Boekverslag : Herman Koch - Red Ons, Maria Montanelli
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 868 woorden.

Bibliografie
Eerste druk: 1989


Samenvatting
Het boek gaat over een jongen die op het Montessori-Lyceum Montanelli zit. Op een gegeven moment komt er een zwakbegaafde jongen in de klas die Jan Wildschut heet. Iedereen heeft een hekel aan deze jongen, zo ook de hoofdpersoon uit het boek die beschrijft dat hij de zwakbegaafde jongen het liefst hard op zijn bek zou willen slaan. De hoofdpersoon woont bij zijn ouders maar zijn vader heeft al jaren een buitenechtelijke relatie met een weduwe die hij twee keer per week bezoekt.

Op een gegeven moment wordt zijn moeder ernstig ziek en blijkt kanker te hebben. Vanaf dat moment maakt de hoofdpersoon hier misbruik van door zijn slechte gedrag op school hier aan te wijten en krijgt op school ook alle medelijden. Na niet al te lange tijd sterft zijn moeder dan ook aan haar ziekte.

De hoofdpersoon gaat samen met twee schoolvrienden mee op werkweek die uit fietsen door de polder zal bestaan. Ook de zwakbegaafde jongen gaat mee op aandringen van de school want het zou goed voor hem zijn. In de eerste plaats zou de leuke, populaire geschiedenis- leraar meegaan maar dit wordt op het laatste moment veranderd in de gymleraar waar iedereen een hekel aan heeft. Speciaal voor deze gelegenheid heeft de gymleraar een nieuw trainingspak gekocht met daarop een konijn afgebeeld en de hoofdpersoon vindt dat hij inderdaad goed met een konijn te vergelijken is, allen hoop je bij zo'n konijn dat hij, bij het graven van zijn hol, op een vergeten landmijn uit de tweede wereldoorlog stuit.

Op deze werkweek gaat het mis met de zwakbegaafde Jan wildschut want als ze op een dag weer aan het fietsen zijn, besluiten de hoofdpersoon samen met zijn vrienden vooruit te fietsen, gevolgd door Jan Wildschut.

Als ze bij een brug aankomen gaan ze op de leuning staan waar Jan Wildschut vervolgens vanaf valt en verdringt. De hoofdpersoon en zijn vrienden worden alledrie van school getrapt. De school ontkent dat dit iets met het ongeluk te maken heeft.

Aan het eind van het boek zit de jongen al vier maanden thuis. Zijn vader is bij de weduwe ingetrokken en brengt af en toe geld, voor de rest maakt het de vader niets uit wat hij met zijn leven doet.

Op een gegeven moment heeft de hoofdpersoon een droom over Maria Montanelli die na een bezoek aan die school besluit, in een keer de boel plat te gooien.


Tijd & Ruimte
Er wordt in het boek geen precieze plaats aangeduid zoals Utrecht maar er wordt wel een duidelijke beschrijving gegeven van de omgeving. Zo woont de hoofdpersoon in een groot huis en in een buurt waar alleen maar grote huizen staan. De buurtbewoners zijn rijke mensen die van verveling niet weten wat ze met hun geld moeten doen, dus hebben ze allemaal problemen waarvoor ze constant een psychiater moeten bezoeken. De hoofdpersoon heeft een ontzettende hekel aan deze buurt en nog meer aan zijn school.


Vertel situatie
Het boek wordt verteld door een ik-verteller. De jongen vertelt over zijn treurige leven op het Montanelli Lyceum. "Ik weet ook best dat dood gevonden gewichtiger klinkt dan gewoon dood gaan, maar dat is nou eenmaal hoe ik ben".


Personages
De naam van de hoofdpersoon wordt in het boek niet genoemd. Maar er komt wel een duidelijk karakter naar boven want het is een jongen die zich verschrikkelijk afzet tegen het onderwijssysteem van het montessorionderwijs en de bekakte buurt waar deze school in staat. Hij zelf komt ook uit deze buurt, net als bijna al zijn klasgenoten. Zo heeft hij veel kritiek op het feit dat zijn school een zwakbegaafde jongen aanneemt omdat hij vindt dat ze het alleen maar doen om 'anders' te zijn dan de 'normale' andere scholen. Ook vindt hij het woordgebruik van de school meer dan irritant want zo noemen zij het schoolreisje werkweek en het huiswerk een zelf doeopdracht. Het lijkt wel of de hoofdpersoon het helemaal niet erg vindt dat zijn moeder sterft en hij wil absoluut niet van dat goedbedoelde gezeik aan zijn hoofd van: "Hoe is het nou, redden jullie het wel". Hij geeft dan ook ontzettend af op dit soort mensen. " En dan heb je van die mensen die denken dat je op hun medeleven zit te wachten, van die mensen die je nog nooit in je leven hebt gezien maar die op de begrafenis het hardst huilen".


Thematiek
- Haat (tegen de school en de buurt)
- Eenzaamheid (in de steek gelaten door zijn moeder en vader)
- Irritatie (tegen goed bedoelde adviezen)
- Verpesting ( de school heeft hem verpest)


Opbouw
Het boek is in niet te lange, duidelijke zinnen geschreven. Het heeft wel verschillende hoofdstukken maar er wordt niet per hoofdstuk een onderwerp afgesloten.

Het boek heeft een duidelijk einde want het eindigt met een soort titelverklaring. Dat Maria Montanelli op de school komt en besluit de boel plat te gooien (red ons, Maria Montanelli) want in de ogen van de hoofdpersoon heeft Maria Montanelli die nooit bedoeld kunnen hebben.


Eigen mening
Ik vond het een erg leuk boek. Het is niet spannend maar weet wel te boeien. Hier en daar was het wel een beetje langdradig. Aan het eind kon ik goed begrijpen waarom de hoofdpersoon zo'n hekel heeft aan het montessori-onderwijs.


Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen