Boekverslag : K. Norel - Varen En Vechten, Eerste Wacht
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1569 woorden.

Over het boek:


Titel: Varen en vechten, eerste wacht

Schrijver: K.Norel

Uitgever: Elsevier

Oplage: onbekend


Over de schrijver:


Klaas Norel.

Geboren 1899

Overleden 1971


Anderre Boeken van K.Norel zijn:


Varen en Vechten


(Eerste wacht)

Hondenwacht

Dagwacht


Vliegers in het vuur


Met de rug tegen de muur

Trillende evenaar

Voorwaarts


Engeland Vaarders


Vogelvrij

Vuur en vlam

Verzet en Victorie


Klaas Norel

Heeft als geen andere schrijver in zijn boeken gestalte gegeven aan de vrijheidzin moed en doodsverwachting van de Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog samen met onze bondgenoten bleven doorvechten tot de Duitsers tot capitulatie werden gedwongen..


De trilogie van Varen en Vechten is de spannende weergave van de geschiedenis van de Nederlandse koopvaardijen marine in de Tweede Wereldoorlog. De auteur heeft vele gesprekken gevoerd met zeelieden, dagboeken gelezen die sommigen hebben bijgehouden en allerlei publicaties bestudeerd over de marine in oorlogstijd. Op basis van deze gegevens schreef hij een aangrijpend relaas over de periode die velen in het geheugen zal zijn gegrift


Over het boek:


Oorlog


De duitsers vallen binnen, velen vluchten naar Engeland.

Toen nederland voor de afsluitdijk bezet was moesten all boten onschadelijk gemaakt, en daarna werden ze tot zinken gebracht


Joost vlucht ook naar Engeland hopend dat hij daar de Duitsers terug kan pakken

Willem koen vlucht het land ook uit en sluit zich aan bij onderzeers


Frans rossier (fred de Wolf) Blijft in Nederland achter


Dit is een verhaal met drie personen in de hoofdrol waarbij elk apart over verteld word


Joost van Dijk:

Eerste stuurman op een vrachtschip de \"Treub\"

Sluit zich in Engeland bij de marine en word toegelaten op een vrachtschip de \"Treub\"

Hij moet vrachten vervoeren en manschappen uit bedreigde gebieden weghalen.

Op zee beleefd hij veel gevaar van de U-Boten (onderzeers van de Duitsers), en van vliegtuigen

Hij lijd zijn schepen met Escorte s door gevaarlijke gebieden en komt soms ook in grote zeeslagen terecht waar vele schepen verloren gingen

Ook moet hij door het kille Noorden naar Rusland om daar de Russen te helpen tegen de Duitsers


Willem Koen:

Eerst wachter op een nieuw onderzeer \"De Krokodil\".Nadat een koude nacht wacht had gehad op de kade en bijna de \"Krokedil\" van wal losraakte kreeg hij koorts, de volgende dag moest hij op het schip zijn.Maar het scheen dat hij Tifferitus had opgelopen en naar het ziekenhuis moest toen hij uit het ziekehuis kwam moest hij nog een paar weken uitzieken in de bergen.

Toen hij terug kwam scheen het dat de Krokedil met haar hele bemanning zoek was ,waarschijnlijk gezonken bij Noord Holland

Mazzel ? ....


Al gauw werd hij overgeplaatst op een anderre onderzeer,

de \"Walvis\"

Op deze onderzeer had hij wacht hij moest uitkijken op anderre schepen die boven water waren

Op deze onderzeer had hij vele zeeslagen waarvan een tegen een anderre onderzeer.

Eerst zag hij een periscoop hij wist niet of het een van hen was of een Duitse u-boot

Een Onderzeer zit ons achterna commandant.Hij liet direct alles klaarmaken voor een aanval boven water.\"Ons richtoestel om boven water achteruit te vuren is niet in orde,Commandant,\"Herrinerde Willem hem.Een ogenblik stond de kapitein in twijvel.Als hijde boot rond liet gaan om de boegbuizen te vuren, zouden ze tijdens het zwenken een schietschijf zijn.Als ze onder water gingen liepen ze gevaar getorpedeerd te wordenbij de manouvre s voor het duiken.Hij besloot.....

Een van de spannende momenten,


Frans Rossier. ,ook wel Fred de Wolf

Toen de oorlog begon besloot hij in Nederland te blijfen, om vredig proberen door te leven.Al gauw moest hij verschijnen om te tekennen dat hij niet meer tegen Duitsland zou vechten of in opstand zou komen, zou hij dit wel doen moest hij met de gevvolgen leven.

Maar hij verdomde dit te tekennen naast hem nog twee die dit ook niet wouden.

..Ik weiger te beloven dat ik nooit meer tegen Duitsland vechten, De overste keek even naar de deur.Hij was gesloten.

Toen boog hij zich vertrouwelijk naar Fred en zei fluisterend:,Man, teken,

en zodra je de kans ziet knijp je eruit, naar Engeland

\"Maar dan heb ik mijn erewoord gegeven .,

Aan Hitler ! Die heeft zijn erewoord wel duizend maal gegeven..... en gebroken.

Fred werd bleek.Een ogenblik dacht hij na. Toen: \"Wat die schurk geeft en breekt moet hij weten. Als ik mijn erewoord geef......


Hij word onder goede zorg naar een strafkamp geleverd waar hij twee ontsnappings pogingen doet de tweede is hem gelukt,

waarna hij een uitijndelijk in Engeland komt

In Engeland word hij bij onze Koningin Wilhamina geroepen die graag wou weten hoe het in Nederland er voorstond.

De Koningin wou ook weten als hijookeen verzoekje had,

Hij wou graag zo snel weer aan de slag op een schip tegen de Duitsers

Naar een week werd zijn verzoek al ingewilligd.

Hij werd op een anti lucht convooi gezet die gevreesd wers door veel Duitse piloten de \"Oude Jacob\"


In een van de laatste hoofdstukken komen de drie mekaar weer tegen in het buitenland op bevoorrading.

Hier drinken de drie vrienden een goede drank.


Tot slot,


Joost stuurman op een vrachtschip was een gedurfd persoon met veel lef

Een goed geschikt iemand als eerste stuurman die vaak de leiding van de kapitien over moest nemen en midden in zeeslagen de kapitien moest waarschuwen


Willem Koen op een onderzeer bleef koel in het heetst van de striid evenals zijn kapitien die de bemanning geregeld gerust moest stellen als het er heel ruig aan toe ging

Bijvoorbeeld als ze op een laag pitje zaten


Frans rossier gevlugt uit een concentratie kamp en naar Engeland gekomen met de boot.Zat in heel benarde situaties voorral toen hij geen geld had voor een kaartje naar zwitserland.

En twee keer een conducteur ontvlucht en toch gepakt door de spoorpolitie en zo weer terug gekomen in de kamp waar hij uitgevlucht was met 4 weken zware straf.

Een geduldig ,trots persoon


Aan het einde van het verhaal

Het laatstel hoofdstuk beleef je mee met Joost van dijk op zijn vrachtschip die per telegram het bericht kreeg dat een cruiser met grote kannonen en hoge snelheid bij hen in de buurt was en dat ze goed moesten uitkijken

De naam van dit grote schip was de \"Bismarck\"

Dit grote beruchte schip had al twee van Engeland zijn niewste schepen vernietigd de overlevenden waren doodgevroren of verzopen in het ijzige water.


Dit was dus de reden dat hen convooi er van door ging hij ging mee op jacht om dit grote schip neer te halen


Het laatste hoofdtuk eindigde zo,


Martens noteerde wat hij kon. ..Treffer... treffer.. brand.. treffer.. slagzij.. zware explosie.. treffer.. brand breidt zich uit.. zeer zware slagzij....

Hierna kon de marconist een poos niets opmaken uit de telegrammen. In de radiohut klom de spanning tot het toppunt. Welke schepen plaatsten al die treffers , vriend of vijand? Op welk schip woedde brand? Wie had er slagzij?

Ze wisten het niet. En wat gebeurde er nu? ....Gezonken ontcijverde de marconist.

Dit was een beslissing , maar naar welke kant? was de Bismarck gezonken ? of de Rodney Of de King George V?

Het zweet brak Joost uit het kon overwinning zijn. ook nederlaag Daar onderbrak de B.B.C. haar programma. Extra bericht

Joost hield de adem in.

De ijskoude Brit achter de microfoon , die de schaarse overwinningen en de menigte van nederlagen sedert mei 1940 onbewogen en met koele stem vermeld had,

verloor deze ene keer zijn ijzerren zelfbeheersing, \"Bismarck has sunk!

De bismarck is gezonken!\" Juichte hij

\"Wij hebben de slag om de Atlantische Oceaan gewonnen,\"

Constateerde kapitein stam met voldoening.


De omgeving:

Het verhaal speelde zich in het begin en de eerste twee jaren van de oorlog af.Het speelde vooral af in Nederland en Engeland, maar de verre boodreizen en treinreizen bracht je bijna overal rond de zee

Vooral nog de Atlantische Oceaan


Engeland speelde een heel belangrijke plaats in de oorlog en ook in dit verhaal want na elke bootreis was het herbevoorraden en wachten op nieuwe orders of met verlof in Engeland


Je krijgt een goede indruk hoe het in die tijd op de wateren was,als er nou vliegtuigen boven vlogen en Duitse eitjes lieten vallen of als je midden in een vlootgevecht zat met u-boten en gevechtschepen

je kreeg een indruk van een zeer druk moment waar zware beslissingen vielen


Mening over het boek.

Dit was een goed boeiend boek waar je ondanks de vele bladzijden zo doorheen was


Het was een mooi spannend boek wat je steeds naar een anderre uithoek bracht.In het begin was het wel wat moeilijk te volgen maar als een keer in de gaten hebt wie de hoofdpersoon is kun je de verhaallijn goed volgen en is het ook een mooi boek om te lezen.


Je kon er mooi in meeleven in de gebeurtenissen van de hoofdpersonen.

,Het was aangrijpend dat na een hele nacht gelopen te hebben, Fred weer op hetzelfde plek, kwam hij had in een cirkel gelopen.


Over de echtheid:

Dit was een goed realistisch boek over de Tweede Wereldoorlog

Het neemt je helemaal mee in een anderre tijd.


Ik ben zeker van plan de trilogie varen en vechten verder te lezen

Ik heb dit boek van mijn vader gekregen die dit ook een mooi boek vond en leest ongeveer dezelfde boeken als ik dus ik dacht dan moet het wel een goed boek wezen dus zo ben ik er aan begonnen en heb ik hem in een paar keer uitgelezen.

;\n <\/div>
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen