U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Cynthia Voigt - The Bad Girls / Kwaaie Meiden.
Deze versie komt van http://www.scholieren.com/boekverslagen/2251 en is laatst upgedate op 25/02/2000.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1185 woorden.

I: Samenvatting van de inhoud



Mickey en Margalo zijn allebei nieuw in groep acht en vanaf de eerste schooldag zitten ze naast

elkaar. Meteen wordt duidelijk dat ze op elkaar lijken.

Niet qua uiterlijk, maar ze hebben allebei hetzelfde karakter; opstandig.

Op de eerste dag verkoopt Mickey een jongen uit haar klas een dreun als hij haar niet serieus

neemt. Margalo komt haar gelijk te hulp.



Samen keren ze zich tegen de rest van de klas. Voor de meeste dingen brengt dat geen problemen

met zich mee totdat er een klassenvertegenwoordiger gekozen moet worden.

Mickey stelt zich verkiesbaar, maar Rhonda, een meisje uit hun klas, is het hier duidelijk niet mee

eens en laat dat, misschien iets te hard, horen.

Margalo en Mickey pakken haar samen terug. En daarvoor krijgen ze flink straf, maar hierdoor

wordt hun band sterker.



Op het einde van het boek is er niks meer wat hun vriendschap nog kan breken



II: De verhaalanalyse



1.De Titel

Mickey en Margalo zijn de kwaaie meiden in het boek. Ze gaan tegen de draad in en daarom zijn

ze de kwaaie meiden van de klas.



2.Soort boek

‘Kwaaie meiden’ is jeugdliteratuur. Het is een eigentijds verhaal.



3.Personages

In het boek komen heel veel personages voor, maar de belangrijkste zijn natuurlijk Margalo en

Mickey.

Allebei zijn ze ongeveer 11 jaar en heel opstandig. Ze zijn het nooit met iemand eens en daarom

hebben ze ook best wel vaak ruzie met elkaar. Omdat ze altijd tegen de rest van de klas ingaan

hebben ze bijna geen vrienden. Ze leven in een klein wereldje met z’n tweeën. In de loop van het

verhaal gaan ze zich steeds meer verzetten tegen de rest van de klas en daardoor krijgt de rest van

de klas een steeds grotere hekel aan Mickey en Margalo.

Aan het uiterlijk zie je grote verschillen; Margalo heeft bruin haar en Mickey heeft groen haar.



Een paar belangrijke bijfiguren zijn:

Juffrouw Chemsky: Een hele strenge juffrouw. Zij heeft een hekel en Margalo en Mickey en

geeft ze dus altijd de schuld van alles. Maar op het einde van het boek zorgt ze ervoor dat er

een sterke vriendschap ontstaat tussen Mickey en Margalo.

Rhonda: Ze heeft net als de rest van de klas een grote hekel aan Margalo en Mickey en laat

dat ook merken met de verkiezingen. Ze is een net meisje dat snel op haar teentjes is getrapt.

Door haar ontstaat eigenlijk een grote ruzie in de klas.

Louis: Hij is de stoere jongen van de klas. Hij zegt dat hij alles durft maar eigenlijk doet hij

helemaal niks. Hij zorgt ervoor dat de hel klas zich tegen Mickey verzet. Hij heeft ruzie met

haar en hij wil de hele klas achter zich hebben.



4.Tijd

Het verhaal speelt zich in de tijd van nu af, dat kan ik merken aan de manier van hoe de school

beschreven wordt.

Tussen begin en eind lopen ongeveer 6 weken. Aan het begin van het boek is het de eerste

schooldag en aan het eind zijn net de verkiezingen van de vijfde week achter de rug. ( aan het

begin van het schooljaar zei de juffrouw dat er in de vijfde week verkiezingen gehouden werden.)

Het verhaal is chronologisch verteld. Aan het begin is het begin van het schooljaar en op het einde

is het een aantal weken later. Er worden wel tijdsprongen gemaakt. Bijvoorbeeld:



blz. 194 : Samen zingen, elkaar proberen te overtreffen in hoe vies het kon, vrolijkte hen genoeg

op om de rest van de dag door te komen.

blz. 195: Mickey en Margalo waren zo blij elkaar op maandagmorgen te zien, dat ze zich

allebei wilden verontschuldigen dat ze in het weekend niet hadden opgebeld, al hadden ze elkaar

nog nooit eerder gebeld.



In het verhaal zitten geen flash-backs.



5.Vertelsituatie

Het verhaal wordt verteld uit de ogen van de schrijver: het perspectief ligt bij de tussenpersoon.

Het verhaal heeft een personale vertelsituatie, dat wil zeggen dat het verhaal eigenlijk ‘ zichzelf

vertelt’.



6.Ruimte

De plaats waar het verhaal zich afspeelt is alleen de school. Af en toe is er een klein stukje op de

speelplaats of bij de bushalte. Maar voor het grootste deel is de school de plaats waar het verhaal

speelt. Dit is dan natuurlijk ook de belangrijkste ruimte in het verhaal.



7.Opbouw

Het verhaal begint met een soort blik in de toekomst, daarna volgt eigenlijk pas de echte inleiding

van het verhaal:



Achteraf zeiden ze dat ze vanaf de eerste minuut in groep acht vriendinnen waren geweest,

meteen vanaf het allereerste begin.



De belangrijkste gebeurtenis in het verhaal is wanneer er een klassenvertegenwoordiger gekozen

moet worden. De rest van de klas vormt een tegenstander voor Mickey en Margalo, maar

hierdoor wordt de vriendschap van Mickey en Margalo juist sterker.

Het hoogtepunt van het verhaal is wanneer Louis Casselli het haar van Mickey afknipt. Daardoor

wil hij de macht van de klas laten zien, maar Mickey wil zich daardoor niet laten kisten en verft

haar haar dan gewoon groen.



Het boek eindigt in een sterke vriendschap van Mickey en Margalo die nooit verbroken zal

worden.



8.Thema en motieven

De motieven van het verhaal zijn de ruzies tussen Mickey/Margalo en de klas. Ze komen steeds

terug en zorgen voor die sterke vriendschap.

Het thema van het verhaal is dan ook: vriendschap. Alles draaide in het verhaal om vriendschap.





Motief I: ruzie met Louis --------------------------------------- Vriendschap



Motief II: ruzie met juf Chemsky ------------------------------ Vriendschap



Motief III: ruzie met Rhonda ----------------------------------- Vriendschap



Motief IV: ruzie met de hele klas ------------------------------- Vriendschap



9.Bedoeling

De schrijver wil met dit verhaal de lezer niet alleen amuseren; er zit duidelijk een bedoeling achter.

Ze wil met dit verhaal laten zien dat je met ruzie ook vriendschap kunt bereiken. Het is een soort

‘samen-sterk’ gedachte.



10.Taalgebruik

Ik vond het taalgebruik zeker niet moeilijk. Er kwamen veel dialogen voor in het verhaal.

III: Mijn mening



Ik vond de gebeurtenissen in het verhaal leuk. Er kwamen er veel voor die vaak heel anders dan je

dacht afliepen.Toen bijvoorbeeld de klassenvertegenwoordigers gekozen moesten worden dacht

ik wel dat Mickey of Margalo dat zou worden, maar ze werden het dus geen van beide.



De hoofdpersonages in het verhaal zorgden ervoor dat er wat meer gebeurtenissen kwamen.

Daarom vond ik het wel goed dat ze zo eigenwijs en opstandig waren.



Het onderwerp van het verhaal sprak me wel aan. Je kunt zien dat vriendschap ook op andere

manieren kan ontstaan. Soms vond ik dat ze wel iets te lang doorgingen over hetzelfde

onderwerp, ze hadden er ook wel iets meer door heen kunnen doen dan alleen ruzie en

vriendschap.



In de bouw van het verhaal mocht wel wat meer variatie: het werd steeds op dezelfde manier en

volgorde verteld. Wat meer flashbacks of wat minder chronologische manier van vertellen zou het

verhaal wat minder saaiheid en wat meer spanning geven.



Het taalgebruik in het boek was niet moeilijk, het las makkelijk en snel.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen