Boekverslag : Anke De Vries - Blauwe Plekken
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1717 woorden.

SAMENVATTING

Judith van Gelderen heeft het moeilijk thuis, ze heeft geen vader meer en haar moeder mishandeld haar ookal doet ze nog zo veel in het huishouden, haar broertje Dennis van 2 jaar oud doet nooit iets fout in de ogen van haar moeder. Op school gaat het ook niet goed, ze wisselt vaak van school, kan niet goed meekomen in de klas en kan nooit meedoen met de gymles omdat ze overal blauwe plekken heeft. Toch is er een jongen, Michiel, die met Judith omgaat, hij komt uit Amerika en is bij zijn tante en oom in Nederland gaan wonen. Judith gaat tussen de middag altijd naar Michiel toe, ze vindt het daar thuis zo gezellig, een hele andere sfeer dan bij haar thuis, maar haar moeder mag dit natuurlijk niet weten! Haar moeder komt regelmatig ’s avonds laat pas thuis zonder dit te melden aan Judith, meestal neemt ze dan mannen mee en is ze dronken. Op een dag ziet Judith dat Nico, een nieuwe vriend van haar moeder geld uit haar moeders portemonnee pakt, Judith wordt hiervan door haar moeder beschuldigd, en wordt voor de zoveelste keer weer door haar moeder in elkaar geslagen. Als Judith op een dag thuiskomt van school, zit tante Lies in de kamer, tante Lies komt uit Canada en komt weer in Nederland wonen, ze blijft een week bij Judith logeren, dit wordt de fijnste week die Judith n tijden beleeft! In deze week wordt de rede duidelijk waarom haar moeder haar waarschijnlijk slaat. Vroeger hadden Judith’s moeder en tante Lies nog een broertje Dikkie, toen Judith’s moeder op een dag wou gaan schaatsen met vriendinnen moest Dikkie mee, waar Judith’s moeder geen zin in had, toen ze niet op lette schaatste Dikkie in een wak en overleed, Judith’s moeder kreeg hiervan de schuld door Judith’s oma, omdat Dikkie altijd al het lievelingetje was geweest, Judith lijkt sprekend op Dikkie , Judith’s moeder schrikt hier altijd van en raakt door de war, dit is de reden waarschijnlijk waarom Judith mishandeld wordt. Als Michiel op vakantie is naar Amerika naar z’n vader verhuist Judith naar Leiden. Als Michiel terugkomt en naar Judith toe gaat merkt hij dat ze weg is, van de onderburen krijgt hij te horen dat Judith mishandeld werd door haar moeder. Hij spoort haar op samen met de meester en ze komen erachter waar ze woont en op welke school ze zit, Michiel zoekt haar op, op school en geeft haar een beer die hij in Amerika heeft gekocht, hij verteld haar ook dat hij alles weet van haar moeder en zegt dat ze er iets moet aan doen. Als Judith thuiskomt ziet haar moeder de beer en denkt dat Judith die van haar geld heeft gekocht, Judith wordt weer in elkaar geslagen en de beer wordt kapot gestoken. Dit was de druppel die de emmer deed overlopen voor Judith, Judith pakt haar koffer en gaat naar het station, aangekomen bij het loket vraagt ze om een enkele reis Den Haag….



B DE VERHAALANALYSE



1. DE TITEL

Het boek heet blauwe plekken, deze blauwe plekken slaat terug op de blauwe plekken die Judith elke keer krijgt als ze weer eens door haar moeder in elkaar geslagen is.



2. SOORT BOEK

Kindermishandeling, jeugdboek.



3. PERSONAGES

>hoofdpersonage: Judith van Gelderen, een verlegen en teruggetrokken meisje van elf jaar is de hoofdpersoon. Ze woont samen met haar 2-jarige broertje bij haar moeder in een flat. Haar vader heeft haar moeder al bij haar geboorte verlaten. Judith wordt zwaar mishandeld door haar moeder en haar broertje Dennis is juist de lieveling. Op school gaat ze maar met een jongen om, Michiel, die haar goed opvangt en waar ze zich echt thuis vindt voelen in de familie. Niemand weet dat Judith wordt mishandeld door haar moeder. Judith is een round character.

>Dan heb je als bijpersoon Judith’s moeder, die er helemaal alleen voorstaat het gezin draaiende te houden. Ze slaat Judith geregeld in elkaar en komt ook regelmatig dronken thuis met een man die ze heeft ‘opgepikt’. Judith’s moeder is een flat character.

>Het broertje van Judith heet Dennis, hij is een erg grappig mannetje, en trouwens een flat character. Judith moet veel voor Dennis zorgen.

>Tante Lies is een tante van Judith uit Canada, ze komt weer terug naar Nederland en blijft een week bij Judith logeren. In deze tijd heeft Judith de leukste tijd van haar leven! Tante Lies is een flat character.

>Michiel is een jongen bij Judith in de klas. Michiel komt uit Amerika en is bij z’n tante n oom in Nederland gaan wonen. Judith komt vaak bij Michiel thuis, wat ze heerlijk vindt, zonder dat haar moeder dit natuurlijk weet.



4. TIJD

Het verhaal speelt zich af in deze, moderne tijd. Tussen het begin en het eind van het boek loopt precies een jaar. Het verhaal is chronologisch, maar er zijn wel soms flashbacks deze worden niet door Judith meegemaakt maar het zijn vooral Michiel en Tante Lies die naar het verleden terugkijken en er ook regelmatig over vertellen. Er zijn niet echt sprongen in het verhaal en de sprongen die er in zitten zijn zeker niet groter dan een maand.



5. VERTELSITUATIE

We zien het verhaal groot en deels in het boek door de ogen van Judith, maar ook af en toe door de ogen van Michiel als hij terug kijkt naar z’n leven in Amerika of een enkele keer door de ogen van de meester van Judith.



6. RUIMTE

Het verhaal speelt zich af in Den Haag, helemaal op het eind va van het verhaal verhuist Judith naar Leiden maar dit heeft verder geen betrekking tot het verhaal. Het huis van Judith is erg belangrijk in dit verhaal, dit is de plek waar Judith vaak in elkaar wordt geslagen door haar moeder, hier speelt het verhaal zich het meest af. Verder is de school belangrijk in het verhaal, ook al is ze vaak ziek, doordat ze blauwe plekken heeft en zich niet zo kan vertonen. Ook zit ze vaak thuis bij Michiel, hier zit ze altijd tussen de middag en soms ook na school.



7. OPBOUW

Het verhaal begint midden in een van de keren dat Judith weer eens in Elkaar wordt geslagen, dus midden in de handeling. Het probleem van Judith is dat ze vaak door haar moeder in elkaar geslagen wordt en dat ze veel in het huishoudenmoet doen, dit durft ze tegen niemand te zeggen. De oplossing is niet helemaal goed, op het einde van het boek loopt ze wegvan huis en gaat ze naar Michiel, wat er daar gebeurt krijg je niet te lezen. De belangrijkste gebeurtenis is toch wel dat ze uiteindelijk besluit om weg te lopen, je wilt weten hoe het afloopt, of ze weggaat als ze uiteindelijk is verhuist en je niet te weten krijg wat er met haar is gebeurt en wat er gaat gebeuren, want ondertussen zijn Michiel en de meester erachter gekomen dat Judith mishandeld wordt door haar moeder. Het einde is heel raar, het heeft twee ‘eindes’ een goede en een slechte. De slechte kant van het einde is dat Judith wegloopt en hier los je uiteindelijk niks mee op, je moet dingen uitpraten en de goede kant van het einde is dat ze nu niet meer door haar moeder geslagen wordt.



8. THEMA EN MOTIEVEN

Het thema van het boek is ‘machteloosheid’. Omdat Judith machteloos staat tegenover de aanvallen van haar moeder. Haar moeder staat ook machteloos, omdat ze Judith eigenlijk helemaal niet wil slaan, maar ze kan het niet tegen gaan. De meester en Michiel staan ook machteloos omdat ze Judith graag willen helpen maar ze weten net wat ze moeten doen. In dit verhaal zie je steeds maar 1 motief: Het terugkeren dat Judith elke keer weer in elkaar wordt geslagen.



9. BEDOELING

Het is niet zo zeer een les of om te amuseren, maar de schrijver wil laten zien dat er achter zo’n stil meisje nog een ‘heel ander keven’ kan zitten. Dat ze helemaal niet zo doodgewoon is als ze lijkt. De schrijver wil hiermee zeggen dat je dingen beter over dingen kunt praten dan ze voor je te houden.



10. TAAL

Ik vond het een goed lettertype om te lezen, ook het taalgebruik vond ik goed, maar ik kan me voorstellen dat het voor wat jongere kinderen soms moeilijk was om te gebruiken omdat ze zinsopbouw dan iets wat vreemd is. Het verhaal bevat weinig dialoog, omdat Judith de hoofdpersoon is en nogal verlegen en stil, lees je vooral haar gedachten.



C. JE MENING

Ik vind het een heel goed boek, ik had van een vriendin gehoord dat het een heel goed boek was, en ben hem toen gelijk gaan lezen en later zelfs nog een keer. Ik kan er helmaal in opgaan. Het boek spreekt me erg aan. De gebeurtenissen hebben me erg aangegrepen, elke keer ben ik benieuwd wanneer er een einde komt aan de mishandeling van Judith. De personen vind ik erg goed beschreven, behalve de moeder van Judith wordt niet echt beschreven, maar dat vind ik juist goed want dan ga je je dingen afvragen, waarom Judith geslagen wordt bijvoorbeeld. Het onderwerp vind ik erg goed, het geeft heel goed het boek weer. Als je het boek leest kan je goed begrijpen waar de titel vandaan komt en dat heb ik niet bij alle boeken. De zinsopbouw is soms wat moeilijk in woordkeusvoor wat kleine kinderen, maar ik kan het allemaal goed volgen en begrijpen.



D. INFORMATIE OVER DE SCHRIJVER

Anke is geboren in Sellingen, in Groningen op 5 December. Anke is getrouwd en heeft een zoon en drie dochters. Haar favoriete schrijver is Guus Kuyer. Anke de Vries maakte naam met haar eerste boek: De vleugels van Wouter Pannenkoek, ze schreef het toen er actie in de buurt was waar Anke toen woonde. Dit boek verscheen in 1972. Tegenover haar huis was ook het hofje waar de kinderen in haar tweede boek; Het geheim van Mories Besjoer, zoveel plezier hebben. Bij ons in de straat, Wedden dat ik durf! En De blauwe reus zijn ook herkenbare boeken over gewone kinderen. In kladwerk beschrijft Anke hoe een groep klasgenoten erachter komt wie hun school nou al twee keer heeft beklad. ‘Blauwe plekken’ werd in 1993 bekroond in twee categorieën door de Nederlandse kinderjury
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen