![]() |
Boekverslag : Herman Brusselmans - De Terugkeer Van Bonanza
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1681 woorden. |
1. Titelbeschrijving Herman Brusselmans, De Terugkeer van Bonanza, 1995. 2. Soort boek Roman. 3. Formele aspecten Titel: 'De Terugkeer van Bonanza'. Meneer Guggenheimer, een onafhankelijk televisieproducent, wil voor de nieuwe commerciële tv-zender B.O.N.A.N.Z.A. een nieuwe, Vlaamse versie van Bonanza, een Western-serie uit de jaren '60 maken. Motto: 'Okay, pah' Hoss Cartwight Indeling: Het boek heeft 272 bladzijden, het verhaal telt dertig hoofdstukken, de hoofdstukken zijn niet genummerd, ze hebben geen titel, elk hoofdstuk begint met drie in hoofdletters geschreven woorden, elk hoofdstuk begint op een nieuwe kant van de bladzijde. Andere opvallende aspecten: Het boek eindigt met 'The End', aan het begin van het boek staat een lijst van de belangrijkste personages, er is geen inhoudsopgave. Het boek heeft geen ondertitel, proloog en epiloog. 4. Samenvatting Meneer Guggenheimer, een onafhankelijk televisieproducent, wil programma's produceren voor een nieuw commercieel tv-station dat over een paar maanden op de Vlaamse kabel zal komen. Voor het directeurschap zijn aan het begin drie kandidaten: Van Dam, De Kudt en Bauwens. Als Guggenheimer Ivo de Vos ontmoet, een tekstschrijver, zegt hij Ivo dat hij een aantal afleveringen voor hem moet schrijven over een tv-spelletje dat 'De derde hond in het kegelspel' moet gaan heten. Guggenheimer bezoekt Van Dam, De Kudt en Bauwens geregeld om hen over te halen hem als producent te kiezen mochten ze directeur worden. Op een dag gaat Guggenheimer naar zijn dementerende stiefvader. Als deze over Bonanza begint, krijgt Guggenheimer het idee om een nieuwe, Vlaamse versie van Bonanza, een Western-serie uit de jaren '60, voor het nieuwe tv-station te produceren. Guggenheimer vraagt aan Nico de Vos of hij ook een aantal afleveringen voor Bonanza wil maken, maar als hij ze af heeft worden ze samen met de afleveringen van 'De derde hond in het kegelspel' afgewezen. Als nieuwe tekstschrijver vindt Guggenheimer Versluis. Al zoekende vindt hij voor de acteurs in Bonanza De Greve voor Pa Cartwright, Godifroid voor dikke Hoss, Gugg voor Adam en Van der Hoeven voor Little Joe. De nieuwe directeur van het tv-station wordt De Donder, omdat De Kudt sterft aan AIDS en Bauwens en Van Dam een auto-ongeluk krijgen. Uiteindelijk komt het nieuwe tv-station er, genaamd B.O.N.A.N.Z.A. met als hoofdattractie de nieuwe Vlaamse versie van Bonanza met Guggenheimer als producent. 5. Thema Thema: Meneer Guggenheimer, een onafhankelijk televisieproducent, wil voor de nieuwe commerciële tv-zender B.O.N.A.N.Z.A een nieuwe, Vlaamse versie van Bonanza, een Western-serie uit de jaren '60 maken. Motieven: n Dat Guggenheimer op een dag naar zijn demente stiefvader in het verzorgingstehuis gaat en hij Guggenheimer vertelt dat hij een nieuwe versie van Bonanza moet maken. Guggenheimer was nooit zelf op dit idee gekomen. n Dat Guggenheimer nooit dronken wordt en zo allerlei dingen van die mensen gedaan krijgt. n Dat hij Debbie kent, die iemand kent die later een van de acteurs zou worden en die op zijn beurt voor nog een acteur zorgt. 6. Personages Meneer Guggenheimer: Heeft een rond karakter. Hij heeft kortgeknipt haar dat hij goed verzorgt. Hij draagt dure kleren; een zwart jasje, zwarte broek, zwarte schoenen en een wit overhemd, alles van dure merken. Hij let erg op zijn uiterlijk. Guggenheimer is erg rijk, vrij dom en heeft geen gevoel voor humor. Omdat de rest van de personages nog dommer is, lijkt hij nog vrij slim. Hij haat alles en kraakt alles af, behalve BMW's en mensen die daarmee rijden, Wodka's en de manier hoe men auto's kan parkeren. Op deze drie aspecten beoordeelt hij mensen ook. Hij heeft een hoge dunk van zichzelf en gebruikt en manipuleert iedereen die hij tegenkomt. Hij is een groot vrouwenliefhebber en probeert iedere vrouw te versieren. Kortom, hij is egoïstisch en egocentrisch. Meer belangrijke personen zijn er niet omdat Guggenheimer zich de belangrijkste persoon vindt op aarde en de rest onbelangrijk. Daarom zal ik een aantal bijpersonen noemen met een vlak karakter. Debbie: Guggenheimers secretaresse. Zij is een zogenaamd-intellectueel en een James-Joyce kenner. Zij is erg knap en vrijt vaak met Guggenheimer. Nico de Vos: Guggenheimers eerste tekstschrijver. Is erg lelijk, heeft last van acne, heeft een lelijk kapsel en is erg arm. De Vos is erg zenuwachtig, maar erg gemotiveerd in het werk wat hij doet en wordt depressief als Guggenheimer hem afwijst. 7. Tijdsduur Vertelde tijd: Een paar maanden. Verteltijd: 272 bladzijden. Versnelling / Vertraging: Er wordt soms versneld, en soms vertraagd. De schrijver vertelt soms een paar dagen niet, omdat er dan niets interessants gebeurd. Sommige situaties worden zeer uitgebreid beschreven Soms wordt ter verduidelijking beschreven wat er in het verleden is gebeurd. Tijdsvolgorde: Chronologisch. Historische tijd: Het verhaal speelt zich af in onze tijd; er wordt gesproken van tv-zenders en van auto's. Ook zijn er veel verwijzingen naar de Vlaamse actualiteit. 8. Plaats en ruimte Plaats: Gent (België). Waarschijnlijk omdat Herman Brusselmans hier woont en veel van de stad afweet, wat blijkt uit de vele straatnamen die worden genoemd. Ruimte: Veel binnenshuis; in zijn huis, in andermans huizen, in het verzorgingstehuis, in het ziekenhuis, in cafés en in zijn auto. Het verhaal speelt zich nauwelijks buiten af. Hiermee wordt een werksfeer gecreëerd en benadrukt dat Guggenheimer niet van de natuur houdt. Welke sociale groepen spelen mee: Het verhaal draait om mensen die met de tv-wereld te maken hebben, deze zijn over het algemeen rijk. Ook komen er mensen uit cafés voor, die armer zijn en er zijn mensen als Nico de Vos, die erg arm zijn. Sfeer: De sfeer is zeer onpersoonlijk. Guggenheimer kraakt alles af en is zeer pessimistisch. Zo krijgen wij geen vrolijke kijk op het leven. 9. Perspectief Personaal perspectief omdat je uit de ogen van de hoofdpersoon, Guggenheimer, kijkt. Het boek wordt geschreven zoals hij denkt dat de wereld om hem heen is, en dat is zeer pessimistisch, De personale verteller is het hele boek dezelfde, er is dus sprake van een enkelvoudig personaal. 10. Spanning De spanning is hier het willen weten hoe het afloopt met Guggenheimer, of hij de serie mag produceren voor de nieuwe tv-zender en of hij hierin zal slagen. Dit wordt op de volgende manieren bewerkstelligd: n Door de ruimte (8b). Dit roept een bepaalde sfeer op (8d) die het verhaal spannender maakt. n Door handelingen. Bijvoorbeeld het krijgen van een auto-ongeluk van kandidaten voor het directeurschap van het nieuwe tv-station. Of dat De Kudt AIDS krijgt, en zo ook geen directeur wordt. n Soms vertraagt de schrijver, om een bepaald aspect uit het boek verder toe te lichten zodat je meer over een bepaalde situatie duidelijk wordt, zodat je nog geïnteresseerder bent naar hoe het zal eindigen, omdat je meer mogelijkheden ziet. 11. Einde Het verhaal heeft een gesloten einde omdat Guggenheimer Bonanza op de nieuwe zender heeft gekregen. Het verhaal is dus afgelopen; gesloten. De spanning is voorbij, er valt niks meer te vertellen met betrekking tot het verhaal. 12. Beoordeling Ik ken Herman Brusselmans door de vaste rubriek die in het Vlaamse weekblad Humo verschijnt. Daarin worden een soort autobiografische stukjes geschreven over dingen die hij beleefd en zijn mening daarover of over algemene zaken in het leven en wat hij daar over denkt. Dit vind ik wel humoristische stukjes door het pessimistische karakter er van. Met dezelfde verwachting nam ik 'De Terugkeer van Bonanza' uit de bibliotheek. Het gehele boek is zeer pessimistisch geschreven, wat ik zeer humoristisch vind, dus die verwachting kwam uit. Ook zit er soms humor in het boek, zoals Guggenheimer die De Kudt (trouwens ook humor) aanraadt om zijn naam in De Hondt te veranderen en later tegen iemand anders begint over hoe belachelijk hij het vindt dat hij heeft gehoord dat De Kudt zijn naam wil veranderen. De algemene figuur Guggenheimer zelf is natuurlijk ook humor, hoeveel kun je afkraken...De humor is dus een groot pluspunt van het boek. In het boek worden volgens mij de commerciële tv-zenders zwaar belachelijk gemaakt. De manier hoe Guggenheimer produceert is ook erg vreemd; hij plukt gewoon wat mensen van de staat die hij laat acteren. Hier wordt volgens mij de spot gedreven met de manier van produceren. Namen als VTM, DST, OVT en MVT zijn echte zenders en deze worden vaak belachelijk gemaakt. Dit zijn allemaal verwijzingen naar de realiteit. Volgens mij zijn er heel veel verwijzingen naar de realiteit die het boek een stuk leuker maken als je deze door hebt. Jammer genoeg heb ik deze niet door, mede doordat ik niet veel van de Vlaamse actualiteit weet. Dit maakte voor mij het boek een stuk minder leuk, omdat heel veel humor me ontgaat. De gebeurtenissen zelf in het boek spreken me niet zo aan, ik ben niet zo geïnteresseerd in lezen over de tv. Het thema spreekt mij dus niet aan. De spanning in dit boek is voor mij zeer laag omdat de interesse of Bonanza uiteindelijk nog op tv komt, bij mij nier erg hoog is. Volgens mij gaat het in dit boek ook niet om de spanning, maar om de humor, die mij dus grotendeels ontgaat. De manier van schrijven is niet moeilijk, zodat het boek lekker wegleest. Soms is de verwarring wel groot vanwege de vele namen die genoemd worden. Maar je hoeft ze niet allemaal te onthouden, omdat de meeste niet van belang zijn voor de verdere ontwikkeling van het verhaal. Kortom: een prettig boek om te lezen. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |