Boekverslag : Thea Beckman - Wonderkinderen
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1677 woorden.


DE SAMENVATTING:


Wonderkinderen gaat over twee kinderen: Wijntje en Tom.


Ze zijn allebei hoogbegaafd en hebben allebei twee klassen


overgeslagen, ze zitten daarom al op hun tiende op de


Middelbare school. Wijntje gaat naar het Comenius Lyceum,


een gymnasium school, terwijl haar vriendje Tom van zijn vader


naar de L.T.S moet. Tom voelt zich er niet thuis, hij haalt voor de praktijkvakken slechte cijfers, maar van zijn ouders mag hij niet naar het gymnasium. Tom besluit om in hongerstaking te gaan. Uiteindelijk komt hij in het ziekenhuis terecht. Daarmoet hij met een psychiater praten, die vindt dat Tom verwaand is. Tom vertelt, dat als hij uit het ziekenhuis is, weer in hongerstaking gaat. Zijn ouders praten ook met de psychiater en zien toch ook in dat Tom niet op de L.T.S thuis hoort en hij mag na de vakantie toch naar het gymnasium.






B


1. Titel:


Het boek dat ik heb gekozen heet Wonderkinderen.


Deze titel heeft betrekking op de hoofdpersonen uit dit boek.


Dat zijn Tom en Wijntje. Ze zijn zo slim dat ze wonderkinderen worden genoemd.






2. Soort boek


De genre van mijn boek is jeugdboeken. En het is ook literatuur die onder te verdelen is naar tijd. De tijd is eigentijds. Het onderwerp is streek en de hoofdpersonen zijn gewone jongens en meisjes uit deze tijd.








3. Personages


- De hoofdpersonages zijn: Wijntje Vinholt en Tom Walma.


- De bijfiguren zijn: Wijntje vader (Boppa) en Tom’s vader en moeder ( de namen worden niet genoemd)


A: De leeftijd van Wijntje is tien jaar en van Tom is de leeftijd ook tien


jaar, maar later in het boek wordt hij elf jaar.


B: De karakters = Wijntje is een beetje een verlegen meisje, maar ze zegt


wat ze denkt, maar merkt later op school dat ze zo niet


bij de “groep” hoort. Ze is aardig en behulpzaam voor


haar ouders. Ze vertelt als aan Tom. Hij is als een


soort broertje voor haar. En ze kan super goed leren.


= Tom is ook een beetje verlegen, maar hij is de slimste


van de school. Hij deelt al zijn geheimen met Wijntje


met wie hij altijd elke dag omging totdat hij naar het


l.t.s moest van zijn vader en moeder. Hij doet rare


dingen, maar hij weet heel goed waar hij mee bezig is.


C: Uiterlijk = Er is eigenlijk niks bijzonders aan Tom & Wijntje ( geen bril, beugel


enz..). Ze hebben allebei donkerhaar. Tom is heel iets groter dan Wijntje.


D: Gedrag = Ze gedragen zich allebei een beetje verlegen tegenover andere


kinderen op school. Ze weten allebei niks van popmuziek, de


eredivisie of andere alledaagse dingen voor normale kinderen.


Wijntje houdt zich veel bezig met piano spelen en klassieke muziek


luisteren. Tom zoekt stenen in de buurt van de camping waar het


gezin elke vakantie naartoe gaat. Tom & Wijntje vinden lezen en leren


het leukste wat er is.


E: Verhouding tot andere personages = Wijntje gedraagt zich thuis goed tegen haar


vader en maakt veel lol met hem en als ze bedroefd is kan ze alles aan hem vertellen.


Tom heeft thuis vaak ruzie met zijn ouders al heeft zijn moeder veel begrip voor hem.


Hij heeft altijd ruzie, omdat hij niet naar het gymnasium mag.


F: De veranderingen in de loop van het verhaal = Tom komt in het begin van het verhaal


vaak bij Wijntje, maar later mag het niet meer van Tom’s ouders, want ze vinden dat


hij daar gek wordt gemaakt. In het begin van het verhaal is Tom tien, maar later wordt


hij elf. Wijntje en Tom gingen altijd met elkaar om nu veranderd dat erg, omdat ze


naar een andere school gaan. In het begin mag Tom absoluut niet naar het


gymnasium, maar op het eind mag hij toch.


G: Het milieu: Tom leeft in een gewoon gezin met zijn vader, moeder, zus en een broer.


Het gaat er thuis gewoon aantoe. Wijntje woont in een rijk gezin, maar is enigskind,


omdat haar moeder geen kinderen meer kon krijgen. Ze hebben thuis bepaalde


gewoontes met eten en andere dingen.


H: De invloed op andere personages = De vader van Tom word gek van Tom, omdat hij


de hele tijd zeurt om zo naar het gymnasium te mogen. En zijn moeder is vooral


bezorgd om hem. Tom helpt Wijntje’s vader Boppa vaak mee met zijn strip Tampico.


Hij bedenkt de ideen en Boppa tekent en werkt ze uit.


Wijntje kan goed met haar vader en moeder (haast niet voorkomend in het verhaal)


overweg.


I: Ideen en opvattingen = Wijntje en Tom verzinnen samen ideen om zo Tom naar het


gymnasium te krijgen.




- De bijfiguren.


A: Tom’s vader wil dat Tom naar de L.T.S gaat, want elektrotechniek is volgens hem het


mooiste vak van de wereld. Tom’s moeder is erg bezorgd om Tom vooral als hij niet


meer gaat eten om zo naar het gymnasium te mogen. Wijntje’s vader Boppa is heel


aardig en houd veel van Tom ook omdat Tom hem altijd helpt met zijn strip Tampico.


B Boppa helpt in het verhaal Tom om op het gymnasium te komen.


De vader van Tom probbert zolang mogelijk te voorkomen dat Tom naar het


gymnasium gaat. Zijn moeder probeert hem de hele tijd te vertellen dat het l.t.s leuk


is, maar soms word ze opeens kwaad.


C: Tom’s vader en moeder mogen de ouders van Wijntje niet ze vinden dat zze zich raar


gedragen (beetje kakkerig). De ouders van Wijntje proberen erg aardig tegen Tom;s


ouders te doen, maar die willen geen contact.






4. Tijd


- Het verhaal speelt zich een paar jaar geleden af, omdat het L.T.S niet meer bestaat.


- Het begin en midden van het boek spelen zich af in een paar weken, maar op het eind gaat het verhaal opeens ongeveer een halfjaar verder.


- Niet-chronologisch


- Ja, soms om te kijken hoe Wijntje en Tom vroeger op de basisschool met elkaar omgingen en hoe snel ze alle boekjes en opdrachten doorwerkten.


- Ja, op het laatst is het verhaal opeens een half jaar verder.


- Het verhaal is geschreven in de verledentijd.


- Het verhaal is niet-continu en het is sujet.










Informatie over de auteur Thea Beckman.


Thea Beckman is een schrijfster die vooral boeken schrijft voor kinderen boven de 11 jaar. De meeste boeken die ze heeft geschreven spelen zich af in het verleden. Maar er zijn ook boeken die nu of in de toekomst spelen. In haar ben boeken vanaf de eertse blz in het verhaal en leef je met de hoofdpersonen mee. Deze verhalen worden spannend vertelt van begin tot eind.De hoofdpersoon is vaak een meisje met een sterke wil en veel moed. Thea Beckman vindt gezond verstand en verdraagzaamheid heel belangerijk.


Maar zij heeft wel weer een hekel aan bijgeloof, oorlog en geweld. Dat zie je ook heel vaak in haar boeken.


Een aantal boeken door Thea Beckman geschreven zijn:


- Kruistocht in spijkerbroek


- Geef me de ruimte


- Wij zijn wegwerpkinderen


- Kinderen van moeder aarden


- Hasse Simonsdochter


- De val van de Vredeborch








Mijn eigen mening:


Ik vind het een aardig spannend boek, omdat je je de hele tijd zit te bedenken of Tom naar het gymnasium mag of niet en of hij de hongersstaking overleefd.


Het verhaal is niet moeilijk te begrijpen. Ik vind het interessant om te lezen en het is best wel origineel.


Het deel wat op mij de meeste indruk heeft gemaakt is het deel wwarin Tom besluit een hongersstaking te beginnen. Hier toont hij zijn vastberadenheid en zijn doorzettingsvermogen.


Nou heb ik ook een beetje een idee hoe erg hoogbegaafde leerlingen zich voelen.




Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen