Boekverslag : Carry Slee - Spijt’
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 4068 woorden.



- blz 1 : Voorpagina


- blz 2 : Inhoud ( deze blz )


- blz 3 : Zakelijke gegevens


- blz 4 : Vervolg zakelijke gegevens


- blz 5 : Vervolg zakelijke gegevens


- blz 6 : Vervolg zakelijke gegevens


- blz 7 : Mijn eerste reactie


- blz 8 : Besprekking


- blz 9 : Vervolg besprekking


- blz 10 : Vervolg besprekking


- blz 11 : Beoordeling


- blz 12 : vervolg beoordeling


- blz 13 : vervolg beoordeling


- blz 14 : Schrijfopdracht ( met 1 opdracht ! hahaha )


- blz 15 : Eventuele opmerkingen


De auteur : Carry Slee


Geboortedatum: 1 juli 1949

Geboorteplaats: Amsterdam, Nederland

Contactadres:

Carry Slee

Postbus 97

3990 DB Houten

tel: (030) 637 76 60

fax: (030) 637 76 00

e-mail: info@unieboek.nl

Nederland


Biografie: Carry Slee volgde een opleiding aan de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht. Na het behalen van het diploma werkte ze als dramadocent op een school in Utrecht. Samen met haar leerlingen verzon ze verhaaltjes. Daar ging ze thuis zelf mee door. Op een bepaald moment begon ze die verhaaltjes op te schrijven. Ze debuteerde in 1988 in Bobo en in 1989 verscheen haar eerste boek. Ze gaf haar baan in het onderwijs op en ging alleen nog maar schrijven. In 10 jaar tijd heeft ze zo\'n 40 boeken geschreven. Ze ontving van de Kinder- en Jonge Jury 13 prijzen; dat is een record. In 1999 en 2001 ontving ze zelfs de prijzen in alle drie de categorieën. Carry Slee heeft 2 dochters en woont in Bergen.

Profiel: Carry Slee schrijft boeken die voor kinderen heel herkenbaar zijn. Ze spelen zich af op school of in het gezin. In haar boeken voor de allerjongsten spelen belangrijke gebeurtenissen in een gezin, dieren en de seizoenen een grote rol. Haar boeken voor oudere kinderen gaan vaak over een groepje vrienden op school die thuis en op school allemaal zo hun eigen problemen hebben. De boeken voor de oudste kinderen gaan over serieuze onderwerpen als pesten, zelfmoord, drugs, zinloos geweld en racisme. Haar boeken lezen makkelijk: ze zijn niet dik en de verhalen zijn spannend en grappig tegelijk. Onder de naam Sofie Mileau schreef ze drie boekjes die wat minder makkelijk zijn, waar meer wordt ingegaan op het innerlijk van de hoofdpersonen.


Boeken:

1989 Rik en Roosje (Van Holkema & Warendorf)

1989 Morgen mag ik in het diepe... (Van Holkema & Warendorf / 20e druk 2001)

1990 Het drakepad (Van Holkema & Warendorf / 6e druk 2001)

1990 Hieperdepiep (Van Holkema & Warendorf / 13e druk 2001)

1991 Verdriet met mayonaise (Van Holkema & Warendorf / 17e druk 2002)

1992 Rood met witte stippen : een boekje over herfst (Van Holkema & Warendorf / 15e druk 2001)

1992 Kaatje Knal en de Biefstukbende (Van Holkema & Warendorf / 7e druk 2001)

1992 Hallo baby! (Van Holkema & Warendorf / 13e druk 2001)

1992 Er zit een vlieg in mijn oog (Schooladviesdienst)

1993 Met zonder jas : een boekje over de lente (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2001)

1993 Confetti conflict (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2002)

1993 Het bliksemeiland (Van Holkema & Warendorf)

1993 Sneeuwman, pak me dan : een boekje over de winter (Van Holkema & Warendorf / 10e druk 2001)

1994 De smoezenkampioen (Van Holkema & Warendorf / 9e druk 2000)

1994 Kilometers cola en knetterende ruzie (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2002)

1994 Zandtaartjes : een boekje over de zomer (Van Holkema & Warendorf / 10e druk 2001)

1994 Ridder Schijtebroek (Van Holkema & Warendorf / 10e druk 2000)

1995 Lekker weertje koekepeertje (Van Holkema & Warendorf / 15e druk 2001)

1995 Geklutste geheimen met strafwerk toe (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2002)

1995 We zijn er bijna! (Van Holkema & Warendorf / 12e druk 2001)

1996 Een kringetje van tralala (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2002)

1996 Wiebelbiebeltanden (Van Holkema & Warendorf / 12e druk 2002)

1996 Opgepast, ik lust een hele boekenkast (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2002)

1996 Spijt! (Van Holkema & Warendorf / 19e druk 2002)

1996 Hier waak ik : lezen op eigen risico : Doenja over de boeken van Carry Slee (Van Holkema & Warendorf)

1997 Pijnstillers (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2002)

1997 Piep, zei de muis (Van Holkema & Warendorf / 5e druk 2000)

1997 Help! Juf is verliefd (Van Holkema & Warendorf / 11e druk 2002)

1997 Vervalst (Van Holkema & Warendorf)

1997 Rekenen in het oerwoud (Van Holkema & Warendorf / 12e druk 2002)

1998 Een krokodil in de heg (Van Holkema & Warendorf / 5e druk 2000)

1998 Feestkriebels (Van Holkema & Warendorf / 3e druk 2001)

1998 Meester Paardenpoep (Van Holkema & Warendorf / 8e druk 2001)

1998 Afblijven (Van Holkema & Warendorf / 16e druk 2002)

1998 De konijnenkeuteldropfabriek (Van Holkema & Warendorf / 5e druk 2000)

1998 Klapzoenen en valsspelers (Van Holkema & Warendorf / 9e druk 2002)

1999 Kappen (Van Holkema & Warendorf / 9e druk 2002)

1999 Schreeuwende slaapzakken en stiekeme stropers (Van Holkema & Warendorf / 9e druk 2002)

1999 De zonnetjesbroek (Van Holkema & Warendorf)

1999 De knorreborreboerderij (Van Holkema & Warendorf

1999 Markies Kattenpies (Van Holkema & Warendorf)

1999 Doenja, de boekenbakker : Doenja over de boeken van Carry Slee (Van Holkema & Warendorf, 1999)

1999 Bikkels (Stichting CPNB)

2000 Een broodje gras en linke soep (Van Holkema & Warendorf / 6e druk 2002)

2000 Razend (Van Holkema & Warendorf / 6e druk 2002)

2000 Hokus pokus... plas! (Van Holkema & Warendorf / 2e druk 2000)

2000 Giechelvisjes (Van Holkema & Warendorf)

2000 Ei, ei, ei, we zijn zo blij (Van Holkema & Warendorf)

2001 Paniek (Prometheus Lucifer / 5e druk 2002)

2001 De kleuters van de Grote Beer (Van Holkema & Warendorf / 4e druk 2002)

2002 Hebbes (Prometheus / 2e druk 2002)

2002 Link (Prometheus / 2e druk 2002)

2002 Smikkelspekjes en lachebekjes (Prometheus)


Bekroningen:

1992 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Verdriet met mayonaise

1994 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Confetti conflict

1995 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Kilometers cola en knetterende ruzie

1995 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 6 t/m 9 jaar voor Ridder Schijtebroek

1996 Tip van de Nederlandse Kinderjury 6 t/m 9 jaar voor Geklutste geheimen met strafwerk toe

1996 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Geklutste geheimen met strafwerk toe

1997 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Spijt!

1997 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 13 t/m 16 jaar voor Spijt!

1998 Tip van de Nederlandse Kinderjury 6 t/m 9 jaar voor Help! Juf is verliefd

1998 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Pijnstillers

1998 Prijs van de Jonge Jury voor Spijt!

1999 Prijs van de Jonge Jury voor Pijnstillers

1999 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 6 t/m 9 jaar voor Meester Paardenpoep

1999 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Afblijven!

1999 Tip van Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Klapzoenen en valsspelers

2000 Prijs van de Jonge Jury voor Afblijven

2000 Tip van de Nederlandse Kinderjury 6 t/m 9 jaar voor Markies Kattenpies

2000 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Kappen

2000 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Schreeuwende slaapzakken en stiekeme stropers

2001 Prijs van de Jonge Jury voor Kappen

2001 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 6 t/m 9 jaar voor Hokus pokus... plas!

2001 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Razend

2001 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Een broodje gras en linke soep

2002 Tip van de Jonge Jury voor Paniek


Titel : ‘Spijt’

Uitgeverij : Van Holkema & Warendorf

Plaats van uitgave : Houten

Jaar van uitgave : 1996

Aantal bladzijden : 144 blz


Soort boek

“Spijt!” is een Dramajeugdboek.

Dat zie je aan de volgende kenmerken.

Het boek is in een makkelijke taal geschreven.

Er zijn jonge hoofdpersonen.

Het is een onderwerp wat jongeren aanspreekt.

De kinderen uit jochems’ klas hebben spijt van had ze hebben aangericht.

Dit spreekt de jongeren denk ik wel aan en ze denken eerst na voor ze gaan pesten.


Keuze:


Ik heb twee redenen waarom ik dit boek heb gekozen;


- Heel veel mensen raadde mij dit boek aan en dat hij heel mooi was. En ik vind dat ze groot gelijk hebben!


- Vervolgens las ik de achterkant van het boek en het sprak me erg aan


Inhoud:


Ik vond het een heel zielig boek, vooral omdat heel goed wordt beschreven hoe machteloos Jochem was en hoe makkelijk het is om met z’n allen één iemand te pesten. Ik vind het ook leuk dat het boek eens een keer niet goed afloopt.

Het boek zet me wel aan het denken. Vaak zie je niet in als je iemand pest dat de gevolgen voor zo’n iemand zo erg kunnen zijn dat diegene zelfs een eind aan zijn leven ervoor maakt. Ik vind het boek ook erg mooi geschreven. Als Jochems lichaam dood is gevonden kan ik me heel goed inleven je moet dan echt even slikken. Want zo’n afloop had je toch niet verwacht.

Ik geef dit boek een 9. Ik geef dit boek geen 10 omdat ik het eind niet zo sterk vind. Als Jochem dood is gaat het een beetje te lang door. Maar verder vind ik het een ontzettend mooi boek.


Samenvatting :


Jochem wordt heel erg gepest op school, dat komt omdat hij zo dik is en omdat hij nooit voor zichzelf durft op te komen. Wat ze ook met Jochem doen, hij durft er nooit wat van te zeggen. Jochem wordt vooral door Sanne, Remco en Justin gepest, ze doen echt alles met hem, en hij moet zelfs voor Justin een krantenwijk draaien waarvan ’t geld naar Justin gaat.

De hele klas doet mee, maar een groot deel wil eigenlijk niet, maar ze durven er gewoon niks van te zeggen. Ook David vindt dat ’t veel te ver gaat, hij wil er steeds wat van zeggen, maar er komt altijd iets tussen, of hij durft toch niet.

Ook hun mentor, gymleraar Tino zegt er niks van, hij pest juist mee, hij heeft zelf ook een hekel aan Jochem, dit vindt David heel stom!

Op een dag moeten ze op de klassen foto, maar Sanne, Justin en Remco willen niet dat “zeugje” erop komt. Het uur voor de klassenfoto hebben ze gym, onder deze les gaan ze stilletjes weg naar de kleedkamer, hangen zijn kleren in de boom en vertellen aan Jochem dat hij ze terug krijgt na het maken van de klassenfoto. Tino heeft dit wel gemerkt, maar hij deed net of hij niks in de gaten had, zo is Jochem dus niet op de klassenfoto gekomen.

Op een dag is David zijn Frans boek vergeten. Dit weet Sanne, en jat daarom van Jochem ’t boek voor David. David wil dit eigenlijk niet, want hiervoor zal Jochem zich dan de volgende dag om 8 uur moeten melden, maar hij durft niets te zeggen. Zo gebeurt ’t dat hij ’t boek houd. Als hij ’s middags thuis is vraagt hij zijn moeder of zij hem wil overhoren, want ze hebben de volgende dag proefwerk. Dit doet zijn moeder, en dan valt ’t haar op dat het boek van Jochem is, dan vraagt zij waarom dat is, hij praat zich eruit met een smoes. Hij moet wel ’t boek terug gaan brengen van zijn moeder.

Dit doet hij dan, hij ziet er erg tegen op. Als hij dan bij Jochem komt merkt hij dat de moeder van Jochem nog niet eens weet dat Jochem zo erg gepest wordt. Daarna praat hij er nog over met Jochem, en vraagt waarom hij niets vertelt. Dit doet Jochem niet omdat hij anders zijn moeder heel erg kwetst, ze heeft al een keer iets aan haar hart gehad door de zorgen over Jochem. Ook verteld Jochem dat hij een heel goede vriendin heeft die Nienke de Graaf heet, en dat hij met haar heel goed kan opschieten. Ze vertellen elkaar alles. Ook laat hij haar wel eens in z’n dagboek lezen waar hij altijd in schrijft om z’n verdriet toch aan iemand te kunnen vertellen.

Dan gaat David weer naar huis en gaat z’n leven gewoon weer verder.

Op den duur komt hij erachter dat Jochem voor Justin een krantenwijk draait. Dit vindt hij echt te ver gaan. Hij vraagt waarom hij dit doet. Dan zegt Jochem dat Sanne, Justin en Remco hem niet meer zullen pesten als Jochem twee weken de krantenwijk van Justin doet.

David gelooft er niks van, en belooft daarom dat hij voor Jochem op zal komen als Sanne, Justin en Remco zich niet aan hun belofte houden.

Dan is ’t zover de avond van het klassen feest, de avond waarop al ’t pesten voorbij zal zijn, en….. voor David nog veel belangrijker, de avond waarop hij Vera verkering gaat vragen! Hij is al een hele tijd smoor op haar, maar hij heeft ’t nooit durven vragen, maar die avond zal hij ’t echt doen!

Hij springt op de fiets op weg naar ’t feest, daar aangekomen is er een perfecte sfeer! En hij hoort ook nog dat Vera verliefd is, op een jongen die in de redactie van de schoolkrant zit. Even schrikt hij, hij denkt dat het Niels is. Maar, Niels is ’t niet, dan kan z’n avond niet meer stuk, hij weet dat Vera op hem is, nu is ’t een stuk makkelijker om verkering aan haar te vragen, hij weet ’t antwoord toch al! Daarom gaat hij Vera zoeken, maar dan als hij haar gevonden heeft staat ze daar, aan ’t einde van de gang met Youssef te zoenen! Zijn wereld stort helemaal in! Hij hoort of ziet niks meer!

Maar, dit is juist ’t erge, ondertussen dat David helemaal in een dip zit wordt Jochem zo erg gepest door Sanne, Justin en Remco. Hij wordt helemaal volgegoten met likeur, ze gaan zover dat hij moet kotsen, alle scheldwoorden vliegen naar z’n hoofd, en op den duur rollen ze hem nog door z’n eigen kots, en lachen dat ze doen! Dan helemaal in paniek komt Jochem smekend naar David gerend, maar David ziet of hoort door z’n eigen probleem niet wat er aan de hand is. Het enig wat hij zegt is: “Rot op!” Daardoor stort Jochems wereld helemaal in, hij loopt weg. David heeft er verder die avond niet meer aan gedacht, hij heeft de hele avond zitten kniezen en zichzelf vol zitten gieten met bier.

Maar de volgende dag als hij op school hoort van directeur de Zwart dat Jochem vermist is komt alles weer naar boven! Hij heeft grote spijt en weet dat ’t zijn schuld is. Sanne, Justin en Remco worden uit de klas geroepen om bij meneer Zwart te komen. Dan komt iedereen los, heel veel leerlingen vinden dat al die pesterijen veel te ver gingen, maar ze hebben er allemaal net als David niks van durven zeggen.

Dan denkt David er ineens aan dat hij toen een keer bij Jochem is geweest, en dat Jochem over Nienke heeft verteld, hij meldt zich meteen ziek, en gaat uitzoeken wat Nienkes telefoon nummer is,

dit vindt hij, en belt haar op. Nienke komt meteen naar hem toe, dan gaan ze samen opzoek naar Jochem. Nienke heeft wel een vermoeden waar hij zit. Op de camping waar ze altijd heen gaan, maar als ze daar na lang reizen zijn is Jochem daar niet. Daarna dacht ze meteen aan ’t meertje. Daar gaan ze dan heen. Ze zoeken ze heel lang, maar ze vinden hem niet. Maar… op den duur zien ze daar Jochems tas in ’t water drijven! Ze worden allebei doodsbang en gaan schreeuwen en huilen, ook al is ’t nog niet zeker, ze weten genoeg;

Jochem is dood…….

De duikploegen duiken het lichaam van Jochem op, iedereen is erbij, niemand kan ’t geloven, en iedereen treurt en heeft spijt! Ook meester Tino.

De klas komt niet op z’n crematie, dit willen de ouders van Jochem niet. Ze nemen wel allemaal afscheid van Jochem op de plek waar hij zelfmoord pleegde. Behalve Sanne, Justin en Remco zijn er niet, zij zullen voor een tijd geschorst worden.

Om toch nog te laten zien dat ze veel spijt hebben zet de schoolkrant redactie een pestlijn op, dit wordt een groot succes! Ze helpen heel veel kinderen, waaronder een meisje die anders heel diep in de problemen zou komen door al dat gepest!

Op den duur gaat ’t ook nog uit tussen Youssef en Vera. Dan vraagt Vera David verkering, nu kan hij eindelijk zeggen: “Babe I love you!” Eindelijk weet hij hoe Veras lippen smaken: “Super!”


( De samenvatting komt van www.scholieren.nl )


Titelverklaring:


Dit boek heet Spijt, omdat David (hoofdpersoon) en z’n klasgenoten spijt hebben omdat ze niets aan het gepest in de klas hebben gedaan, of omdat ze te ver zijn gegaan met pesten, en het nu te laat is om er nog iets aan te doen!


Het probleem:


Het probleem in het boek is dat jochem veel te erg wordt gepest.

Niemand durft er wat over te zeggen en laten het gewoon doorgaan.

Ook David zit ermee dat Jochem gepest wordt, hij beloofd om voor hem op te komen,

maar als hij Vera (daar is hij verliefd op) ziet zoenen op het klassenfeest met Youssef dat let hij niet op Jochem.

Jochem schreeuwd om zijn hulp maar David roept gewoon ‘rot op!’.

Een dag na het klassefeest krijgen de leerlingen te horen dat Jochem niet thuis is gekomen die nacht.

Later wordt Jochems verstijfde lichaam aangestroven in het meer.

Heel de klas heeft spijt .


Thema :


Wat is het thema ( onderwerp ) van het boek en geef je mening over dit thema ?


Het onderwerp is dat de kinderen spijt hebben van wat ze hebben aangericht.

Ze hebben spijt dat ze het zo ver hebben laten komen dat Jochem zelfmoord pleegd.


Mijn mening : Ik zou ook heel erg spijt hebben als iemand die gepest wordt zelfmoord zou plegen en als ik er niks tegen gedaan zou hebben.


Hoe vind je dat de auteur ( schrijver ) dit thema behandeld heeft ?


Dit thema zit heel goed in het verwerkt.

Het begint met pesten en langzaam de tijd vorderd wordt het pesten steeds erger, uitendelijk besluit Jochem zelfmoord te plegen.


Welke passage zou jij anders gedaan hebben en hoe dan?


Heel misschien zou ik aan het eind iets veranderen.

Het boek blijft te lang stil staan bij dood van Jochem

Maar voor de rest vond ik het boek helemaal top!!!


Passages:


Welke passage ( stuk ) uit het boek spreekt je het meest aan en waarom ?


Het moment dat de leerlingen te horen krijgen van meneer Zwart dat Jochem de avond van het klassefeest niet thuis is gekomen sprak me wel aan, de leerlingen schrokken en David ging meteen op zoek naar Jochem


Beschrijf een aangrijpende of ontroerende passage en geef aan waarom je dat vindt.


Het stukje waarin Jochem en Nienke de tas van Jochem op het water zien drijven vond ik een heel ontroerend stuk van het boek.

Jochem en Nienke informeren anderen mensen in en vervolgens wordt Jochem’s verstijfde lichaam boven gehaald door de duikers.

Dat was een ontroerend stukje uit het boek.


Beschrijf een spannende of passage en geef aan waarom je dat vindt.


Het moment dat meneer Zwart de klas inloopt en de leerlingen verteld dat Jochem die avond niet thuis is gekomen voor ik heel spannend en eng.

Ik had toen al een slecht gevoel over de afloop van Jochem.


Beschrijf een grappige of leuke passage en geef aan waarom je dat vindt.


Ik vond het toch nog wel leuk dat David aan het eind toch nog verkering krijgt met Vera.

Eindelijk weet hij hoe haar lippen smaken : “ Super!!”


Beschrijf een vervelende of saaie passage en geef aan waarom je dat vindt.


Ik vond het heel vervelend dat de leerlingen maar doorbleven gaan met het pesten van Jochem, zelfs zover dat Jochem het niet meer zag zitten om voort te leven.


Personen:


Beschrijf de hoofpersoon. Hoe ziet hij/zij eruit? Wat zijn zijn/haar voornaamste eigenschappen? Wat is zijn/haar probleem? Wordt het probleem opgelost? Hoe?


David is een van de twee hoofdpersonen, door het verhaal heen volg je hem wel de hele tijd. David is 14 jaar en zit in de 2e klas van de middelbare school, hij woont bij z’n beide ouders en zijn broer die Rolf heet. David is verliefd op Vera, hij is een gewone jongen die soms een beetje verlegen is, maar wel bij de “populairdere” hoort. Hij heeft medelijden met Jochem maar durft niet tegen Sanne, Justin en Remco in te gaan. Hij wil Jochem wel helpen, maar durft dat niet. Op den duur is hij dit wel van plan, maar dit loopt helemaal mis. David zit in de redactie van de schoolkrant. Hij verandert in de loop van ’t verhaal, hoe hij eruit ziet wordt niet echt beschreven.


Een van de twee hoofdpersonen ( Jochem) , is ook een klasgenoot van David. Jochem is heel dik en word ook “zeug” genoemd, hij wordt heel erg gepest, zo erg dat hij zelfmoord pleegt. Jochem durft niet voor zichzelf op te komen, hij is heel aardig en houd veel rekening met zijn moeder, want hij vertelt niet dat hij gepest wordt, zodat hij haar niet kwetst. Hij houdt erg van snoepen en doet dat dan ook veel. Jochem is erg onzeker, maar geeft iedereen de indruk dat hij zich van niemand iets aan trekt. Hij is erg terug getrokken, dus je komt niet zo veel van hem te weten, Jochem schrijft veel in zijn dagboek en heeft één heel goede vriendin die Nienke heet. Jammer genoeg woont zij erg ver weg. Op den duur wordt het hem te veel en heeft hij in ongeveer niemand meer vertrouwen, hij denkt dat iedereen hem haat.


Beschrijf een persoon uit het verhaal die je sympathiek vindt en geef een gebeurtenis aan waaruit dat blijkt.


David is eigenlijk een heel sympathiek persoon.

Hij is wel wat verlegen, maar verwijt niemand iets.

Hij is het na een tijdje zat dat ze Jochem zo pesten.

Hij besluit de volgende keer altijd voor hem op te komen ( als enige ), maar het is net te laat en Jochem maakt een eind aan ze leven.

David verwijt zich het wel, maar het is te laat.

Hij besluit voortaan om voor iedereen op te komen die gepest wordt.

Het is een heel goed mens.


Beschrijf een persoon uit het verhaal die je onsympathiek vindt en geef een gebeurtenis aan waaruit dat blijkt.


Sanne, Justin en Remco zijn klasgenoten van Jochem. Sanne, Justin en Remco zijn hele grote, te erge pestkoppen en als zij er niet geweest waren was er geen verhaal geweest. Zij hebben er mede voor gezorgd dat Jochem zelfmoord pleegt en niemand durft tegen ze in te gaan. Omdat ze anders bang zijn om zelf gepest te worden.

Zulke personen zijn heel erg onsympathiek.


Overige vragen:


Ken je nog een andere boeken of films die over hetzelfde thema gaan? Vergelijk ze met dit boek en geef uitgebreid aan welke je beter vond en waarom.


Nee, helaas zou ik geen ander boek of film kunnen bedenken die je hier goed mee kan vergelijken. Als hier een film van zou komen zou ik hem zeker gaan kijken!


Wat vind je van het taalgebruik in het boek ( gemakkelijk, ingewikkeld, orgineel enz...)


Ik vind het taalgebruik redelijk gemakkelijk het is ook een boek van C niveau.

Toch is dit boek echt niet van 10 tot 15 ofzo , want ik weet zeker dat oudere mensen dit boek ook schitterend zouden vinden.


Hoe luidt je eindoordeel over dit boek?


Ik vond dit een prachtig boek en ben zeker anders over pesten gaan denken. Ik kan me heel goed voorstellen hoe Jochem zich voelde en dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Ik zou het nooit gedaan hebben, maar zou er ook de moed niet voor hebben.


Zou je een ander aanraden om dit boek te lezen? Waarom?


Ja, ik raad het heel veel mensen aan.

Ik denk dat iedereen dan eerst wel wat beter nadenkt voordat hij gaat pesten.

Ik vind dit wel een van mooiste boeken die ik ooit heb gelezen, maarja het is niet voor niks bekroond door de Nederlandse Kinderjury en de Jonge Jury!


Een ander slot aan het verhaal:


Op het klassefeest is Vera toch niet gekomen, omdat ze zich niet zo lekker voelde.

Na een tijdje beginnen Sanne, Justin en Remco Jochem toch weer te pesten.

Ze willen Jochem net een glaasje liquer naar binnengieten, maar David slaat het glaasje uit hun handen en begint ze uit te schelden en of ze wel weten waar ze mee bezig zijn.

Niels helpt zijn vriend en geeft nog meer argumenten dat het pesten moeten ophouden.

Sanne, Justin en Remco willen dan op de vuist gaan, maar heel de klas gaat achter Jochem staan.

Jochem wordt groten vrienden met alle leerlingen ( behalve Sanne, Justin en Remco ).

Die drie worden nu buitengesloten.

Als Vera hoort van het moedige optreden van David is ze heel trots op hem en wordt verliefd op hem.

Ze krijgen verkering en gaan een goede vriendschap met Jochem tegemoet.

Jochem is dolblij!

;\n <\/div>
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen