Boekverslag : F. Bordewijk - Bint
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1345 woorden.

PO: Nederlands Titel: Bint

Klas: H4D Auteur: F. Bordewijk

Naam: Bryan Thomas











1 Inhoud (samenvatting):



Het verhaal begint met een leraar die op de school van Bint pas begonnen is omdat daar een andere leraar weggepest is. Deze leraar heet de Bree. Zijn eerste klas is 4D, die de hel wordt genoemd. Directeur Bint zelf is heel trots op de klas tot tegenstelling van de andere leerlingen. De Bree heeft het met alle klassen makkelijk behalve met ‘de hel’, deze verklaart hij dus ook de eerste les al de oorlog om de kinderen in de hand te houden.

Er zijn een enkeling mensen die Bint niet moet welke hieronder genoemd staan:

- Jérome Fléau (een leerling)

- Keska (een leraar)

- de conciërge

- de werkster van de conciërge

De conciërge wordt ingelicht door een andere leraar over het nieuwe systeem wat Bint van plan was in te voeren. Ook had hij vernomen wat Bint van elke leraar eiste:

stalen tucht.

Wanneer er rapportvergaderingen zijn word er gesproken over een jongen, van Beek genaamd.

Deze jongen dreigt een einde aan zijn leven te maken wanneer hij met slechte punten op zijn rapport thuis moet komen. Bint geeft hier verder helemaal niks om en laat zogezegd niet met zich sollen. Ook Jérome Fléau de ‘onruststoker’ wordt besproken in de rapportvergaderingen.

Na de rapport vergaderingen blijkt van Beek echt zelfmoord te hebben gepleegd en mede hierdoor laten Jérome, de conciërge en andere leerlingen die tegen het systeem van Bint zijn kleine rellen ontstaan. Maar de hel slaat deze neer en Bint is trots op zijn klasje:

‘zijn school is weer gezuiverd’ zo denkt Bint nu zijn conciërge en Jérome van school verdwenen zijn.

Later in het verhaal krijgt de Bree de halve hel mee op schoolreisje. Dit ziet hij als zuivere kans om zich zelf te bewijzen. Wanneer de leerlingen een kortere route nemen i.p.v. de lange omdat er een zieke leerling is gaat er iets mis. Twee leerlingen zijn de Bree ongehoorzaam en fietsen de langere route. Ze worden hiervoor gestraft door de klas die het als belediging opvat.

Wanneer het jaar om is herziet de Bree het voorstel van Bint om langer te blijven dan 1 jaar en komt weer naar school. Het is nu dat de Bree erachter komt dat Bint zelf ontlagen is door het incident met van Beek (de jongen die zelfmoord pleegde eerder in het verhaal). Hij kon zijn eigen tuchtbeleid na verloop van tijd niet meer aan.

De Bree gaat gewoon op de zelfde wijze als vorig jaar door met les geven.

Wanneer de Bree tot slot Bint wil opzoeken wordt hij aan de deur geweigerd.















2 Vragen bij het artikel over F. Bordewijk



- Met de gewapende betonstijl wordt omschreven door:

korte en krachtige zinnen, geen overbodige woorden, geen ellenlange beschrijvingen, afwijkende zinsbouw en talloze herhalingen.

- In het artikel staat dat het boek tegelijk met het opkomende facisme uit kwam. Dit tegelijkertijd met de opkomende nieuwe lesmethoden. Deze lesmethoden hielden het strakker houden van scholieren in.

- Je kunt Bordewijk’s ‘Bint’ zowel als positieve reactie op de tucht methoden lezen als negatief. Dit door de ontwikkelingen in het verhaal. Bordewijk laat de directeur sneuvelen maar wel weer een nieuwe directeur voor hem in de plaats komen dus vond hij nu dat het tucht systeem wel of niet goed werkte??? Hij reageerde in ieder geval met zijn schrijven op de politiek!

-reacties op bint:



negatief: Dirk Coster (en andere critici): Deze man vindt Bint of door hem ‘de kroning der schoften’ genoemd een vies en gevaarlijk boek omdat het boek zoveer losmaakten bij o.a. fascisten. Deze uitspraak is dan ook meer vanuit politiek dan vanuit literair oogpunt.



positief: Menno ter Braak: Menno vond: ‘wanneer ouders geen tucht op konden leggen dit vanuit de school maar moest gebeuren’. Dit vind ik een redelijk fascistische opmerking.





3 twee citaten die ferdinand’s gewapend-beton stijl aangeven:





citaat 1 blz. 59: ‘De directeur tutoyeerde ongevraagd, niet uit familiariteit, uit gezag.’

Dit vind ik een mooi voorbeeld door het ontbreken van woorden en het veel zeggen in weinig woorden. Ook komt de afwijkende zinsbouw mooi tot uiting.



Citaat 2 blz. 74: ‘Hier, in de werkstad, kon hij niet veel werken.’

Dit geeft dan mooi het laatste kenmerk van Bordewijk’s stijl aan, de herhaling.





4 perspectief



- Het verhaal wordt verteld uit vertellers perspectief. Dit is te merken aan het feit dat in het verhaal de gedachten van de (hoofd)personen bekend zijn.

- Dit geeft als effect dat je visie over het verhaal verbreed wordt omdat je al de gedachten van al de personen op je schoot geworpen krijgt.

















5 visie



- Bint vindt dat de ouders tucht op moeten leggen en de kinderen met stalen tucht moeten opvoeden. Wanneer dit niet gebeurt vindt Bint dat de kinderen op school goed strak gehouden moeten worden.

- Hij is een absolute tegenstander van de ‘Methode Ligthart’, ook vindt hij een Spartaans systeem wat school betreft volkomen op zijn plaats. Volgens hem moet de leraar op school een despoot zijn.







6 Thema



Het thema is naar mijn mening tucht, maar of dit nou bij de schrijver ten gunste of ten nadele komt ben ik ook nog niet uit. Ik ben er wel vrij zeker van dat het thema tucht is omdat het hele verhaal om de tucht op school draait.







7 Beoordeling



Ik vind het een mooi verhaal, mede omdat ik al eens een film over dit verhaal heb gezien in de periode dat ik nog op de mavo zat. Dit bracht mij net iets dichter bij het verhaal. En gaf me wat extra moed om door het boekje heen te crossen.

Ook denk ik dat het voor studenten makkelijk is om in het boek te komen omdat zoals bekend zal zijn de school voor ieder van ons een bekende plek zal zijn. De situatie op de meeste scholen zal wellicht iets beter zijn als op het ‘paradijsje’ van Bint.



Het boek bleef me ook boeien door de, in mijn ogen, mooie zinsbouw. Het leverde af en toe wel wat knelpunten op maar over het algemeen heeft de zinsbouw mij goed bezig gehouden, deze zinsbouw mede met de korte en krachtige zinnen die de schrijver (Bordewijk) gebruikt hebben mij verrassend genoeg aan het lezen gehouden en geboeid gehouden.



Wat me ook wel interesseerde was de passage waarin van Beek zichzelf ophing.

Na veel moeite en waarschuwingen van de jongen had de hij al aangegeven dat het ging gebeuren als er geen veranderingen plaatsvonden. Hoewel Bint vrij weinig om het gejammer van van Beek gaf, heeft deze fout hem wel zijn baan gekost. En opeens gebeurt het. Van Beek hangt zichzelf op. Dit vind ik persoonlijk wel een sentimenteel stukje.



Nog een stukje wat me was bijgebleven is de passage waarin ‘de hel’ de opstandige scholieren, geleid door Jérome en de conciërge, hardhandig neerslaan. Dit vind ik een symbool van eenheid maar niet in een goede vorm. Meer een Fascistische bijna Nazistische groepering die hoger als de rest komt door respect af te dwingen en dus via deze weg ook meer te zeggen heeft.



Het verhaal Bint zou waar gebeurt kunnen zijn, in dat opzicht vind ik het een realistisch verhaal, maar dan zou het verhaal zich wel zo’n 50 jaar geleden moeten afspelen want als je vanuit onze situatie zou kijken naar de realiteit van het verhaal dan zou deze ook lang niet zo groot zijn. Sterker nog dan had dit beter een science-fiction boek kunnen zijn.











De visie van Bint (als persoon) vind ik vergaand. Voor deze tijd zeker te vergaand.

Dit zou bijv. bij ons op school nooit geaccepteerd worden door de leerlingen hoewel we ook wel eens een ‘hel’ kunnen zijn voor leraren. Al met al zou ik de persoon Bint bijna

een fascist noemen al kijkend naar zijn gedachten gang.



Tot slot wou ik nog even kwijt dat ik respect heb voor de manier waarop dhr. F. Bordewijk de politieke stroming zo kan betrekken tot een verhaaltje dat vele grote schrijvers kritiek hebben op zijn boek. Deze kritiek zie ik zelfs als jalousie.





Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen