![]() |
Boekverslag : Ferdinand Bordewijk - Bint
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 730 woorden. |
A) VOORWERK TITELBESCHRIJVING F. Bordewijk Bint 1e druk 1934, Den Haag 1982 UITERLIJKE BESCHRIJVING Bint heeft 76 bladzijdes en 28 hoofdstukken die elk zijn aangeduid met een titel. B)ANALYSE EN INTERPRETATIE Titel-en ondertitel verklaring: De titel van het boek is Bint. Dit is de naam van een dictatoriale schooldirecteur, die een ijzeren, bijna sadistische discipline voorschrijft. En niet alleen aan de leerlingen, maar ook aan de leraren. De titel is kort maar krachtig en het maakt direct goed duidelijk waar het verhaal om draait. De ondertitel is Roman van een zender. Bint en De Bree hebben beide een bepaalde boodschap die ze willen zenden. Motto: is niet aanwezig Genre: psychologische roman Thema: Het onderwerp van het verhaal is de strenge tucht van Bint op zijn school, die alleen maar problemen veroorzaakt. Motieven: Het feit dat de leraren en leerlingen ondergeschikt zijn aan Bint komt steeds terug. Het feit dat De Bree op Bint lijkt vind je ook steeds weer terug. Er wordt telkens weer duidelijk gemaakt dat de leerlingen van de Hel vervelend zijn en dat ze niet willen luisteren. Verhaalopbouw: het boek heeft hoofdstukken met titels: Hoofdstuk 1: Een stalen tucht: introhoofdstuk: De Bree komt voor het eerst op school en maakt een praatje met Bint die hem waarschuwt voor de Hel. Hij zegt dat er stalen tucht moet heersen. Hoofdstuk 2: De Hel: Hij geeft voor de eerste keer les in de Hel. Hoofdstuk 3: De genoten: Hij gaat voor de eerste keer naar de lerarenkamer, waar hij verscheidene leraren leert kennen. Hoofdstuk 4: De Bloemen: Hij geeft voor de eerste keer les in een klas die heel rustig is, waar de zachtste vrede heerst. F. Bordewijk beschrijft een paar kinderen daarom als bloemen. (zie ook personages bloemen) Hoofdstuk 5: De strafdag: De Bree heeft 7 klanten van de Hel, die moeten nakomen. Dit hoofdstuk gaat over de uren die De Bree spendeert terwijl de leerlingen strafwerk schrijven. Personages: Bint, De Bree, Keska, De leerlingen van De Hel, De Bloemenklas, De Grauwe Klas, en De Bruine Klas. De hoofdpersonen zijn Bint en De Bree, het verhaal gaat het meest over deze twee personen. De andere personen die in het verhaal voorkomen zijn: De conciƫrge, Ridderikhof, To Delorm, Talp, Donkers, Nox. Hoofdpersonen: Bint Een schooldirecteur die een zeer streng, bijna onmenselijk schoolbeleid voert. Hij wil met zijn nieuwe systeem sterke persoonlijkheden vormen. Hij ziet de school als een soort opvoedingsinstituut. Over de leeftijd van Bint wordt weinig verteld, maar je kan er van uit gaan dat hij van middelbare leeftijd is. Hij heeft immers al een volwassen dochter. Bint heeft een vervelend karakter: hij is veel te streng, hij heeft heel veel invloed en is een leiderfiguur. Hij wil van de Hel zijn eliteklas maken, met behulp van de Bree. Alles moet gebeuren zoals hij het wil en iedereen moet gehoorzamen. De Bree Hij is een nieuwe leraar op de school en geeft Nederlands. Vijf jaar voor zijn komst is er een nieuw schoolsysteem ingevoerd, waarin hij maar al te graag mee gaat. Hij houdt net als Bint van strengheid, orde, tucht en netheid. Langzaam wordt hij net als Bint en hij volgt hem uiteindelijk ook op. Hij rookt pijp en is wat jonger dan Bint. Hij wil van de Hel een gehoorzame klas maken en de eerste week laat hij al een heel stel leerlingen nablijven. Hij vindt de leraar Keska maar een vreemd figuur, maar met alle andere leraren kan hij redelijk goed opschieten. Hij heeft ongeveer hetzelfde karakter als Bint, alleen in het begin is De Bree nog wel menselijk. Op een bepaald moment lijkt hij in zijn gedrag behoorlijk op Bint. Tijd: De verteltijd is ongeveer 3 uur. De vertelde tijd is ongeveer 1 schooljaar. Het verhaal is chronologisch en er is sprake van tijdsverdichting. Je kunt het verhaal in 5 stukken verdelen (zie verhaalopbouw deel 1 : De eerste maanden van De Bree op school (het begin). deel 2 : De rapportvergaderingen en de kwestie Van Beek (Kerstmis). Deel 3: De schoolreis door Zeeuws-Vlaanderen (Pasen). Deel 4: De laatste maanden van het jaar (De zomer). Deel 5: Het ontslag van Bint (Het nieuwe jaar). Vertelsituatie: Er is een personale vertelwijze, want je ziet het verhaal door de ogen van een personage, maar het verhaal staat in de hij/zij vorm. Ruimte: Het verhaal speelt zich grotendeels af in de school en in de klaslokalen van de verschillende klassen (de Hel, de Bloemenklas, enz.). Ook is er een korte periode dat het verhaal zich afspeelt in Belgiƫ, Zeeuws - Vlaanderen en Noord - Frankrijk tijdens een fietstocht. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |