![]() |
Boekverslag : Marion Bloem - Mooie Meisjesmond
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2322 woorden. |
Verwachting en eerste reactie: Ik kwam langs een bibliotheekkast en zag Marion Bloem staan. Ik had al ooit een boek van haar gelezen, en daar stond me nog van bij dat het makkelijk weglas. Dus nam ik een boek uit de kast, en dat was deze. Het verhaal op de achterflap was niet bijzonder, maar ik had geen zin erg ver te zoeken, omdat me aangeraden werd om zoveel mogelijk verslagen in het begin van het jaar te doen, omdat je het dan nog niet zo druk hebt. Aangezien ik haast had, dacht ik er verder dus niet bij na. Op de voorkant zag ik allemaal krantenstukken staan uit de jaren ’60. Dat trok mijn aandacht en ik begon te lezen. Het las net als dat vorige boek wat ik las erg makkelijk weg. Beknopte Samenvatting en Analyse: Samenvatting: Milly is een 16-jarig Indisch meisje. Ze kent alleen het Indische gezinsleven. Ze doet veel met haar familie en bij alle feesten zijn ze bij elkaar. Ze gaat ook goed om met Dani,die geen familie is,maar wel als familie gezien wordt. Het is het broertje van de vriend van haar zus Georgien. Op een keer vroeg Dani of ze wilde komen kijken bij een repetitie met zijn band en daar zag ze “de drummer”. Ze was op slag verliefd op de jongen met het blonde haar en de blauwe ogen en ging vaker kijken. Op een gegeven moment na de pauze in een repetitie zoenden de twee elkaar en vanaf toen zoenden ze elke zaterdag op de repetities.Hij wilde haar vaker zien,maar van een vriendin hoorde ze,dat hij eigenlijk een vriendin had,namelijk het mooiste meisje van haar dorp,dus vertelt ze hem dat ze veel hobby’s heeft,namelijk turnen,judo,atletiek,gitaarles,band en zwemmen. Met een smoes hoeft ze de jongen nu niet vaker te zien. Ze heeft een goede vriendin die Eva heet. Zij is populair,modieus en zegt wat ze denkt (hoewel ze dat mompelend en vaak onverstaanbaar doet). Milly is, net als vele andere meisjes, verliefd op Theo Gordel, de leukste en hipste jongen van de school. Maar Milly is heel verlegen en vertelt niemand over haar verliefdheid, alleen Eva weet het. Eva zorgt ervoor dat Theo en zijn vrienden op Milly's verjaardag komen,want Theo blijkt Milly ook leuk te vinden. Theo brengt een bos met 16 rozen mee. Hij maakt een afspraakje met haar om herten te gaan bekijken in het bos. Hij haalt haar op met zijn brommer, vroeg in de morgen. Die dag gebeurt er nog niks tussen hen. Na een paar afspraakjes komt haar eerste zoen. Daarna gaat zij vaak bij hem eten en maakt zo kennis met het Nederlandse gezinsleven en het Nederlandse eten. Op een dag heeft Theo zich ziek gemeld en laat via zijn vriend weten,dat hij wil dat Milly hem opzoekt. Milly spijbelt om hem te zien. Als ze aan komt bij het huis komt krijgt ze de sleutel aangegooid en gaat ze naar binnen. Als ze op zijn kamer komt ligt hij helemaal van top tot teen onder zijn deken en zegt dat ze zich uit moet kleden en bij hem moet gaan liggen. Eerst wil ze niet, ,maar later doet ze het toch. Daar maakt ze voor het eerst 'kennis' met het mannelijke geslacht. En gebeuren er nog een paar andere dingen.Later elke keer als Theo haar wegbrengt met de auto, wordt ze min of meer gedwongen om hem oraal te bevredigen. Iedere keer als ze dat doet bedenkt ze dat ze iets aan het eten is en ze bedenkt allerlei recepten. Ze denkt zelfs na over een kookboekje. Dit doet ze om de tijd sneller te laten gaan. Later is Theo aan het solliciteren en bezig met zijn rijbewijs. Hij vindt dat Milly zich maar op moet geven bij de oppas centrale, zodat ze vaker samen kunnen zijn. 9 van de 10 keer dat Milly moet oppassen, moet Theo naar zijn avond opleiding. Milly krijgt een oppas adres bij een bakker, elke keer als ze op moet passen staan er lekkere gebakjes, die ze niet in een keer op wil eten,omdat ze dan een vreetzak lijkt. Maar na een paar keer eet ze ze allemaal op. Ze voelt zich vaak alleen,als ze op moet passen en vind het vaak ook een beetje eng. Op een gegeven moment,komt haar oma op het idee om haar, Theo, Georgien en haar vriendje mee te nemen op vakantie, maar omdat het uit is met Georgien en haar vriendje en Milly liever niet wil dat Theo meegaat, gaat Dani mee die een goede vriend van de hele familie is. Verder gaat een vriendin van Georgien ook mee. Voor de vakantie laat ze een foto maken voor Theo en ze moet van de fotograaf een doek om zich heen wikkelen,zodat ze er sexy en exotisch uitziet. Onder de doek is ze naakt. De fotograaf zegt dat ze een “mooi meisjesmond” heeft.Op vakantie leert ze een Italiaan kennen. Zijn naam is Romeo. Hij is ober in het hotel waar ze overnachten. Hij laat haar Italië zien. Hij leert haar om pizza en andere Italiaanse gerechten te maken, want Milly houdt erg van koken. Ze heeft nog nooit zulke mooie ogen gezien.Als ze op een avond terug bij het hotel komt is de deur al dicht. Ze klimt bij Dani door het raam naar binnen. Ze gaat naakt bij Dani in bed liggen. Ze wordt wakker als Dani aan haar zit en steeds verder gaat.Maar ze vindt het niet erg en zou willen dat het langer door ging. Na de vakantie beseft ze eindelijk dat er geen liefde tussen haar en Theo is en maakt ze het uit.Hij is er kapot van. Ze beseft nu pas,dat ze eindelijk weer kan doen wat ze zelf wil. Motieven: Abstracte motieven die je in het verhaal terug kan vinden zijn wat mij betreft vooral verliefdheid, naïviteit en onzekerheid. Milly komt op mij over als een zeer naïef meisje. Ze wordt meerdere keren verliefd en bij Theo komt ze erachter dat ze eigenlijk helemaal niet verliefd is op hem. Door de onzekerheid doet ze veel dingen tegen haar zin in. Verder zijn er zeer duidelijke leidmotieven aanwezig in het verhaal. Een daarvan is eten: Wat voor eten dan ook, Milly ervaart en vergelijkt alle gebeurtenissen met eten, al dan niet Indonesisch. Ook de mond, namelijk die van Milly, kan gezien worden als een leidmotief: hiermee eet ze, zoent ze, proeft bijt zuigt en likt ze. Ze maakt veel mee alleen al met haar mond. Een ander belangrijk leidmotief is pepermunt; Milly haat het, ze kan absoluut niet tegen de geur en helemaal niet tegen de smaak. Het is het enige ding wat ze absoluut niet lust maar Theo is juist gek op pepermunt. Misschien kun je pepermunt benaderen als een aanwijzing dat net als dat Milly niet houdt van pepermunt, ze ook niet van Theo houdt (zijn vader verkoopt pepermunt en Theo heeft altijd een rolletje bij). Personages: Hoofdpersonen. Milly Roos: Ze is een onzeker, bescheiden Indisch meisje. Ze is vijftien maar in het boek word ze zestien. Door haar naïviteit komt het vaak voor dat ze dingen tegen haar zin in doet, zoals het oraal bevredigen van Theo. Ze is sportief, ze doet aan judo en turnen. Vaak gaat ze ook hardlopen in het bos. Ook speelt ze gitaar en heeft ze wat drum lessen gehad, ze zingt ook wel op feestjes. Ze heeft nooit echt ruzie met mensen, ze kan goed met mensen opschieten. Dat komt ook wel omdat ze een hele grote familie heeft waar ze veel mee omgaat. Ze heeft lang zwart haar en is typisch Indisch,dus erg smal en tenger en niet erg groot.Ze is een karakter omdat je veel over haar innerlijk te weten komt. Ze maakt een ontwikkeling door: ze maakt het uit met Theo, omdat ze dat zelf wil, in plaats van dat ze met de verkering doorgaat tegen haar zin in. Ze ontdekt langzaam maar zeker vele aspecten van de Nederlandse cultuur, vooral wat betreft eten. Theo Gordel Milly’s vriendje. Een nuchtere,Hollandse jongen. Hij is erg lang en slungelig en heeft blond haar en groene ogen met bruine spikkeltjes. Hij maakt het Vwo af, maar gaat daarna niet verder studeren. In plaats daarvan ging hij voor een baantje in de boekhouderei of verzekeringsmaatschappij, waar je geen opleiding voor nodig had. Hij komt niet al te werelds over. Hij is een type, je leert niets over z’n innerlijk en hij wordt als zeer stereotype Nederlander neergezet. Hij maakt een ontwikkeling door: Als Milly het uitmaakt krijgt hij voor de eerste keer niet z’n zin en dat maakt hem boos en teleurgesteld. Bijpersonen. Dani: Dani, een lieve,beetje dromerige jongen,hij is muzikant. Hij leert Milly hoe ze met Theo om moet gaan. Dani is ook Indisch,zwart haar,getint. Hij is een vriend van de familie en de broer van de vriend van Georgien. Hij is een type en maakt geen ontwikkeling door. Georgien: De oudere zus van Milly. Ze heeft hetzelfde uiterlijk alleen ze is molliger. Milly neemt Georgien als voorbeeld als het gaat om vriendjes. Overigen: de familie van Milly, de vrienden van Theo, en Romeo, de jongen waar Milly mee optrekt in Italië. Perspectief en Verteller: Er is sprake van een verborgen verteller. Het verhaal is geschreven vanuit een hij/zij-perspectief gecombineerd met een ik-perspectief.Als Milly iets intiems of speciaals beleefd is het net alsof ze zelf verteld, en dan veranderd het perspectief. Soms komen er ook schuine stukjes tussen de tekst door voor, waarin Milly terugkijkt op haar ervaringen en er in dagboekvorm commentaar op geeft. Ik vind dat mooi gedaan omdat je dan beter betrokken bent bij de hoofdpersoon. Ruimte: Het merendeel van het verhaal speelt zich af in Amsterdam. De ene keer is het zomer, maar naarmate het verhaal vordert wordt het winter. Erg veel aandacht is er niet besteed aan de ruimte, maar de sfeer binnenshuis wordt wel uitgebreid weergegeven. Er hangt een typische sfeer die de omgeving een klein dorpje laat lijken. Op vakantie in Italië is het heerlijk weer en merk je dat Milly echt tot leven komt. Er hangt een vriendelijke sfeer. Het verhaal speelt zich af in de jaren ’60. Er worden hier en daar ook verwijzingen gemaakt naar die periode: De Che Guevara poster die bij Georgien op de kamer hangt (hangt trouwens ook op mijn kamer nu), Yoko Ono en John Lennon komen voor in een gesprek en de dood van Martin Luther King. Aan de inrichting van de huizen waar Milly komt kun je ook merken dat het verhaal in deze tijd afspeelt. Bovendien draagt die inrichting bij aan de sfeer van het boek Stijl: De zinnen waren soms redelijk kort. Er wordt ook niet buitensporig veel gebruik gemaakt van bijvoeglijk naamwoorden. Niet meer dan nodig. De woordkeus is eenvoudig: soms spreekt Milly over haar moeder en zegt ze in plaats van mijn moeder ‘de moeder’, iets wat bij veel Indonesiërs voorkomt volgens mij, want ik hoor mijn Indonesische buurvrouw ook vaak zo praten (de moeder, en i.p.v. mijn broer, de broer). De woorden zijn soms ouderwets. Dan moet je niet denken aan middeleeuws maar taalgebruik zoals in de jaren ’60 nog gebruikt werd door scholieren. Milly spreekt niet de taal zoals wij scholieren die nu spreken. Ik vind de dialogen niet erg levendig, eerder wat stijf. Er worden geen uitgebreide ruimtebeschrijvingen gegeven. Ik vind dat de stijl over het algemeen een beetje een dromerige poëtische indruk maakt, vooral als Milly weer dingen gaat vergelijken met eten, of als ze verlangt naar een kus van een jongen. Thema: Er zijn eigenlijk 2 belangrijke thema’s te geven: ‘Het zoeken naar identiteit in een vreemde cultuur’ en ‘het verkennen van de seksualiteit en hier een eigen weg en wil in zoeken’. Allebei de thema’s staan in direct verband met eten: Door vergelijkingen met eten legt Milly deze zoektochten af, en ontwikkeld ze zich van meisje tot jonge vrouw. Tijd: Het verhaal is bijna helemaal chronologisch verteld. Alleen in het begin van het boek komt een flashforward voor waarin Milly stampot aan het eten is. Dit komt later in het boek ook terug wanneer ze bij Theo blijft eten en daar voor het eerst echte Hollandse pot voorgeschoteld krijgt. In sommige schuine stukjes tekst blikt Milly terug op haar belevenissen. De vertelde tijd is ongeveer een jaar. De verteltijd is 176 bladzijdes. Er zijn geen hoofdstukken, het is een doorlopend verhaal met soms een regel wit tussen de stukken tekst. Titelverklaring: Mooie meisjesmond slaat op de mond van Milly. ‘Je hebt een mooie meisjesmond’ is de uitspraak die de fotograaf doet als hij foto’s maakt van Milly, voordat ze op vakantie naar Italië gaat. Ze maakt de foto’s voor Theo die haar anders heel erg zal missen. Het woord impliceert denk ik ook de onschuld en naïviteit van Milly. Met haar mond beleefd ze ook veel, van eten tot orale seks. Mooie meisjesmond is het middel waarmee Milly haar mentale zoektochten aflegt die ook vermeld staan bij het Thema. Eindoordeel en Evaluatie: Het boek was niet vervelend om te lezen maar ik heb wel eens mooiere boeken gelezen. De gebeurtenissen waren erg realistisch, als ik in de jaren ’60 zou leven zouden ze mij kunnen overkomen. Wat de schrijver goed lukt, is dat ik me helemaal kan inleven in de situatie van de hoofdpersoon. Milly is niet Nederlands en moet zeg maar nog ‘inburgeren’. Wat ze meemaakt wordt mooi beschreven. Milly zelf vond ik nogal dom. Ze deed sommige dingen tegen haar wil in, en ze deed braaf wat iedereen haar opdroeg. Te bedenken dat de jaren’60 zo’n ‘protestjaren’ waren komt Milly nogal min over. Maar ze weet ook niet beter, want je komt er al vlug achter dat ze eigenlijk nog maar erg weinig weet van de Nederlandse cultuur. Het boek was al met al goed leesbaar. Het was niet zo’n diepgaand boek, dus een verslag ervan maken duurde niet zo erg lang. Maar het liefst lees ik een boek dat ik echt mooi vind, zodat ik het kan uitdiepen in de vorm van zo’n boekverslag. Hopelijk lukt dat met het volgende boek wat ik ga lezen. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |