Boekverslag : Diane Broeckhoven - Kristalnacht
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2035 woorden. |
Titel: Kristalnacht Auteur: Diane Broeckhoven Uitgeverij: Houtekiet Jaar v. uitgave: 1996 Plaats v. uitgave: Antwerpen; Baarn OORDEEL: 1: Verwachting. Ik had hoge verwachtingen van dit boek omdat ik al eerder een boek van haar gelezen had, nl. `Bruin zonder zon.` Dat boek heb ik gelezen naar aanleiding van een project over Diane Broeckhoven in de brugklas. Bruin zonder zon vond ik erg mooi en dus besloot ik Kristalnacht te lezen. Hoewel de titel anders doet vermoeden gaat dit boek niet over de Tweede-Wereldoorlog maar over aids. De eerste paar hoofdstukken waren saai en heel gewoon, er gebeurde eigenlijk niets, maar af en toe merkte je een soort van kleine spanning. Dit bleef tot ongeveer pagina 45 zo, toen werd het een verhaal dat ergens over gaat. 2: Gebeurtenissen. De eerste 45 blz. gaan over een heel normaal gezinnetje vlak voor kerst. Er gebeurt nauwelijks iets. Alleen komt oom René logeren. Verder kabbelt het verhaal verder: blz. 19: `Maar morgenvroeg kom ik de piek op Uw kerstboom zetten. En kijken of de lampjes het doen, al beweert Aram dat dat mannenwerk is. `Dan ga ik vanmiddag de kerstballen halen op zolder,` zegt oma. `Tot morgen.` Pas op bladzijde 49 wordt het een verhaal dat gaat over aids en alle dingen die het met zich mee brengt. Naar dit moment is eigenlijk negenenveertig blz. naartoe gewerkt, blz. 49: `Lara` zegt oom René, `ik zal het je zeggen want het is belachelijk om er zo omheen te blijven draaien. Je bent tenslotte geen klein kind meer. Ga even zitten.` Gedwee als een schoothondje zakt Lara door haar benen tot ze de aanraking met het koele leer voelt. Kanker! Het woord zet zich met weerhaakjes vast in haar keel. Hij heeft kanker, denkt ze. Hij gaat dood. `Lara je moet niet schrikken Ik ga je iets heel ongelooflijks zeggen. Ik ben ziek, ernstig ziek. Ik heb aids.` Alles is vrij realistisch gebracht en voor zover ik met zulke situaties te maken heb kan ik me voorstellen dat het zo kan gaan als beschreven is in het boek. Vanaf de onthulling wordt het boek een beetje serieuzer maar dat hoort bij dit onderwerp en het stoort niet. Oom René vertelt bijvoorbeeld dat vlak voor de aftakeling, die bij de ziekte in het laatste stadium vreselijk is, de mensen er vaak heel knap, jong en gezond uitzien. 3: Personen. De personen uit het boek kwamen heel echt over ze hadden duidelijke karakters die vaak benadrukt en bevestigd werden. Ze waren duidelijk allemaal verschillend. Lara, de hoofdpersoon, is dromerig. Blz. 65 (over Lara): `Ze stapt uit bed en pakt één van de onderste Cd's van de stapel. Antarctica van Vangalis. Half zittend, half liggend laat ze zich meevoeren naar verre mysterieuze, ijsblauwe gebieden Zo stelt ze zich doodgaan een beetje voor, van de ene wereld in de andere terechtkomen, begeleid door prachtige muziek, glijdend over lichte broze ijslagen.` Julie, Lara`s beste vriendin, is praktisch en vlot, Blz. 89: `Kun je zo'n kristal gewoon ergens kopen? `Lara is blij dat Julie op een praktisch onderwerp over gaat. De aan Aids lijdende oom René heeft als grote doel de mensen waarschuwen voor aids en de taboes te doorbreken. Verder wil hij een nog zo'n gelukkig mogelijk leven lijden. Blz. 75: `Maar mijn oom wil alle taboes doorbreken. Hij heeft niets meer te verliezen, zegt hij. Hij vindt openheid de beste manier om Aids te voorkomen. Misschien heeft hij wel gelijk ook. De vader van Lara heeft geen slecht karakter maar is nogal conservatief en bekrompen. Hij weet zich dan ook geen raad met de situatie en wil voorkomen dat dit uitlekt, hij schaamt zich enigszins Blz. 96: `Lara er zijn grenzen,` zegt papa langzaam en duidelijk articulerend. `Dat jij met René over zijn ziekte wilt praten en er informatie over wil opschrijven voor een werkstuk, oké Daar zal ik me bij neerleggen. Maar dat je hem echt mee naar school wilt nemen om hem als held tentoon te stellen, dat vind ik te ver gaan. En ik denk heus niet alleen aan mezelf zoals jij waarschijnlijk denkt. Toegegeven: ik zit er niet op te wachten dat iedereen op mijn werk vraagt: hoe zit dat Dirk, wat heb ik daar gehoord over jouw broer? Je weet dat de man van je lerares Nederlands ook bij de gemeente werkt. Op een andere afdeling, maar goed, we lopen elkaar in de lift of in de gangen wel eens tegen het lijf. Het verhaal zal als een lopend vuurtje rond gaan. Ze zullen er mama over aanspreken in de winkel of op haar werk. Maar ik denk in de eerste plaats aan jou. Lara verhoef presenteert: René verhoef, aids-patiënt 4: Opbouw. Het boek was makkelijk te lezen, er zaten geen flashbacks in of chronologische onjuistheden. Het waren simpele en korte zinnen. Er was een onzichtbare verteller. Het eind is gesloten, hoewel oom René nog niet dood is zit er toch een duidelijk eind aan. Er zitten maar weinig spannende stukken in het verhaal wat het soms wat saai maakt. Dat was jammer. Wel werd er naar een ontknoping toegewerkt namelijk de reacties van de verschillende mensen op de ziekt van oom René. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken. Kortom simpel en overzichtelijk. 5: Taalgebruik. Er waren veel dialogen maar daardoor werd het boek niet saai of ingewikkeld. De zinnen zijn kort en duidelijk, mede hierdoor is het geen moeilijk te lezen boek. Alle situaties zijn duidelijk maar niet super gedetailleerd. Verder vind ik het taalgebruik niet aangrijpend waardoor het boek niet echt `blijft hangen` als een heel mooi en ontroerend boek. Eén zin daarentegen vind ik wel echt iets hebben (hij viel mij pas de tweede keer op), blz. 138: `De klas barst los in een wolk van lawaai en leven waaronder ze allemaal hun ontroering kunnen verbergen.` DE LITERAIRE KRITIEK: 1: Structurele argumenten. Ik heb het boek twee keer gelezen met een tussentijd van 2 jaar. Het enige wat is blijven hangen is de manier waarop aan het licht komt (voor de lezer) dat oom René aids heeft en de scène met de foto's van overleden vrienden in zijn appartement. Het boek is een beetje eentonig, er gebeurt in het eerste gedeelte überhaupt niets en in het tweede gedeelte gaat het alleen maar over aids. Er is slechts een kleine afleiding namelijk dat de moeder van Julie een nieuwe vriend heeft. Dit wordt echter niet uitgewerkt. Het voordeel hiervan is wel dat alle visies van de verschillende hoofdpersonen/karakters in het boek goed naar voren komen ( zie hierboven bij 3, personen). Het grote nadeel van dit boek vind ik dat het duidelijk uit twee helften bestaat. De eerste helft is saai. En de andere helft is serieus en minder saai, dit had beter verdeeld kunnen zijn. In het volgend stukje, blz. 19, merk je dat het begin vrij saai en alledaags is: `Maar morgenvroeg kom ik de piek op Uw kerstboom zetten. En kijken of de lampjes het doen, al beweert Aram dat dat mannenwerk is. `Dan ga ik vanmiddag de kerstballen halen op zolder,` zegt oma. `Tot morgen.` 2: Realistische argumenten. In het boek kwamen geen fantasie situaties voor of dingen waarvan ik dacht dat kan niet. Het boek is daardoor heel realistisch en uit het leven gegrepen. Het lukte me goed om me de situaties die ontstaan na zo`n schokkend bericht voor te stellen hoewel ik er nog maar zeer zelden mee in aanraking ben geweest. Hierbij is het interessant te weten dat de schrijfster zo`n vergelijkbare situatie zelf heeft meegemaakt bij kennissen van haar. Dit weet ik omdat ze dat tijdens het project in de brugklas verteld heeft. Dit was dan ook de aanleiding om het boek te schrijven en dat merk je. Je leeft in het verhaal, alles is heel `tastbaar`. Het enige wat de personen minder realistisch maakten was dat niet een van hen zich eens goed liet gaan door flink te vloeken of door lekker uit te huilen. Ik kan me zo voorstellen dat je daar dan wel eens behoefte aan hebt. Dit is mij tijdens het lezen echter niet opgevallen dus zo storend was het nu ook weer niet. 3:Vernieuwings argumenten. Wat voor mij totaal nieuw was is de visie van Lara op dood gaan (zie hierboven bij 3, personen). Hoe ze dat beschrijft heeft vooral bij de tweede keer (dat ik het boek las) indruk op mij gemaakt. Zo had ik mij dood gaan nooit voorgesteld maar het is wel een mooie gedachte. Ik vind het vooral bijzonder dat je doodgaan koppelt aan iets heel normaals als een muziekstuk. Verder wist ik niet dat Belgen vinden dat in Nederland alles maar kan, blz. 96: `Hij heeft dat trouwens al eerder gedaan, op scholen gesproken en allerlei vragen van jongeren beantwoord.`. `Dan doet hij dat maar in Nederland, daar zijn ze dol op dit soort dingen. Kijk maar naar de de televisie: je kunt geen praatprogramma zien of het gaat over seks, in al zijn variaties.` Verder was dit boek niet echt vernieuwend, ik heb bij bijvoorbeeld levensbeschouwing al veel visies op de dood gezien, ook heb ik al eens een documentaire over aids gezien en dus wist ik hoe iemand dan aftakelt en wat de gevolgen voor de omgeving zijn. Wel nieuw was voor mij dat het boek, hoewel het niet in de ikvorm geschreven is, bestaat uit een soort dagboek. Ieder hoofdstuk is een dag. Dit had niet veel invloed op het verhaal. 4: Morele argumenten. In dit boek wordt best veel over seks gepraat maar dat is gezien het onderwerp ook wel logisch Als het over seks gaat komen weer heel duidelijk de meningen van de verschillende personen naar voren. Meestal gaat het over veilige seks. Blz. 127 oom René: `En jullie vrijen veilig natuurlijk. Of misschien wel helemaal niet, wat pas echt veilig is.` Lara`s oma over seks op blz. 43: `Je hoeft mij geen details te vertellen. Ik wou alleen maar zeggen dat je altijd heel voorzichtig moet zijn. Beloof je me dat?` 5: Emotivistische argumenten. Het boek maakt niet echt veel emoties bij me los. Dat had ik toch wel verwacht van een boek met als onderwerpen aids en doodgaan. Het boek is niet zielig en niet super dramatisch ik denk dan ook niet dat het verhaal me lang bij zal staan. Ik had nog een reden om te verwachten dat het boek me juist wel aan zou grijpen; ik had al `Bruin zonder zon` van Diane Broeckhoven gelezen en dat was wel erg ontroerend. In dit opzicht viel `Kristalnacht` wat tegen. 6: Intentionele argumenten. De schrijfster had met dit boek een hele duidelijke bedoeling; de taboe sfeer rond aids verbreken en laten zien dat aids in de beste families voorkomt. Dat is haar gelukt want je kunt er niet overheen lezen. In bijna elk hoofdstuk komt dit naar voren. Je kunt er niet om heen. Ik denk dat als je niets van aids en de dood af weet dat dit een heel goed boek is om te lezen.In dat opzicht is Broeckhoven geslaagd. Ik deel haar mening dat de aids-taboe doorbroken heeft. Er zou meer voorlichting, moeten komen, zoals aan het eind van het boek gebeurt, door oom René op school. Blz. 126: `Dit verzonnen verhaal is een verhaal dat jullie volgens mij allemaal graag willen horen. Slechte jeugd, homoseksueel, eenzaam, drugs, seks zonder liefde, leven aan de zelfkant. Als je daar aids van krijgt is het gelukkig toch ver van jullie bed. Dan zijn jullie geen potentiële slachtoffers. Want jullie komen allemaal uit doorsnee gezinnen, met een goede maatschappelijke status. Jullie ouders zijn natuurlijk intelligente mensen die in het belang van hun kinderen als verstandige volwassen met elkaar en met hun kinderen omgaan.........Mijn levensgeschiedenis is doodgewoon net als die ook die van jullie, van jullie ouders of juf zou kunnen zijn. Ik ben in een heel gewoon gezin geboren als jongste van twee broers en heb een veilige, beschermde jeugd gehad.` 7: stilistische argumenten. Het boek is qua stijl simpel: de zinnen zijn kort evenals de hoofdstukken. Het boek bevat niet veel details en geen moeilijke woorden. Het is vlot geschreven en je leest er makkelijk door heen. Dit heeft wel als nadeel dat het boek je niet echt meeneemt, een voordeel is dat het boek nu realistischer overkomt. Blz. 40: `Wat gek,` zegt Lara tegen haar oom. `Oma lijkt vandaag alle patronen te doorbreken. De afwas van jullie kerstontbijt staat er nog. Volgens mij is ze nog nooit de deur uitgegaan zonder af te wassen.` Oom René bromt wat tussen zijn tanden. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |