Boekverslag : Harry Mulisch. - Twee Vrouwen
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1353 woorden.

1. De titel van het boek is: Twee Vrouwen.

Het boek is geschreven door Harry Mulisch.

De eerste druk was in 1975. De gelezen druk uit 2000.

2. A. Het boek heeft 156 bladzijden.

B. Het een roman.

C. –

3. A. De schrijver staat buiten het boek

B. Het boek is in de Ikvorm geschreven.

C. Het boek heeft een chronologische opbouw, met flashbacks.

D. de verstreken tijd is ongeveer 4 maanden.

E. Het boek heeft ongenummerde hoofdstukken.

F Het verhaal speelt zich af in Frankrijk, de flashbacks spelen zich voornamelijk af in Amsterdam.



4. Een dramatisch eindigende liefde: De liefde tussen de twee vrouwen eindigt met de dood van Sylvia en vermoedelijk met de zelfmoord van Laura. De vergankelijkheid is ook belangrijk. Alles gaat een keer over, ook de liefde.



B. De lesbische relatie en hoe de wereld op die manier van samenzijn reageert. En op de achtergrond de mythe van Orpheus en Oedipus.

C. Het gaat over twee vrouwen die elkaar ontmoeten en een liefdesrelatie met elkaar krijgen, maar het geluk wordt verstoord als Sylvia een relatie krijgt met de ex-man van Laura. Als Sylvia zwanger wordt, dan wordt ze vermoord door de ex-man van Laura.

D. het boek heeft geen motto.



5. A. de auteur is geboren in 1927 en hij is nog niet gestorven.

B. Harry Mulisch heeft veel interessen in de mythes van verschillende culturen.

C. beknopte biografie:

- 1952 Archibald Strohalm.

- 1966 Het bericht aan de rattenkoning.

- 1971 De verteller verteld.

- 1982 De aanslag

- 1987 De pupil

- 1992 De ontdekking van de hemel.



6. Op een dag in februari ontmoet Laura Tinhuizen de veel jongere Sylvia. Ze voelen zich erg tot elkaar aangetrokken. Voor Laura is dit een geheel nieuwe ervaring: ze heeft net een huwelijk van zeven jaar achter de rug. Dit huwelijk bleef kinderloos. Na hun scheiding kreeg haar ex-man, Alfred, twee kinderen met zijn nieuwe vrouw, Karin. Nu is ze dus voor het eerst verliefd op een vrouw. Sylvia, die al eerder lesbische verhoudingen heeft gehad, gaat bij haar in huis wonen. Sylvia wil hun relatie voor haar ouders verbergen. Daarom zegt ze dat ze samenwoont met een student, Thomas. Wanneer haar moeder onverwacht langskomt, stelt ze Laura voor als haar schoonmoeder. Laura wil ook niet dat haar moeder over hun relatie hoort. Haar vader is al overleden en haar moeder woont in een verzorgingtehuis in Nice. Als Sylvia mee naar het verzorgingstehuis wil, krijgen ze hun eerste echte ruzie. Laura wil namelijk niet dat Sylvia meegaat. Tijdens het bezoek komt Sylvia opeens toch tevoorschijn. Laura’s moeder begrijpt onmiddellijk wat er aan de hand is en slaat met haar stok naar de jonge vrouw. Laura en Sylvia vluchten weg. Dat was de laatste keer dat ze haar moeder heeft gezien. Alfred reageert gepikeerd als hij hoort dat zijn ex-vrouw een lesbische relatie heeft. Hij ontmoet het stel na het toneelstuk Orpheus’ vriend. Sylvia gaat mee naar het museum waar Laura werkt. Ze verklaart aan Laura dat zij altijd van haar zal blijven houden. Vlak daarna verslechtert de relatie tussen Laura en Sylvia. Sylvia zegt niets meer en lijkt erg veranderd te zijn. Ze besluiten dat het beter is dat Sylvia een paar dagen naar haar ouders gaat. Ze komt echter na een paar dagen niet terug. Karin belt Laura op met de mededeling dat Alfred samen met Sylvia in een hotelletje zit. Laura wil Sylvia ophalen, maar zij wil niet meekomen. Ze komt nog een keer terug om haar paspoort op te halen. Terwijl Laura steeds magerder wordt van ellende, is Sylvia met Alfred in Londen. Laura wil een brief aan haar moeder schrijven, maar dat lukt haar niet. Als Sylvia toch bij haar terugkomt, blijkt ze zwanger te zijn. Ze wil Laura het kind brengen, dat ze zo graag wilde hebben. Sylvia had Alfred een briefje geschreven, maar Laura vindt dat de kwestie tussen Sylvia en Alfred eerst uitgepraat moet worden. Ze spreken met Alfred af, dat hij uit Londen bij hen langskomt. Hij wil eerst alleen met Sylvia praten. Laura krijgt op haar werk het bericht dat Sylvia door Alfred doodgeschoten is. Vlak daarna hoort ze dat haar moeder overleden is. Ze gaat op weg naar Nice. Onderweg krijgt ze aanvallen van duizeligheid en ze besluit even te rusten. Ze kan een kamer bij een oude vrouw in Avignon krijgen. Ze schrijft hier de gebeurtenissen van de afgelopen tijd op. Aan het eind van het boek wordt gesuggereerd dat Laura zelfmoord pleegt.



7. A. Mijn verwachtingen waren dat het een mooi en levendig boek zou zijn. Ik had er al eens over gelezen. En een lesbische relatie interesseerde me wel.

B. Door het lezen van stukjes maar ook door een vakantie vriendin was ik wel nieuwsgierig geworden.



8. A. De passages waarin besproken werd wat Sylvia en Laura voor elkaar voelen, klinkt heerlijk om zo'n relatie te hebben maar is misschien niet erg realistisch.

B. Laura is eigenlijk de enige Round-Character. Dat komt doordat je via haar ogen het verhaal voorgeschoteld krijgt. Laura is conservator in een museum en wordt verliefd op de veel jongere Sylvia. Ze is ongeveer 35 en vijf jaar gescheiden van Alfred Boeken. De liefdesrelatie is heftig en doet veel met Laura. Laura is sociaal ingesteld, ontwikkeld en zwijgzaam, maar doet niet veel aan uiterlijke verzorging voor ze Sylvia ontmoet. Daarna wat meer. Sylvia wordt veel minder breedvoerig beschreven. Sylvia is veel minder ontwikkeld en heeft al eerder een keer geslapen met een vrouw. Ze is niet echt gevoelig, dat zegt haar achternaam ook, Nithart. Sylvia is veel doortrapter dan Laura.

C. Ik zou de vraag aan Sylvia en Laura willen stellen en dat is:" hoe was het om zo'n relatie te hebben."

D. Een hedendaagse mythe. Dit verhaal is afgeleid van een mythe. Deze titel zou wel in de verzameling titels van Harry Mulisch passen.



9. . Ik vond het een interessant onderwerp, want het interesseert me erg. Dat heeft een aantal redenen die ik nu niet even uit de doeken doe. Ik had, voordat ik dit boek las, al veel meer over dit onderwerp gelezen. Het onderwerp werd zeker niet oppervlakkig behandeld, want het vormt de hoofdmoot van het boek. Het hele boek draait daaromheen en het wordt gewoon bij naam genoemd.

De gebeurtenissen waren mooi beschreven, maar ze waren alleen vanuit Laura's optiek geschreven dat maakt het verhaal subjectief. Ik denk dat het verhaal nog meer diepgang gehad zou hebben als ook de gevoelens van Sylvia duidelijk beschreven werden. De gebeurtenissen waren geloofwaardig en er dient geen verandering aan gebracht te worden, het slot was verrassend en toch ook weer niet, want je voelde wel iets aan komen.

Laura is zeker een persoon dat levensecht overkwam. Een "Sylvia" zal er ook zeker op aarde rond lopen maar ik hoop dat ik niet zo iemand tegen kom. Laura kan wel overeen komen met een persoon die ik ken. Maar er verschillen zeker ook een paar kenmerken. Ik ben niet beïnvloed door het gedrag van een van de personen, daar staat het boek toch te ver voor van me af.

De opbouw is heel apart van dit boek, het bestaat namelijk uit een grote flashback in feite waarin Laura de geschiedenis vertelt. Doordat het een grote flashback was, was het toch niet moeilijk te lezen, want je leest het in een keer uit. Ik heb het boek in 2 avonden voordat ik ging slapen uitgelezen en ik kon het eigenlijk niet echt loslaten. De opbouw is goed gemaakt, anders had het me wel losgelaten en was ik wel gaan slapen.

Wat ook mooi gevonden was, was het taalgebruik. Er zit heel erg veel symboliek is dat maakt het verhaal echt af, het leest verder niet vervelend. Je zou het verhaal ook kunnen lezen als je de symboliek niet zou begrijpen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: de achternaam van Sylvia, Nithart, oftewel geen hart, geen gevoel. Een ander voorbeeld is de zwarte jurk en de diepe afgrond waar Laura op het eind in kijk. Deze geven de gesuggereerde zelfmoord aan.

Al met al een geweldig verhaal. De moeite waard om te herlezen.







Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen