U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Willem Van Toorn - Rooie.
Deze versie komt van http://www.scholieren.com/boekverslagen/2201 en is laatst upgedate op 10/01/2000.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1509 woorden.

Rooie

Schrijver

Willem van Toorn, Een echte jeugdboekenschrijver kun je Willem van Toorn niet noemen.Slechts twee jeugdboeken schreef hij tot nu toe: Rooie en Heer Doos.



Jaar van eerste uitgave

1991



Genre

Psychologisch verhaal



Onderwerp

Het gaat over Walter Berg 14 jaar en maakt allerlei dingen mee met zijn klas. Zijn karakter is vaag.

Plaats

Dorp.



Omgeving\sfeer

Wel passend bij het verhaal. Het maakt eigenlijk niet uit want het verhaal kan over afspelen,in een stad of een klein dorp.



Tijd

Ongeveer 30 jaar geleden.



Tijdsverloop

Het verhaal verloopt chronologisch.



Tijdsduur

1 schooljaar

Hoofdpersoon

Walter Berg, 14 jaar. Hij was verliefd op Linda.



Inhoud /einde

Het gaat over een klas die verschillende gebeurtenissen meemaakt. En aan het einde van het schooljaar moet iedereen ging naar het lyceum. En Mol ging in het buitenland werken. En Walter kreeg verkering met Linda.



Perspectief

Ik-figuur



Betekenis van titel

De jongen die de bijnaam ``Rooie'' krijgt, is niet de hoofdpersoon van het boek hij zit alleen maar bij Walter in de klas.



Thema en motieven

Het motief is niet echt duidelijk in dit boek. Maar het gaat over iemand die met zijn klas dingen meemaakt.



Eigen mening

Ik vond het een leuk boek. Het boek was eenvoudig om te lezen. Het was ook realistisch geschreven. En het boek was ook boeiend om om te lezen.





Samenvatting van het boek



Hoofdstuk 1 : Rooie



Walter zat op een school wat een experiment was.Daar zaten jongens en meisjes op die `nog niet wisten wat ze wilden`. Hij zat in de klas met : Linda, Sjaak, Rob, Annemieke en Herman.

Hun leraar heet : van de Akker maar ze noemden hem Mol om dat hij er uitzag als een mol. Je mocht alles doen van Mol maar je moest je aan twee regels houden 1.Je gedraagt je hoffelijk en valt niemand lastig, want jouw vrijheid houdt op waar die van een ander begint. 2. Als je besluit iets te doen, doe je het zo goed als je kunt. Er gebeurde ook iets met Rob op een ochtend werd hij wakker en toen was zijn haar uitgevallen. Ze kwamen op het idee dat Rob een pruik moest gaan dragen. En de volgende dag kwam hij met een rode pruik. Op die dag hadden ze ook een fietstocht. Ze gingen naar een meertje. Daar gingen ze varen.







Hoofdstuk 2 : Een jongen uit Italië



Ze kregen een nieuwe jongen in de klas. Hij kwam uit Italië heet: Paolo.Hij kon nog niet zo goed Nederlands.Als zij wat tegen hem zeiden dan dacht hij dat ze hem uitlachten. Een paar weken later gingen Paolo en zijn ouders op familie bezoek naar Italië een dag gingen ze ouders naar een tante en werden ze aangereden door een vrachtwagen. En waren meteen dood. Paolo moest nu bij zijn oma en opa wonen vond die opa en oma helemaal niet aardig. Op een dag kwam er politie naar de school om te vragen of zei misschien wisten waar Paolo was. Ze vertelde dat hij bij zijn oma en opa was weggelopen en dat hij wat geld bij zich had. Een paar dagen later gingen Sjaak en Rob naar de schuur van Sjaak.Hij had daar een verzameling schelpen en andere dingen. Toen ze de deur openmaakten zat Paolo daar. Ze besloten dat hij daar maar moest blijven. Ze vertelden het ook aan Linda en Annemieke.Ze hadden afgesproken dat ze om de beurt boodschappen moesten doen. Rob en Annemieke de ene dag en Walter en Linda de volgende dag. Later hebben ze het aan Mol verteld en aan Sjaaks zijn ouders. Mol kwam later

Met de inspecteur naar Sjaak toe.Later kwam er een telegram van zijn grootouders dat ze hem kwamen ophalen. De grootouders kwamen en gingen naar en hotel. Ze hadden afgesproken dat hij bij Sjaak mocht gaan wonen en dat hij in de vakanties naar zijn grootouders ging. Ze kregen ook te horen dat de school dicht moest.



Hoofdstuk 3 : Slechte mensen



Ze kregen te horen dat de school nog een jaar blijft bestaan. Mol vertelde

Ook over een jongen.Mol vertelde niet zijn echte naam maar noemde hem Kasper.Kasper pest bijna iedereen die kleiner was of minder sterk. Er was op een kleuterschool ingebroken. Er was geld gestolen en de tafels waren omgegooid. En even later kwam de politie Kasper ophalen. Weken later was er een jongen verdwenen uit de kleuterschool. Hij werd een uur later teruggevonden in een kelder vertelde dat een grote jongen hem had gezegd dat hij een plek wist waar allemaal teddyberen woonden. Een paar dagen later liep het jongetje voorbij de school en had Kasper aangewezen als de grote jongen. Mol hoorde dat en pakte Kasper die een ontzettend pak op zijn donder kreeg.



Hoofdstuk 4 : Hoofdzakelijk over mijzelf



Walter zijn vader was timmerman. Hij woonde boven de werkplaats van zijn vader. Hij moest van zijn vader naar de technische school als volgende school. Dan kon hij timmerman worden, zei hij. Toen gingen ze op werkweek. Naar een jeugdherberg ergens onder Utrecht.Ze gingen op de fiets er naar toe. Hij fietste een stuk met Mol mee. Hij vertelde aan Mol dat zijn vader wilde dat hij naar de technische school ging en dat hij liever journalist wilde worden. Walter kreeg met Linda verkering.









Hoofdstuk 5: Lezen



Het was verder een gewone werkweek. Op de laatste dag deden ze een soort toneelstuk met wat ze die week beleefd hadden.



Hoofdstuk 6: m.\v.



Linda kwam bij Walter op bezoek en ontmoet zijn ouders en zijn zusje. Zijn moeder laat haar het huis zien. En zijn vader de werkplaats. Mol kwam later naar zijn vader. Hij zat in de tuin en kon alles horen. Het ging over dat zijn vader wilde dat hij naar de technische school moest. Mol vertelde dat Walter journalist wilde worden en dat hij dan naar het Lyceum moest.Dat wist zijn vader niet. En besloot dat hij toch naar het Lyceum mocht.



Hoofdstuk 7: Een verschrikkelijke zomer



De klas kreeg te horen dat er iets met Herman was gebeurd. Hij is van vier hoog van het balkon gevallen. Hij viel op zijn voeten in de struiken. Hij had 2 gebroken benen. Het is gebeurd doordat hij is gaan slaapwandelen en hij had de deur van het slot gedraaid. En naar beneden gesprongen. Dat was ook bij werkweek gebeurd. Toen stond hij boven op het stappelbed en wilde gaan springen maar toen werd hij net wakker. Hij mocht op een avond bij Linda eten. Linda had hem al verteld dat haar moeder bij haar stiefvader weg wilden. En dat ze van haar stiefvader niet naar het lyceum mocht. Bij het toetje wilde haar broertje wat van het toetje pakken en toen sloeg hij op het bordje bessensap. Alles vloog door de kamer en iedereen zat onder. Dit was de druppel die de emmer deed overlopen. Nu wilde haar moeder weg bij haar stiefvader. Ze hebben toen besloten dat ze elkaar een tijdje niet zouden zien. ( Dat was in de vakantie) Toen kwam Linda naar Walter toe. Ze vertelde hem dat zijn moeder bij haar stiefvader was weggegaan.



Hoofdstuk 8 : Geluk



Ze zaten 2 maanden op de nieuwe school. Mol vertelde dat hij naar Engeland ging verhuizen. Hij was ook vader geworden van 2 kinderen een jongen en een meisje.



EINDE
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen