![]() |
Boekverslag : Carry Slee - Razend
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1882 woorden. |
De gegevens van dit boek: 1. Datum van het leesverslag: ik ben op dinsdag 3 oktober 2000 eraan begonnen, en op donderdag 2 november had ik het af. 2. De schrijver van dit boek is: Carry Slee 3. De titel van dit boek is: Razend 4. De uitgever van dit boek is: Van Holkema & Warendorf 5. Dit boek is verschenen: in het jaar 2000. 6. Het is: de eerste druk. 7. Het genre van dit boek is: dat er een wijze les in dit boek verstopt zit, het is een verhaal met een duidelijk moraal erin. 8.a) De omslag is gemaakt door: Roelof van der Schans 8.b) Ik vind de manier waarop Roelof van der Schans tekent, een hele mooie, maar aparte manier. Dit komt omdat hij heel vaag tekent, echte lijnen zul in zijn tekeningen niet snel tegenkomen. Op de voorkant van het boek Razend staat een jongen met een mes in zijn hand. Hieronder kun je lezen waarom. Een stukje uit het boek Razend: 'Eruit jij!' schreeuwt zijn vader. Maar Sven verzet geen stap. Hij kijkt onafgebroken naar zijn va- der die steeds roder wordt. 'Ik ga niet weg,'zegt Sven. 'Ik wil weten waarom je me haat!' 'Jij!' Zijn vader gaat vlak voor hem staan. 'Moet je dat nog vra- gen?Omdat je het grootste stuk ellende bent dat op twee benen rondloopt. Daarom. En nou uit mijn ogen of ik vermoord je.' 'Zie je wel!' schreeuwt Sven. 'Dat is wat je wilt. Je wilt me ver- moorden. Je wil eigenlijk dat ik dood ben.'En hij trekt zijn mes. Zijn moeder geeft van schrik een gil en Lennart rent de kamer uit. Sven ziet dat zijn vader lijkbleek wordt. Angstig kijkt hij naar Sven die met het mes in zijn hand voor hem staat. 'Ik wist het, 'zegt hij. 'Je gaat me doodsteken.' 'Nee,'zegt Sven. 'Je vergist je. Jij gaat mij doodsteken. Je haat me toch? Alles maak je voor me kapot. Zo kan ik niet verder leven. Ga je gang.'En hij houdt het mes voor zijn vader. Carry Slee: Razend, van Holkema & Warendorf 2000 De inhoud van dit boek: 9.a) De hoofdpersoon van het boek Razend is Sven. 9.b) Sven is een beetje een in zichzelf teruggetrokken jongen. In bijzijn van zijn vrienden kan hij wel bijdehand zijn, maar tegelijkertijd heeft hij veel problemen aan zijn hoofd. Ook heeft hij samen met zijn vrienden wel een goed gevoel voor humor, en dat zijn net zulke grappen als ik ook zou kunnen maken. Ik ga er maar vanuit dat de jongen op de voorkant van het boek Sven is, want daaruit kan ik opmaken hoe hij eruit ziet. In het boek staat niet letterlijk hoe hij eruit ziet. Er staat wel eens in dat hij een blauw oog heeft, en dat hij overal blauwe plekken heeft. Maar, dat zegt niet iets over zijn kleur ogen en haar. Op de voorkant van het boek zie ik dat hij bruin haar heeft en donkere ogen. De kleur precies kan ik er niet uit opmaken. 10. De belangrijkste bijpersonen zijn: * De vader van Sven, een man die de oudste, Lennart erg voortrekt, en zijn andere zoon geen blik waardig keurt. * De moeder van Sven, weet niet wat ze met de situatie aanmoet, maar durft ook niet tegen haar man in te gaan. * Lennart, dat is de oudere broer van Sven, erg fanatiek in het zwemmen. * Roosmarijn, het meisje waar Sven een oogje op heeft, en het meisje wat problemen heeft met hun wiskundeleraar, Bob. * Halima, een goeie vriendin van Roosmarijn. * Bart, Arnout en Hakim, zijn drie vrienden van Sven. * Bob, dat is de wiskundeleraar van Sven. Hij lijkt een toffe paar te zijn, maar of hij dat in werkelijkheid ook is? 11.a) Het verhaal speelt zich het meeste op school af. 11.b) De belangrijkste plek is ook school, en bij Sven thuis, want daar gebeuren toch wel de belangrijkste dingen waar het verhaal om draait. 12. Wanneer speelt het verhaal zich af? Het kan zich eigenlijk vroeger, nu en in de toekomst afspelen. Niet ver terug in de middeleeuwen, maar wel een stuk of 10 jaar geleden. Dit komt omdat het toen ook wel voorkwam dat kinderen mishandeld werden. Nu kan het zich ook afspelen, ik weet zeker dat er nu best wel kinderen zijn die dit verhaal herkennen. Maar in de toekomst kan het nog steeds blijven gebeuren. Dit verhaal kan zich eigenlijk in alle tijden afspelen. 13. Wat is het belangrijkste probleem en hoe loopt het af? Het belangrijkste probleem is dat Sven thuis mishandeld wordt door zijn vader, en dat Roosmarijn het slachtoffer is van ongewenste intimiteiten. Gelukkig komt er aan het einde van het boek psychologische hulp in het gezin van Sven. En Bob, degene die Roosmarijn lastigviel, is voor de rechter gekomen, en mocht zijn beroep wiskundeleraar niet meer uitoefenen. 14. Welke betekenis heeft de titel? De titel is Razend en de hoofdpersoon is Sven. Soms lees je in het boek dat Sven Razend wordt. Op zijn vader, zijn broer, of wie dan ook. Het woordje komt steeds weer terug. 15. Maak een samenvatting van maximaal één kantje. Dit verhaal gaat over een, ik denk, 14jarige jongen Sven, die problemen thuis heeft. Zijn vader trekt zijn oudste broer altijd voor, en hij wordt behandeld als oud vuil. Zijn moeder durft eigenlijk niet tegen zijn vader in te gaan, maar heeft wel medelijden met Sven. Sven probeert zijn vader zoveel mogelijk te ontlopen. Hij wil niet al teveel ruzie's. Als hij dan toch weer mishandeld wordt, en hij zich niet kán vertonen, dan liegt hij tegen zijn vrienden en zegt zijn afspraakjes af. Hierdoor raken zijn vrienden steeds kwader op hem, en ze denken dat Sven geen tijd meer voor hen heeft. Dit is juist helemaal niet het geval. Sven voelt zich eerder schuldig tegenover zijn vrienden. Een stukje verder in het boek, heeft hij alleen zijn grote liefde Roosmarijn nog. Om dit aan haar te laten merken, is hij een film begonnen waarin zij de hoofdrol speelt. Het gaat heel goed samen, totdat Sven's vader de camera nodig heeft, die Sven moet gebruiken om te filmen. Alles gaat fout! Hij is zijn vrienden kwijt, thuis loopt het niet zo lekker, en wat moet Roosmarijn niet van hem denken! Hij is toch voor haar een film begonnen? Sven is dus een jongen die zijn probleem niet aan iedereen dúrft te vertellen. Roosmarijn heeft tegelijkertijd ook nog een probleem aan haar hoofd. Haar wiskundeleraar Bob. Iedereen vindt dat de tofste leraar van de school. Hij geeft heel leuk wiskunde. Toen Roosmarijn een keer een paragraaf niet snapte, ging ze naar hem toe. Maar Bob zei allerlei rare dingen tegen haar. En hij zat aan haar. Het was zelfs zo erg dat Roosmarijn niet meer naar wiskunde durfde. Samen met Halima heeft ze een goeie oplossing gevonden. Ze zouden van plaats wisselen. Halima aan de kant van het gangpad, en Roosmarijn aan de kant van het raam. Zo kón hij gewoon niet aan haar komen! Zelfs dit lukte niet. Roosmarijn besluit het aan de klas te vertellen, maar de klas gelooft haar niet. Bob? Dat is de tofste leraar van de hele school! Sven is samen met Halima de enigste die haar geloven. Als Roosmarijn een keertje spijbelt onder wiskunde en Sven belachelijk gemaakt wordt door Bob, houdt hij het niet meer en hij confronteert Bob met de toestand over Roosmarijn. Dat gebeurt in dit stukje: Met tegenzin loopt hij de school in en doet de deur van de klas open. Waar hij al bang voor was, gebeurt ook. Als zijn vrienden zijn dikke lip zien, beginnen ze te lachen. 'Nou nou, dat was een heftige zoenpartij dit weekend. Je mag wel oppassen met Roos- marijn.' Iedereen moet lachen en Bob lacht nog het hardst. 'Je mag wel uitkijken, Sven,' zegt hij tot overmaat van ramp. 'Dit is nog maar je lip. Je snapt wat ik bedoel, hè?' Ja, ik snap je heus wel, denkt Sven. Viezerik, hou liever je mond. Alle woede komt in een klap naar boven. Van zijn vader die hem heeft geslagen. Van Lennart die Roosmarijn heeft ingepikt en van zijn moeder die nooit voor hem opkomt. Bob merkt dat Sven het niet zo leuk vindt. 'Je kunt toch wel te- gen een grapje? Ben jij nou een kerel?' Hij legt zijn hand op Svens schouder. Sven wordt razend. 'Afblijven!' 'Nou, nou,' zegt Bob. 'Ik dacht dat jij alleen aan meisjes zat,' zegt Sven. Het is alsof er een bom in de klas valt. Bob doet alsof hij er niets van begrijpt. 'Wat kijk je nou?' schreeuwt Sven. 'Je vindt het toch zo lekker je leerlingen aan te raken?Maar van mij blijf je af.' 'Waar doel jij op, jongen?' Sven heeft Bob nog nooit zo kwaad gezien, maar het kan hem niks schelen. Niks kan hem meer sche- len. Alles is toch een puinhoop, zijn hele leven. Iedereen die nu nog iets doet wat hem niet bevalt, kan hem krijgen. De spanning in de klas is om te snijden. Niemand zegt iets. 'Waar ik op doel?' vraagt Sven. 'Moet je dat nog vragen? Dat jij je handen niet kunt thuishouden, daar doel ik op.' Bob wordt spierwit. In een paar passen staat hij bij de deur en gooit hem open. 'Eruit jij!' Zijn stem slaat over. 'En voorlopig hoef ik je hier niet meer te zien.' 'Mij best.' Sven pakt zijn tas en loopt de klas uit. Carry Slee: Razend, van Holkema & Warendorf 2000 Roosmarijn is dus een meisje die haar probleem wèl aan iedereen durft te vertellen. De beoordeling van dit boek: 16.a) Ik vond het boek interessant, spannend, makkelijk te lezen, leuk, goed, en net echt tegelijk. Dit komt omdat Carry Slee altijd over van die boeiende onderwerpen schrijft. Ze schrijft over de werkelijkheid. Dit kan ook op mijn eigen school gebeuren. Dat vind ik altijd zo goed in die boeken omschreven. De bij de hante opmerkingen zijn zo echt dat ik ze zelf had kunnen maken. 16.b) Ik vindt eigenlijk alles heel leuk in het boek. Vooral dat geintje over dat chatten. Sommige opmerkingen die ze maakte daar moest ik wel om lachen. Het minst leuke van dit boek vond ik bijna vanzelf sprekend dat Sven thuis werd geslagen, en ik kon het niet uitstaan dat die Lennart probeerde Roosmarijn van Sven af te pakken, en dat hij dan ook nog eens voorgetrokken werd door zijn vader. Hetgeen wat extra is gedaan: 17.a) Carry Slee werd in 1949 geboren in Amsterdam. Al op jonge leeftijd was ze veel met verhalen en boeken bezig. Toen ze nog niet kon schrijven, bedacht ze verhaaltjes voor haar knuffeldieren. Ze zette haar knuffels in een kring om zich heen en las voor uit haar eigen werk. Op de lagere school had ze een schrift waarin ze korte verhalen en gedichten noteerde. 17.b) Na de middelbare school ging ze naar de Academie voor Woord en Gebaar in Utrecht. In 1975 slaagde ze voor deze opleiding. Ze werd dramadocent in het middelbaar onderwijs. Haar schrijverskwaliteiten kwamen toen goed van pas, want samen met haar leerlingen bedacht ze verhaallijnen waar ze vervolgens compleet uitgewerkte toneelstukken van maakte. De toneelstukken werden vaak met groot succes, opgevoerd door de leerlingen. 17.c) Carry Slee heeft meer dan 25 boeken geschreven in verschillende leeftijdscategorieën . Ik heb er verschillende gelezen. Maar die van 12 jaar en ouder vind ik het mooiste. Dat zijn Spijt!, Pijnstillers, Afblijven, Kappen! en Razend. Voor acht jaar en ouder heb je Verdriet met mayonaise, Confetti conflict, Kilometers cola en knetterende ruzie, en zo heb je er nog veel meer. Voor kleuters heb je o.a. Lekker weertje koekepeertje. 17.d) Spijt! En pijnstillers zijn allebei bekroond door de kinderjury. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |