U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint : Roman Van Een Zender.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=4943 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1172 woorden.

A). Samenvatting
Bint is de directeur van een school. Op de school is een leraar overspannen geworden. De Bree komt in de plaats van die leraar. De eerste klas die hij les moet geven noemt hij later 'De Hel'. Het is een erg rumoerige klas en daagt De Bree uit. In de lerarenkamer ontmoet hij een deel van de andere leraren op school. Alleen Keska, een vreemd uitziende leraar, valt hem tegen. De volgende klas, de 'Bloemenklas', is erg rustig. Eén jongen in de klas staat hem niet aan. De volgende dag gaat De Bree na schooltijd met Remigius, een andere leraar, praten. Remigius verteld dat Bint 'De Hel' een paar jaar geleden expres bij elkaar heeft gezet. Er waren de laatste jaren geen nieuwe leerlingen meer aangemeld op school, zodat er nu alleen nog maar vierde en vijfde klassenzijn. Een paar dagen later komt een leerling uit 'De Hel' vragen of ze vrede mogen sluiten met De Bree. Zijn antwoord is echter nee. Een paar dagen voor Kerst bespreken de leraren het kerstrapport. Leerlingen met een onvoldoende zullen van school worden gestuurd. De leraren hadden gehoord dat een jongen zelfmoord zal plegen wanneer hij een onvoldoende heeft. Bint trekt zich hier niets van aan. Een paar dagen later is de jongen in de gracht gesprongen met een steen om zijn nek. Er onstaat een rel op school. Na een tijdje worden de leerlingen verplicht om in de schoolbanken plaats te nemen, maar er wordt geen lesgegeven. In de paasvakantie worden er door de school fietstochten georganiseerd. De Bree zou eigenlijk geen klas meekrijgen, maar omdat Remigius ziek is krijgt De Bree de helft van 'De Hel', waarmee hij door België moet fietsen.
's Avonds overnachten ze in een herberg, en de volgende ochtend zijn er twee leerlingen verdwenen. De Bree trekt zich er niks van aan en gaat die dag gewoon een eind met de rest van de groep fietsen. Later op de dag komen ze de twee vermiste leerlingen tegen.
De Bree gaat Bint steeds aardiger vinden en gaat hem steeds meer na doen. Na de vakantie treedt Bint af. De Bree is vastbesloten Bint werk over te nemen. Ze denken dat Bint af is getreden door die jongen die zelfmoord pleegde. De Bree kan niet meer met Bint praten omdat hij niet meer wordt binnengelaten in Bints huis.


B). Verhaalanalyse

1. Titel: Bint.
Verklaring: Bint is de directeur van de school en degene die de tucht voert op
school, maar wie uiteindelijk onderdoor gaat aan zijn eigen systeem.

2. Soort verhaal
a). Zakelijke roman.
b). Literair boek.
c). - Veel gebeurtenissen.
d). - Ingewikkelde bouw.
- Volwassen hoofdpersoon.

3. Gebeurtenissen: probleem en hoofdlijn.
a). Hij gaat ten onder aan z'n eigen tuchtsysteem.
b).
* Beginsituatie: De Bree komt voor een jaar op de school van Bint, de directeur, werken.
* Onstaan van een probleem: Van Beek is een leerling die driegt met zelfmoord als hij een onvoldoende op z'n rapport haalt.
* Verslechtering van de situatie/ Dieptepunt: Van Beek heeft een onvoldoende op zijn rapport en pleegd zelfmoord, omdat hij vanwege de strenge tucht die er heerste verwachte dat hij goede cijfers zou halen.
* Verbetering: /
* Afloop/ oplossing: Bint neemt ontslag, omdat hij aan z'n eigen tuchtsysteem ten onder ging en De Bree blijft nog een jaar op school werken.
c). Het boek begint aan het begin.
d). Het eind is gesloten.
e). Nee.
f). /

4. Personen.
a). De Bree, Bint en Keska.
b). Bint en De Bree zijn hoofdpersonen en Keska is een ander persoon.
c). Bint en De Bree zijn round characters en Keska is een flat character.
d).
* Bint: Bint is een oude man van weinig woorden, hij is de directeur van de school. Hij eist van elke leraar stalen tucht.
* De Bree: De Bree is leraar Nederlands op de school, hij is klein en gedrongen, volgt Bint, denkt dat hij a-seksueel is, is trots op 'De Hel' en vindt leerlingen monsters.

5. Tijd.
a). Het verhaal speelt begin deze eeuw, dat kun je zien aan het taalgebruik.
b). Ongeveer een jaar.
c). Chronologisch.
d). Weinig.
e). Nee.
f). Ja.

6. Vertelwijze.
a). De Bree.
b). Nee.
c). Nee.
d). Ja, je komt meer te weten over andere personages.

7. Ruimte.
a). Het verhaal speelt zich af in en om school.
b). Nee.
c). Het is een kille school, zo ook het verhaal.

8. Thema.
a). Tucht en het ten ondergaan eraan.
b). Bint neemt ontslag na de zelfmoord van een leerling door een onvoldoende op zijn rapport.

9. Bedoeling/Boodschap.
a). Laten zien dat tucht of overdrijving daarvan uiteindelijk tot de ondergang leidt.
b). Laten zien hoeveel sterker een emotieloos iemand in het leven staat dan een gevoelig iemand.
c). Nee.

10. Taal.
a) Moeilijk, veel moeilijke woorden en moeilijke bouw.
b). Valt wel mee.
c). Ja.

C). Mening.
Ik vond het niet echt een leuk boek. Ten eerste sprak het onderwerp me wel aan, maar niet zoals Bordewijk het beschreef en ten tweede was het een onlogische zinsopbouw en met veel moeilijke woorden geschreven zodat ik het òf niet snapte òf de zin minstens drie keer over moest lezen voordat ik er een beetje wijs uit kon worden. In de taal waarmee Bordewijk schrijft komt ook tucht voor, bijvoorbeeld de namen van de leerlingen van 'De Hel', dat zijn namen waardoor die leerlingen nog monsterachtiger lijken, zoals: Klotterbooke en Van Der Karbargenbok. Ik heb er best lang over gedaan om het uit te lezen en het was best moeilijk om er een verslag over te maken.

D). Informatie over de schrijver.
Ferdinand Bordewijk is geboren in 1884 in Amsterdam en verhuisde in 1894 naar Den Haag. Hij heeft na het Gymnasium, Rechten gestudeerd en is beëdigd tot advocaat. Hij werkte op een advocatenkantoor in Rotterdam en gaf daar ook nog les aan de Handelsschool. In 1953 kreeg hij de P.C.Hooftprijs en hij overleed in 1965 in Den Haag. Bekende boeken zijn o.a.: Karakter (1938), Blokken (1931), Bint (1934), Knorrende beesten, Rood Paleis. Als dichter is hij nooit erg bekent geworden, hij schreef o.a.: Paddestoelen (1916) en drie bundels Fantastische vertellingen (1919, 1923, 1924).
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen