![]() |
Boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint : Roman Van Een Zender
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1504 woorden. |
Titel / uitleg en verklaringDe titel van het boek is Bint. Dit is de naam van een dictatoriale schooldirecteur, die een ijzeren, bijna sadistische discipline voorschrijft. En niet alleen aan de leerlingen, maar ook aan de leraren. De titel is kort maar krachtig en het maakt direct goed duidelijk waar het verhaal om draait.Soort verhaalPsychologische schoolromanGebeurtenissen/problemenHet probleem van de hoofdpersoon, Bint, is dat hij de leerlingen en leraren niet echt respecteert en dat hij te streng en onmenselijk is. Zelf vindt hij niet dat hij een probleem heeft, maar zijn omgeving vindt van wel. Hij luistert niet naar de gevoelens van de leerlingen. Als een van de leerlingen zegt dat hij zelfmoord wil plegen, als z'n cijfers te slecht zijn, negeert Bint die leerling gewoon.Hoofdlijn van het verhaal in 6 stappen
De Bree is een nieuwe leraar die ook een belangrijke rol speelt in het verhaal. Het verhaal eindigt doordat Bint aan het einde van het schooljaar stopt met zijn werk, waarschijnlijk omdat de dood van Van Beek hem hard getroffen heeft. PersonenDit zijn de personen die in het boek voorkomen: Bint, De Bree, Keska, De leerlingen van De Hel, De Bloemenklas, De Grauwe Klas, en De Bruine Klas.De hoofdpersonen zijn Bint en De Bree, het verhaal gaat het meest over deze twee personen. De andere personen die in het verhaal voorkomen zijn: De conciërge , Ridderikhof, To Delorm, Talp, Donkers, Nox. Leerlingen uit De Hel:Van der Karbargenbok, Whimpysinger, Klotterbooke, Kiekertak, De Moraatz, Neutebeum, Nittikson, Surdie Finnis, Te Wigchel, Taas Daamde, Peert, Punselie, Bolmikolke, Schattenkeinder, Ten Hompel en Heiligenleven.Leerlingen uit de Bloemenklas:De twee meisjes Kret, Jerome Fleau,
Beschrijving hoofdpersonenBint:Een schooldirecteur die een zeer streng, bijna onmenselijk schoolbeleid voert. Hij wil met zijn nieuwe systeem sterke persoonlijkheden vormen. Hij ziet de school als een soort opvoedingsinstituut.Over de leeftijd van Bint wordt weinig verteld, maar je kan er van uit gaan dat hij van middelbare leeftijd is. Hij heeft immers al een volwassen dochter. Bint heeft een vervelend karakter: hij is veel te streng, hij heeft heel veel invloed en is een leiderfiguur. Hij wil van de Hel zijn eliteklas maken, met behulp van de Bree. Alles moet gebeuren zoals hij het wil en iedereen moet gehoorzamen. De Bree:Hij is een nieuwe leraar op de school en geeft Nederlands. Vijf jaar voor zijn komst is er een nieuw schoolsysteem ingevoerd, waarin hij maar al te graag mee gaat. Hij houdt net als Bint van strengheid, orde, tucht en netheid. Langzaam wordt hij net als Bint en hij volgt hem uiteindelijk ook op. Hij rookt pijp en is wat jonger dan Bint. Hij wil van de Hel een gehoorzame klas maken en de eerste week laat hij al een heel stel leerlingen nablijven. Hij vindt de leraar Keska maar een vreemd figuur, maar met alle andere leraren kan hij redelijk goed opschieten. Hij heeft ongeveer hetzelfde karakter als Bint, alleen in het begin is De Bree nog wel menselijk. Op een bepaald moment lijkt hij in zijn gedrag behoorlijk op Bint.TijdHet verhaal speelt zich af tussen 1930 en 1940. Dit waren de jaren van het opkomende fascisme. Er werd toen op alle scholen nog veel strenger lesgegeven dan nu. Je kunt dit merken aan de stijl waarin het boek geschreven is.De tijd tussen begin en eindDe tijd van begin tot het einde is een schooljaar, want het begint als De Bree als nieuwe leraar komt en het eindigt als Bint stopt met zijn werk. Het verhaal is chronologisch en bevat tijdsprongen. Er zijn heel weinig flash-backs.VertelwijzeEr is een personale vertelwijze, want je ziet het verhaal door de ogen van een personage, maar het verhaal staat in de hij/zij vorm.RuimteHet verhaal speelt zich grotendeels af in de school en in de klaslokalen van de verschillende klassen (de Hel, de Bloemenklas, enz.). Ook is er een korte periode dat het verhaal zich afspeelt in België, Zeeuws - Vlaanderen en Noord - Frankrijk tijdens een fietstocht.ThemaHet onderwerp van het verhaal is de strenge tucht van Bint op zijn school, die alleen maar problemen veroorzaakt.Motieven
BedoelingF. Bordewijk wilde met dit boek waarschijnlijk duidelijk maken dat je met strengheid en tucht in de maatschappij niet veel verder komt. Het veroorzaakt alleen maar meer problemen.MeningHet boek zelf vind ik niet zo erg makkelijk om te lezen, want het taalgebruik is vaak erg ouderwets. Hierdoor duurt het even voordat je een zin echt goed begrijpt. Het verhaal is ook niet zo bijzonder; ik lees liever boeken met iets meer avontuur. In dit boek komen bepaalde dingen telkens weer terug en er gebeuren niet zo veel spannende dingen.InformatieFerdinand BordewijkFerdinand Johan Wilhelm Christiaan Karel Emiel Bordewijk is geboren op 10 oktober 1884 te Amsterdam. Tot z'n tiende jaar woonde hij in een monumentaal huis aan de Singel en in 1894 verhuisde hij naar Den Haag.Bordewijk studeerde na het behalen van zijn gymnasiumdiploma rechten in Leiden. In 1912 promoveerde hij en een jaar later werd hij beëdigd als advocaat. In 1914 trouwde hij met de componiste Johanna Roepman; ze kregen 2 kinderen: Robert en Nina. In 1919 vestigde Bordewijk zich als zelfstandig advocaat in Schiedam. Hij bleefl daar tot zijn dood werken. De boeken die Bordewijk schreef zijn:
|
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |