![]() |
Boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint : Roman Van Een Zender
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1098 woorden. |
Samenvatting: De Bree is leraar, hij solliciteert bij de school van Bint. Hij wordt aangenomen als vervanger van een leraar die is weggepest. Hij moet in verschillende klassen lesgeven. Hij ziet de klassen als personen. Zo heeft hij een klas die hij de hel noemt, dit is een verschrikkelijke klas, ze hebben de vorige leraar weggepest. Een andere klas noemt hij de grauwe, die is erg arbeidzaam en kleurloos. En dan nog de bruine, de kleur bruin komt door twee bruine jongens die in de klas zitten en die De Bree erg aardig vindt. In alle klassen treedt hij heel streng op. Er moet en zal een ijzeren discipline heersen, dat is wat Bint wil. De Bree heeft van een andere leraar gehoord dat Bint zijn systeem 5 jaar geleden heeft ingevoerd. Hij riep toen alle leraren bij elkaar en vertelde hen dat hij vanaf nu “stalen tucht” eiste. De nieuwe leraren werden sindsdien zorgvuldig door Bint uitgekozen en gevormd. Er is een rapportvergadering, Bint legt uit dat als een leerling een slecht eerste rapport heeft hij het niet op kan halen. Zo weert hij zittenblijvers zegt hij, hij adviseert de ouders van kinderen met een slecht rapport hun kind van school te halen. De vergadering verloopt snel tot ze bij Van Beek aankomen. Hij dreigt namelijk zelfmoord te plegen als hij geen voldoende krijgt. Bint zegt dat hem dat niets kan schelen en Van Beek krijgt gewoon een onvoldoende op zijn rapport. Van Beek pleegt inderdaad zelfmoord en er komt een oproer, alle leerlingen behalve de leerlingen van de hel beginnen stenen door de ruiten te gooien. De hel zorgt ervoor dat de oproer stopt, Bint is erg trots op hun. De conciërge en de werkster worden ontslagen omdat ze meegeholpen hebben met de oproer. Tijdens de paasdagen laat Bint de leraren klassereizen maken, iedere leraar krijgt een klas waarmee hij een fietstocht moet maken. Alleen de hel wordt in tweeën gedeeld vanwege de samenstelling. De school begrijpt het niet, maar aanvaardt het, het is al jaren zo. De Bree krijgt één helft van de klas, hij vindt dit heel leuk. Op een gegeven moment moeten ze een kortere weg nemen omdat één van de leerlingen het niet aankan. Twee leerlingen gaan op de ingelaste rustdag vroeg weg, ze rijden de langere weg. Ze houden zich vast aan Bints plannen. Verder gebeurt er niets op de fietstocht. Aan het eind van het schooljaar wil De Bree de school weer verlaten, maar Bint vraagt hem of hij nog langer op de school les wil blijven geven. Eerst wijst De Bree dit verzoek af, maar later stuurt hij toch een briefje naar Bint waarop staat dat hij nog langer les wil geven. Op de eerste dag van het volgend schooljaar hoort De Bree dat Bint ontslag heeft genomen, iedereen weet dat dat door Van Beek komt. De Bree gaat nog langs bij Bint, maar daar wordt hem verteld dat Bint zogenaamd niet thuis is. Analyse: Titel: Bint. Auteur: Ferdinand Bordewijk. Uitgever: Nijgh & van Ditmar. Jaar van eerste druk: het is in 1934 geschreven. Aantal pagina’s: 76 Titelverklaring: Bint één van de hoofdpersonen in het boek, hij is de rector van de school. Genre: psychologische roman, Bint wil de lastigste klas omvormen tot zijn elite klas. Thema: dictatoriaal regime, directeur Bint wil koste wat het kost een elite klas vormen op school: kwaadschiks of kwaadschiks. Stroming: nieuwe zakelijkheid. Bint is op een nuchtere en afstandelijke manier geschreven. De beschrijving heeft een documentair karakter. Volgorde van gebeurtenissen: De Bree gaat lesgeven op de school van Bint. Er komt een rapportvergadering waarbij Van Beek een onvoldoende krijgt en zelfmoord pleegt. Er komt een oproer. Er komen klassenreizen, De Bree neemt de hel mee. Aan het eind van het schooljaar wil De Bree stoppen maar gaat toch nog een jaar lesgeven. Aan het begin van het nieuwe schooljaar neemt Bint ontslag. De opbouw is chronologisch. Er zijn een paar flashbacks, dat is als De Bree terug denkt aan Van Beek. Belangrijkste personen: De Bree: het is een norse man en is vrijwel a-seksueel. Hij doet een studie over Maria Schuurman. Hij rookt pijp. Hij luistert heel goed naar andere mensen maar hij lacht nooit. Bint: het is een droge, rietmagere en kaarsrechte man. Hij haat de verwildering en de verbroedering. Hij heeft een ideaal voor de toekomst dat zie je aan zijn schoolsysteem, er is macht, vrees en tucht. Tijd waarin het afspeelt: er wordt niet verteld in welke tijd het verhaal zich afspeelt, maar dat is ongeveer de tijd dat het geschreven is (1934). Perspectief: het is een hij-perspectief. Remigius wilde wel praten. De Bree had hem in de leraarskamer gezien. Remigius had een paar boeken uit de bibliotheek der leraren voor zich. Hij was om vijf uur nog even komen werken. Hij was nu haast klaar. De Bree vond het gezellig hier. Er was boven de tafel één biljartlamp aan. Het was er warmgroen. Zij rookten even zwijgend, Remigius zijn sigaret, De Bree zijn pijp. Remigius sloeg het boek dicht, tuurde naar De Bree. Hij zat in het duister, De Bree ook. Het licht was tussen hen. Zij vonden elkaars ogen achter het licht. Er was een verstandhouding. Plaats waar het afspeelt: het verhaal speelt zich voornamelijk in de school van Bint af. Leeservaring: De gebeurtenissen maakten weinig indruk op mij, want er waren bijna geen ingrijpende gebeurtenissen Ik vond de opbouw van het boek niet erg ingewikkeld, want het boek bestaat uit veel kleine hoofdstukken en dat leest wel prettig en maakt het boek overzichtelijk. Het taalgebruik was soms wel een beetje ouderwets omdat het in 1934 geschreven is. De personen gaan niet voor mij leven en ze zijn ook niet herkenbaar. De eigenaardigheden die mij in de taal en stijl zijn opgevallen zijn: het is kort en zakelijk geschreven, zonder emotie en ook een beetje ouderwets. Verwerkingsopdracht: twee andere titels verzinnen. 1 De Bree en de hel, want bijna het hele boek gaat over de leraar De Bree en zijn klas. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |