Boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint : Roman Van Een Zender
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 973 woorden.

Samenvatting:

Het hele verhaal speelt zich zeer waarschijnlijk af in de jaren `30, wanneer ook het boek is geschreven. De Bree is leraar, hij solliciteert bij de school van Bint, de schooldirecteur. Hij wordt aangenomen als vervanger van een leraar die is weggepest. Hij moet in verschillende klassen lesgeven. Zo heeft hij een klas die hij de "hel" noemt, dit is een verschrikkelijke klas, ze hebben de vorige leraar weggepest. Een andere klas noemt hij de grauwe, die is erg arbeidzaam en kleurloos. En dan nog de bruine, de kleur bruin komt door twee bruine jongens die in de klas zitten en die De Bree erg aardig vindt. In alle klassen treedt hij heel streng op. Er moet en zal een ijzeren discipline heersen, dat is wat Bint wil, een stalen systeem. De Bree heeft van een andere leraar gehoord dat Bint zijn systeem 5 jaar geleden heeft ingevoerd. Hij riep toen alle leraren bij elkaar en vertelde hen dat hij vanaf nu “stalen tucht” eiste. De nieuwe leraren werden sindsdien zorgvuldig door Bint uitgekozen en gevormd.
Er is een rapportvergadering, Bint legt uit dat als een leerling een slecht eerste rapport heeft hij het niet op kan halen. Zo weert hij zitten-blijvers zegt hij, hij adviseert de ouders van kinderen met een slecht rapport hun kind van school te halen. De vergadering verloopt snel tot ze bij Van Beek aankomen. Hij dreigt namelijk zelfmoord te plegen als hij geen voldoende krijgt. Bint zegt dat hem dat niets kan schelen en Van Beek krijgt gewoon een onvoldoende op zijn rapport. Van Beek pleegt inderdaad zelfmoord en er komt een oproer. De "hel" zorgt ervoor dat deze oproer stopt, Bint is erg trots op hen. De conciërge en de werkster worden ontslagen omdat ze meegeholpen hebben met de oproer.
Tijdens de paasdagen laat Bint de leraren klassereizen maken, iedere leraar krijgt een klas waarmee hij een fietstocht moet maken. Alleen de "hel" wordt in tweeën gedeeld vanwege de samenstelling. De school begrijpt het niet, maar aanvaardt het, het is al jaren zo. De Bree krijgt één helft van de klas, hij vindt dit heel leuk. Op een gegeven moment moeten ze een kortere weg nemen omdat één van de leerlingen het niet aankan. Twee leerlingen gaan op de ingelaste rustdag vroeg weg, ze rijden de langere weg. Ze houden zich vast aan Bints plannen.
Aan het eind van het schooljaar wil De Bree de school weer verlaten, maar Bint vraagt hem of hij nog langer op de school les wil blijven geven. Eerst wijst De Bree dit verzoek af, maar later stuurt hij toch een briefje naar Bint waarop staat dat hij nog langer les wil geven. Op de eerste dag van het volgend schooljaar hoort De Bree dat Bint ontslag heeft genomen. De Bree gaat nog langs bij Bint, maar daar wordt hem verteld dat Bint zogenaamd niet thuis is.

Persoonlijke Mening :
"Bint, de roman van een zender." De ondertitel kan betekenen dat Bint de zender is, maar ook dat de Bree de zender van Bint is, de zender om zijn stalen tucht-systeem door te voeren.
Het onderwerp van de tekst is een leraar, een directeur, een school, maar hier zitten veel dingen achter verborgen. Bint wil de verandering van de samenleving tegenhouden, met behulp van zijn 'stalen tucht' , alleen de gedisciplineerde mensen blijven over. Eigenlijk is het hele verhaal een metafoor voor het opkomende facsisme in de jaren 30-40. Het stalen systeem van Bint, staat gelijk aan de macht van Hitler. Het kweken van de 'reuzen' op de school, staat in verband met het kweken van het zuivere Arische ras. Dit alles wordt duidelijk door de gebeurtenissen in het boek, vooral door de omgang van de Bree en Bint met de leerlingen. Bint is de verpersoonlijking van de stalen tucht en de discipline. Een directeur als hij bij ons op school, zou waarschijnlijk niet werken. De jeugd van tegenwoordig is te opstandig, en zou weinig pikken. Misschien was dit in die tijd ook wel zo, maar blijkbaar was Bint zo`n sterk persoon, dat hij toch genoeg respect afdwong om zijn 'zin' te krijgen. Die 'zin' was eigenlijk het doorvoeren van zijn systeem, zijn stalen systeem. De opbouw van het boek zelf was overigens niet erg ingewikkeld, dit ook omdat alles in kleine hoofdstukken was opgedeeld en dus overzichtelijk was. Wat mij toch wel enigzinds opviel in het boek, waren de taal en stijl zijn opgevallen zijn: het is kort en zakelijk geschreven, zonder emotie en ook een beetje ouderwets. Dit heeft alles te maken met het schrijven van die tijd (in het speciaal Bordewijk), ook wel de 'Nieuwe zakelijkheid' genoemd. Het boek was wel enigzins moeilijk geschreven, soms moest ik stukjes meerdere keren lezen om het volledig te snappen. In het boek zitten wel verschillende flashbacks, van mij hadden er meer in mogen zitten, op die manier heb je wat meer achtergrond-informatie. Ik vond het boek zelf niet erg interessant om te lezen, maar controversieel als het (was) is toch leuk om gelezen te hebben. En daarom toch wel een boek dat iedereen gelezen zou moeten hebben.


Informatie over de schrijver :
Ferdinand Bordewijk is geboren in 1884 in Amsterdam en verhuisde in 1894 naar Den Haag. Hij heeft na het Gymnasium, Rechten gestudeerd en is beëdigd tot advocaat. Hij werkte op een advocatenkantoor in Rotterdam en gaf daar ook nog les aan de Handelsschool. In 1953 kreeg hij de P.C.Hooftprijs en hij overleed in 1965 in Den Haag. Bekende boeken zijn o.a.: Karakter (1938), Blokken (1931), Bint (1934), Knorrende beesten, Rood Paleis. Als dichter is hij nooit erg bekent geworden, hij schreef o.a.: Paddestoelen (1916) en drie bundels Fantastische vertellingen (1919, 1923, 1924).
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen