U kijkt nu naar de cache versie van het boekverslag : Thea Beckman - Saartje Tadema.
Deze versie komt van http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/1431584/ en is laatst upgedate op 21/08/2001.
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 798 woorden.


De hoofdpersoon uit het boek is ook de titel van het boek, want over Saartje gaat bijna het hele boek. Het boek is geschreven door: Thea Beckman.




Thea Beckman is op 23 juli 1923 in Rotterdam geboren. Ze wilde als kind ontdekkingsreizigster of schrijfster worden. Maar in plaats daarvan moest ze haar moeder helpen in het huishouden.


Studeren mocht ze niet. Haar ouders vonden de ULO (dat is de MAVO) meer dan genoeg. Op haar 21e trouwde ze en werd ze huisvrouw. Pas toen haar kinderen groot waren kon haar wens in vervulling gaan. Ze ging psychologie studeren. Ondertussen schreef ze wel wat korte verhalen o.a. voor de jeugdtijdschriften Kris Kras en Taptoe. Ook schreef ze wekelijks een artikel in het Utrechts Nieuwsblad. Pas in 1971 kwam haar eerste boek uit (Zwerftocht met Korilu) Toen werd ze pas echt bekend. Thea Beckman schrijft met name historische boeken. Met haar boeken wil ze bereiken dat jonge mensen een positieve kijk op de wereld krijgen en ondanks de spanning in de verhalen er toch nog wat van leren. Ik had dit boek niet gekozen speciaal voor de schrijfster maar meer omdat het onderwerp mij aansprak.


Andere boeken van Thea Beckman zijn:




* Een bos vol spoken.


* De doge ring van Venetië.


* Geef me de ruimte.


* Het geheim van Rotterdam


* De gouden dolk.


* Het gulden vlies van Thule 1














Het boek gaat over een meisje Saartje Tadema ze is wees. Nadar haar beide ouders waren overleden word ze met haar broer Dirk in een weeshuis geplaatst. Haar jongste broertje Jacob is nog te jong voor het weeshuis en wordt bij een minnemoei ondergebracht. Nu ga ik het begin van het boek voorlezen waarin ze naar het weeshuis moet. (bladzijde 7) (1).




In het weeshuis moet Saartje erg wennen aan alle regels. Ze brengt de tijd voornamelijk door met naar school gaan, eten en slapen. Saartje is erg slim. Ze kan heel goed leren. Ze wil graag alles weten en zou graag veel willen lezen. Helaas zijn er niet veel leermiddelen en boeken in het weeshuis. De boeken die er zijn, zijn erg verouderd.


Saartje snapt alles gelijk en moet daarom andere kinderen helpen. In het weeshuis had Saartje amper contact met haar broer Dirk, die in het jongenshuis zat. In het begin voelde Saartje zich verlaten meer gelukkig kreeg zij op een gegeven moment een vriendinnetje Geesje.


Geesje woonde in het meisjeshuis, maar kwam soms toezicht houden op de kinderspeelplaats. In de week da t Saartje naar het meisjesjuihs moest (ze zat dus in het kinderhuis) kwam Kobbetje naar het weeshuis. Ze vroeg de binnenmoeder of ze nog even in het kinderhuis mocht blijven, totdat kobbetje gewend was. Dat mocht.


Toen Saartje na een tijdje in het meisjeshuis werd geplaatst kwam ze bij haar vriendin Geesje. Met haar mocht ze op een dag de stad in om een boodschap weg te brengen. Saartje liep langs een boekwinkel en keek haar ogen uit.


Nu ga ik daar een stukje over voorlezen. (bladzijde 100)(2).


Een aantal jaren later toen Saartje wee re een boodschap wegbracht, vond ze bij toeval werk in de Herberg op het IJ. Het werk bestond uit het bedienen van klanten. In di herberg had ze het erg naar haar zin. Ze woonde daar in het zolderkamertje. In die herberg ontmoette ze de man, die de rest van haar leven zou bepalen.














* Ik heb het boek gekozen, omdat het me wel interessant leek hoe het was om in die tijd in een weeshuis te leven.


* Het soort boek is een historisch boek


* De hoofdpersonen zijn met name Saartje Tadema, maar er zijn ook hoofdstukken in het boek, waarin Dirk de hoofdpersoon is.


* De plaats waar het verhaal zich afspeelt is Amsterdam in het Burger Weeshuis. Aan het einde van het boek ‘De herberg op het IJ’.


* De tijd, waarin het verhaal zich afspeelt is 1712 en het verhaal duurt ongeveer 15 jaar.


* De hoofdzaken zijn, dat de kinderen Tadema in het Burgerweeshuis zijn geplaatst; hoe het leven in het Burgerweeshuis was en hoe Saartje Tadema zich aan het leven in het weeshuis aanpaste en haar eigen plekje wist te vinden.


* Het centrale probleem is dat Saartje graag iets wil leren, maar ze krijgt daar de kans niet voor omdat leren voor meisjes in die tijd niet belangrijk is. Meisjes worden alleen opgeleid voor de huishouding.


* De boodschap is niet zomaar alles aannemen, maar willen weten waarom. Saartje Tadema dacht zelf na en nam niet zomaar alles aan, wat men tegen haar zei. Hierdoor kwam ze weleens in de problemen.


* Het eerste voorleesfragment heb ik gekozen om duidelijk te maken waarom de kinderen naar het weeshuis moesten. Het tweede fragment geeft duidelijk aan hoe graag Saartje boeken wil lezen.


* Ik vond het een leuk boek, omdat je je goed in de hoofdpersoon kan verplaatsen. En omdat het een goed voorbeeld geeft hoe het leven in die tijd toeging.




Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen