![]() |
Boekverslag : Patrick Süskind - Das Parfum; Die Geschichte Eines Mörders
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1548 woorden. |
Das Parfum; Die Geschichte eines Mörders Patrick Süskind Inhaltsangabe: Jean-Baptiste Grenouille wird am 17. Juli 1738 am allerstinkendsten Ort des Königreichs Frankreich geboren. Er wird geboren im Cimetière des Innocents in Paris, am Verkaufstand seiner Mutter, einer Fischhändlerin. Seine Mutter lässt das von Fliegen umschwirrte Neugeborene verrecken und sie wird darum geköpft. Grenouille hat kein Leibgeruch doch einer potenteren Riechorgan. Er entwickelt sich zu einem Monster dass "nichts gab an der Welt als seinen Kot, kein Lächeln, keinen Schrei, keinen Glanz der Augen, nicht einmal einen Duft." Grenouille nimmt sich vor ein besonderes Parfum zu komponieren und damit trotz seiner Hässlichkeit Liebe und Macht zu erobern. Er erwirbt die Kenntnisse als Lehrling und Geselle in Parfümerien von Paris und Grasse. Er denkt und glaubt an nichts anderes als sein Ziel. Um die Essenzen für sein Parfum zu gewinnen tötet Grenouille fünfundzwanzig schöne Mädchen und destilliert ihre Körpergeruche. Anschließend verbringt Grenouille sieben Jahre in eider Quarantäne im menschenverlassenen Zentralmassiv, bis er in südfranzösischen Grasse seine Ausbildung weiter vervollkommnet. Das lätste Mädchen hat das betörendste Leibgeruch aller Mädchen. Der achtundzwazig Jährige Grenoullie wird als Mörder festgenommen. Aber sein "Essence Absolue" ist jetz klär. Alle Menschen versameln sich an der Hinrichtunsstätte für der verurteilung. Aber sie kommen dort durch sein Parfum in Verzückung und halten den Verurteilte plötzlich für das denkbar "schönste, attraktivste und vollkomendste Wezen." Grenouille entkommt den Fängen der Justiz, aber wird anschließend in einder kannibalischen Orgie zerfleischt. Het leven van Patrick Süskind *Wie wat en waar? Partick Süskind wordt op 26 maart 1949 te Ambach am Starnberger See geboren als zoon van een schrijver, vertaler en politiek redacteur van de Süddeutschen Zeitung. Hij groeit op in Holzhausen waar hij naar de dorpsschool gaat en later ook naar het gymnasium. Na zijn eindexamens en na in vervangende dienst te hebben gezeten, studeert hij van 1968 tot 1974 geschiedenis, net als zijn vader. Hij brengt een periode door in Aix-en-Provence, in verband met zijn studies, en leert daar de Franse taal en cutuur kennen. Hij rond uiteindelijk zijn studies af met een onderzoek naar de politieke en sociale interesse van Bernard Shaws. Na zijn studies neemt Patrick Süskind enkele kleine baantjes om te kunnen overleven, hij schrijft in zijn vrije tijd ook draaiboeken en kleine prozawerkjes. Maar deze worden in het begin niet uitgegeven. Süskind breekt radicaal door in München met de opvoering van zijn alleengesprek "Der Kontrabass". Het is de monoloog van een contrabassist, die aanvankelijk spelenderwijs uitweidt over zijn instrument en over muziek, maar naarmate het stuk vordert tot steeds persoonlijker beschouwingen komt. Dan blijkt hoezeer hij geïsoleerd is, wat nog versterkt wordt door een niet beantwoorde verliefdheid op een jonge zangeres. Het stuk zou later zeer succesvol worden en meer dan 500 keer opgevoerd en meer dan 20 keer in scène gezet worden. In het theaterseizoen 1984/'85 was dit stuk het meest gespeelde stuk op Duits grondgebied. Hij stond klaar om de wereld te veroveren en dat deed hij ook. Eens gekend krijgt Süskind vele aanbiedingen en hij krijgt de kans om, zoals hij steeds wilde, de balans te zoeken tussen literatuur en massa-amusement. In de jaren '80 werkt hij mee aan de draaiboeken van twee uiterst successvolle televisieseries. ("Monaco Franze. Der ewige Stenz" uit 1983 & "Kir Royale.Aus dem Lebens eines Klatchreporters" uit 1987) Hij werkt ook, samen met vriend en regisseur Helmut Dietl, aan een script voor de bioscoopfilm "Rossini - Oder die Frage wie mit wem schlief". Met zijn roman "Das Parfum" maakte Patrick Süskind in 1985 definitief tot een wereldwijd bekende en succesvolle schrijver uit de hedendaagse Duitse literatuur. "Das Parfum" werd niet alleen een bestseller, maar ook een longseller. Negen jaren achtereen weet het boek op de bestsellerhitlijst van Der Spiegel te komen staan. Bij de eerste druk werden er 100.000 exemplaren gedrukt die na enkele maanden al volledig waren uitverkocht. Ondertussen is dit boek in meer dan 33 talen vertaalt en meer dan 8 miljoen keer verkocht. Zijn werken in volgorde van uitgave: 1. (1981) Der Kontrabass 2. (1984) Das Parfum 3. (1987) Die Taube 4. (1991) Der Zwang zur Tiefe 5. (1991) Dreißig Jahre umsonst gelesen oder Amnesie 6. (1991) Die Geschichte von Herrn Sommer 7. (1995) Drie Geschichten und eine Betrachtung *Figuren! De zonderlinge figuren van Süskind ondervinden de wereld als bedriegelijk en leiden een leven dat teruggetrokken is in nauwe ruimtes. De contrabas speler in leeft een geluidsdichte kamer. Grenouille brengt zeven jaar van zijn leven door in een onderaardse grot, verstopt van elke menselijke geur die hem daar nooit kan bereiken. Eenzaam is ook het hoofdpersonage van zijn roman "Die Taube", Noel, bewaker bij een parijse bank, die leeft in een kleine zolderkamer en die volledig uit zijn lood geslagen wordt als hij op een dag een duif op de drempel van zijn appartement vindt. De ik-figuur uit "Die Geschichte von Herrn Sommer" leeft tenslotte een lange tijd in de boomtoppen. De anti-helden van Süskind hebben allemaal problemen om zich in de wereld en in de omgang met hun medemensen te redden. Volgens een stelling in Der Spiegel zijn er verscheidene paralellen te trekken tussen de kindertijd van de hoofdfiguur uit het boek "Die Geschichte von Herrn Sommer" en die van de schrijver. Volgens de thesis van Der Spiegel is het verhaal van de mensenschuwe Herr Sommer meer het verhaal van mijnheer Süskind zelf. De centrale figuur in dit boek, Herr Sommer, is een zonderlinge man die te voet grote afstanden aflegt en steeds weer opduikt. In de laatste scène loopt hij een meer in om nooit meer terug te keren. Ondanks de literaire beroemdheid van Patrick Süskind is er over de auteur zelf zeer weinig bekend. Süskind hecht geen enkele waarde aan populariteit, treedt zelden naar buiten en geeft uit principiële gronden bijna nooit interviews. In een zeldzaam intervieuw van mijnheer Süskind legt hij kort uit waarom: 'Ik wil zeker niet over mijn privéleven praten en ik kan geen geleerde opinies geven over andere dingen'. Het enige dat over hem met zekerheid bekend is, is dat hij momenteel een teruggetrokken leven in München, Parijs en Montolieu (Zuid-Frankrijk) leeft. In het jaar 1989 ontvangt Patrick Süskind de Gutenberg-Preis. Persoonlijke Bespreking Dit boek houdt je vast van het begin tot het einde. Het begint al zeer intrigerend met de beschrijving van hoe erg een stad in die tijd wel kan stinken. Je beseft meteen dat als wij daar toen hadden rondgelopen dat wij behoorlijk meer last zouden hebben van die verschrikkelijk doordringende geur. Wij zouden walgen van onze eigen kledij, want deze geur kruipt overal in en laat je niet meer los. Wij zouden ons omringen met allerlij andere geuren (parfum) tot onze neuzen zo afgestompt geraken zodat we zelf niet meer merken hoe hard we wel stinken. Nu moet je je kunnen inbeelden dat je neus nooit afgestompt geraakt maar mettertijd zelfs gevoeliger en gevoeliger wordt voor elke mogelijke geur die je uit elke mogelijke hoek komt toegewaaid, als een walm waar je niet kan aan ontsnappen. Dan begin je de kwelling te verstaan die het leven van Grenouille wel was. In dit boek is juist die kwelling die wij onmogelijk kunnen begrijpen zo prachtig uitgelegd dat je er kippenvel van krijgt. De auteur kreeg mij zover dat hij mij deed inzien dat alles wat Grenouille deed een logisch gevolg was van het vorige en dat als ik in die positie zat, juist hetzelfde had gedaan. Wat het geheel alleen maar griezeliger maakt. Je krijgt raar genoeg geen medelijden met hem maar je begrijpt hem wel. Stel je voor dat je absoluut geen lijfgeur hebt. Velen zullen zeggen dat het gemakkelijk is, dan krijg je ook geen onaangename zweetgeurtjes meer maar dan moet ik zeggen: 'Graaf eens dieper!!' Het is niet zo dat we de mensen rondom ons niet ruiken. We ruiken ze wel. Sommigen al wat aanweziger dan anderen maar we ruiken ze, bewust of onderbewust. Volgens verschillende psychologen hangt de keuze van vrienden en vooral van een partner heel veel af van de geur die hij/zij verspreidt. Onderbewust hebben we na 30 seconden al een gunstig of ongunstig oordeel over de persoon die tegenover ons staat. Het gebeurt ook vaak dat als je alleen in een kamer zit je het gevoel krijgt dat er nog iemand anders is dit heeft, onder andere, te maken met geur. Als een persoon geen geur heeft dan zouden wij hem niet meteen opmerken en niet in staat zijn een oordeel te vormen over die persoon, we zouden besluiteloos zijn en een mens blijft niet graag besluitloos. Hij zegt dan zeer gemakkelijk dat er iets niet in orde is. En komt uiteindelijk toch tot het besluit dat hij die geurloze persoon niet mag, hij is er niet vies van maar voelt er ook geen warmte voor. Zo begin je toch die wroeging die Grenouille heeft ten opzichte van de andere mensen een beetje te begrijpen maar medelijden heb je niet met hem, want de auteur slaagt erin om dat geurloze dat Grenouille omringt om te zetten in woorden, geurloze woorden. Ik vindt het echt een prachtig boek dat ik met plezier een tweede keer heb gelezen. Veel humor is er in dit boek niet maar dat is ook niet nodig, ik denk dat het hier zelfs vrij storend zou zijn en de aandacht van het gegeven zou afleiden. Het boek kruipt echt onder je huid en houdt je vast tot de laatste bladzijde. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |