U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Lévi Weemoedt - De Ziekte Van Lodesteijn.
Deze versie komt van http://www.scholieren.com/boekverslagen/2303 en is laatst upgedate op 03/12/1999.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 994 woorden.

Auteur

Lévi Weemoedt



Over de auteur

Lévi Weemoedt werd als Izaäk Jacobus van Wijk op 22 oktober in 1948 in Geldrop geboren. Zijn jeugd bracht hij door in Vlaardingen, waar zijn vader werkzaam was bij het olie-opslag bedrijf Matex. In zijn vrije tijd trad zijn vader af en toe op als een gelegenheidsdichter. Het huwelijk tussen van Wijks ouders was slecht: zijn moeder, die leed aan een schoonmaak driften, verliet uiteindelijk het gezin. Na het behalen van zijn gymnasium diploma aan het Groen van Prinstererlyceum te Vlaardingen studeerde Van Wijk Nederlands te Leiden Van 1971 tot 1983 was hij leraar Nederlands aan de christelijke scholengemeenschap Westland-Zuid te Vlaardingen Van Wijk was tweemaal gehuwd en scheidde tweemaal. Hij hertrouwde na een scheiding van enkele jaren met zijn tweede vrouw. Hij heeft twee kinderen.



Titel

De ziekte van Lodesteijn



Titelverklaring

De titel verwijst naar de vermeende kwaal van de hoofdpersoon: Lodesteijn. Er wordt een licht ironisch effect bereikt doordat een eigennaam bij een ziekte vaak de ontdekker van die ziekte aanduidt.



Opdracht

Opgedragen aan Karin en Oscar (Karin is de tweede vrouw van Weemoedt Oscar is het zoontje van Weemoedt).



Motto

geen



Opbouw

7 genummerde hoofdstukken (Romeinse cijfers), 125 bladzijden



Thema

De conflicten op de christelijke school waar Lodesteijn bij betrokken raakt omdat hij gevoelig en intelligent is. Ook is er wel sprake van de eenling tegen het systeem.



Idee

negatief kijken op de maatschappij (en het leven)



Motieven

Ziekte, Lodesteijn zou volgens de rector ziek zijn en hierom wordt Lodesteijn uiteindelijk ook afgekeurd. Lodesteijn is zelf een beetje ziek van de maatschappij. Hij is bij voorbeeld niet zo gecharmeerd van allerlei ‘noodzakelijke’ veranderingen.

School, Lodesteijn is leraar Klassieke Talen op een protestants christelijke middelbare school. Grote delen van het verhaal spelen zich hier af. In het oude schoolgebouw ‘vermaakte’ hij zich goed, maar hij vindt het nieuwe gebouw ontzettend vervelend.

Klassieke Oudheid, Lodesteijn is leraar Grieks en Latijn. Hij houdt ervan om in de boeken van Herodotus te lezen. Hij bezoekt ook Rome gedurende zijn vakantie, hij geniet ervan om daar rond te dwalen.



Personen

Lodesteijn. Hij is ± 35 jaar oud en geeft Klassieke Talen op een protestants christelijke middelbare school in Vlaardingen. Hij houdt niet zo van al die bureaucratische regeltjes (flat character / type ; de suffige leraar Klassieke Talen in het oude klaslokaal) Persijn. De rector van de school. Hij is dol op overzichtelijkheid. Hij vindt de nieuwe school geweldig: alles is nu goed te overzien. Hij stelt ook allerlei ‘flauwe’ regeltjes in, die eigenlijk niet zo veel nut hebben (flat character / type ; de bureaucraat)



Ruimte

Vlaardingen en Rome



Vertelstandpunt

‘personeel’; het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Lodesteijn. Er zijn enkele kleine uitzonderingen. vTaalgebruik Niet moeilijk ; geen extreem moeilijke woorden of lange zinnen.



Verteltijd

125 bladzijden



Vertelde tijd

± 1,5 jaar

Begin Ab ovo ; het begin van de gebeurtenissen valt samen met het begin van het verhaal zoals het verteld wordt

Slot Gesloten; Lodesteijn wordt afgekeurd aan belandt in de ZVUT (zeer vervroegde uittreding). Hij verhaal eindigt met Lodesteijn die op zijn studeerkamer lekker Herodotus zit te lezen.



Chronologie

Chronologisch



Genre

cynische novelle ( of korte roman) met autobiografische elementen.



SAMENVATTING

I Lodesteijn is helemaal niet gelukkig met over de nieuwe school. Er is te veel glas gebruikt, rare wc’s en een vreemde vormgeving. Hij vond de oude, wat rommelige school, veel leuker. Hij gaat voor een groot publiek compleet door het lint. Persijn, de rector, is heel tevreden met de nieuwe school. Hij houdt van een goede ordening en hij denkt zo alles goed in de gaten te kunnen houden.

II Persijn wil dat al zijn regeltjes worden gehandhaafd. Lodesteijn, een goeiige man, let niet altijd op alle regeltjes en krijgt hierdoor diverse aanvaringen met Persijn. Persijn haalt zelfs zijn fiets weg, omdat die fout geparkeerd stond.

III Diverse kleine ‘incidenten’ met betrekking tot de godsdienst. Hij leest onder andere een stukje voor uit de koran, terwijl de leerlingen denken dat het de bijbel is.

IV Hij wordt gevraagd een stukje in een krant te schrijven. Hij krijgt hiermee problemen op school. Ook krijgt hij ruzie over een zwaarmoedig proefwerk Latijn.

V Hij wordt door een peloton artsen onderzocht, nadat hij was flauwgevallen in de schrijfwaren afdeling van de V&D. Hij wordt van de al die onderzoeken helemaal gestoord.

VI Hij brengt een bezoek aan Rome gedurende de vakantie en ziet het weer helemaal zitten: hij bloeit er helemaal van op.

VII Hij komt weer terug op school en heeft er weer zin in. De internist belt op vanwege de vervolg afspraak in augustus. Lodesteijn heeft daar geen behoefte meer aan. Hij voelt zich immers helemaal niet ziek. De school eist van hem dat hij naar een onafhankelijk arts gaat. Deze arts verwijst hem, na amper naar hem gekeken te hebben, door naar het RIAGG. Lodesteijn gaat er naar toe, maar bij het zien van het troosteloze gebouw gaat hij weer naar huis toe. Hij krijgt ontslag van school. Hij trekt zich terug in zijn studeerkamer aan gaat daar rustig Herodotus zitten lezen.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen