![]() |
Boekverslag : Hans Peter Richter - Damals War Es Friedrich
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1414 woorden. |
Damals war es Friedrich 1.1 Noteer de schrijver van deze roman en probeer wat autobiografische gegevens over de schrijver te vinden. Hans Peter Richter, 1925, Köln Studeerde sociologie en psychologie aan de universiteit van Keulen, Bonn, Mainz en Tübingen. Hij is socioloog. Hij publiceerde talrijke en omvangrijke sociaal wetenschappelijke onderzoeken. In 1965 en 1966 ontving hij in Parijs de "Stipendien der Cité Indernationale des Arts". Hans Peter Richter neemt zijn jeugdige lezers serieus en daarom behoren ook volwassenen tot het lezerspubliek van zijn boeken. Twee titels van zijn jeugdboeken zijn: "Katten hebben voorrang" en "Een brief van de advocaat". 1.2 Verklaar de titel van het boek. Damals waren es die Juden... (Damals war es Friedrich) Heute sind es dort die Schwarzen, hier die Studenten... Morgen werden es vielleicht die Weißen, die Christen oder die Beambten sein... Toen waren het de joden... (Toen was het ene Friedrich) vandaag zijn het daar de zwarten, hier de studenten... Morgen zijn het misschien de witten, de christenen of de ambtenaren... 1.3 Wanneer is de roman gepubliceerd, wanneer speelt het verhaal zich af en vertel iets voer de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. De roman is gepubliceerd in 1969, München. Het verhaal speelt zich af in Duitsland. Tijdens de 2e wereldoorlog, dat is duidelijk te merken door bijvoorbeeld de jaargetallen die boven de hoofdstukken staan vermeld. Het is boek is eigenlijk een dagboek van een joodse jongen van 1925 tot 1942. 1.4 In welk land speelt het verhaal zich af en hoe lang duurt het verhaal ongeveer? Het verhaal speelt zich af in Duitsland. Dat is aan vele dingen te zien, zoals: het gaat over de geschiedenis van de 2e wereldoorlog, er wordt over de NSDAP gepraat in het boek, Hitler wordt ook in de roman genoemd. Het verhaal speelt zich af in een tijd van 17 jaar. (1942-1925= 17) 1.5 Wat is het thema van dit boek, of met andere woorden: welke ‘boodschap’ heeft de auteur voor zijn lezers? Het thema van het boek is: de jodenhaat uit de 2e wereldoorlog, dat blijkt ook wel uit dat Friedrich niet in de schuilkelder wordt toegelaten omdat hij joods was. De schrijver wil hier mee duidelijk maken dat we iedereen moet respecteren, maakt niet uit welke huidskleur of afkomst je ook hebt. 1.6 Wie zijn de hoofdpersonen van het boek en beschrijf hen. De hoofdpersonen in het verhaal zijn: -Friedrich: Hij is een joods jongen die opgroeit in Duitsland in een periode waar enorme haat is tegen joden. Hij is een vrolijk en spontaan jongen die net als andere mensen wil genieten van het leven. Dat heb ik gelezen in het gedeelte waar hij met de ik-figuur naar de Jeugdstorm ging. Hij was daar heel enthousiast over want hij wou ook als de andere kinderen marcheren op de optochten. Er wordt niet verteld in het boek hoe Friedrich eruitziet. -Ik-figuur: Hij is een christelijke jongen die opgroeit in Duitsland in een periode waar enorme haat is tegen joden.Hij is erg verward want hij heeft een buurjongen die Friedrich heet. De vader en moeder van Friedrich zijn heel aardig en ze zijn goed bevriend dus hij snapt de mensen niet die joden zo haten. Zijn vraag is: wat heeft de familie Schneider gedaan dat de Duitsers hen zo haten. De ik-figuur is een aardige jongen en is meer afstandelijker dan Friedrich. Dat heb ik i in het begin waar ze pas kennis maken gelezen. Dan wil hij niet gelijk zijn speelgoed geven. Hij geeft pas zijn speelgoed aan Friedrich wanneer hij de fluit van hem mag lenen. Er word niet verteld hoe hij er uit ziet. Terwijl Friedrich joods is en de ik-figuur christelijk in de tijd van de jodenhaat zijn ze toch goede vrienden. Wanneer de jodenhaat groeit en de jongens zelf ook ouder worden moeten ze er meer opletten dat ze niet te vaak samen worden gezien anders word de ik-figuur er op aangesproken door de mensen in de omgeving dat hij een joodse vriend heeft en dat dat niet mag. De vriendschap blijft even sterk als vroeger maar toch wordt Friedrich stiller tegenover de ik-figuur. Hij begint te denken dat hij minder waard is dan de andere mensen. Hij is en zal een jood blijven voor de mensen en dat betekent dat hij niet normaal kan leven. De hoofdpersonen krijgen vele problemen die zij zelf niet kunnen oplossen en die ze zelfs niet eens helemaal snappen. Bv: Friedrich moet naar joodse school, terwijl de leraar zegt dat de joden ook gewoon mensen zijn net als hun. De ik-figuur kan Friedrich niet helpen wanneer de heer Resch Friedrich niet binnenlaat in de schuilkelder tijdens de bombardementen. 2. Samenvatting Er zijn 2 families: de familie Schneider (die zijn goed bij kas) en de familie van de ik-persoon (zij zijn arm). De schooltijd begint. Als Friedrich en het ik-persoon naar huis lopen zien ze dat het bord van de huisarts beklad is met: “Juden”. Even later lopen ze langs een boekhandel ze zien een man met een bord op zijn schouders ze zien dat er op het bord staat: “Koop niet bij Joden”. Het ik-persoon moet naar een bijeenkomst van de NS, Friedrich gaat mee voor de gezelligheid, maar merkt dat hij daar niet welkom is. Hij heeft nu echt door het allemaal om Jodenhaat gaat. Herr Resch de huisbaas wil dat familie Schneider het huis verlaat, alleen omdat ze Joods zijn. De familie doet het niet, dus klaagt Herr Resch ze aan.Herr Resch verliest de rechtsspraak. Herr Schneider heeft ook zijn baan als ambtenaar kwijt geraakt omdat hij Joods is, maar kan toch een baan krijgen als chef van een afdeling van een warenhuis. Ondertussen is de vader van het de ik-persoon lid geworden van de NSDAP, vanwege het geld. Als Friedrich en ik-persoon naar het zwembad gaan is Friedrich zijn kluisjessleutel kwijt en gaat naar de balie. Daar wordt gevraagd naar z’n identiteitsbewijs, ze komen erachter dat hij Joods is dus mag hij zich niet in de kleedkamer omkleden. Frau Schneider overlijdt aan de gevolgen van de gewelddadige Kristalnacht. In een volledig kapotgeslagen kamer. De Rabbi (een joodse heilige) duikt onder bij Friedrich en zijn vader. Helaas komt Herr Resch het te weten en schakelen de politie in. De Rabbi en Herr Schneider worden meegenomen. Als Herr Resch ziet dat er niemand meer in het huis is neemt hij alle waardevolle spullen mee. Friedrich betrapt hem en spuugt Herr Resch in z’n gezicht en vlucht. Als Friedrich nog een keer terug komt om foto’s van zijn ouders te vragen gaat het luchtalarm. Iedereen gaat zo vlug mogelijk de kelder in alleen Friedrich mag er niet in. Als zij uit de schuilkelder komen zien zij Friedrich ineengekrompen zitten. Ook meneer Resch ziet het. Hij geeft hem een flinke trap en hij rolt van de trap af de weg op. Iedereen vindt het verschrikkelijk. Herr Resch zegt alleen maar: "Zijn geluk dat hij zo omgekomen is..." 3.1 vertel waarom je het verhaal al of niet moeilijk vond en leg uit waarom. Ik vond het verhaal al best moeilijker worden, zeker als je het vergelijkt met de vorige boekjes die we moesten lezen. De tekst was deze keer een stuk langer en de woorden waren ook al een hoger niveau, waarbij we nu geen woordenlijst hadden. Daardoor steeg mijn lees-niveau nu wel een stuk. 3.2 Wat vind je van de schrijfstijl van de schrijver en leg uit waarom? Ik vind dat de schrijver een schrijfstijl heeft die goed te lezen is, misschien ook omdat dit boek ook weer in het Ik-perspectief is geschreven. Door de vragen op het leeshulp stencil was het verhaal ook makkelijker te begrijpen. 3.3 Wat vind je van het einde van het verhaal? Zou je liever een ander einde hebben? Zo ja, waarom? Ik vond het einde van het boek best zielig, zeker ook omdat Friedrich niet werd binnengelaten in de schuilkelder omdat hij joods was. Ik had het einde niet zo verwacht als dat het in het boek stond. Ik vind het wel een goed einde, ik weet geen beter einde. Ik vond ook goed dat dit boek met een gesloten eind eindigde. Alleen wel zielig dat Friedrich dood gaat, maar het is nu wel een mooi gesloten einde. 3.4 een klasgenoot wil dit boek gaan lezen. Schrijft een positief of negatief advies van ongeveer 25 woorden. Ik zou hem/ haar wel een positief advies geven. Het is wel een boek dat je aan het denken zet, je krijgt nu ook een kijk op de 2e wereldoorlog vanuit de ogen van een Duitse jongen met een joodse vriend, ik denk dat de meeste daar nooit aan hebben gedacht. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |