![]() |
Boekverslag : Fay Weldon - The Life And Loves Of A She-devil
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2102 woorden. |
I. Analyse en Interpretatie. 1. Algemeen: Jaar 1e uitgave:1983 Genre:Feministische, humoristische roman Periode:Jaren 70, 80 2. Samenvatting: Ruth en Bobbo zijn getrouwd en hebben twee kinderen, Nicola en Andy. Ruth is een plompe, onaantrekkelijke vrouw. Ze was als kind al lelijk en haar moeder schaamde zich voor haar. Bobbo is knap en professioneel geslaagd. Hij had Ruth verleid uit frustratie over een jeugdliefde. Ruth werd zwanger en ze trouwden. Het paar heeft een 'open huwelijk', wat volgens Bobbo betekent dat 'we allebei' het uiterste uit ons leven moeten halen en altijd eerlijk tegen elkaar moeten zijn (). Het huwelijk moet volgens Bobbo als beginpunt worden gezien, niet als eindstreep. Het is voor Ruth het beginpunt van een saai leven als huisvrouw, voor Bobbo van een hele reeks buitenechtelijke relaties, waar hij dan 'eerlijk' aan Ruth verslag over uitbrengt. Tot voor Ruth de maat vol is. Bobbo's affaire met Mary Fisher, een gevierd schrijfster van romantische pulp. Ruth ontvlamt in een vernietigend jaloezie en kent zichzelf de term she devil toe, een verwensing die ze door Bobbo naar het hoofd geslingerd krijgt. Wanneer Bobbo haar verlaat om bij Mary Fischer te gaan wonen, brandt deze duivel in Ruth los. Ze wil wraak, macht en geld. Ze wil liefde krijgen zonder liefde te hoeven geven. En aangezien ze de wereld niet kan veranderen, zal ze zichzelf veranderen. Haat krijgt nu bij haar de vrije teugel en ze zal niet rusten voor ze Bobbo terug heeft, maar dan wel op haar eigen voorwaarden. Ze gaat heel systematisch en doordacht te werk. Eerst steekt ze het huis in brand. Zij en de kinderen zijn nu dakloos en ze brengt de kinderen naar Bobbo en Mary. Ze zijn voortaan hun verantwoordelijkheid, zijzelf heeft anderen dingen te doen. Ze biedt zich aan als bejaardenhelpster in het tehuis waar Mary Fischers moeder verblijft. Ze manipuleert het oude, zorgbehoevende mens zolang tot ze bij haar dochter op bezoek gaat en zorgt er vervolgens voor dat ze niet meer naar het tehuis terug kan. Een eerste donkere wolk boven het leven van het verliefde stel. Ruth gaat vervolgens in een inrichting werken onderwijl ze het aan legt met een zuster aldaar, met wie ze later een uitzendbureau opricht voor vrouwen die het moeilijk hebben. Als volgende stap brengt ze zichzelf met avondlessen de beginselen van boekhouding bij. Zo slaagt ze erin Bobbo's boekhouding stukje bij beetje te vervalsen, ondertussen enorme bedragen naar zijn persoonlijk rekening over schrijvend zonder dat het meteen aan het licht komt. Ze verzekert zich van de medewerking van een paar mensen op het kantoor door via het goedlopende uitzendbureau hier en daar iemand op een cruciale plek te plaatsen. Als Bobbo's 'fraude' uitkomt en hij voor de rechter moet verschijnen, zit Ruth alweer op de juiste plaats: In de onmiddellijke omgeving van de rechter, met wie ze een sadomasochistische relatie heeft. Ze weet zijn straf tot het maximum op te voeren. Bobbo's straf moet lang zijn, want haar straf (hun huwelijk) was ook lang. Pas als ze helemaal klaar voor hem is mag hij vrijkomen en dat is nog niet zo meteen. Ruth spaart zichzelf niet: Ze wil een volledig metamorfose ondergaan om er precies zo uit te zien als Mary Fischer. Dat wordt een 'grondige verbouwing', aldus de chirurg. Ze legt het aan met een zekere pater Ferguson, die ze vervolgens op de eenzame Mary Fischer afstuurt. Haar romantische boeken krijgen daardoor een onmiskenbaar religieuze inslag. Het trouwe publiek is teleurgesteld en Mary Fischer zit weldra financieel totaal aan de grond. Bovendien lijdt ze aan kanker. Ondertussen is er hard aan Ruths metamorfose gewerkt (er zijn enkele jaren voorbij) en voor Ruth is de tijd gekomen om haar wraak te voltrekken. Ze zorgt ervoor dat Bobbo vrijkomt en bezorgt hem alle verdriet en vernedering die hij haar ooit heeft aangedaan, plus nog een beetje meer. Alles is tenslotte een kwestie van macht. 3. Plaats en tijd: Het verhaal speelt zich af in de moderne tijd. Plaats is niet bekend, maar zal ergens in de westerse wereld zijn gezien gebeurtenissen omtrent de hoofdpersoon. Ruth is voor de scheiding een onopvallende huisvrouw, die ergens in een standaard buitenwijk haar tijd verdrijft met het opvoeden van kinderen en het schoonhouden van het huis. Als het enige lichtpunt in haar leven, haar man, haar verlaat, besluit ze om totale wraak te nemen op alle onrecht dat haar is aangedaan. Haar man verlaat haar, omdat hij weg wil van het saaie leven dat hij leidt met zijn lelijke echtgenote en dit wil verruilen voor een opwindend leven met de schrijfster Mary Fischer. Ruth komt op allerlei plaatsen terecht, waar ze overal de situatie meester is. Een belangrijke plaats in het boek is de vuurtoren van Mary Fisher, het ideaalbeeld van de perfecte wereld voor Ruth. Ruth moet en zal dit ook bereiken, maar dan zij in de plaats van Mary Fisher. De tijd is van die manier van invloed op het verhaal, dat allerlei handelingen die in het boek plaatsvinden pas de afgelopen jaren gewoongoed zijn geworden. 4. Opbouw: De vertelde tijd is een aantal jaar, de verteltijd is een uur of 10, gezien mijn snelheid in het engels lezen. Het perspectief licht bij de alwetende verteller, die dan weer van Ruth en dan weer van Mary Fischer iets verteld in de verleden tijd. Dit heeft de schrijver gedaan om het contrast tussen het verloop van de levens van de twee weer te geven. Aan de ene kant Mary Fischer die alles lijkt te hebben, maar het boek als een dood en eenzaam iemand eindigt. En aan de andere kant Ruth, die eerst helemaal niet heeft en uiteindelijk haar droombeeld in vervulling ziet gaan. Ook zijn er stukken waarin Ruth in de tegenwoordige tijd haar verandering in een duivelin beschrijft. Het verhaal is chronologisch geschreven, dit om ook weer de neergaande lijn van Mary Fischer en de opwaartse lijn van Ruth te accentueren. Een enkele keer denkt Ruth terug aan haar verleden, dit is bedoeld als uitleg voor dingen die in het heden plaatsvinden, of om nog maar eens aan te geven wat Ruth voor een mislukkeling was in het leven (herinneringen aan haar jeugd). De hoofdstukken zijn van wisselende lengte en deze zijn weer opgedeeld in korte strofen, van soms maar één zin lang. 5. Personages: De personages in dit boek zijn Mary Fischer, Bobbo, Ruth en de kinderen. Hiernaast passeren nog allerhande figuren de revue in het leven van deze personages, hiervan belicht ik er straks een paar. Mary Fischer is een gevierd schrijfster van pulpromans en leeft een leven gelijk aan de personages in haar boeken. Bobbo is de man van Ruth, hij is knap en intelligent. Ruth is lelijk en onhandig en heeft de zorg over de kinderen, twee vreemde schepsels die weinig goeds kunnen doen. Bobbo en Mary Fischer worden verliefd op elkaar en Bobbo verlaat huis en haard voor Mary Fischer. Ruth wordt hierom zo boos op Mary Fischer, dat ze besluit om Mary Fischer te gronde te richten en de plaats van haar in het leven van Bobbo in te nemen. De kinderen worden bij Mary Fischer en Bobbo geparkeerd door Ruth, terwijl Ruth haar opdracht volbrengt. Ruth, Bobbo en Mary Fischer zijn echte karakters: Allen veranderen ze totaal in de loop van het boek. De kinderen zijn typen die door Ruth alleen maar gebruikt worden om Mary Fischer lastig te vallen. Mary Fischer en Bobbo veranderen van twee mooi mensen in twee wrakken in de loop van het boek, terwijl Ruth materieel gezien zeer succesvol is. Doordat ze zich omturnt tot een duivelin, wordt ze uiteindelijk niet gelukkig, maar heeft ze wel haar taak volbracht. De hoofdpersoon in natuurlijk Ruth, de bijpersonen zijn Mary Fischer, Bobbo en de kinderen. Enkele andere bijpersonen zijn de moeder van Mary Fischer die Ruth via slinkse wijze bij Mary Fischer in huis weet te plaatsen, terwijl Ruth weet dat de twee slecht met elkaar overweg kunnen. Ook heb je nog de rechter die Ruth zo weet te bepraten, dat hij een bijzonder zwaar vonnis over Bobbo velt. 6. Thema en motieven: Het thema van dit boek is: Dat de vrouw aangaande haar positie in de maatschappij en haar relaties met mannen het heft in eigen hand moet nemen. Ik heb voor dit thema gekozen, omdat in het boek veel scènes voorkwamen waarin vouwen nieuwe, betere posities in de maatschappij innamen. Dit natuurlijk m.b.v. Ruth. Ook neemt Ruth de ultieme wraak op haar echtgenoot, als deze haar verlaat. Ook 'misbruikt' ze allerlei mannen voor haar eigen doeleinden. Motieven in dit werk zijn het misbruik van de mensen door Ruth de situatieschets van hoe het met de toren gaat. Het misbruik van de mensen door Ruth heeft als functie om aan te geven dat Ruth de wereld naar haar hand zet om haar doel, wraak op haar overspelige echtgenoot, te bereiken. Het andere motief wordt aangewend om te laten zien dat het met het perfecte wereldje van Mary Fischer en Bobbo steeds minder gaat. Dat de acties van Ruth effect sorteren. 7. Periode: Dit werk hoort in de jaren 70 en 80 thuis, toen feminisme hoogtij vierden. In dit boek wordt dan ook duidelijk naar voren gebracht dat de vrouw zich niet moet laten overheersen door haar mannelijke equivalent, maar het heft in eigen hand moet nemen en eigen benen moet gaan staan. Daarnaast is ook duidelijk te merken dat dit boek nog niet zo oud is aan het voorkomen van dingen die pas de laatste jaren een begrip zijn (plastische chirurgie bijvoorbeeld). II. Eigen mening. Vooraf: Ik vond het boek met name in het begin leuk om te lezen. Het is een hoog tempo geschreven en door de korte strofen is het minder moeilijk door te komen. Op het laatst stuitte het onmenselijke van de hoofdpersoon mij wel een beetje tegen de borst en kreeg ik ook minder plezier in het lezen. 1. Onderwerp: Het thema van dit boek, de vrouw het heft in eigen handen neemt aangaande mannen en de maatschappij, kon mij niet boeien. Eigenlijk heb ik een beetje een hekel aan van die vrouwen die lopen te verkondiggen dat ze benadeeld worden (zal wel zijn omdat ik man ben). Daarnaast vind ik het ook niet origineel om zo'n onderwerp aan t snijden, dat doen al zo veel vrouwen. Toch was dit onderwerp niet zo storend, dat ik het plezier in het lezen verloor. Dit kwam met name omdat het erg overdreven gebracht werd, waardoor je eerder het gevoel hebt dat het een parodie is. Wel is het zo dat mijn mening over de feministen door zo'n boek geen goed aangedaan wordt. Maar ik kan me wel voorstellen dat andere mensen hierdoor op een positieve manier aan het denken gezet worden. 2. De gebeurtenissen: De nadruk ligt op de gedachten van met name Ruth. Niet dat er weinig in het boek gebeurt, integendeel, maar deze gebeurtenissen worden vaak dan weer vanuit Ruth beschreven. Deze gebeurtenissen worden in chronologische volgorde naar voren gebracht, wat het prettig weglezen natuurlijk bevordert. De sfeer in het boek is hardvochtig en zelfs een beetje wreed te noemen. Ruth mis-gebruikt jan-en-alleman om haar wraak vonnis maar te kunnen voltrekken. Dit wordt in het boek op een koude en afstandelijke manier beschreven. Alsof het Ruth helemaal niets doet waar ze allemaal mee bezig is. Dit wekte ook onbegrip bij mij op, volgens mij ben je alleen tot deze dingen instaat als je door emoties gedreven wordt, maar die kon ik bij Ruth niet bespeuren. De titel vermeldt wel dat ze een duivelin is, maar neemt mijn onbegrip niet weg. Ik merkte dat ik mijzelf, met name wat later in het boek, afkeerde van Ruth. De afloop is zeer voorspelbaar, die zit er het hele boek al aan te komen. Dit zal er ook mee te maken hebben dat ik minder plezier in het boek kreeg naarmate het vorderde. 3. De opbouw: De chronologische opbouw is goed te volgen. Het geeft ook goed weer hoe Ruth aan de ene kant en Mary Fischer met haar toren aan de andere kant zich ontwikkelen. Afwisselend, wordt dan weer Ruth en dan weer Mary Fischer beschreven en wordt het contrast nog eens onderstreept. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |