![]() |
|
Boekverslag : Morton Rhue - The Wave / De Golf
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2003 woorden. |
Primaire gegevens Auteur: Morton Rhue Titel: The Wave Uitgeverij: Heinemann New Windwills Plaats van uitgave: Oxford Jaar van uitgave: 1981 Druk: 3de Motivering keuze Ik heb voor dit boek gekozen omdat het me wel een makkelijk verhaal leek. En het ging ook over een school, en niet over de oorlog, verhalen waar je zelf wat meer mee te maken heb spreken me meestal meer aan. Het gaat ook een beetje over mensen van mijn leeftijd zag ik aan de kaft. En het was niet zo’n dik boek. Dat was eigenlijk nog het eerste wat me opviel. Eerste indruk van het boek Ik heb mijn eerste indruk van het boek al wel een beetje beschreven bij mijn motivering keuze. Maar het eerste wat me opviel was dat het een vrij dun boek was. Daarom pakte ik het boek uit het rek en begon de achterkant te lezen. Het sprak me erg aan omdat het over mensen van mijn eigen leeftijd ging. En het leek mij een vrij simpel boek geen moeilijk verhaal erin. Samenvatting De hoofdpersoon van dit boek is Laurie Saunders. Laurie is een populair meisje dat op de Gordon High School zit. Ze zit in de redactie van de schoolkrant en haar beste vriendin heet Amy. Haar vriend David zit in het football team. Op een dag hebben ze geschiedenis van een populaire leraar, Ben Ross. Hij laat hun een film zien over de Tweede Wereldoorlog. Nadat de klas de film heeft gezien zijn de meeste uit de klas erg overstuur. De film roept veel emoties en vragen bij hun op. Eigenlijk zijn het vooral de meisjes die erg overstuur zijn over de film. De scholieren kunnen niet geloven dat het echt gebeurd is en dat de rest van de bevolking van Duitsland niet heeft ingegrepen. De volgende dag als de leerlingen in hun geschiedenisles komen staat er “Strengh Through Discipline” op het bord. De klas vraagt zich af waarom de geschiedenisleraar zoiets op het bord heeft geschreven. Hij laat hun oefeningen doen waardoor ze beter gaan luisteren. Hij komt erachter dat als hij de leerlingen streng aanpakt dat ze dan beter presteren. Zijn plan is om de situatie in Duitsland (voorafgaand en tijdens de oorlog) te imiteren. Het begint als een experiment. Hij is erg verbaasd dat de leerlingen naar hem luisteren. De geschiedenis leraar gaat steeds verder op in zijn experiment. Hij zegt tegen de leerlingen dat als ze een andere “Wave” lid tegen komen ze diegene moeten groeten met een speciaal gebaar en ze moeten het motto zeggen. Hij gaat een teken verzinnen voor “the wave”. Ook zet hij achter de woorden “Strengh Through Discipline” wat al op het bord stond, de woorden “Strengh Through Discipline”. Hij wil namenlijk dat de klas meer gaat samenwerken. Dat pakt voor de nogal heel onpopulaire jongen Robbert heel goed uit. Want hij hoort nu eindelijk bij een groep. David, de vriend van Laurie, vind ‘The wave’ ook wel een goed idee voor hun football team. Hij is van mening dat als ze een hechter team zouden zijn, en meer naar elkaar zouden luisteren dat ze dan veel meer wedstrijden kunnen winnen. Eerst zijn de medespelers van David het niet helemaal eens of ze the wave wel moeten gebruiken in hun football team. Maar later besluiten ze om het een kans te geven. Als Laurie tegen haar moeder verteld over the wave is haar moeder erg bezorgd. Ze vindt dat the wave veel te ver gaat. Ook de vrouw van Ben Ross is bezorgd. Maar ze neemt het nog niet heel serieus. Laurie vindt het niet leuk dat ze steeds meer ruzie met David heeft. Deze ruzie’s komen vooral door the wave. Laurie is namelijk nogal tegen the wave en David niet want hij heeft gezien hoe goed het werkt in zijn football team. Ondertussen gaat the wave door. Het heeft zich inmiddels verspreidt door de hele school. Lauri en de andere redacteurs van de schoolkrant besluiten een stuk over the wave te schrijven. De volgende dag moet Ben Ross naar het schoolhoofd Owens toe. Het schoolhoofd is het namelijk niet helemaal met the wave eens. Hij zegt dat hij erg met het groeten tussen de wave leden en de motto’s zit. Pas als Ben hem beloofd dat het niet uit de hand zal lopen is hij tevreden. Als Lauri bij het kantoor van de schoolkrant aankomt, ligt er een briefje van een jongen die zegt dat hij werd bedreigd als hij geen lid van the wave zou worden. Laurie schrikt hier heel erg van en haar afkeer tegen the wave wordt nog groter. Robbert vraagt of hij de bodyguard mag zijn van Ben Ross. Eigenlijk vind Ben dit nogal onzin, maar omdat Robbert het graag wil zegt hij dat hij het goed vindt. Die middag is the wave rally maar Laurie wil er niet naar toe. Ze krijgt daarover weer ruzie met haar vriend David. Hij vindt het stom dat ze niet gaat. En zegt tegen haar dat ze alleen tegen the wave is omdat ze nu niet zo populair meer is en niet de enige meer is met goede cijfers. S’avonds besluit ze dat de schoolkrant, the grapvine, iets over the wave moet schrijven. Haar vader heeft haar namelijk net een verhaal over een jongen verteld die in elkaar werd geslagen omdat hij geen lid van the wave was. En dit gaat Laurie wel heel ver. Op een zondagmiddag komen er een paar leden van de schoolkrant bij elkaar. Laurie heeft alleen leden gevraagd om te komen die net als haar tegen the wave zijn. In deze speciale editie van de schoolkrant komt het verhaal in te staan wat haar vader haar verteld had en het briefje wat een jongen haar had gestuurd over the wave. De dag dat de schoolkrant uitkomt, zijn er heel veel mensen die hem gelezen hebben. Allemaal hebben ze een eigen mening over the wave. Sommige vinden dat Lauri te ver is gegaan. Ook Christy, de vrouw van Ben heeft de schoolkrant gelezen. Ze vraagt aan haar man of hij weet waar hij mee bezig is en of hij er niet beter mee kan stoppen. Als Laurie naar school terug loopt naar huis houdt David haar tegen. Hij vraagt waarom ze zo tegen the wave is. Ze verteld het hem en hij wordt kwaad op haar. Zelfs zo kwaad dat hij haar slaat. Hij schrikt er zelf heel erg van. Dus als Laurie hem vraagt om mee naar hun geschiedenisleraar te gaan om te vragen of hij een einde wil maken aan the wave gaat hij mee. Hun leraar beloofd hun dat hij alles zal oplossen maar dat ze wel een beetje vertrouwen in hem moeten hebben. De volgende dag moet Ben Ross weer naar het schoolhoofd toe. Owens zegt dat er leraren zijn die klagen over the wave en dat hij wil dat er een einde aan the wave wordt gemaakt. Laurie en David verwachten dat Ben Ross gelijk een einde maakt aan the wave, maar dat doet hij niet. Die middag is er weer een speciale wave bijeenkomst. Tegen de wave leden is verteld dat hun leider tegen hun wil praten. Als ze allemaal bij elkaar zitten is het doodstil. Ze wachten tot hun leider komt. Maar Ben Ross verschijnt niet. Eindelijk wordt de grote leider aangekondigd. Het blijkt een video opname van Adolf Hitler te zijn. In de zaal heerst verdriet, twijfel en verslagenheid. Eigen mening 1: Gebeurtenissen 1a: Kwamen de beschreven gebeurtenissen ‘echt’ op je over, of maakte alles een nogal onwaarschijnlijke indruk? Zeg waarom en noem de gebeurtenissen die je bedoelt. Ook al had ik er nog nooit van gehoord, dat zoiets een hele school in beslag neemt zou het best waar kunnen zijn. Het is allemaal heel realistisch geschreven. Er staan geen dingen in die in het echt niet zouden kunnen. Om maar even een voorbeeld te noemen; er komen geen vliegende auto’s in voor. Maar ik kan me best voorstellen dat die geschiedenis leraar, die omschreven werd als een populaire leraar, veel invloed had op de leerlingen. Maar dat het uit de hand is gelopen ligt ook wel een beetje aan de leerlingen. Sommige hadden er namelijk veel voordelen bij. Zoals Robbert hij werd door het experiment gelijk aan alle anderen. Hij had eindelijk het gevoel dat iemand hem begreep. Als je het zo gaat bekijken komt het verhaal natuurlijk weer wel heel realistisch over. Het is ook niet de hele school die mee doet aan de Wave er zijn ook een paar leerlingen (en ouders) tegen de Wave. Na even wat zoeken op het Internet kwam ik er achter dat dit verhaal echt gebeurd is. Ik denk dat dit best kan kloppen want zoals ik al eerder zei staan er geen dingen in die absoluut niet gebeurd kunnen zijn. Ook de personen zijn allemaal heel normaal, ze hebben geen onmogelijke eigenschappen. 2: Personen 2b: Welke personen vond je sympathiek, welke vond je onsympathiek? Wat heeft je verwonderd/ geïrriteerd in het gedrag van de personen en waarom? Ik heb me niet echt aan iemand geïrriteerd uit het boek. Maar vond natuurlijk ook niet iedereen even sympathiek. Ik vond Laurie Saunders wel sympathiek omdat ze gewoon eerlijk voor haar mening uit durfde te komen. Ze was een van de enige die tegen de Wave was en zei dit ook gewoon eerlijk tegen haar vrienden. Ook probeerde ze het probleem van de Wave op te lossen en ze deed daar echt veel moeite voor. In het verhaal werd ook verteld dat ze heel populair was maar ik vond haar niet echt arrogant of zoiets. Haar vriend David vond ik ook wel sympathiek. Ook al hoorde hij eerst bij de Wave. Maar hij deed dat gewoon omdat hij dacht dat het zijn football team zou helpen. Wat ik alleen wel lullig van hem vond is dat hij zo ver ging met de Wave dat hij daarover gewoon ruzie maakt met Laurie. Op een moment zelfs zo erg dat hij haar sloeg. Dat vond ik echt niet kunnen. Gelukkig zag hij toen zelf ook in dat hij verkeerd bezig was en besloot hij op te houden met de Wave. Ook al was hij het er eerst niet mee eens later leek het hem beter om te stoppen. Al was het alleen maar voor Lauri. Verder vond ik de geschiedenisleraar, Ben Ross, wel aardig. Maar ik vond hem een beetje raar. Gewoon omdat hij aan dat experiment begon, dat vond ik niet echt normaal. Hij had van te voren eigenlijk beter moeten bedenken wat de gevolgen konden zijn. Hij kwam bij mij zelfs een beetje geobsedeerd over omdat hij zelfs na schooltijd tot midden in de nacht bezig was met het experiment. Robbert vind ik een beetje zielig overkomen. Hij is helemaal blij dat hij eindelijk bij een groep hoort en hij gaat daarin nogal ver. Op een gegeven moment vraagt hij zelfs of hij de bodyguard van Ben Ross mag zijn. De vrouw van Ben Ross, Christy vind ik wel aardig overkomen. Ze laat merken dat ze het niet helemaal eens is met het experiment van haar man maar toch zegt ze dat ze achter hem staat en ze steunt hem gewoon. Maar als het te erg word zegt ze ook dat hij een einde aan het experiment moet maken. 3. Opbouw 3a: Was het verhaal lastig te lezen of niet? Zo ja, wat waren dan de lastige gedeelten? Kwam dat door het gebruik van allerlei flashbacks of de toepassing van een niet-chronologische vertelwijze? Het verhaal viel mijn juist heel erg mee. Ik had verwacht dat het best een moeilijk verhaal zou zijn. Ik ben ook niet echt heel goed in engels dus daarom dacht ik dat het wel moeilijk zou worden. Maar het verhaal was zonder flashbacks en er stonden heel weinig moeilijke woorden in. Ik vond het verhaal ook meevallen het was niet zo saai dat ik steeds een paar bladzijdes moest overslaan of zo iets. Het verhaal was ook gewoon chronologisch en er stonden daardoor weinig lastige gedeelten in. Eigenlijk kan ik niet veel zeggen over deze vraag omdat het allemaal niet echt van toepassing is. |
|
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |