U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Ellen Tijsinger - Word Toch Wakker!.
Deze versie komt van http://www.scholieren.com/boekverslagen/13865 en is laatst upgedate op 21/10/2003.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2683 woorden.

A Zakelijke gegevens



- Titel van het boek: ‘Word toch wakker!’

- Naam van de auteur: Ellen Tijsinger

- Uitgeverij: Lemniscaat, 1e druk ’88, 6e druk ‘98



B Korte uitleg waarom het boek gekozen



- Ik heb dit boek gekozen, omdat het een verhaal is met meerdere verhaallijnen, wat ik altijd heel erg interessant vind en er komt heel veel realiteit aan te pas. Daardoor kan ik altijd goed meeleven met de personages.

Het boek is geschreven voor meisjes en jongens voor mijn leeftijd, want het taalgebruik is over het algemeen niet al te moeilijk, maar ook weer niet al te simpel, waardoor het boek makkelijk leesbaar is. Bovendien zijn er geen flashbacks in beschreven, waardoor ik het makkelijker en fijner leesbaar vind.



C Eerste persoonlijke reactie



Ik vond het boek interessant, omdat het over een heel gevoelig onderwerp gaat, namelijk coma. Daaromheen draait ook nog eens het verdere persoonlijke leven van Jasmijn, de hoofdpersoon.

Gelukkig is dit verhaal me niet herkenbaar, want ik heb nog nooit in coma gelegen en mijn naaste familie ook niet.

Verder vond ik het verhaal somber, want Jasmijns broertje Tim ligt voor een hele lange tijd al in coma en de doktoren weten niet of hij ooit nog bij zal gaan komen. Als hij toch bij zal komen, dan vermoeden de dokters dat hij nog maanden zal moeten revalideren: opnieuw leren praten, eten, en misschien herkent hij zijn familie en vriendjes niet meer!

Van de andere kant vind ik het verhaal ook een beetje saai, omdat er niet veel in gebeurd. Het hoogtepunt is wanneer Tim, het kleine broertje van Jasmijn in coma raakt.

Het verhaal zet me wel aan het denken, want voordat ik het boek las, dacht ik nooit echt na over ongelukken. Dat zou ons toch nooit overkomen! Maar nadat ik dit boek heb gelezen dacht ik daar helemaal anders over. Een ongeluk zit in een klein hoekje; Tim liep van school naar huis en werd overreden door een auto. Hij komt uit een heel normaal gezin en is geen bijzonder kind. Eigenlijk net zoals alle andere kinderen, maar toch raakte hij in coma en ging misschien dood.. Dus het kan iedereen overkomen. Je leven kan in één klap voorbij zijn.



D Korte samenvatting van de inhoud



Tim liep op een dag van school naar huis. Wanneer hij de straat over wilde steken werd hij geschept door een auto. Vanaf die dag lag hij in coma.

Zijn zus Jasmijn, zijn vader en zijn moeder veranderden in die tijd enorm. Jasmijn haalde slechte cijfers op school wat ze anders nooit deed. Dit kwam mede doordat ze moest zorgen voor haar kleinste broertje Vincent. Hierdoor had ze weinig tijd voor haar huiswerk. Ze moest ook de hele tijd denken aan haar broertje Tim.

Jasmijns moeder werd heel gesloten en wilde niet over het ongeluk praten. Ze werd heel snel boos waardoor de sfeer in huis om te snijden is.

Haar vader is voor een tijdje ontslagen op zijn werk, omdat hij er niet bij was met zijn hoofd. Hij mocht weer terugkomen als hij zich weer wat beter voelde en klaar was om weer aan het werk te gaan.

Op een dag besloot Jasmijn langs te gaan bij de ‘dader’, die Tim heeft aangereden. Toen ze aankwam bij zijn huisje deed zijn vrouw open. Ze liet Jasmijn meteen binnen en bood haar wat te drinken aan. Haar man Peter kwam erbij. Jasmijn was in het begin erg overstuur maar later begon ze hem te respecteren en medelijden met hem te krijgen. Peter vertelde dat hij al nachten lang niet meer heeft kunnen slapen door alle schuldgevoelens waar hij de rest van zijn leven mee zal moeten leren leven.

Na maanden in onzekerheid gezeten te hebben, kwam er eindelijk vooruitgang in de stabiele toestand van Tim: hij kan zelf ademen. Maar daar blijft het ook bij voor een paar maanden. Het ziekenhuis heeft besloten om hem naar de kinderafdeling te plaatsen en om meer vriendjes langs te laten komen. Misschien ontwaakt hij zo wel uit zijn eindeloos lange slaap. Met Sinterklaas heeft Tims broertje Dump een toverdoos voor Tim gemaakt. Hij heeft er allemaal wensen voor Tim in gesproken en als Tim de doos opent, hoopt hij dat ze allemaal uitkomen.

Jasmijn heeft ook iets voor haar kleine broertje: een dichte roos; dit gaf ze hem n.a.v. haar droom. Ze had gedroomd dat ze een dichte roos aan haar broertje gaf. Toen hij die aannam, ging de roos open en opende Tim zijn ogen.

Peter heeft ook iets voor Tim: een schilderij. Hij heeft hem speciaal voor Tim geschilderd, hij is namelijk schilder. Al zijn gevoelens zijn daarin verwerkt.

Toen ze alle cadeautjes aan Tim gaven, gebeurde er een wonder: hij werd wakker!



E Bespreking van de volgende verhaalaspecten



- Spanning

Het verhaal is niet bepaald spannend, want er zitten geen open plekken, vertragingen, terugblikken, herinneringen of vooruitwijzingen in. Het enige wat ik spannend vond haar het verhaal was wanneer en of Tim nog bij zou komen uit zijn coma.



- Personages

De hoofdpersonage is Jasmijn. Je krijgt het meeste over haar te weten en je volgt als het ware haar leven. Al haar gedachten, gevoelens, handelingen en problemen worden erbij vermeld.

Als er een helper is, is het Peter: hij helpt Jasmijn met het begrijpen van haar gevoelens en helpt haar de zware maanden door.

De tegenstander is eigenlijk geen persoon, maar dat is de coma van Tim. Hij vecht in stilte voor zijn leven.

Het doel van Jasmijn is de coma van Tim te helpen verslaan.

- Jasmijn is verlegen, ongelukkig door de coma van haar kleine broertje, somber, eerst open, maar in de loop van het verhaal heel erg gesloten en een beetje gewoontjes.

- Peter is betrouwbaar, want Jasmijn kan altijd bij hem terecht als ze met vragen zit of een goede vriend nodig heeft, komt voor zichzelf op, want hij heeft Jasmijn kunnen overtuigen dat het echt niet met opzet is gebeurd en dat het hem heel erg spijt, ongelukkig, want hij loopt met enorme schuldgevoelens rond waar hij mee moet leren leven, eerlijk, want hij geeft eerlijk toe dat hij de dader was, behulpzaam, Jasmijn en haar familie mogen altijd langskomen, bezorgd om Tim en zijn familie en vriendelijk.

- Hans is een ziekenhuis medewerker waar Jasmijn erg goed mee op kan schieten. Hij is eerlijk, want hij zegt eerlijk dat er een grote kans is dat Tim niet meer wakker wordt of blijvende schade oploopt, vriendelijk, probeert problemen op te lossen.

- Edwin is een klasgenoot van Jasmijn. Hij is verliefd op haar, maar durft dat in het begin niet te zeggen. Hij is betrouwbaar, verlegen, rustig, eerlijk, slim, onderdanig, wat geremd, nuchter, apart en vriendelijk.



- Thema

Onderwerp van het verhaal: het broertje van Jasmijn is na een aanrijding in coma geraakt.

Thema van het verhaal: het verwerken van de onzekerheid van de kritieke toestand waarin het broertje van Jasmijn zich bevind. Dit zie ik aan alle veranderingen die zij doormaakt, bijvoorbeeld: ze haalde voor het ongeluk altijd hele goede cijfers op school en was een vrolijk en spontaan meisje, na het ongeluk werd ze erg gesloten en gingen haar cijfers drastisch omlaag. Dit heeft in mijn ogen te maken met het ongeluk van haar broertje. Ze weet niet goed hoe ze met haar verdriet om moet gaan.



- Opbouw

De gebeurtenissen van het verhaal hangen allemaal goed met elkaar samen. Er zit dus een goede structuur in. De gebeurtenissen komen logisch uit elkaar voort, zoals in de werkelijkheid. (logisch- chronologische volgorde).



- Tijd

Dit verhaal speelt zich af in het heden. Dit weet ik, omdat ze vroeger nog geen computers, moderne ziekenhuisapparatuur, auto’s enz. hadden. Ook weet ik dat het verhaal zich niet in de toekomst afspeelt, omdat ze niet praten over vliegende voertuigen of iets dergelijks.

Tussen het begin en het eind van het verhaal spelen ongeveer 8 maanden. Dat zie ik aan de teksten: na een paar maanden en over een paar weken.

Er komen geen terugblikken of flashbacks in voor. Wel komen er vooruitverwijzingen in voor: ‘na een paar maanden’.



- Vertelsituatie

De vertelsituatie van het verhaal is ‘de persoonlijke vertelsituatie’: je ziet de gebeurtenissen door de ogen van één personage in de hij/zij- vorm. Je komt van Jasmijn heel veel te weten, meer dan van de andere personages.



- Ruimte

Het verhaal speelt zich vooral af op school, buiten op straat en in het ziekenhuis. In het ziekenhuis is de sfeer vaak gespannen, omdat Tim daar ligt.



F Grondige beschrijving van je leeservaringen



1 Onderwerp

Het onderwerp spreekt me wel aan, want bijna iedereen komt wel eens in aanraking met het ziekenhuis.

Ik verwachtte al dat het onderwerp op deze manier uitgewerkt zou worden. Er was eigenlijk niets verrassends aan de uitwerking, maar wel iets bijzonders: met Sinterklaas hadden Peter, Jasmijn en Dump Tim een speciaal en heel persoonlijk cadeautje gegeven. Op het moment dat Tim de cadeautjes in zijn handen kreeg, werd hij opeens wakker.



2 Gebeurtenissen

Naar mijn mening bevat het verhaal onvoldoende gebeurtenissen om te blijven boeien, omdat het dieptepunt van het verhaal was, wanneer Tim in coma raakte. Dit vind ik niet genoeg om te blijven boeien. Hierdoor wordt het verhaal veel te langdradig en saai.



De gebeurtenissen hebben mij wel aan het denken gezet: ‘een ongeluk zit in een klein hoekje!’.

Het moment wanneer Peter uitlegt hoe moeilijk hij het ermee heeft en Jasmijn aanvaarde zijn excuses heeft het meeste indruk op mij gemaakt.



3 Personages

De hoofdpersoon is geen persoon op wie ik zou willen lijken, want ze is nogal zwak.

Jasmijn heeft wel eigenschappen die ik bewonder, namelijk dat zij naast haar school, vrienden en haar broertje die in coma ligt, ook nog voor haar kleinste broertje kan zorgen.



4 Bouw

Alles hangt goed met elkaar samen: er komen geen terug- of vooruitblikken in voor en komen geen onmogelijke situaties in het verhaal voor.

Ik vind het eind van het verhaal te voorspellend: Tim komt weer bij uit zijn coma. Dat had ik allang verwacht, want heel het verhaal draait om het bijkomen van Tim en dat is inderdaad gebeurd.



5 Taalgebruik

Ik vind het verhaal niet moeilijk om te lezen. Dit komt door de goede en niet al te lange zinnen en het taalgebruik. Er zitten geen hele moeilijke woorden in, maar ook geen hele simpele voor kleine kinderen.





G Verwerkingsopdracht



INTERVIEW



- Hallo Jasmijn.

- Hallo.

- Hoe voelde je jezelf toen je je broertje roerloos op de grond zag liggen?

- Ik voelde me hulpeloos, verdrietig, bang en nog veel meer. Ik zat vol emoties op dat moment.

- Hoe reageerden je ouders toen ze het hoorden?

- Ze zagen er heel kalm uit: ze huilden niet, ze waren niet boos. Het enige wat ik van hun gezicht kon aflezen was een gevoel van machteloosheid. Vanaf dat moment kon ik bijna niet meer met ze communiceren. Ze werden erg gesloten en konden niet over het onderwerp praten.

- Ik heb begrepen dat je vader zijn baan tijdelijk kwijt was. Hoe kwam je daar achter?

Toen ik een tussenuur had van school, ging ik met een paar vrienden naar een friettent vlakbij school. Toen zag ik mijn vader daar ook zitten, verschuilt achter een krant. Ik vroeg aan hem wat hij hier deed en waarom hij niet op zijn werk was. Vervolgens antwoordde hij dat hij tijdelijk zijn baan kwijt was geraakt omdat hij niet met zijn hoofd bij het werk was. Als het weer wat beter met hem ging, kon hij terug komen.

- Hoe lang heeft je broertje in coma gelegen voordat hij wakker werd?

Dat weet ik niet precies, ik geloof 7 maanden. Maar het leek wel jaren geduurd te hebben voordat Tim weer wakker werd.

- Tot slot: Weet Tim nog iets van zijn coma af?

Weinig. Hij kan zich één ding herinneren: ik zette zijn lievelingsliedje op een dag op. Dat kan hij zich nog herinneren, maar verder heeft hij het als één lange droom ervaren.

- Bedankt voor dit interview.

- Geen dank.



H Informatie over de auteur



Korte levensbeschrijving:

Ellen Tijsinger werd op 7 september 1947 in Utrecht geboren. Op school vond ze het niet zo leuk, je moest veel en mocht weinig. Dus ging ze achterin de klas zitten en schreef onder de les verhaaltjes en gedichtjes, die ze ’s avonds aan haar zusjes voorlas.

Ellen Tijsinger werd lerares. Ze gaf eerst les in handenarbeid, later gaf ze les in kinderpsychologie, kinderliteratuur en spelleiding. Ze schreef artikelen voor verschillende tijdschriften.

Ellen Tijsinger is getrouwd en heeft een dochter en een zoon.



Soort boeken + waar ze vaak over gaan:

De eerste twee boeken van Ellen Tijsinger zijn geschreven voor jonge kinderen, daarna is ze zich gaan richten op kinderen vanaf een jaar of 10. Twee van haar eerste boeken bevatten allerlei spelletjes en tips, daarna ging ze echte verhalen schrijven. De hoofdpersonen in haar verhalen hebben het meestal moeilijk. Soms liggen de moeilijkheden op school of in het gezin: echtscheiding, een broertje in coma, een alcoholische moeder. Soms liggen de problemen aan de maatschappij waarin de hoofdpersonen wonen: zigeuners in Roemenië, arme kinderen in Nicaragua en India. Op een enkele uitzondering na lopen de boeken goed af. Ellen Tijsinger besteedt veel aandacht aan de gevoelens en de gedachten van haar hoofdpersonen.



Andere boeken:

1984 Soms ben ik boos (Elzenga)

1985 Bèn je belupklupt! (Elzenga)

1986 Soms is het feest (Gottmer)

1988 Word toch wakker! (Lemniscaat / 6e druk 1998)

1989 Nikolaj (Lemniscaat / 3e druk 1991)

1992 Dat had je gedroomd (Van Goor / 4e druk 2000)

1993 De tuin zonder eind (Van Goor)

1994 Vijandig vuur (Van Goor / 2e druk 1994)

1995 Morgenster (Van Goor / 4e druk 2000)

1996 De zwarte vulkaan (Van Goor / 3e druk 2002)

1997 Kaper op de vlucht (Van Goor)

1998 Zonnekind (Van Goor; Novib / 3e druk 2000)

1999 Speurtocht naar het verleden (Van Goor)

2000 Lotus brengt geluk (Van Goor)

2001 Eline en kleine meeuw (Van Goor)

2001 De rode vlieger (Van Goor)

2002 Eline en de ziekenhuismuis (Van Goor)

2002 De olifantenjongen (Van Goor)



Bekroningen:

1989 Tip van de Nederlandse Kinderjury 13 t/m 16 jaar voor Word toch wakker!

1989 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Word toch wakker!

1990 Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Limburg 12 t/m 14 jaar voor Word toch wakker!

1990 Tip van de Nederlandse Kinderjury 10 t/m 12 jaar voor Nikolaj

1990 Tip van de Nederlandse Kinderjury 13 t/m 16 jaar voor Nikolaj

1991 Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Limburg 12 t/m 14 jaar voor Nikolaj

1996 Prijs van de Nederlandse Kinderjury 13 t/m 16 jaar voor Morgenster
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen