U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Marion Bloem - Mooie Meisjesmond.
Deze versie komt van http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=13158 en is laatst upgedate op Onbekend.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 3227 woorden.

1. Samenvatting



Milly is een 16-jarig Indisch meisje. Ze kent alleen het Indische gezinsleven. Ze doet veel met haar familie en bij alle feesten zijn ze bij elkaar. Ze gaat ook goed om met Dani, die gaan familie is, maar wel als familie gezien wordt. Het is het broertje van de vriend van haar zus haar zus Georgien.



Op een keer vroeg Dani of ze wilde komen kijken bij een repetitie met zijn band en daar zag ze “de drummer”. Ze was op slag verliefd op de jongen met het blonde haar en de blauwe ogen en ging vaker kijken. Op een gegeven moment na de pauze in een repetitie zoende de twee elkaar en vanaf toen zoenden ze elke zaterdag op de repetities.



Hij wilde haar vaker zien, maar van een vriendin hoorde ze, dat hij een eigenlijk een vriendin had, namelijk het mooiste meisje van haar dorp. Dus vertelt ze hem dat ze veel hobby’s heeft, namelijk; turnen, judo, atletiek, gitaarles, band en zwemmen.



Ze heeft een goede vriendin die Eva heet. Zij is populair, modieus en zegt wat ze denkt. Milly is, net als vele andere meisjes, verliefd op Theo Gordel. De leukste en hipste en coolste jongen van de school. Maar Milly is heel verlegen en vertelt niemand over haar verliefdheid, alleen Eva weet het.



Eva zorgt ervoor dat Theo en zijn vrienden op Milly's verjaardag komen, want Theo blijkt Milly ook leuk te vinden. Theo brengt een bos met 16 rozen mee. Hij maakt een afspraakje met haar om herten te gaan bekijken in het bos. Hij haalt haar op met zijn brommer. Die dag gebeurt er nog niks tussen hen. Na een paar afspraakjes komt haar eerste zoen. Daarna gaat zij vaak bij hem eten en maakt zo kennis met het Nederlandse gezinsleven en het Nederlandse eten.



Op een dag heeft Theo zich ziek gemeld en hij laat via zijn vriend weten, dat hij wil dat Milly hem op zoekt. Milly spijbelt om hem te zien. Als ze aan komt bij het huis komt krijgt ze de sleutel aangegooid en gaat ze naar binnen. Als ze op zijn kamer aan komt ligt hij helemaal van top tot teen onder zijn deken en zegt dat ze zich uit moet kleden en bij hem moet gaan liggen.



Eerst wil ze niet, want ze heeft het hemd van haar vader aan, omdat het zo lekker warm is, maar toch doet ze het. Daar maakt ze voor het eerst 'kennis' met het mannelijke geslacht. En gebeuren er nog een paar andere dingen.



Later elke keer als Theo haar wegbrengt met de auto, wordt ze min of meer gedwongen om hem oraal te bevredigen. Iedere keer als ze dat doet bedenkt ze dat ze iets aan het eten is en ze bedenkt allerlei recepten. En denkt zelfs na over een kookboekje.



Theo is inmiddels aan het solliciteren en bezig met zijn rijbewijs. Hij vindt dat Milly zich maar op moet geven bij de oppascentrale, zodat ze vaker samen kunnen zijn. 9 van de 10 keer dat Milly moet oppassen, moet Theo naar zijn avondopleiding.



Milly krijgt een oppasadres bij een bakker, elke keer als ze op moet passen staan er lekkere gebakjes, die ze niet in een keer op wil eten, omdat ze dan een vreetzak lijkt. Maar na een paar keer eet ze, ze allemaal op. Ze voelt ze zich vaak alleen, als ze op moet passen en vind het vaak ook een beetje eng.



Op een gegeven moment,komt haar oma op het idee om haar en Theo en Georgien en haar vriendje mee te nemen op vakantie, maar omdat het uit is met Georgien en haar vriendje en Milly dat liever niet wil, dat Theo mee gaat, daarom gaat Dani, een goede vriend van de hele familie, mee. En een vriendin van Georgien.



Voor de vakantie laat ze een foto maken, voor Theo. Ze moet van de fotograaf een doek om zich heen wikkelen, zodat ze er sexy en exotisch uitziet. Hij zegt dat ze een “mooi meisjes mond” heeft.



Op vakantie leert ze een Italiaan kennen. Zijn naam is Romeo. Hij is ober in het hotel waar ze overnachten. Hij laat haar Italië zien. Hij leert haar om pizza en andere Italiaanse gerechten te maken, want Milly houdt erg van koken. Ze heeft nog nooit zulke mooie ogen gezien.



Als ze op een avond terug bij het hotel komt is de deur al dicht. Ze klimt bij Dani door het raam naar binnen. Ze gaat naakt bij Dani in bed liggen.



Ze wordt wakker als Dani aan haar zit en steeds verder gaat. Maar ze vindt het niet erg en zou willen dat het langer door ging. Na de vakantie beseft ze eindelijk dat er geen liefde tussen haar en Theo is en maakt ze het uit. Hij is er kapot van. Ze beseft nu pas, dat ze eindelijk weer kan doen wat ze zelf wil.



2. Thema



A 1. Wat is het thema van het verhaal?

Het thema van dit boek is de ontplooiing van een jong Indische meisje,wat in Nederland woont en tot dan toe alleen de Indische cultuur is gewend,tot een vrouw.



A 2. Herken je opvallende motieven in het verhaal? Welke?

Er zijn meerdere motieven in het boek.Een van de motieven in dit boek is de mond. Daarmee beleeft Milly de sensaties van Nederlands eten en de relaties van seks en zoenen. Ze kan met haar mond, proeven, likken, zoenen, zuigen, kauwen, sabbelen, bijten. Seks is ook een motief in dit boek, Milly beleeft dat namelijk voor de eerste keer allemaal met Theo.

Eten is in dit boek ook heel belangrijk. Milly komt voor het eerst in aanraking met echt typisch Nederlands eten zoals hutspot. De vergelijkt zei met de relatie die er kan zijn tussen een man en een vrouw. Onzekerheid is ook een motief. Milly is verliefd op Theo en wil alles doen wat hij zegt. Zij luistert niet naar wat ze zelf wil.



B 1. Heeft het Thema voor jezelf betekenis?

Ja, een klein beetje wel, want Milly Roos was ongeveer even oud toen ze voor het eerst vriendjes kreeg enz en sommige dingen van haar begrijp ik wel, maar het de Indische cultuur heb ik verder niet echt heel veel mee.



B 2. Is je visie op het thema door het lezen van het boek veranderd?

Nee, eigenlijk niet, want wat ik verwachte van het thema, na het oriënteren op het boek, is waar gebleken en er kwamen niet echt dingen in die me opeens verraste.



3. Tijd



A 1. Hoe is het tijdsverloop in het verhaal?(Chronologisch / continu / flashbacks of forwards / tijdversnelling en –vertraging)

Het verhaal is makkelijk te volgen, de opbouw is niet ingewikkeld. De opbouw is heel erg logisch. Het is helemaal chronologisch alleen aan het begin word er in een flash-forward wat verteld dat later pas gebeurt en dat is dat Milly bij Theo hutspot eet maar dat gebeurt later pas. Er is ook een flash-back in het boek. Dat is als Theo haar een pepermuntje aanbied.



A 2. Wanneer speelt het verhaal zich af? (Heden / nabij of ver verleden) Welk effect heeft dit op het verhaal?

Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig,Er worden typisch jaren zestig achtoge dingen in verteld,bijvoorbeeld de kleding style van Theo en ook stukjes,van de “bed-in” van John lennon en Yoko Ono. Dus het krijgt heel erg de sfeer van de jaren zestig.



B1. Maakt het tijdsverloop het verhaal spannend of juist saai,verwarrend of duidelijk?

Toen ik meteen in het begin (de eerste paar bladzijdes) de flash forward had gelezen, was het de bladzijdes daarna een klein beetje verwarrend, maar door verder te lezen snapte ik het weer.



B 2. Om welke redenen geeft het verhaal volgens jou een (on)betrouwbare indruk van deze periode? Geef voorbeelden.

De kledingstijl van Theo werd verteld en dat waren kleding stukken, die typisch in de jaren zestig voorkwamen. “Bordeel schuivers”, strakke shirts en versleten jeans en een leren jack.

En er werden dingen gezegd over de moord op Martin Luther King en de Bed-in van John Lennon en Yoko Ono.



4. Perspectief



A 1. Bij wie / welke verhaalfiguur ligt het perspectief?

Het perspectief ligt bij Het Indische meisje Milly.



A 2. Hoe noem je dat soort perspectief?

Er zit een Ik-belevend perspectief in, maar ook een alwetende verteller in. In sommige gedeeltes worden de belevenissen verteld,zoals Milly ze meemaakt en ervaart. En op andere momenten weer zeg maar door een 3e persoon, die alles weet over de andere personen.



B 1. Hoe is de verteller bij de handelingen betrokken?

Als Milly het zelf heel intens ervaart,is het net of ze het zelf verteld,maar de andere keer wordt er weer van een “afstandje” verteld wat ze meemaakt.



B 2. Hoe heeft het perspectief invloed op jouw manier van kijken naar de handelingen?

Bij de ik-belevend perspectief lijkt het net over je van dichterbij kijkt,dan bij de alwetende verteller.



B 3. Hoe werkt het perspectief uit op jouw betrokkenheid bij het verhaal?

Als er met het Ik-belevend perspectief vertelt wordt,krijg je het gevoel als of je zelf in het verhaal zit,alsof je er bij bent. En als er met het alwetende perspectief wordt vertelt is dat minder er zit dan zeg maar meer afstand,tussen de lezer (ik) en de handelingen



5. Personages



A 1. Wie zijn de belangrijkste figuren? Beschrijf ze kort-innerlijk en uiterlijk.

Milly Roos, en een Onervaren, bescheiden, Indisch meisje. Ze is vijftien maar in het boek word ze zestien. Ze is niet echt een verlegen meisje maar ze durft met Theo(haar vriendje) niet zo goed over seks te praten. Ze is sportief, ze doet aan judo en turnen. Vaak gaat ze ook hardlopen in het bos. Ook speelt ze gitaar en heeft ze wat drum lessen gehad, ze zingt ook wel op feestjes. Ze heeft nooit echt ruzie met mensen, ze kan goed met mensen opschieten. Dat komt ook wel omdat ze een hele grote familie heeft waar ze veel mee omgaat. Ze heeft lang zwart haar en is typisch Indisch,dus erg smal en tenger en niet erg groot.



Theo Gordel, Milly’s vriendje. Een nuchtere, Hollandse jongen. Hij is erg lang en slungelig en heeft blond haar en groene ogen met bruine spikkeltjes.



Dani, een lieve, beetje dromerige jongen, hij is musikant. Hij leert Milly,hoe ze met Theo om moet gaan. Dani is ook typisch Indisch,zwart haar,getint.



A 2. Maken de personages een pesoonlijke ontwikkeling door? Zo ja,beschrijf die kort.

Milly Roos,ze maakt kennis met het ‘Nederlandse leven’. Ze krijgt haar eerste vriendje. Ze veranderd,van het kleine meisje zijn in een puber.



Theo, haalt zijn middelbare school diploma en gaat solliciteren en daarna werken en hij begint met rijlessen en haalt zijn rijbewijs,hij wordt langzaam meer volwassen.



Dany, verlaat school en gaat met zijn band naar Duitsland,maar komt later weer terug als het helemaal fout gaat met zijn band.



B 1. Neemt de hoofdfiguur belangrijke beslissingen? Zo ja,welke?

Milly, Maakt op het laatst de keuze om het uit te maken met haar vriendje Theo en nu zelf keuzes te maken. Toen ze nog met Theo had,bepaalde ze niet veel zelf.



B 2. Voel je je verwant met één of meerdere verhaalfiguren? Met wie en waarom?

Ik voel me niet echt verwant met één of meerdere verhaalfiguren.



6. Ruimte



A 1. Lijkt de auteur bewust te kiezen voor een bepaalde ruimte in het verhaal? Welke elementen gebruikt hij voor de beschrijving en met welk effect?

De schrijver kiest niet echt voor een speciale ruimte in het hele verhaal. Wel een beetje per gedeelte van het verhaal,want als ze met de familie zijn vertelt zij hoe het huis eruit ziet en de gezellige sfeer die er hangt en als ze bij Theo thuis zijn vertelt ze wat voor nuchtere Hollandse beetje koele sfeer er hangt.Daardoor krijg je het gevoel,dat het bij Milly thuis vel gezelliger en huiselijker is dan bij Theo thuis.



B 1. Vind je de ruimte (omgeving / sfeer) bepalend in het verhaal? Verklaar je antwoord.

Ja, in sommige stukken wel,bijvoorbeeld het stuk, als ze in Italië zijn,er wordt dan een warme/zwoele sfeer gecreëerd,waardoor je als je het leest echt een soort vakantie gevoel krijgt en meteen zin hebt om ook op vakantie te zijn. Als ze het zelfde had vertelt over die vakantie alleen dan op Ter Schelling,dan had het verhaal een hele andere sfeer gehad.



B 2. Spreekt de sfeer die door de omgeving staat je aan? Verklaar je antwoord.

Ja, soms wel, bijvoorbeeld het gezellige gedeelte met de familie en als ze op vakantie zijn, want dan daar krijg je een gezellig gevoel bij als je het leest,maar niet het gedeelte dat het zo typisch winterkoud is,want ik voel dan precies hoe koud ze het heeft en ik heb een hekel aan kou.



7. Spanning



A 1. Waaraan ontleent het verhaal zijn spanning? Geef voorbeelden.

Aan de flash forward,aan het begin van het verhaal,er wordt iets vertelt dan wordt er weer een stukje van een ander gedeelte vertelt en dan gaan ze ongeveer verder,waar de flash forward gebleven was.



B 1. In hoeverre vind jij de schrijver erin geslaagd om het boek spannend te maken?

Dat is op zich wel gelukt, d.m.v de boven genoemde dingen, maar er zit geen “enge” spanning in. Er zit andere spanning in. Spanning,dat je wil weten wat er gebeurt. Maar eigenlijk vind ik dat er niet bijzonder veel spanning in zit.



8. Stijl



A 1. Citeer een passage die je wat betreft de schrijfstijl typerend vindt voor het boek.

`In het schuim van de golven zag ze haar verlangen zich over te geven,de andere kant te zien,niet alleen op de kade maar ook de kade zelf,en ook het water te zijn,het schuim op de golven.De golven,de oneindige bewegingen van het water,voelde ze in haar buik,in haar hoofd,in haar hart,in haar lever.`



A 2. Wat typeert deze stijl? (let op: zins lengte, gebruik bijvoeglijke naamwoorden, lijdende / bedrijvende vorm, verleden / tegenwoordige tijd, bijzondere woordkeuze, lestekens, sfeertekeningen, typeringen, beeldtaal)

Ik vind het dromerig en een beetje poëtisch geschreven,maar wel duidelijk,ondanks de beeldspraak die in sommige stukjes voorkwam.



B 1. Heb je van de stijl kunnen genieten? Waardoor (niet)?

Ja, ik heb wel van deze stijl kunnen genieten, omdat dat dromerige en heel erg klein beetje poëtische me wel aan spreekt.



B 2. Ligt deze stijl dicht bij je eigen taalgebruik of wijkt hij duidelijk af? Licht je antwoord toe.

Deze stijl ligt niet erg dicht bij mijn eigen taalgebruik,omdat ik zelf niet dromerig en poëtisch praat.



9. Genre



A 1. Tot welke genre reken je dit boek?

Het boek behoort tot het genre “Roman”



B 2. Welke kenmerken heeft dit genre volgens jou?

Het heeft de kenmerken: een lange doorlopende vertelling,met vrij veel gebeurtenissen en de karakterontwikkeling van de personages krijgt veel aandacht.



10. Je eindwaardering

Ik vond het een ontzettend leuk en verrassend boek,ik wist van te voren niet waar het boek over ging, ik had alleen een schrijver uitgekozen, die weer op de kaft van een ander boek stond en dacht, daar ga ik een boek van zoeken. En dit was het eerste boek wat ik tegen kwam. Toen ik het boek zag en de achterkant las, dacht ik dat het niet zo leuk zou zijn, maar dat veel heel erg mee. En ben blij dat ik het boek gelezen heb, omdat ik het een leuk boek vond.



Het verhaal is soms ook vrij herkenbaar, omdat Milly ongeveer van dezelfde leeftijd is. En sommige dingen die ze denkt herken ik wel,maar niet alles. Ik denk dat de schrijfster wil laten zien, hoe het is voor een Indisch meisje van zestien, die steeds verliefd wordt en haar eerste vriendjes krijgt en steeds meer Nederlandse dingen ervaart. En ik vind dat ze daar wel in geslaagd is, omdat het heel erg duidelijk verteld wordt, hoe Milly zich voelt, als ze bepaalde dingen ervaart, bijvoorbeeld als ze voor het eerst hutspot eet bij Theo thuis.



Ik vind dat het boek wel een soort eigen realiteit heeft, maar sommige gedeeltes lijken ook verdacht veel op de alledaagse realiteit. Alleen wat er in Italië gebeurt is weer minder realistisch, omdat zoiets bijna alleen maar op tv voorkomt, maar niet alles daaruit is minder realistisch.



Ook vind ik dat het boek voldoende originaliteit bevat, want wat ik bijzonder vind, is dat als Milly iets meemaakt, doet of voelt wordt het vergeleken met eten. Het wordt dan vertelt, alsof eten ook een soort passie is. Bijvoorbeeld als ze met iemand zoent; “Zo is het met rempèjè, spekkoek, boeboer katjang idjo, dodol, klepon, katjang manis en al die lekkernijen waar honger niet voor nodig is om ertoe verleid te worden….” Dat vind ik bijzonder en origineel. Kortom het is een leuk en apart boek.



De auteur

De auteur is Marion Bloem. Ik kende haar nog niet, maar ik heb wel wat over haar opgezocht. Ze is geboren in 1952 in Arnhem als kind van twee Indische ouders. In 1976 studeerde ze af als klinisch psychologe. Ze had toen al verschillende kinderboeken geschreven. Ze schrijft naast kinderboeken ook jeugdboeken en romans voor volwassene. In 1983 werd daarvan de eerste uitgebracht: Geen gewoon Indisch meisje. Naast boeken heeft ze ook films, documentaires en televisie programma’s gemaakt.



Verwerkingsopdracht

(33.Schrijf een gedeelte van een dagboek van een of meerdere hoofdpersonen.)

Een stukje uit Milly`s dagboek:

6 mei (paar dagen voor mijn verjaardag)

Hallo,

Nu nog een paar dagen, voordat ik jarig ben. Dan ben ik eindelijk 17. Ik heb vandaag nagedacht, over het afgelopen jaar, omdat er dit jaar zoveel gebeurd is. Ik voel dat ik ouder geworden ben, ik ben niet meer het lieve kleine meisje, dat ik een jaar geleden was. Ik durf nu zelf te praten. Iets langer dan een jaar geleden, toen ik voor het eerst zoende, met de drummer en daarna Theo, waarop ik heel erg verliefd was, waar ik dankzij Eva iets mee kreeg, (dat was anders nooit gebeurt, omdat ik veel te verlegen was en dacht dat hij nooit op me zou vallen, omdat ik niet zo was als Eva en de rest. Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Alle dingen die we samen hebben gedaan, alle afspraakjes, die keer dat we samen een pak gingen kopen en daarna bij oma en opa langs gingen. Dingen waarvan ik van ik vorig jaar alleen nog maar kon dromen. Maar ook de dingen in de familie, zoals Gorgien en haar vriendje die uit elkaar gingen en Dani die ik op een andere manier heb leren kennen. Waar ik me altijd heel goed bij voelde, maar waar ik nu eindelijk kan verklaren waarom ik me zo goed bij hem voel. En de vakantie in Italië die ook anders liep, dan dat ik verwachte,maar wel heel erg leuk was! Maar ook de dingen in de wereld, zoals de dood van Martin Luther King en de bed-inn van John Lennon en Yoko Ono en Ajax die voor het eerst de finale van de Europa Cup competitie haalde. Eigenlijk is er ook een hoop langs me heen gegaan, omdat ik eigenlijk alleen maar aandacht voor Theo had. Ik zit me af te vragen, sinds het uit is heb ik hem niet meer gesproken,zou ik hem uit moeten nodigen voor mijn verjaardag, of moet ik dat juist niet doen,om hem geen hoop te geven…ik weet het niet, ik wou dat we gewoon vrienden konden zijn. Nou ja nog een paar dagen en dan ben ik 17 en dan is er weer een nieuw en vers jaar.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen