Boekverslag : Moliere - Le Bourgeois Gentillhomme
De taal ervan is Frans en het aantal woorden bedraagt 2026 woorden.

Le Bourgeois Gentilhomme, Molière



“ Le Bourgeois Gentilhomme is geschreven door Molière. Met ‘Le Bourgeois Gentilhomme’ neemt Molière (1622-1673), net zoals in zijn andere stukken, de menselijke tekortkomingen op een luchtige manier op de korrel. Als een geboren theaterman die lange tijd door Frankrijk trok met zijn groep “Illustre Théatre”, wist hij als geen ander het genre van de komedie een nieuwe impuls te geven. Op 24 oktober 1658 weet hij met zijn kluchten zelfs de zonnekoning te vermaken.

Muziek en dans vormden meestal een integraal onderdeel van zijn stukken en dat geldt misschien nog wel het meest voor dit stuk, dat staat omschreven als een ‘comedie-ballet’. “



Dit stukje heb ik van een internet pagina afgehaald. Het leek mij wel interessant om er bij te zetten.



Opdracht 1



De personages



Monsieur Jourdain, gespeeld door:

Michel Robin

Een rijke koopman die zich verbeeldt dat hij van adellijke komaf is. Om iemand van hogere stand te lijken, wringt hij zich in de meest komische bochten. Hij is erg naïef als het op de burgerij aan komt. Je kunt hem alles wijsmaken, zolang hij maar als iemand van adel gezien wordt. Dit is erg duidelijk te zien als hij meneer Jourdain onderdanen beloont wanneer zij zeggen dat hij er “wel zó van adel” uitziet met zijn (eigenlijk heel lelijke) gewaad.

Ik vond dat de personage erg leuk gespeeld werd in het toneelstuk. Hij kwam echt over als een ‘domme’ man die er alles voor zou doen om maar van hoge stand te lijken. Hij zag er echt uit als zo`n zielig oud ventje.



Madame Jourdain, gespeeld door:

Martine Chevallier

Madame Jourdain is de vrouw van monsieur Jourdain. In tegenstelling tot monsieur is dit een leuke vrouw. Het is totaal niet zo`n oude vrouw die je eerder zou verwachten als vrouw van monsieur Jourdain. Madame Jourdain is een erg verstandige vrouw en probeert haar man steeds een beetje verstand aan `t hoofd te brengen, wat dus niet lukt.

Haar karakter wordt ook erg goed neergezet. Ze verschijnt niet zo heel vaak op het toneel, maar wanneer ze er staat is het wel erg duidelijk dat ze een verstandige vrouw is die in tegenstelling tot haar man wel nadenkt.



Lucile, gespeeld door:

Émilie Lafarge

Zij is de dochter van madame en monsieur Jourdain. Het is echt nog een grietje, terwijl het eigenlijk al een volwassen vrouw is en zo wordt ze ook behandeld door haar ouders. Lucile is verliefd op Cléonte.

Ik vond bij het toneelstuk dat Lucile niet zo heel veel indruk op mij maakte qua acteren. Ze deed het wel goed, want alle acteurs waren erg goed, maar ik had niet zoiets van ‘wauw!’



Nicole, gespeeld door:

Catherine Sauval

Nicole is het dienstmeisje van de familie Jourdain. Het is een erg aardige en slimme meid. Nicole is smoorverliefd op Covielle. Nicole kan niet altijd evengoed met monsieur Jourdain opschieten, maar met madame zeker wel. Als monsieur wat tegen haar zegt neemt ze het dan ook vaak niet serieus, maar zo gauw madame iets zegt, reageert ze meteen.

Ik vond dat Nicole erg leuk werd neergezet op het toneel. Vooral het gedeelte dat monsieur Jourdain een afschuwelijk gewaad aan heeft maar hem zelf heel mooi vindt. Als Nicole opkomt schreeuwt ze eerst van schrik en begint vervolgens erg hard te lachen. Het was erg leuk om te zien hoe zij dit lachen en schrikken deed. Het ging gewoon heel leuk in elkaar over.



Cléonte, gespeeld door:

Jérôme Pouly

Cléonte is de geliefde van Lucile. Hij wil erg graag met haar trouwen, maar aangezien hij niet van adel is, is dit nog niet zo makkelijk om voor elkaar te krijgen. Hij doet er daarom alles voor om haar toch te krijgen.

Hoewel er erg goed werd geakteerd, maakte de personage toch niet zo heel veel indruk.



Covielle, gespeeld door:

Laurent Stocker

Covielle is de geliefde van Nicole een knecht van de familie Jourdain. Net als Cléonte wil hij erg graag trouwen met zijn geliefde en heeft hier ook alles voor over. Net als Cléonte is er wel erg goed geacteerd, maar toch viel deze personage ook niet erg op.

Ik denk dat dit komt doordat ze beide niet zo heel veel op het toneel verschenen, alleen aan `t eind kwamen ze veel voor.





Dorante, gespeeld door: Christian Blanc en Roger Mollien

Dorante is een huisvriend van monsieur Jourdain. Dorante is van adel. Regelmatig komt hij Jourdain opzoeken, meestal met het verzoek of hij geld van hem kan lenen. Hij staat inmiddels voor een enorm bedrag bij monsieur in het krijt. Hij weet hem steeds op handige wijze een nieuwe lening te ontfutselen. Dorante heeft net als Jourdain een oogje op de markiezin Dorimène.



Dorimène, gespeeld door:

Cécile Brune

Dorimène is een rijke verwaande markiezin. Ze vindt het heerlijk dat de mannen (Jourdain en Dorante) beide proberen haar het hof te maken



Twee lakeien

Emmanuel Gayet en Olivier Parenty

Het was erg leuk om die twee lakeien te zien. Ze hadden beide hun haren rechtop staan met stekels en ze reageerden overal op alsof het twee imbecielen waren.



Verder heb je nog ‘le maitre de philosophie’ gespeeld door Jean-Pierre Michaël, ‘le maitre a danser’ gespeeld door Jean-Baptiste Malartre, ‘le maitre de musique’ gespeeld door Olivier Dautrey en Malik Faraoun, ‘le maitre d’armes’ gespeeld door Nicolas Lormeau en Laurent Montel.



Acte 1

Monsieur Jourdain besluit dat hij een echte heer van stand wil zijn. Deze acte opent met een gesprek tussen monsieur en de meesters van de muziek en dans over de kunst van hun ‘vak’. Monsieur Jourdain geeft er niet zo veel om en laat zelf een heel mooi dansje zien.



Acte 2

Nadat monsieur Jourdain zijn mening over muziek en dans heeft gegeven vraagt hij aan de meesters om een mooi lied en een dans omdat hij mensen van hoge stand wil uitnodigen voor een diner. Er ontstaat een ruzie tussen de heren en de meester van de filosofie moet ertussen springen. In plaats van de ruzie te stoppen, keren de mannen zich juist met z`n drieën tegen hèm! Al ruziënd rennen ze met z`n allen het toneel af, waarna Jourdain en de meester van de filosofie met z`n tweeën weer op het toneel verschijnen. De meester geeft hem wat handige tips over de moraal en over uitspraak. De klerenmaker van monsieur Jourdain heeft een gewaad speciaal voor hem gemaakt. Zogenaamd speciaal voor een adellijk iemand. Maar ondertussen ziet hij er echt belachelijk uit.



Acte 3

Nicole en madame Jourdain zeggen monsieur dat hij er echt belachelijk uitziet met die kleren van hem. Hij wil ze laten horen wat hij allemaal heeft geleerd over uitspraak, maar het enige wat ze doen is hem uitlachen. Monsieur Jourdain gaat naar Dorante om hem te laten helpen het hart van Dorimène te winnen, maar ondertussen zorgt Dorante er juist voor dat hìj degene is die Dorimène krijgt. Cléonte komt om de hand van Lucile vragen, maar monsieur Jourdain weigert, omdat Cléonte geen edelman is. Cléonte en Covielle bedenken een strategie waarmee ze monsieur Jourdain voor de gek kunnen houden.

Monsieur Jourdain vertelt nog eens zijn grote verhalen over manieren en beleefdheid, maar deze keer tegen Dorimène en Dorante, die weinig aandacht aan hem besteden.



Acte 4

Net wanneer madame Jourdain monsieur Jourdain komt opzoeken bij Dorante, zit monsieur met Dorimène te flirten. Madame ontdekt dat hij dus verliefd is op een andere vrouw.

Covielle (vermomd in een Turks gewaad) komt vertellen dat de zoon van ‘De Grote Turk’ Lucile wil zien en haar hand wil. Covielle maakt hem van alles wijs over deze ‘Grote Turk’ en dat Jourdain dan ook als een groot iemand zal worden gezien als de schoonvader van de zoon van de grote Turk. Kortom iedereen houdt hem dus voor de gek.



Acte 5

Monsieur Jourdain stelt de zoon van De Grote Turk (eigenlijk Cléonte dus) voor aan Lucile. Lucile weigert om met deze Turk te trouwen. Na een tijdje herkent ze Cléonte en stemt toe. Haar vader weet nog steeds niet dat dit geen echte Turk is. Covielle krijgt Nicole.



Opdracht 2



Uitwerking van een personage



Ik kies de personage monsieur Jourdain. Ik vond dat hij erg goed op het toneel werd neergezet. Ik vind niet dat deze personage verandert in de loop van het verhaal. Hij blijft eigenlijk constant even dom en naïef. Hij wil zo graag als een edelman over komen, dat hij zich gewoon constant voor de gek laat houden. Ik vind dat regisseur een goede acteur heeft uitgekozen voor deze personage. Hij komt echt over als een onschuldig oud mannetje.

Als ik alleen het stuk had gelezen en ik zou er een acteur bij moeten zoeken, dan zou ik ook die kant op zijn gegaan van een oudere man.



Opdracht 3



Comédie de caractère



Als je kijkt naar monsieur Jourdain, heeft het wel degelijk met een comédie de caractère te maken, omdat het karakter van monsieur erg belangrijk is in het toneelstuk. Eigenlijk baseert het hele verhaal op het karakter van monsieur Jourdain. Doordat monsieur Jourdain naïef tot dom is, komt het toneelstuk heel komisch over op de kijker. De karaktereigenschappen van de personages zijn erg belangrijk in dit toneelstuk.

Op de manier waarop de personages worden neergezet op het toneel, kun je zien dat het een komedie is. In het begin zie je erg duidelijk het onderscheid tussen de verschillende meesters, en dat zei ieder denken dat hun ‘vak’ het belangrijkst is. De meester van de muziek praat erg overdreven en sierlijk, net als de meester van de dans alles ook heel sierlijk beweegt. De meester van het schermen praat erg woest en hard. De meester van de filosofie praat alsof `hij in dromenland zit! Er wordt heel komisch en overdreven geacteerd.

Wanneer Jourdain een les van de meester van de filosofie krijgt over uitspraak, wordt erg overdreven gedaan. Hij krijgt te horen hoe hij de klinkers moet uitpreken. Dit ziet er heel leuk uit. Ook praten ze over hoe Jourdain zijn liefdesbrief op verschillende manieren kan schrijven. Er wordt veel gespeeld met de woorden, waardoor rare creaties uit ontstaan.

Ook wanneer Nicole monsieur Jourdain voor het eerst in zijn nieuwe outfit te zien krijgt. Ze komt dan eerst schreeuwend binnen en begin vervolgens heel hard te lachen. Die overgang van schreeuwen naar lachen wordt erg leuk gedaan.



Opdracht 4



Waardering



Toen we in de klas de tekst van Molière leesten, kon ik me het nog niet echt voorstellen dat het een komedie was. Het was erg moeilijk om voor je te zien hoe de personages waren. Omdat je erg druk bezig bent met het stuk te lezen en begrijpen, houd je je niet echt bezig met het verhaal zelf. Toen we het leesten had ik ook het gevoel dat er helemaal geen verhaal in zat. Er gebeurde van alles, maar niets was echt indrukmakend. Daarom had ik ook niet echt zin in de voorstelling.

De voorstelling was echter totaal anders dan ik me had voorgesteld. Het begon met een moeilijk gedeelte Frans. Toen had ik zoiets van oh jee waar ben ik aan begonnen. Maar toen eenmaal de dans begon, moest ik erg lachen. De manier waarop de dansers waren opgemaakt was al leuk om te zien. En dan was de dans ook nog eens heel komisch. Ze deden als of het een heel serieuze dans is, maar ondertussen kwam het allemaal een beetje ‘lomp’ over.

Toen de meester van de muziek eenmaal aan het woord was, was het ook erg leuk om naar te kijken, ook al verstond ik er helemaal niets van.

Een scène die ik heel leuk vond was het stuk dat de twee meesters en Jourdain ruzie hadden en de meester van de filosofie ertussen kwam. Hij deed dat op een hele lachwekkende manier, waardoor ik gewoon tranen kreeg van het lachen.

Ik vond het een erg geslaagd toneelstuk en zou best nog wel eens zo`n klucht willen zien.

Ik moet wel zeggen dat als we het in de klas niet hadden behandeld, ik nooit zou hebben begrepen waar het verhaal nou werkelijk over ging.

Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen