U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint : Roman Van Een Zender.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=5314 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2056 woorden.


Zakelijke gegevens


1a Auteur : F.Bordewijk
Volledige naam : Ferdinand Johan Wilhelm Cristiaan Karel Emiel
Bordewijk, onder deze naam heeft hij Bint geschreven
Pseudoniem : Ton Ven
1b Titel : Bint
Ondertitel : Roman van een zender
Uitgever : Wolters-Noordhoff Groningen
Wolters Plantyn Deurne
Jaar van uitgave : 1998
Jaar van eerste uitgave : 1934
Aantal Blz. : 76

1c Genre : Psychologisch schoolroman








Eerste reactie


Ik heb Bint gelezen door de reacties van een aantal vriendinnen, zij vonden het een mooi boek en dat maakte mij nieuwsgierig.
Bint is een zeer ingewikkeld verhaal.
Net nadat ik het had gelezen snapte ik er helemaal niks van, de schrijver legt ieder persoon zeer uitgebreid uit wat verwarring opbracht en gebruikte lange en ingewikkelde zinnen, maar na enig uitleg begon ik het verhaal te snappen.






Samenvatting

Opdracht : Aan mijn rector en zijn staf
Verklaring : De Bree moet voor zichzelf deze taak vervullen

Bint gaat over een school waar vijf jaar geleden, door de dictatoriale directeur, een nieuw systeem is ingevoerd: Stalen tucht!
Hierdoor kwamen er geen nieuwe leerlingen bij en heeft de school nog maar vier 4e klassen en drie 5e klassen.
In November van het laatste jaar komt er een nieuwe leraar werken, genaamd De Bree, als vervanging van een weggepeste leraar.
De Bree vindt het systeem vreemd en interessant en gaat met Bint mee.
Naast school maakt hij ook nog een dissertatie over Anna Maria van Schuurman*.
(aan het einde van het jaar wordt er verteld dat hij de dissertatie weggooid en voor het systeem van Bint kiest)
In vele opzichten lijken Bint en De Bree op elkaar als je verder leest.
De Bree krijgt vier 4e klassen die hij een naam geeft; De Bloemenklas, De Grauwe, De Zwarte en De Hel, de lievelingsklas van Bint.
In de Bloemenklas zit een leerling genaamd Van Beek die erg slechte cijfers haalt.
Hij dreigt met zelfmoord als zijn schoolcijfer niet voldoende is.
Bint negeert zijn dreigementen en geeft hem een onvoldoende.
Van Beek pleegt zelfmoord.
Door deze gebeurtenis komen de leerlingen in opstand, behalve de Hel.
Ze bekogelen de school met sneeuwballen en stenen en Bint stuurt zijn klas erop af.
Ze hebben samen een sterke wil en overwinnen.
De lessen gaan door.

Rond Pasen gaan de klassen op een jaarlijks fietskamp.
De Bree begeleid de helft van De Hel, omdat Remigius onverwachts vader is geworden en niet mee kan.
De reis verloopt rustig en vreedzaam, totdat er op een ochtend twee zijn verdwenen.
Er breekt paniek uit.
De Bree besluit gewoon door te gaan met plannen en aan het eind van de middag komen de twee met platte banden en schrammen terug.
Voordat De Bree er erg in heeft stormt zijn enige leerlinge genaamd Schattenkeinder erop af en straft hen.
Hierdoor vind De Bree dat ze genoeg gestraft zijn en gaat er verder niet op in, behalve dat ze voortaan meneer zeggen i.p.v. De Bree.
De reis verloopt hierna rustig.
Na de terugkomst is het van het schooljaar in zicht.
Alle 5e klassen slagen en de 4e klassers gaan over.
De Bree wil zoals gepland is opstappen, maar besluit na enig nadenken besluit hij te blijven.
Hij schrijft een briefje aan Bint: Ook het laatste jaar wil ik uw leerling zijn.

Als het nieuwe schooljaar aanbreekt krijgen ze te horen dat Bint ontslag heeft genomen.
Iedereen denkt hetzelfde, alleen Keska, een van de leraren, durft hardop te zeggen dat het om de dood van Van Beek gaat.
Zijn systeem was harder dan Bint aankon. 5.

*Anna Maria van Schuurman was een letterkundige.
Ze had, van jongs af aan, vele talenten en was de eerste studente aan de universiteit van Leiden.
Later sloot ze zich aan bij de volgelingen van Jean de Labadie, de Labadisten.
Bij hen stond ascese en orthodoxie centraal.
De schrijver heeft haar in dit verhaal genoemd omdat de levensstijlen van De Bree/Anna Maria van Schuurman en Bint/Labadie aan elkaar gelijk lopen.
Ook de gebeurtenissen rondom de zelfmoord van Van Beek komt in haar leven voor; tijdens een verblijf in Amsterdam komen de burgers in opstand vanwege de (zelf)moord van een lid.













Verhaaltechniek


De schrijfstijl in dit boek is moeilijk.
Er wordt gebruik gemaakt van lange zinnen en veel vergelijkingen van leerlingen en leraren met dieren achter elkaar, enige voorbeelden zijn: Bint, hij wordt beschreven als een duivel met een brilletje met ronde glazen en een sik(geit) of Jérome Fléau, die wordt beschreven als een mooie vrouw,hij is eigenlijk een jongen, met ogen van aquamarijn en fluwele wenkbrauwen en Klotterbokke die De Bree ziet als een kleine sfinx.
Ook is er bijna door het hele boek gebruik gemaakt van de indirecte rede, er wordt niet veel gesproken door het systeem.
Het verhaal zelf speelt zich af in de school, die wordt beschreven als grauw.
Zeker het klaslokaal van De Hel, de kelder is donker en grauw.
Verder staat meer dan de helft van de school leeg door het kleine aantal leerlingen.
Dit deel is donker en alles is afgesloten door kettingen.
Belangrijke personen in dit verhaal zijn De Bree, de hoofdpersoon, wordt beschreven als hoekig en norsen en heeft weinig eisen.
Op het moment is hij met een studie bezig over Anna Maria Schuurman die hij later laat vallen voor het systeem van Bint.
Bint, de directeur van de school, hij wordt beschreven als een man met stalen tucht die vijf jaar geleden een nieuw systeem heeft ingevoerd, hij vond het oude systeem slecht en wilde het systeem van vroeger terug, en als laatste De Hel, de leerlingen worden als verschrikkelijke beesten beschreven, daarom wordt de klas ook de Hel genoemd.
Ze zijn ongehoorzaam en brutaal.
Dan heb je nog de Bloemenklas, deze klas ziet er heel fleurig uit, De Grauwen, deze klas was goedaardig, arbeidzaam en kleurloos en De bruinen, hier zaten twee bruine jongens, deze lette goed op en kwamen graag aan de beurt.

Door het fietstripje en het ontslag krijg je een hele andere kijk op het verhaal.
Tijdens het tripje komen de leraar en leerlingen dichter bij elkaar en als Bint ontslag neemt krijgt, vind ik, de school meteen een ander uiterlijk.
De harde meester is weg.
Het verhaal wordt vertelt door een verteller die zich plaats in de personen zelf.













Thematiek


Thema: Stalen Tucht!
De motieven voor het thema kan je terug vinden in het feit dat er weinig tot bijna nooit wordt gesproken, er worden veel gedachten beschreven en als er gesproken werd dan waren het korte bevelen en er mogen geen vragen gesteld worden.
Ook kun je dit zien door de reactie van Bint op de dreigementen van Van Beek.
Hij gaat er niet op in en geeft hem gewoon een onvoldoende, dit toont aan dat er geen rekening wordt gehouden met de leerlingen.

De titel Bint heeft betrekking op de dictatoriale directeur Bint.
Iedereen die het boek gelezen heeft weet dat de titel het harde systeem aangeeft, die Bint heeft ingevoerd vijf jaar geleden.
De titel is kort maar krachtig.

De velen beschreven gedachten en indirecte rede maakt het boek, volgens mij, saai en moeilijk, door reacties die ik gehoord heb dacht ik dat het wel een spannend boek was, maar dat is het absoluut niet.

















Plaats in de literatuurgeschiedenis


Bint is voor het eerst gepubliceerd in 1934.
De schrijver is F. Bordewijk, zijn volledige naam is Ferdinand Johan Wilhelm Christiaan Karel Emiel Bordewijk.
Hij is geboren op 10 oktober 1884 in Amsterdam.
Tot zijn tiende jaar heeft hij daar gewoond en is daarna verhuisd naar Den Haag.
Bordewijk heeft gymnasium gedaan en is daarna rechten gaan studeren.
In 1915 trouwde hij met een componiste genaamd Johanna Roepman, ze kregen twee kinderen, een jongen genaamd Robert en een meisje genaamd Nina.
Op 28 april 1965 overleed hij.
Zijn werk was volgens velen hard, ook wel gezegd: gewapend-beton-stijl.
Dit vind je ook weer terug in het verhaal van Bint.

Bint is in het begin van deze eeuw geschreven, de tucht die in het boek wordt beschreven was in die tijd eigenlijk heel gewoon.
Als de mensen dit boek zouden ze lezen zouden ze niet heel raar kijken van het harde systeem, wat nu wel anders is.










Beoordeling


Bint heeft een moeillijke schrijfstijl, wat het boek moeilijk te lezen maakt.
Je moet goed opletten wil je de beschrijvingen van de personen die steeds terugkomen kunnen onthouden.
Dit heeft een negatief effect, want de beschrijvingen zijn te uitgebreid.
Wel weet je hierna precies hoe ze er uit zien.
Wat me het meest aansprak was de opstand van de leerlingen, ze waren altijd zo mak als een lammetje tot het incident met Van Beek.
Hierdoor werden ze wakker geschud, door deze opstand dacht ik dat het boek een andere draai zou krijgen, maar het ging gewoon verder met het oude verhaal.

Wel las je dat elke leerling aan het einde van het jaar zijn diploma haalde dus het is nog wel ergens goed voor, je bent meer gedwongen je huiswerk te maken.
Toch was het thema saai, er gebeurde niet veel en er werden bijna alleen maar gedachten beschreven.
Ook het keiharde systeem spreekt mij niet aan, ik kan niet begrijpen hoe men zo met elkaar om kan gaan, zonder rekening te houden met anderen.

Mijn eindoordeel: Bint is een zeer hard verhaal, wat je ook kan terugvinden in de recensies, zij zeggen ook dat het verhaal hard is.
Door de indirecte rede is het verhaal saai en wil je het boek begrijpen moet je er tijd voor nemen en er ook kijk op hebben, het heeft mij heel lang geduurd voor ik begreep hoe dit verhaal in elkaar zat en hoe de mensen werden afgebeeld als dieren.
Ik had bijvoorbeeld over het gezien dat Bint, klein grijs sikje en een klein brilletje met kleine glazen, als een geit werd beschreven en dat is ook wel een gedaante van de duivel.
Het boek zou ik alleen aabevelen aan wat oudere mensen die veel lezen, omdat het voor een gemiddelde middelbare scholier te moeilijk is.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen