Boekverslag : Jan Wolkers - Turks Fruit
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1972 woorden.

Auteur: Jan Wolkers

Uitgever: Meulenhoff

Plaats: Amsterdam

Jaar van uitgave: 1969

Gelezen druk: 41e druk 1999

Aantal blz.: 214

Het boek heeft geen bijzondere omslag.





Inhoud:

Het boek gaat over de ik-figuur en de relatie met zijn vrouw Olga. Olga heeft hem verlaten nadat zij samengewoond hebben en getrouwd zijn geweest. Hij blikt terug op de hoogtepunten van hun relatie. Het verhaal is dus niet chronologisch verteld. Het begint met de ontmoeting en eindigt met het afscheid. Ook beschrijft hij wat er in Olga's leven nog meer gebeurd. Ze trouwt tweemaal met een andere man, maar die huwelijken worden alle twee verbroken. In de eerste hoofdstukken van het boek beschrijft de ik-figuur de ontmoeting met Olga.

Als hij staat te liften langs de snelweg neemt Olga hem mee. Zij bedrijven in haar auto voor het eerst de liefde met elkaar. De ik-figuur vertelt hoe het leven bij Olga thuis was. Haar vader die vaak in zijn neus zat te peuteren en van het opgedroogde snot draaide hij bolletjes om ze vervolgens onder zijn stoel te plakken. Haar vader vertelde ook altijd dezelfde mop, van die twee jongens die naar Parijs gingen, die gingen niet.

Olga's moeder die de ik-figuur nooit heeft gemogen, die altijd vreemdging met klanten en vrienden, maar thuis de goede huisvrouw uithing. Ook worden de hoogtepunten nauwkeurig beschreven wanneer zij op seksueel gebied bezig zijn. Of de geweldige vakantie op Ameland. De vele keren dat Olga model staat, en hun bijna niets kostende trouwdag, wanneer Olga achter op de fiets moet om naar het stadhuis te komen.

Er wordt langzaam naar een hoogtepunt (climax) toegewerkt. Als Olga tijdens een zakendiner zit te flirten met een zakenrelatie. De ik-figuur weet niet wat hij moet doen. Opstaan en weglopen of blijven zitten? Dan wordt hij er zo misselijk van dat hij de tafel onder kotst. Olga neemt dit niet en trekt weer bij haar moeder in, die eindelijk haar zin heeft dat ze uit elkaar zijn.

Niet kort daarna volgt een echtscheiding. Nadat Olga hem verlaten heeft loopt de spanning weer af. Het verhaal gaat verder met het leven van de ik-figuur en soms wat fragmenten uit Olga's leven. De ik-figuur vergooit zich aan alle meisjes die hij tegen komt. Maar hij blijft ze altijd vergelijken met Olga. En niemand komt volgens hem ook maar iets in de buurt van haar.

Ze zien elkaar alleen bij toeval soms in de stad, maar alleen nutteloze gesprekken volgen. Elke keer als ze elkaar weer ontmoeten voelt de ik-figuur zich weer enkele dagen heel eenzaam. Olga was alles voor hem. In het laatste gedeelte van het boek komt Olga terug uit de Arabische golf, waar zij met haar derde echtgenoot jaren heeft doorgebracht. Als Olga terug in Nederland is word het huwelijk verbroken. Olga heeft regelmatig last van hoofdpijn en is vaak moe. Dan belt op een dag haar moeder op naar de ik-figuur om de situatie uit te leggen.

Olga had een hersentumor zo groot als een stuk toiletzeep. Ze moest een hersenoperatie ondergaan. De doktoren hadden alles weggehaald behalve de wortels, die zaten te diep. Olga was ongeneeslijk ziek. Door de vele bestralingen die Olga moest ondergaan verloor zij haar haar. De ik-figuur komt elke dag langs en ziet Olga aftakelen. Op het laatst ziet ze bijna niets meer, toch blijft hij haar bloemen geven en op een dag koopt hij voor haar een rode pruik. Het enige wat Olga durfde te eten met haar loszittende tanden was turks fruit (tevens ook titelverklaring).

Olga sterft op een vroege voorjaarsavond. De dokter vraagt of Olga de pruik moet houden. De ik-figuur antwoordde met: ,,ja, zo had ze het zelf gewild."


Titelverklaring:

Turks fruit is het enige wat Olga kan eten als ze ziek is en haar tanden loszitten. De titel geeft ook de tegenstelling aan van de mooie gezonde Olga in het begin van het verhaal, en het lelijke zieke wrak dat ze wordt aan het einde. Fruit staat voor gezondheid en vruchtbaarheid, terwijl Turks fruit snoepgoed is en dus bederfelijk en slecht.

Perspectief:

Het verhaal is verteld in de ik-vertelsituatie, want je ziet het verhaal gewoon door zijn ogen. Je kan doordat je het verhaal door zijn ogen ziet, je goed inleven in het verhaal.

Bladzijden 13, 1e regel: Ik was aardig in de rotzooi terecht gekomen nadat ze bij me weggegaan was.


Personages:

Doordat het verhaal door een ik-figuur is verteld kan je je goed inleven in het verhaal. Je kon je daardoor ook gemakkelijk verplaatsen in de problemen van de ik-figuur.

Ik-figuur

Hij is een kunstenaar en beeldhouwer. Hij heeft een relatie met Olga met wie hij ook getrouwd is. Deze relatie is ook zeer diepgaand. Als Olga hem verlaat weet hij niet meer wat hij moet doen, hij is radeloos. De vraag die hem door het boek bezig houdt is waarom. Waarom heeft Olga hem verlaten. Hij geeft zijn schoonmoeder de schuld, met wie hij een haat-relatie heeft. De ik-figuur is een vrij eenzaam persoon. Hij is een beeldhouwer. Hij heeft een round character.

Olga

Het boek draait de hele tijd om haar. Olga is een vrouw met rode haren en volgens de ik-figuur heeft ze een droomlichaam. Zij heeft een relatie met de ik-figuur gehad en daarna nog twee relaties. Olga is op een zeer jonge leeftijd gestorven aan een hersentumor. Zij heeft ook een round character

De moeder van Olga

Zij is een beetje ongevoelig. Als haar man overlijdt toont zij geen enkele emotie. Doet al zijn bezittingen weg en leeft vrolijk verder. Zij heeft borstkanker gehad vandaar dat zij maar één borst heeft. Tegen Olga zij ze vroeger dat Olga zo hard had gezogen bij de borstvoeding, dat de borst nu helemaal leeg was. Olga heeft dat verhaal lang geloofd. Zij is een flat character.



De vader van Olga



Een man die zich eenzaam voelt. Hij kan niet veel meer. Olga's vader moet eigenlijk op dieet maar niemand houdt zich daar aan. Dat wordt later ook zijn dood. Hj is ook flat character.




Tijd:

De verteltijd is korter dan de verhaaltijd. De schrijver vertelt het hele verhaal samenvattend (panoramisch). De tijd verloopt heel snel. Het verhaal wordt niet-chronologisch verteld. Er zitten heel veel terugblikken in het verhaal. De effecten van sommige terugblikken zijn soms een beetje onduidelijk ze zitten door het hele boek verspreid. De andere terugblikken zijn makkelijk en hulpvol omdat je nu weet wat er in de overgeslagen stukken in details is gebeurd


Plaats en ruimte:

De plaats waar de meeste gebeurtenissen zich afspelen is in Amsterdam, in het atelier tevens woonruimte. Daar bedrijft hij met veel meisjes, maar met name Olga, de liefde. Daar staat Olga vaak model en maakt hij veel beelden van haar. Daar verwerkt hij ook zijn verdriet, hij beleeft er goede en slechte tijden. Ook in Alkmaar speelt het verhaal zich soms af, daar woont Olga en daar is de winkel van haar vader "Hermes".


Structuur:

Het verhaal begint met de ontmoeting van Olga en eindigt met het afscheid van haar. Het motorisch moment van dit boek is als de ik-figuur gaat liften. Olga pikt hem op en zo begint eigenlijk hun relatie en daar gaat het hele verhaal over tot haar eind.

Het verhaal heeft een informatieve opening en een gesloten eind.


Thema & Motieven:

Thema: Liefde, verdriet en eenzaamheid.

Motief: Het gaat over liefde, waar sex een grote rol in heeft.


Genre:

Turks Fruit is een liefdesroman. De liefde van de ik-figuur, je ziet alles door zijn ogen, Olga is het voornaamste onderwerp waar het boek om draait.


Taalgebruik:

Ik vond Turks Fruit lekker snel lezen. Het taalgebruik was lekker makkelijk dus daarom las ik hem vlot uit terwijl het boek toch 214 bladzijden heeft. Soms komen er kleine stukjes tekst voor in het Engels of Frans en dat is dan weer wat moeilijker.


Auteur:

Jan Wolkers is geboren op 26 oktober van het jaar 1925 in Oegstgeest. Hij was de derde in het gezin van elf kinderen. Zijn vader had in de jaren voor de oorlog een kruidenierswinkeltje. Dagelijks wordt er in het gezin uit de bijbel gelezen. Dit verklaart de grote bijbelkennis waarvan veel van zijn boeken getuigen. Als hij een jaar oud is krijgt hij bronchitis waarbij als therapie van stoombaden gebruikt wordt gemaakt. Bij één van de behandelingen loopt hij een verbranding op, een blijvend litteken op zijn slaap. Ook loopt hij astma op. Wolkers was niet één van de makkelijkste thuis, hij was snel zenuwachtig en had last van astma. Hij was een gevoelig persoon. Na de lagere school volgt hij de mulo die hij om een onbekende reden nooit heeft afgemaakt. In die tijd volgen ook verschillende baantjes. Dierenverzorger op het Fysiologisch Laboratorium. Tuinman op een landgoed. Wolkers heeft ook op het distributiekantoor gewerkt en in de conservenfabriek. Hij schrijft zichzelf in voor de Leidse schilderacademie 'Ars Aemula Naturae'. In deze tijd, de Tweede Wereldoorlog, sterft ook één van zijn broers. In het jaar 1947 trouwt hij voor het eerst, maar als hij in 1957 een beurs van de Franse regering krijgt en hij naar Parijs gaat om te werken wordt het huwelijk verbroken. Op 10 november van het jaar 1958 hertrouwt hij.

Zijn litteraire debuut was in november 1958, dat verscheen in't Podium. In 1961 verscheen zijn tweede verhaal 'Het Tillenbeest' opgenomen in 'sepatina's petticaat'. In 1963 werd hij voor dat verhaal onderscheiden met de literaire prijs van de stad Amsterdam, uit protest tegen het optreden van de politie stuurt hij het geld terug. Het aantal boeken dat Wolkers heeft verkocht, inclusief de vertalingen in het Engels, Duits en Zweeds zal dat aantal boven de twee miljoen liggen. (Het precieze aantal is niet bekend).


Mening:

Het verhaal is helder verteld, duidelijk te volgen, hoewel het me wel enige moeite kostte om precies de volgorde van de gebeurtenissen vast te stellen. Dat komt doordat ze totaal niet in chronologische volgorde verteld worden. De gebeurtenissen zijn vaak onverwacht, zoals het plotselinge vertrek van Olga. Ze zijn wel goed met elkaar in verband te brengen omdat steeds dezelfde motieven terugkomen. Daardoor vormt het verhaal een geheel en passen alle gebeurtenissen in de sfeer van het verhaal.

Er gebeuren veel voor mij niet herkenbare dingen in het verhaal, zoals de seks met veel verschillende mensen, wat een beetje vervreemdend aandoet. Op zichzelf zijn de gebeurtenissen niet onwaarschijnlijk, maar op de een of andere manier doen ze toch ongeloofwaardig aan. Misschien ligt dat in het feit dat de personages zo weinig uitgediept zijn dat ze niet echt voor de lezer gaan leven.

Het huwelijk is beschreven als aanvankelijk leuk, maar lijkt mij helemaal niet zo boeiend, want het enige wat het echtpaar doet is vrijen, door Nederland rijden en poseren respectievelijk beeldhouwen. Verder gebeurt er niet veel vrolijks in het verhaal, hoewel sommige dingen geschreven zijn op een humoristisch bedoelde manier. Alleen niet met het soort humor dat mij aanspreekt. De gebeurtenissen hebben me niet echt aan het denken gezet, en ze hebben gevoelens opgeroepen van ergernis of verveling, zoals bij arrogante uitlatingen over vrouwenveroveringen, en de seks met Olga, die dan uit niet meer bestaat dan kut, kont en tieten.

De gelukkige tijd met Olga wordt in een nostalgische sfeer beschreven, de akelige tijd die volgt op een verdrietige en troosteloze manier. Door de directe en scherpe sfeerbschrijving kon ik alles echt `voor me zien.' Soms was ik ook van dingen onder de indruk, ik weet niet precies hoe ik dat gevoel moet beschrijven. Dat was vooral bij akelige gebeurtenissen, allerlei voorvallen waaruit blijkt dat Olga steeds meer aftakelt. De beschrijving van het einde vond ik heel mooi, wanneer Olga als een totaal verward krot in het ziekenhuis ligt en alleen nog vreemde dingen kan vertellen en onzin uitkraamt, terwijl de ik-figuur haar tot haar dood toe blijft opzoeken. Het was het einde dat maakte dat ik dacht: `Goh, toch wel een mooi boek.'

Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen