Boekverslag : Foto: De Wereld Van De Dalai Lama - Boedisme Ingezonden Door: Romy Dumont Categorie
De taal ervan is Overig en het aantal woorden bedraagt 1634 woorden.

Bezinningstekst







Stel je voor:





Een wijd uitgestrekt Tibet met groene heuvels en bergen waar herders hun jacks laten grazen. Een wijd uitgestrekt Tibet in de ochtendmist met in de verte een boeddhistische tempel, een echt kunstwerk, waar prevelende monniken in oranje en gele gewaden, rondtrekkend op blote voeten, klaar voor de ochtendmeditatie.

Oude vrouwtjes of nonnen met gebedsmolentjes in de hand laten die tollen, kinderen, mannen, vrouwen zieken.die rond de grote gebedsmolens stappen en ze laten draaien terwijl ze gebeden opzeggen. In de tempel staat een groot beeld van de glimlachende boeddha, de verlichte boeddha, waar verschillende monniken voor knielen en bloemoffers voor brengen. Naast het beeld branden wierookstokjes en kaarsen. Buiten groeien bodhi-bomen waar kleurrijke gebedsvlaggetjes in hangen, wapperend in de wind.

Zo stel ik me boeddhistisch Tibet voor….

Tibet is het centrum van het Boeddhisme, daar waar het ongeveer is ontstaan. Tibet is heel hoog gelegen en de natuur en de uitzichten zijn er prachtig, dit is uit de foto’s af te lijden. (foto: de wereld van de Dalai Lama)

-Jacks: een soort van harige koeien die aangepast zijn aan koude, bergen en hoogte.

-Boeddhistische tempels zijn meestal heel groot, kleurig en mooi: een echt kunstmonument. (foto: de wereld van Dalai Lama)

-Oude zittende vrouwtjes die gebedsmolentjes laten tollen; (foto: de wereld van de Dalai Lama)

-De magere boeddha(foto de wereld van de Dalai Lama)

Mager omdat het een afbeelding is van na zijn asceten leven…. (kom ik later nog op terug)

- Wierookstokjes worden veel gebruikt in de boeddhistische tempels. De wierookstokjes zij vervaardigd van essentiële oliën die zich inde lucht verspreiden wanneer ze worden opgebrand. Meestal worden wierookstokjes met pakjes tegelijk gebrand. De oliën die dan vrijkomen hebben een bepaalde invloed op je lichaam en geest. Het reinigt en zuivert namelijk het lichaam en de geest. Voor boeddhisten is het lichaam de tempel van de ziel.





Het leven van Boeddha.

(= de verlichtte, degene die wakker werd)





Siddarta Quatama ( de jongensnaam van Boeddha) werd geboren aan de voet van de Himalaya zo’n 560 jaar voor Christus.

Bij zijn geboorte werd er voorspeld dat hij of een wereldlijder of een verlichtte ging worden, een leraar voor Goden en mensen.

Zijn vader, die koning was en graag een troonopvolger wou maken van Siddarta, zorgde ervoor dat Siddarta nooit buiten de paleismuren ging en hem alles gaf wat hij wou. Ook zorgde hij ervoor dat Siddarta nooit in contact kwam met de ouderdom, ziekte en de dood. Toen Siddarta zo’n jaar of 25 was, trouwde hij met Yashodara en kreeg een zoon, Rakoela, en ze leefden samen in het paleis. Rond zijn 29 ste kreeg hij te horen dat er buiten de stadsmuren een mooie, gelukkige en prachtige wereld bestond. Zo besloot hij om het paleis te verlaten en om die prachtige wereld te gaan verkennen.

Maar die o zo mooie wereld leek toch niet helemaal wat hij zich had voorgesteld. Toen hij een oude man zag, leerde hij ouderdom kennen.

Wat later kwam hij een zieke tegen en leerde ziekte kennen.

Nog een poos later lag er een dode op straat en zo kende hij de dood.

Hij was teleurgesteld van de wereld en besloot te gaan leven als een asceet, of sadoe, zoals hij er een leerde kennen op zijn weg,(de enigste persoon die gelukkig, maar ook sereen leek te zijn buiten de paleismuren)

Asceten leven op water, planten, paddestoelen, zand en boomschors.

Hij sneed zijn haar af en verwisselde zijn kostbare kleren voor eenvoudige kledij van een asceet.

Een asceet gelooft dat het nodig is om het lichaam te onderwerpen, opdat de geest vrij kan zijn.

Ze kwellen zichzelf op verschillende manieren zoals ze dat in India tegenwoordig nog steeds doen.

Ze baden zich nooit, blijven permanent in een bepaalde houding zitten of zitten ondergedompeld in modder.

Ze leven van wortels, bessen, boomschors en water

Ze slapen onder de blote hemel, of in bomen o grotten, ze kleden zich met vodden.

De gedrevenheid van Siddarta maakte dat hij nog verder ging. Hij kende alle gedachten uit zijn hoofd, hield zijn adem in gedurende een bepaalde tijd en hongerde zijn lichaam uit.

Aan het einde van de periode van vasten was hij niet meer den een skelet.

Een meisje uit een naburig dorp waar hij stilaan het bewustzijn verloor, bracht hem melk en rijst en voedde hem. Enige tijd nadien besefte hij dat de methode die hij gebruikt had, tot niets leidde.



De overmatige zelfkwelling had alleen zijn lichaam uitgeput. Dus besloot hij, wanneer hij weer op krachten was, om een comfortabelere zit te maken in de schaduw van de bodhi-boom. Mara (= de demoon van de dood, symboliseert alle obstakels die in de weg staan van iemand die de verlichting wil verwezenlijken) gaf zijn legers de opdracht om Siddarta aan te vallen met speren van koper, vlammende zwaarden en ketels met kokende olie.

Ze vielen aan, rijdend op rottende lijken, dolgeslagen olifanten, …maar telkens als Siddarta door iets werd aangeraakt, veranderde dit in een regen van bloemen die geurig en zacht waren.

Toen Mara’s leger merkte dat dit alles hem niets deerde, stuurde Mara hem zijn dochters om hem te verleiden. <daarvoor riepen ze een hele horde godinnen bijeen, de ene al aantrekkelijker dan de andere. Ze riepen hem toe:”Kom en smaak de genoegens van de wereld, vergeet het Navana en de weg naar de verlossing totdat je oud bent.” Maar de leest bracht hem al evenmin in verleiding.

Door het volharden in deze ingeslagen weg, werd zijn geest helder en vervuld van stilte. Tijdens het begin van de nacht herinnerde hij zich de opeenvolgende reeks van zijn vorige geboortes( want een boeddhist gelooft in reïncarnatie, daarom gaan ze zelfs geen insect doodtrappen)Boeddha bedacht: mensen verlaten keer op keer hun dierbaren en gaan verder met volgende geboortes zonder dat daar ooit een einde aan komt, als een rad in beweging

Vandaar komt ook de samsara uit voort. Het symboliseert de reïncarnatie en wordt voorgesteld als een soort wiel met 8 spaken. (foto= Boeddhisme)

Later ging boeddha zelf mensen onderrichten in het boeddhisme.





Reïncarnatie en Nirvana.



Een boeddhist gelooft in reïncarnatie, dat betekent dat hij gelooft dat hij na zijn dood herboren wordt in een hogere staat van geest. Nadat hij X- aantal staten overbrugt heeft, begint hij aan zijn laatste stoffelijk leven, op aarde in een lichaam,’mens of dier. Op die laatste reis bereikt hij het nirvana en zal na zijn dood het hiernamaals bereiken.





Verlichting



Verlicht worden is in toestand geraken dat je stopt met denken, dat je in staat bent om je derde oog ( tussen je wenkbrauwen, iets meer naar boven) kunt openen en zo de wereld helderder en klaarder kan verkennen.

Verlichting volgt nadat je je van je natuurlijke basisbehoeftes hebt losgemaakt.













Bijkomende info.





Het woord Boeddha betekent: de verlichter, of degene die wakker werd in de zin van wakker worden van zijn aardse slaap en de wereld helder en klaar te zien. Daarmee is die naam niet allen verbonden met de historische figuur boeddha, maar staat het ook voor een principe: in iedere mens is de boeddha in nature aanwezig, die erop wacht ontdekt te worden.



Gautama

De naam is afkomstig van een redische leraar waarvan zijn familie zou afstammen.



Shakyamuni

(Ook een naam van Siddarta Gautama) heft zijn origines bij de stam waarvan hij afstamt. Shakya betekent: wijze uit de Shakya-stam.



Boeddha ontdekte dat er 4 dingen in het leven zijn die als een paal boven water staan.(versimpeld wordt dat de 4 waarheden zoals ze worden genoemd).

Deze zijn:

1. het leven is moeilijk

2. dat komt omdat we verlangennaar zaken die ons onmogelijk bevrediging geven en kost wat kost aan vanalles willen vasthouden.

3. iedereen kan van moeilijkheden bevrijd worden

4. iedereen kan van moeilijkheden bevrijd worden door een leven te leiden dat gekenmerkt wordt door deugd, wijsheid en motivatie.



Boeddha leerde de mensen ook dat oorlog verkeerd was en dat iedereen in vrede met elkaar moet leven.

Ook zei hij dat alle mensen gelijk zijn. Hij hielp verdrietige en doodongelukkige mensen. (daar zijn veel verhalen rond, die veel realistischer zijn dan de verhalen van Jezus die in de bijbel te lezen zijn.



Boeddhisten zijn normaal gezien vegetariërs. Ze zijn van het principe dat er niet gedood mag worden, dus ook geen dieren( of insecten)



Sanskriet is de basistaal van het Boeddhisme, maar er zijn veel vertakkingen (ook van het boeddhisme zelf, vb. het zenboeddhisme, Chinese boeddhisme….)







Tegen het einde van zijn leven had de boeddha vele volgelingen. Zijn ideeën verspreidden zich over heel Azië. Nu zijner ongeveer 500 miljoen boeddhisten. Ze wonen in landen zoals India, Nepal, China, Japan, Korea, Tibet, Cambodja, Laos, Vietnam, Maleisië, Birma, Thailand en Sri-lanka



Het boeddhisme is eigenlijk meer een levensbeschouwing en een religie, als een godsdienst. Er komen geen goden aan te pas. Wel demonen en geesten. Boeddha zelf wordt niet aanzien als een god en wordt dus ook niet vereerd, al zou je meer nijging hebben om dat wel te denken als je naar een boeddhabeeld kijkt. De boeddhisten vereren boeddha niet maar vereren wel het feit dat hij verlicht werd of boeddha werd.

Ze geloven wel in wat ze noemen: “ledigheid” of “het ledige. Ze bedoelen hiermee de kracht, de energie die leeft in alles wat op aarde en in het heelal is.



Het boeddhisme is na de dood van Siddarta Gautama ( boeddha) onderverdeeld geraakt in 2 grote groepen:

- De Tevada’s: dit waren echte pure monniken die zich gingen opsluiten in kloosters en die kozen voor een ascetisch leven met als enig doelpunt: de verlichting.

- De Mahajana’s kozen niet voor een ascetisch leven, maar gingen naar hun verlichting op zoek door anderen te helpen. (foto: boeddhisme)



Het Boeddhisme heeft niet echt een heilig boek, maar wel gebedsrollen die bvb. In gebedsmolen gestoken worden. Gebeden en Mantra’s worden dan ingenaaid in een rol die in een gebedsmolen wordt geplaatst. Mantra’s zijn gebeden die in Sanskriet op papierrollen of stukken stof worden geschreven.



Het boeddhisme is een weg naar de wijsheid, om het onbekende te verkennen.



Een bodhi-boom is een boom met een speciale betekenis in het boeddhisme. Onder zo een boom was Siddarta Gautama gaan zitten om in diens schaduw te kunnen mediteren.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen