aan christenen. Wel gelooft hij in een strenge God maar niet dat Jezus de Zoon van God is. Na zijn bekering verandert hij. Hij doet Gods wil en gaat het Evangelie verkondigen. -Ypocrijtich Herte & Fortsich Labeur: zijn allebei verpersoonlijkingen van een boze neiging. De sinnekens gedragen zich als slechte raadgevers, die zich verheugen op een handeling met een negatief effect voor de christenen. Zij treden alleen op in de sinnekenstonelen. Wel laten zij de fouten van de Farizeeën goed zien. Ze steunen de handeling van het spel door de handeling voor te bereiden. -2 borgers van Jeruzalem: 2 mannen met een groot geloof dit blijkt vooral wanneer Saulus zegt dat hij ze zal doden maar zij niet zullen vrezen. Zij hebben diep ontzag voor God. Zij komen in de proloog voor en vertellen een soort inleiding voor de toeschouwers maar ook spelen zij in het spel zelf. -2 dienaars van Saulus: zijn voorbeeldig gehoorzaam en even voorbeeldig wreed op commando -Ananias: dienaar van God. Ook hij is een diep gelovig man en gehoorzaamt aan de wil van God -God: laat Zijn bijzondere kracht zien door het bekeringswonder. Spreekt Saulus aan als hij merkt dat hij de christenen wil vervolgen. In dit boek komt komt vooral Zijn liefde voor de mens na voren Bijpersonen: 2 discipelen, de bisschop en phariseus 11. Samenvatting Het verhaal begint met een Proloog waarin 2 borgers de vervolging van Christus in het algemeen behandelen en aantonen dat de belijders van het ware geloof er altijd het slachtoffer van geweest zijn, en ook altijd zullen zijn. De borgers hebben een groot geloof en beschouwen Christus als enige bron der genade. Ze hebben een groot vertrouwen op God. De Proloog is een soort inleiding die de toeschouwer voorberied op de inhoud van het spel. Na de Proloog begint het Sinnekenstoneel. Ypocrytich Herte en Fortisch Labeur, 2 sinnekens zijn van de ware leer afgeweken. Zij vertellen over de kruisiging van Jezus en de marteldood van Stefanus. Ze weten dat Paulus een vijand is van alle christenen. Daar zijn ze het mee eens. Ze maken sarcastische opmerkingen en wensen alle christenen op de pijnbank te brengen en zendelingen te verminderen. Dit sinnekenstoneel is een voorbereiding op de volgende handeling. Saulus met 2 dienaars Saulus begrijpt niet waarom God de mensen nu niet straft nu de dwalingen van de mensen veel groter zijn dan vroeger. Hij besluit om de mensen, die in Jezus geloven zelf te gaan vervolgen en als christenvervolger op te treden. Jezus beschouwt hij als een dwaalleraar. Zijn dienaars staan volkomen achter hem. Onderweg komt Paulus met 2 borgers, allebei christen in gesprek. Hij ondervraagt deze mannen. Hij wil ze doden en folteren en vraagt zich af waarom de borgers niet vrezen voor de folteringen. In Damascus wonen nog veel meer christenen en hij vertrekt met zijn 2 dienaars naar Damascus. Eerst vraagt hij volmacht aan de Bisschop en aan Phariseus. Deze volmacht krijgt hij. Na de derde pauze zijn de 2 sinnekens weer aan het woord Zij zijn blij dat er een plan is de christenen te doden. In dit stukje komt vooral de kritiek tegen de farizeeërs, hun schijnheiligheid na voren. Ze kijken met genot toe hoe Saulus de christen zal gaan doden. Vierde Pauze Saulus gaat met zijn dienaars naar Damascus onderweg roept God hem aan. God zegt dat hij Jezus is, de persoon die hij vervolgt. Saulus belooft alles te doen wat God van hem vraagt en komt tot bekering. Wel wordt hij blind en zijn dienaars helpen hem naar een rustige plaats. Vijfde pauze God geeft Ananias de opdracht naar Saulus te gaan. Aangekomen in het huis van Juda legt hij zijn hand op Paulus en Paulus bidt tot God. Hij wordt gedoopt door Ananias als teken des verbond en hij wordt weer ziende. Sinnekenstoneel De 2 sinnekens zijn erg teleurgesteld in Paulus. Ze hopen dat hij wordt gestraft. Zevende pauze Paulus gaat preken te Damascus. Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven met deze woorden verkondigt hij het evangelie. Zijn leerlingen zullen hem beschermen. Epiloog van 2 discipelen De epiloog is de conclusie van het verhaal gericht aan de toeschouwers De discipelen hopen dat ook wij ons mogen bekeren tot de God wiens Geest in Paulus leefde. Laten ook wij onze fouten bekennen en Gods woord verspreiden. 12. Kernpassage Dit is de kernpassage uit het boek omdat Saulus hier tot bekering komt. Wat terugslaat op de titel. Het was de gebeurtenis die een omekeer in Saulus leven gaf. 13. Thema Het hoofdthema van het boek is bekering. 14. Bedoeling van de auteur Ik denk dat de bedoeling van de auteur was de toeschouwers de liefde van Jezus duidelijk te maken, Christus als voorbeeld te zien en de bekering van Paulus op een levendige en interessante manier te vertellen. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |