Boekverslag : Doeschka Meijsing - Robinson
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 549 woorden.

Robinson



Doeschka Meijsing

1e druk 1976



Motto:

‘Ah, the world! Oh, the world!’

Van Herman Melvin.

De zin zegt dat de wereld mooi kan zijn, maar dat je niet weet wat er gaat gebeuren.



Samenvatting:



Robinson is een zeventienjarige middelbare scholier die onlangs verhuisd is van de hoofdstad naar een kleinere stad. Haar vader is kapitein op een schip, zodat zij hem weinig ziet. Op haar nieuwe school komt Robinson in contact met Daniël Bierwolf, het neefje van de rector. Daniël schijnt nogal een onruststoker te zijn en daarom hebben zowel de rector als Robinsons moeder problemen met de vriendschap tussen Robinson en Daniël.



Robinson heeft niet veel vrienden, maar ze bewondert wel haar lerares Duits: Johanna Freida. Freida heeft zo haar eigen methode om les te geven en dat botst nogal met de rector ideeën. Robinson bewondert ook haar vader, maar als deze thuiskomst merkt zij dat het huwelijk tussen haar ouders niets meer voorstelt. Wanneer Daniël Robinson vertelt, nadat hij met haar naar bed is gegaan, dat haar vader en Johanna Freida een verhouding hebben, weet Robinson dat ze van haar vader en Freida niet veel meer hoeft te verwachten.



Op school gaat het steeds slechter met Robinson: ze voelt zich overal buitengesloten en ze kan zich nergens meer toe zetten. In de zomervakantie moet ze studeren in de bibliotheek, maar veel vrolijker wordt ze daar niet van. De relatie tussen haar vader en Freida is inmiddels bij iedereen bekend en Robinson weet dat niets meer hetzelfde zal zijn zoals het was. Tegen het einde van de middag gaat Robinson naar huis, op het plein hoort ze muziek, maar de muziek gaat steeds verder weg, 'in een richting die ook zij zo graag was gegaan.'



Titel verklaring:

De titel is de naam van het meisje waar dit verhaal over gaat.



Thema:



Het thema in dit verhaal is eenzaamheid.

Robinson is nadat ze verhuisd is heel eenzaam, en als ze erachter komt dat haar ouders niet meer van elkaar houden, voelt ze zich helemaal alleen.



De idee:



De schrijver wil duidelijk maken dat niet alles zo is als dat je denkt, en dat niet alles vanzelf gaat, zoals vriendschap. Eigenlijk is iedereen alleen, maar niet iedereen heeft het door.



perspectief:



Het verhaal is in het personale perspectief geschreven, want je weet alleen de gevoelens en gedachten van Robinson, en je ziet ook alleen de dingen die zij ziet.



Opbouw:



Het verhaal begint in de zomer en eindigt de volgende zomer weer, er zitten een flashbacks in alleen wat herinneringen van Robinson aan haar tijd in de andere stad.



Ruimte:



Het verhaal speelt zich alleen in Haarlem af. Op haar nieuwe school en huis.



Symboliek:



Glazen ramen in de school, Ze voelt zich alsof iedereen doorhaar heen kijkt net als door de muren van de school.



Herhalingen:



Er komt in het verhaal heel veel ijs in voor, de ijsbaan, het ijsmutsje en de ijskristallen uit de natuurkundeles.



Tijd:



Het verhaal speelt zich in 1 schooljaar af.



Relevantie:



Het verhaal kan nu nog steeds gebeuren, want zoiets maakt iedereen wel eens mee, iedereen voelt zich wel eens eenzaam. Het verhaal is niet tijd gebonden, en kan dus in bijna elke tijd gelezen worden.



Eigen mening:



Ik vond het een mooi verhaal, en het is een verhaal waarin je een paar dingen herkent.



De schrijver heeft het zo geschreven dat het een hele lange tijd te lezen valt en dat het nog steeds kan gebeuren, niet zoals bij Robinson, maar wel ongeveer.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen