U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Lenze L. Bouwers - Lieve Vader, Vuile Schurk.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=9367 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 3333 woorden.

Samenvatting:

I Thuis

Hermien is een meisje van 16 jaar en zit in HAVO-4. Ze kan best goed leren, maar dat lukt niet echt omdat het thuis “niet zo gaat zoals het hoort”. Want de vader van Hermien misbruikt Hermien. Hermien moet haar vader altijd wassen in bad en hem bevredigen. ’s Avonds komt Hermiens vader op haar kamer om met Hermien te vrijen. Dat doet hij al vanaf haar negende.

Hermien kan zich niet verweren tegen haar vader omdat hij haar telkens bedreigt met: “Vertel het niemand, want dan is dit gezinnetje naar de vernieling. Moeder zal zwaar overspannen in een inrichting komen en jij zit zo in een gesticht voor moeilijk opvoedbare kinderen.”

En in een gesticht komen wil ze natuurlijk niet. In het begin komt haar vader nog heel vaak op haar kamer, en moet ze hem in bad wassen en bevredigen.

Hermiens moeder weet er van. Ze ligt altijd op bed met koppijn en is eeuwig aan ’t puzzelen in puzzelboekjes als afleiding.

’s Avonds, voordat Hermien gaat slapen, moet Hermien altijd nog even dammen. Dat is een soort verslaving geworden. Vanaf haar zesde speelde ze het al. Dat doet ze om zich te kunnen ontspannen, voordat ze slapen gaat. Als ze het niet doet, kan ze namelijk niet slapen.

Hermien heeft heel veel dromen, angstdromen. Ze komen altijd op hetzelfde neer: de angst weg te willen lopen en niet te kunnen, in een starthouding staan en dan een slag, de greep, de worsteling voor het wakker worden. Die dromen komen telkens terug, alleen in een ander verhaal.

De HAVO klas waar Hermien in zit, gaat een week op kamp. Hermien wil niet mee, omdat ze het huishouden thuis niet alleen kan laten. Haar moeder kan namelijk niks doen omdat ze altijd koppijn heeft en op bed ligt. Nadat haar vader Hermien heeft gedwongen mee te gaan, gaat ze met haar klas mee op kamp.



II Het kamp

Op de fiets gaat de klas naar hun kampverblijf. Meteen de eerste nacht heeft Hermien weer een droom. Ze zegt hardop: “Niet doen, niet doen”. Meteen is ze wakker, want ze wil niet dat de anderen horen waarover zij droomt. Gelukkig gaan ze er niet verder op door.

Hermien heeft het heel fijn op het kamp, mede omdat haar vader hier niet is.

Het thema op kamp is “verslaving”. En die van Hermien is dammen. Als de andere kinderen een nachtwandeling maken, gaat zij met Makerdam, die voor haar is achtergebleven, een potje dammen. Hermien heeft namelijk geen zin in een nachtwandeling. Ze wint en krijgt daarvoor een plak chocola.

Als ze de volgende dag weer aan het dammen is, belt haar vader op om te vertellen dat Nellie, het nichtje van Hermien, een zelfmoordpoging heeft gedaan. Nellie heeft last van dezelfde aanstellerij als de moeder van Hermien. Ze zitten allemaal psychisch in de knoop. De ene keer stellen ze zich aan, en de andere keer zijn ze echt ziek. Nellie heeft last van een minderwaardigheidscomplex. Ze heeft geprobeerd haar slagaders door te snijden. Maar ze leeft nog.

Na nog een keer naar huis gebeld te hebben besluit Hermien dat ze toch maar op het kamp blijft en niet naar huis gaat.

Tijdens het kamp gaat Hermien anders denken over wat haar vader met haar doet. Ze is vastbesloten er wat tegen te doen en naar iemand te gaan om te vragen hoe het verder gaat als zij haar vader aanklaagt.



III Het bureau

Hermien gaat weer naar huis waar ze in een onmeunige puinhoop kwam. Haar vader had niks opgeruimd of schoongemaakt en moeder kon natuurlijk niks doen.

Als haar vader thuiskomt, moet ze hem weer wassen en bevredigen. Ze snapt bij zichzelf niet waarom ze het weer doet. Ze begrijpt dat ze nu toch eens iets ertegen moet doen, maar het lukt nog niet echt. Wel verzet ze zich ertegen dat ‘vader’ weer aan haar lichaam zit. Als ze zich douchet, doet ze dat heel snel, voordat hij terugkomt en haar in haar nakie ziet. Ze doet haar kamer op slot, zodat hij er niet in kan komen. Vader is eerst kwaad op Hermien, maar wil het weer goed maken en vraagt haar of zij hem weer wil wassen. (En dus bevredigen) Maar Hermien zegt dat ze niet kan omdat ze naar haar vriendin, Willie, gaat. Die is niet thuis. Naar de kerk. Hermien loopt het hele dorp een paar keer door om niet te vroeg thuis te komen. Ze komt bij de kerk waar Willie ook is. Ze gaat niet naar binnen. Ze weet nog niet veel van het geloof. Moeder gaat nooit naar de kerk en vader maar af en toe. Ze dacht: “Later zoek ik het allemaal maar eens een keer uit.”

Vader komt weer boven. Hij wil dat Hermien alles vergeeft, zoals de dominee ook altijd zegt: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven hen die ons iets schuldig zijn. Maar Hermien weet wat erachter zit en wil niet. Als vader doorzeurt gooit Hermien hem (bijna letterlijk) de deur uit.

Nu staat haar besluit vast. Ze moet naar de vertrouwensarts.

Ze gaat. Ze vertelt alles en voelt zich daarna helemaal leeggepraat. Alles is eruit. Ze praat met de vertrouwensman, een agente en met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt als Hermien zelf, Annie. Ze vertelt alles elke keer opnieuw. Drie keer dus. Ze besluiten dat vader opgepakt wordt als hij weer thuis komt.

Als Hermien naar huis gebracht wordt is Piet, de broer van Hermien, thuis. Hij was een grote egoïst voordat hij uit huis ging, maar is helemaal veranderd door de studie die hij nu doet.



IV De rechtszaal

Hermien is opgelucht dat ze alles verteld heeft, maar ze is bang voor de gevolgen. Hoe zullen andere mensen en kinderen dit opvatten? Vooral het dorp, zal er geroddeld worden?

Op vrijdag wordt vader opgepakt. De dominee zal het uitleggen aan moeder. Die zal heel erg geschrokken zijn. Dat valt wel mee. Ze kan het nog niet begrijpen en niet geloven. Maar als de dominee en de maatschappelijk werkster (die ook langskwam) weg zijn, moet ze huilen. Ze is wel ontzettend egoïstisch. Ze verwijt Hermien dat ze niks gezegd heeft en dat moeder zelf er niks van af wist. Ze wil alles horen over wat vader bij Hermien allemaal deed.

De dominee komt weer langs. ’s Avonds denkt Hermien erover na. Waarom was ze niet eerder naar hem toegegaan? Hij zal dan wel weer gezegd hebben dat je je zonden moest vergeven en je ouders moest eren. Zo’n beeld heeft ze van de dominee. Maar ja, hij had die twee keer dat hij bij hen op bezoek was, niet één keer tegen haar gepreekt……..

Na een paar dagen bekent vader. Moeder is opgelucht en kan opeens weer allerlei dingen doen. Vader gaat naar een inrichting. Hij zegt dat hij helemaal kapot is. Hermien is daarom bang dat vader geen straf krijgt en dus weer terug in huis komt. Hij is een schurk met schurkenstreken, daar moet hij toch ook voor boeten?

Als moeder weer een keer thuis komt van een bezoek aan vader in de inrichting vertelt ze dat vader niet gek is, maar alles gedaan heeft omdat hij dat wilde. Hij heeft Hermien dus expres misbruikt, dat deed hij niet omdat hij gek zou zijn. Hij heeft alles met z’n volle bewustzijn gedaan.

Hij kan niet van vrouwen afblijven.

Dan komt de rechtszaak. De uitspraak komt over 14 dagen. Hermien weet dus nog niet wat de uitslag is en wanneer vader weer thuiskomt. In elk geval gaat ze van huis weg als vader weer thuiskomt!!



Hermien damt veel minder de laatste tijd.



V Het eiland

Hermien gaat naar Ameland met Willie, Willies vader en moeder en met Gertjan, de broer van Willie. Hij is een beetje verliefd op haar. Hermien vindt het heerlijk om in de duinen en over het strand te wandelen en te rennen met de hond van de familie.

Hermien stuurt kaartjes naar moeder, Nellie en Piet, maar niet naar vader. Ze belt nog even naar huis.

Dit is het eiland waar ze steeds van gedroomd heeft. Ze loopt ontzettend veel en doet dat ook om alles even te vergeten. Niet aan de problemen thuis denken, maar doorlopen.

Hermien wil nog heel graag naar het Hon. Dat is het laatste stukje Ameland, waar geen duinen meer zijn, maar alleen nog maar een heleboel strand en een paar plukjes helmgras. Het uiteinde van Ameland.

Maar eerst gaan ze (weer) lopen naar het Finnegatspad. Dat is een moerassig gebied met veel planten, bomen en vogels. Ze lopen tussen het riet door over het water door middel van planken. Hermien vindt het niet zo fijn daar: “De planken wiebelen, het riet staat stil, de zon schijnt. Twee mannen kijken. Er zijn geen tegenliggers. Als je nu je evenwicht kwijt raakt. Is het water diep? Laten ze nu verder gaan. Hier word je duizelig. Waar is het eind? Daar, recht vooruit is een duin.”

De volgende dag gaan ze naar het Hon. Vanaf het Oerd loopt ze een heel eind tot helemaal aan het uiteinde van Ameland. Gertjan loopt met haar mee. Ze moeten doorlopen, want de vloed komt op. Gertjan wil graag een foto van haar maken. Hermien moet een stukje doorlopen maar is bang dat ze niet meer terug kan door het opkomende water. Ze lopen terug. Hermien is bang dat haar vader na een jaar weer thuis komt. Maar Gertjan zegt dat ze dan bij hen in huis moeten komen. Daar kan vader haar niks doen.

Hermien moet zaterdag al naar huis omdat ze haar moeder moet helpen want moeder heeft soms barstende koppijn. Gertjan zegt dan: “Maar over twee jaar kijk je er anders tegenaan. Dan is je leven anders.”

“Over twee jaar?”

“Nou ja, over drie of vier jaar dan!”

“Misschien!”





Titel

De titel is Lieve vader, vuile schurk. De hoofdpersoon is Hermien. Hermien wordt door haar vader seksueel misbruikt. Daarom haat ze haar vader. Ze vindt hem een vuile schurk. Hij is schuldig en moet gestraft worden.

Hermien heeft heimwee naar een lieve vader. Een ‘normale’ vader, die goed is en voor haar zorgt, zoals andere vaders. De vuile schurk zou een lieve vader moeten zijn.

Er staat vuile schurk, en geen vuile schoft. Schurk is een meer juridische term. Dat is zo omdat Hermiens vader eigenlijk voor de rechter zou moeten komen, die hem moet straffen voor wat hij doet. Schoft is daarom minder goed, het wordt (bijna) niet gebruikt als juridische term, schurk wel.





Soort boek

Naar tijd: een eigentijds verhaal

Naar onderwerp: een incest-verhaal

Naar hoofdpersoon: een-meisje-van-16-die-in-HAVO-4-zit-verhaal





Tijd

* Tegenwoordige of verleden tijd

Het verhaal staat in de tegenwoordige tijd. Alleen de flashbacks staan in de verleden tijd.

* Chronologisch of niet-chronologisch

Het verhaal is een niet-chronologisch verhaal. Er zitten namelijk 3 flashbacks in. Dus de verhaalvolgorde is niet gelijk aan de gebeurtenissenvolgorde.

* Continu of niet-continu

Het verhaal is niet continu, want er komen veel sprongen in de tijd voor.

* Hoeveel tijd verloopt er tussen begin en eind van het verhaal?

Begin – de dag na Hermiens 11e verjaardag, op een dinsdag. Eind – Een vrijdag in de zomervakantie, toen Hermien 16 jaar was

* Vijf voorbeelden van flasbacks

1. Blz. 22, Makerdam…weg

2. Blz. 27, Ze had…ging door

3. Blz. 35, Hij trok…gezeten

4. (er zijn er maar 3)

* Vijf terugverwijzingen

1. Blz. 10, Waarom…afgemaakt?

2. Blz. 15, Vanmiddag…hier

3. Blz. 15, Ik…zitten

4. Blz. 21, En…overtuigd

5. Blz. 34, Makerdam…waren

* Vijf vooruitverwijzingen

1. Blz. 7, vanavond…thuis

2. Blz. 9, Om…boven

3. Blz. 17, Hij…meedelen

4. Blz. 19, Maandag…overkijken

5. Blz. 22, Hij… wegblijven

* Vijf tijdsprongen

1. Blz. 26, Op

2. Blz. 28, Boven

3. Blz. 28, Donderdagmiddag

4. Blz. 29, Tegen

5. Blz. 30, Een







Personages

* Noem de hoofdpersoon en vijf bijpersonen

Hoofdpersoon Hermien

Bijpersonen Vader, moeder, Nellie, Piet, Gertjan

* Geef aan of ze round character of flat character zijn

Round character Hermien, vader

Flat character Moeder, Nellie, Piet, Gertjan



Leeftijd Hermien is in het begin van het boek 15 jaar en aan het eind 16.



Karakter Hermien is een beetje stil. Ze kan goed leren. (Door de situatie thuis kan ze geen VWO doen en daarom doet ze HAVO) Hermien piekert veel. Ze is niet echt een vrolijk meisje en een beetje teruggetrokken



Uiterlijk Hermien heeft zachte, bruine ogen en krullend haar.



Gedrag Hermien wil contacten met anderen vermijden: ze zit alleen in de bus; wil niet mee met het kamp; wil niet praten met haar mentor Makerdam. Zelfs met Willie heeft ze veel minder contact, vroeger ging ze daar altijd mee om.



Verhouding tot andere personages Hermien is een dochter van vader en moeder, nichtje van Nellie (Hermiens moeder en Nellies moeder zijn zussen) en een zusje van Piet. Gertjan is de broer van Willie. Willie is een goede vriendin van Hermien.



Veranderingen in de loop van het verhaal

* Hermien durft eerst niks van haar vader te zeggen. Na een poosje gaat ze zich tegen vader verzetten en wil ze dat vader haar niet meer aanraakt of ook maar iets bij haar doet. Ze wil dat hij veroordeeld wordt.

* Aan het begin van het verhaal wil Hermien zo min mogelijk contact hebben met anderen. Aan het eind kun je merken dat ze er weer voor open staat. Ze wijst bijv. Gertjan niet af.



Het milieu

Het gezin loopt een beetje langs elkaar heen. Vader vindt moeder niet ‘goed genoeg’ en probeert ‘het’ bij andere vrouwen. Zoon Piet is zo gauw mogelijk uit huis gegaan omdat hij het thuis niet meer uithield. Hij was jaloers op Hermien die onmeunig werd verwend door vader. Hermien wordt misbruikt door haar vader en wil ook zo gauw mogelijk uit huis weg.



Invloed op andere personages

Invloed op vader – Vader vindt Hermien zo lief en mooi, dat hij met haar wil vrijen en naar bed wil met Hermien. Maar vader is wel bang dat Hermien vertelt wat hij bij haar doet, dus bedreigt vader Hermien steeds.

Invloed op Gertjan – Hij is verliefd op Hermien.

Invloed op Piet – Piet is jaloers op Hermien omdat zij zo verwend werd door vader.



Ideeën of opvattingen

* Hermien is van huis uit christelijk. Ze gaat wel elke zondag naar de kerk, maar weet niet of God echt wel bestaat. Ze komt tijdens het boek wel steeds verder met haar geloof in God.

* Hermien is ook tegen incest.





Vader

Typerende karaktertrek

Hij kan niet van vrouwen afblijven

Zijn rol in het verhaal Hij is degene die het hele probleem van Hermien is. Hij misbruikt Hermien en wil met haar naar bed

De verhouding tot de hoofdpersoon en tot andere personages

* Hoofdpersoon – Vader van Hermien. Hermien is zijn grote en knappe dochter. Hij misbruikt Hermien omdat hij niet van haar af kan blijven

* Andere personages – Piet – Vader van Piet. Vader ‘kent’ Piet haast niet. Piet krijgt geen aandacht van vader.

Moeder – Man van moeder. Vader en moeder lopen langs elkaar heen. Vader houdt helemaal niet van haar. Ze is niet goed genoeg.

Nellie - Oom van Nellie. Vader gaat altijd naar haar toe om ‘karweitjes op te knappen’. Maar hij gaat ondertussen met haar naar bed.



Moeder

Typerende karaktertrek

Ze is altijd ziekelijk, ze is echt ziek, maar vaak is het ook aanstellerij.

Haar rol in het verhaal

Ze weet wat vader doet maar ze zegt er niks van. Ze ligt eeuwen op de bank te puzzelen als afleiding.

De verhouding tot de hoofdpersoon en tot andere personages

Moeder gaat niet veel met mensen om. Ze komt de deur niet eens uit.

* Hoofdpersoon – Ze praat nooit eens over gevoelens met Hermien. Ze blijft altijd oppervlakkig.

* Andere personages – Vader – Zij en vader slapen heel weinig bij elkaar en gaan ook heel weinig met elkaar om.



Piet

Typerende karaktertrek

Hij is egoïstisch.

Zijn rol in het verhaal

Hij komt bijna nooit thuis, is egoïstisch en gaat zijn eigen weg

De verhouding tot de hoofdpersoon en tot de andere personages

* Hoofdpersoon – Piet is jaloers op Hermien, gaat daarom (omdat hij nooit aandacht krijgt) weg uit huis.

* Andere personages – Vader – Piet vindt vader een beul, een tiran. Piet houdt ook al niet van vader. Niemand heeft Piet ooit goed begrepen



Nellie

Typerende karaktertrek

Ze heeft een groot minderwaardigheidscomplex. Ook is ze een grote zenuwpees.

Haar rol in het verhaal

Ze wordt ook door vader misbruikt (kom je aan het eind van het verhaal pas achter). En ze doet tijdens Hermiens kamp een zelfmoordpoging.

De verhouding tot de hoofdpersoon en tot de andere personages

* Hoofdpersoon – Nellie is de nicht van Hermien. Ze krijgt vaak bezoek en kunnen samen goed met elkaar overweg.

* Andere personages – Vader – Vader misbruikt ook Nellie. Hoe ze daarover denkt, wordt niet duidelijk.





Gertjan

Typerende karaktertrek

Hier is het boek niet duidelijk over. Wel houdt Gertjan veel van de natuur.

Zijn rol in het verhaal

Hij is verliefd op Hermien. En gaat mee als Hermien ook op Ameland is. Hij wil haar helpen in de toekomst als ze niet meer weet hoe het verder moet.

De verhouding tot de hoofdpersoon en tot de andere personages

* Hoofdpersoon – Hij is verliefd op Hermien.

* Andere personages – Kom je niet te weten.





Opbouw

* Vertel iets over de verhaallijnen

Hoofdlijn

Hermiens vader pleegt incest bij Hermien. Hermien gaat zich daartegen verzetten en zo komt ze steeds verder tot een oplossing. Uiteindelijk lukt het haar om haar vader te straffen, maar nog niet alle vragen zijn opgelost.

Ondergeschikte verhaallijnen

* Nichtje Nellie wordt ook misbruikt door vader en heeft een zwaar minderwaardigheidscomplex. Dat leidt tot een zelfmoordpoging

* Hermien heeft er nooit echt goed bij nagedacht of God wel bestaat, maar gaat tijdens het verhaal toch steeds meer inzien dat God wel degene is die voor haar zorgt en haar problemen kan oplossen.



* Wat voor begin heeft het verhaal?

Het verhaal begint midden in de handeling. Er is meteen sprake van een actie, de gebeurtenissen worden niet ingeleid. Je weet pas wat er aan de hand is als je een paar bladzijden gelezen hebt.



* Welk slot heeft het verhaal?

Het verhaal heeft een open einde. Veel vragen zijn nog niet opgelost:

- Wat gaat Hermien doen als vader vrijkomt?

- Krijgt Hermien verkering met Gertjan?

- Hoe gaat het later met de verhouding tussen Hermien en Piet?

- Is Hermien minder aan huis gebonden na een paar jaar?

- Heeft dit gebeurde nog gevolgen voor het verdere leven van Hermien?





Motief en Thema

Thema

Het gevecht van Hermien tegen haar vader, die incest bij haar pleegt. (concrete omschrijving)



Motieven

- Hermiens dromen;

- Potjes dammen;

- Vader bevredigen;

- Vaders bedreigingen;

- Ontspanningsoefeningen na een droom.





Vertelsituatie

Er wordt een personale vertelsituatie gebruikt. Het verhaal staat in de zij-vorm. Er wordt gesproken over Hermien gaat die ergens naartoe gaat, ze gaat naar haar nichtje Nellie. Als je de zij-vorm vervangt door de ik-vorm is het verhaal personaal.





De ruimte

* Waar speelt het verhaal zich af?

In Nederland. Ergens in een dorpje. Hermien gaat in een dichtbijliggende stad naar school.

* Vijf belangrijke ruimtes in het verhaal

- De badkamer thuis

- Hermiens slaapkamer

- Kamertje van de decaan Makerdam

- De kamer van de vertrouwensarts

- De rechtszaal





Bedoeling

Waarom heeft Lenze Bouwers dit boek geschreven?

Hij was decaan op een school en kwam daardoor zelf in aanraking met incest. Hij is leraar Nederlands geweest en wilde graag een boek maken ‘tussen lectuur en literatuur’. Hij wilde een verhaal maken dat de kinderen aansprak. Over iets wat de kinderen zelf misschien wel meegemaakt hadden.

Hij wil graag dat de lezer zich inleeft in het verhaal zodat hij of zij gaat voelen wat zo’n meisje allemaal meemaakt. Zodat hij/zij iets gaat voelen van de angsten die een meisje dat met incest wordt geconfronteerd moet doorstaan.

Ergens heeft hij nog hoop dat een meisje die dit leest een stap doet en niet langer zwijgt. Want:

Zwijgen duurt levenslang…

‘En heel diep hoop ik dat een vader, die verstrikt is in z’n eigen manier van leven, het boek leest en opeens door heeft wat voor een ruïne hij aaricht.’





Taal

Het verhaal is in normale taal geschreven. Modern. Alleen wel heel netjes. Bouwers heeft het over geslachtsdeel enzo, hij drukt het heel voorzichtig uit. Dat geeft ook wel weer een mooi effect, vind ik. Je gaat beter nadenken over hoe vies het eigenlijk is als iemand incest pleegt.





Over de schrijver Lenze L. Bouwers

Lenze Bouwers houdt voor jongeren en volwassenen lezingen over thema's uit zijn jeugdromans, zoals incest. Hij houdt voordracht over de schrijver Anne de Vries. Hij heeft zelf gedichten leren schrijven.



Biografie

Lenze Bouwers is geboren in Breezand, gem.Anna Paulownapolder, 1940. Hij werd na de kweekschool onderwijzer in Delfzijl en was van 1968 tot 1992 leraar en decaan aan een scholengemeenschap in Zwolle. In die functie kwam de auteur in aanraking met incest, een onderwerp waarover hij een jeugdroman schreef. Vanaf 1992 houdt hij zich fulltime bezig met het schrijven van gedichten en kinder- en jeugdboeken.



Publicaties

Rondelen, 1985 (gedichten)

De route van de rondvaartboot 1987 (gedichten)

Lieve vader, vuile schurk, 1988 (jeugdroman)

De schaduw van de buizerd, 1988 (gedichten)

Een hut voor dag en nacht, 1990 (kinderboek)

Het schuim bedekt de messen, 1990 (gedichten)

De agenda van Bakker, 1992 (jeugdroman)

Biotoop, 1992 (gedichten)

Anne de Vries(1904-1964). Een beeld van de auteur, 1994 (fotoboekje)

Verboden toegang (broedgebied), 1994 (jeugdpoëzie)

Lief model, 1996 (gedichten)

Confrontatie, 1996 (gedichten)

De pyromaan, 1996 (kinderboek)

Shettie, lieverd, 2001 (kinderboek)
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen