Boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint : Roman Van Een Zender
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 674 woorden.

ZAKELIJKE GEGEVENS=

Titel:

Bint

Auteur:

F. Bordewijk

Ondertitel:

Roman van een zender
.
Uitgever:

Wolters - noordhoff Groningen

Jaar van Uitgave:

1934

Druk:

1e druk 1998

INHOUD=

Beginsituatie:

Leraar De Bree komt op de school van Bint en maakt kennis met klas 4d "De hell" en andere klassen.

Onstaan van het probleem:

Leerling Van Beek pleegt zelfmoord, vanwege een te laag cijfer. Er ontstaat oproer om die gebeurtenis.

Verslechtering van het probleem:

Fleu en de concierge worden van school gestuurt vanwege het oproer

Verbetering situatie:

De Bree neemt de helft van "De hell" voor een fietstocht naar Frankrijk.

Oplossing van Probleem:

Het volgende Jaar is Bint niet meer aanwezig om gezondheidsredenen


ANALYSE=

Titel:

Bint: De man waar het over gaat in dit boek.

Ondertitel:

Roman van een zender: De zender is Bint die zijn ideeen aan zijn leerlingen en leerkrachten (ontvanger) overbrengt.

Genre:

Psychologische schoolroman

Personages:

De Bree: hoofdpersoon
uiterlijk: rookt pijp en heeft daaraan een tand verloren.
karakter: Vereerd Bint. en probeert hem na te doen.
relaties met andere: Er is geen warme verhouding met andere leerkrachten

Bint: Hoofd van de school
Leeftijd: oud
uiterlijk: staat altijd recht, maar zijn lichaam is zwak
karakter: hij wil totale gehoorzaamheid van leerlingen en leraren.
relatie met andere personen: Hij heerst als een dictator

De hel (beschreven als een persoon): Lievelings klas van Bint
leeftijd: 15 a 16
uiterlijk: lelijk en vreemd
karakter: geweldadig, maar voorstander van Binrs systeem.

Tijd:

Het speelt zich af in een jaar. Waneer het af zich afspeelt is niet duidelijk.
Het is helemaal chronologisch. Er zijn grote tijd sprongen.

Ruimte:
Op school blz. 34 citaat:"Op school kwam hij een uur te vroeg".
Vlaanderen, Frankrijk blz. 49citaat:"Zij twaalven zouden nog door Vlaanderen trekken en een tip zien van Frankrijk".

Vertelwijze:
Iemand vertelt wat er in De Bree omgaat
dus is het een enkelvoudig personnaal perspectief.


THEMATIEK=

Thema:

Discepline
Ik zou gewoon doen wat mij gezegt wordt tot dat het invloed krijgt op andere mensen die niet willen.

Bedoeling / boodschap

De schrijver wil duidelijk maken hoe onmenselijk deze discepline is.


MENING=

Gebeurtenissen:

Ik vond de gebeurtenissen te verwachten in zo'n school. Bint die zijn principes belangrijker vindt dan een mensen leven. Een oproer dat is neer geslagen is door mede klas genoten.
Het heeft iets van de tweede wereldoorlog.

Opbouw:

In delen:
Kenismaking met klassen, leraren en Bint
Het vooraf gaan van de oproer, het oproer en het gvolg er van
De tocht
De overgang

Personages:

Bint is net een dictator die zijn volgelingen (leraren) en zin burgerwacht (De Hell) opvoed om de rest te onderdrukken

Taalgebruik:

Correct Nederlands. Makkelijk te lezen omdat er zoweiniig verfraaiingen in zitten.


Schrijvers informatie/ Secundaire literatuur

Geboren 10-10-1884 Amsterdam gestorven 28-4-1965 Den Haag
Studeerde rechten te leiden, werd advocaat te schiedam.
Andere boeken: "karakter" (1938) en "De Golbertons" (1965)

Secundaire literatuur:

Ooosthoeks encyclopedie
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen